Skip to main content

Heb nu sinds kort KPN met het standaard modem/router van KPN. Heb alleen nu het probleem dat ik mijn IP-camera’s achter de router niet kan benaderen vanuit buiten. Dat zou met een Fritz!Box 7590 wel moeten lukken heb ik in de forums gelezen. Heeft iemand daar ervaring mee? Zo ja, hoe kun je dat instellen?

@Marcel Gruijters  Waarom zou je perse een Fritz!box moeten hebben om je ip-camara's van buiten af te benaderen? Wat was je vorige provider, kon je daar wel al je camera's van buiten af benaderen?

 


Hoi @Marcel Gruijters, welkom op ons forum! 
Vanuit KPN heb ik hier inhoudelijk weinig aan bij te dragen maar we hebben hier een paar handige topics over!

Maar zoals Radioman hierboven al noemt is het misschien niet eens nodig natuurlijk.
Wat voor camera's gebruik je en waar loop je precies tegenaan?


@Radioman Hiervoor had ik Budget-Thuis. Dat is ook KPN natuurlijk. En daar was het geen probleem. Heb allemaal AXIS camera's. Die hadden zo'n witte Experia Box dat werkte gewoon. Maar mijn eigen netwerk is een 192.168.0.X netwerk en vanuit de router van KPN krijg ik op mijn WAN dus een 192.168.2.X adres en niet het publieke adres wat ik nodig heb. Ben nu even een test aan het doen met een AXIS camera en deze in het subnet van KPN zetten en kijken of ik die kan benaderen. Zo ja, zal ik mijn gehele netwerk om moeten zetten nar een .2.X netwerk.


@Marcel Gruijters Met de informatie die je nu geeft , zit je al in de juiste richting.  Als bij Budget je locale LAN in de 192.168.0.xxx range lag , moet je deze nu inderdaad aanpassen voor KPN in de 192.168.2.xxx range, mits natuurlijk dat je alleen de router/modem van KPN gebruikt! Als je een hele andere netwerk configuratie hebt, is het wel handig dat je die beschrijft.

Je WAN IP adres zal door de overgang naar KPN ook veranderd zijn, houd daar rekening mee.


Maar mijn eigen netwerk is een 192.168.0.X netwerk en vanuit de router van KPN krijg ik op mijn WAN dus een 192.168.2.X adres en niet het publieke adres wat ik nodig heb. 

Op de LAN bedoelt u. En dat is normaal, dat hoort zo. Uw apparaten zijn aan de LAN kant verbonden. 

Net als kamers in een hotel. Die hebben ook allemaal een nummer wat alleen intern in het hotel gebruikt word, maar buiten het hotel nutteloos is. 

Als u een brief zou willen sturen naar iemand in het hotel, dan moet u die brief dus niet sturen naar "kamer 236". Want PostNL heeft dat geen flauw idee wat ze daar mee aan moeten. Daarom stuurt u die brief naar het "WAN adres" van het hotel.

De medewerker van het hotel die de post in ontvangst neemt moet er dan op 1 of andere manier voor zorgen dat de brief op de juiste kamer terecht komt. Bij een router doet u dat dus met het instellen van een poortforwarding. En of die router een Fritzbox of een KPN Box is maakt in dat opzicht niet uit.


Heb het inmiddels opgelost. Heb heel mijn netwerk met camera's en printers omgezet naar het 192.168.2.X netwerk. Rules op de router van KPN ingesteld zodat ik de camera's weer vanaf buiten kan benaderen.

Thxs voor jullie input!


Bedankt voor je terugkoppeling Marcel!