Skip to main content
Beantwoord

Fritz!Box 7590 of 5590 aansluiten op een Genexis FTU

• February 28, 2025
  • 18 reacties
  • 376 keer bekeken

Al zoekend naar mijn mogelijkheden om mijn zuchtende en steunende Fritz!Box 7490 te vervangen door iets van dit decennium, kom ik op twee mogelijke opties: Mijn “XS4ALL Internet Giga” omzetten naar “KPN Internet 1G” en daarbij een 7590 AX krijgen voor 3,74 per maand, of zelf gaan shoppen naar een 5590. Die laatste zou mijn voorkeur hebben vanwege de snellere CPU en meer RAM.  Meer is in dit opzicht altijd beter, en dit is precies waar mijn 7490 nu tekort schiet.

Anyway, nu komt de puzzeltocht pas echt op gang. Ik moet een patchcover hebben en een XGS-PON versie van de 5590. Maar geen enkele patchcover lijkt te passen op dat sierlijke Genexis-ding dat mijn FTU speelt. Eigenlijk bestaat die Genexis uit twee delen: een ding waar de kabel in uitkomt, met daarop een Media converter die onlangs na een defect is vervangen door een nieuwe met typenummer OCG-GN-P2110. Helaas geeft google mij daar geen precieze specs van.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dus zo’n “Glasvezel Genexis” als linksboven in het overzicht op deze link: https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt. Maar dan met een zwarte bovenkant. De oude was wel deze kleur grijs.

Begrijp ik nou goed dat dit het kenmerk is van een AON glasvezel? Of eigenlijk zelfs GoF? Maar dan moet ik toch juist níet die XSG-PON hebben, maar een andere 5590? En welke patchcover neemt dan de plaats in van die Mediaconverter? Of ben ik juist veroordeeld tot die mediaconverter en kan ik beter iets heel anders dan een 5590 er achter hangen?

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat er precies tussen die Mediaconverter en de Fritz!Box gebabbeld wordt. Het is een RJ-45, maar gaat daar gewoon (al dan niet tagged) IP overheen? Wat zie ik als ik op een of andere manier een PCAP weet te maken van dat stukje? Waarom vertelt Google mij daar niks over?

Maar ik dwaal af. Eigenlijk zou ik wat meer willen leren over dit stukje, maar Google voert me alleen maar uitleg in digibetentaal. Maar zelfs dan komt het niet verder dan: “zorg dat je de juiste pachcover gebruikt!” en “wees voorzichtig met glasvezels!” en weet ik nog steeds niet wat ik nou nodig heb. Of erger, dat ik niet kan krijgen wat ik nodig heb omdat er geen patchcovers bestaan voor deze FTU.

Dus, wat is wijsheid. Lekker het denkwerk uitbesteden aan KPN, de 7590AX laten komen en braaf de stappen volgen, of toch maar een 5590 kopen, maar wat heb ik dan nog meer nodig?

Beste antwoord door Roskos

• Fritz!Box inclusief

Je gaat er nu zelf 1 kopen toch? Die kun je gewoon gebruiken in de plaats van de KPN Box die je krijgt toegezonden. 

Klopt, maar bij XS4ALL was die inbegrepen, dus “gratis” en voor de volle 100% supported. Mijn hele onderzoek begon eigenlijk omdat ik (net als vroeger) een jaar wou verlengen om zo een nieuwere Fritz!Box te verdienen. Dat kon niet meer. Ik kan alleen nog naar KPN verlengen en daarbij heb ik nu - o.a. met dank aan jullie - de keuze laten vallen op de 4060. 

Ik moet nog wel even denken waar ik een datasim ga halen, maar voor de rest ben ik er nu wel uit. De overstap naar een “kale”  KPN 1Gbit is in gang gezet. HBO + Sport en Spotify zijn geregeld. De 4060 is onderweg, besteld bij een vage webshop die voor 29 euro extra er “gratis” een jaar NLZiet bij doet. Na dat jaar zien we wel weer verder. Er kunnen nu in ieder geval 3 kastjes retour KPN. 

Bedankt Marlon en Joey!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

• February 28, 2025

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat er precies tussen die Mediaconverter en de Fritz!Box gebabbeld wordt. Het is een RJ-45, maar gaat daar gewoon (al dan niet tagged) IP overheen? 

Ja. Het is gewoon een normale utp kabel. Daar kan jij gewoon die 5590 op aansluiten. Net als dat je nu hebt. Heb je helemaal geen patchcover voor nodig. Dan gebruik je gewoon de blauwe WAN poort.

https://tweakers.net/pricewatch/1819204/avm-fritzbox-5590-fiber-zonder-sfp-module.html

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat er precies tussen die Mediaconverter en de Fritz!Box gebabbeld wordt. Het is een RJ-45, maar gaat daar gewoon (al dan niet tagged) IP overheen? 

Ja. Het is gewoon een normale utp kabel. Daar kan jij gewoon die 5590 op aansluiten. Net als dat je nu hebt. Heb je helemaal geen patchcover voor nodig. Dan gebruik je gewoon de blauwe WAN poort.

https://tweakers.net/pricewatch/1819204/avm-fritzbox-5590-fiber-zonder-sfp-module.html

Maar dan ben je toch precies 1 van de voordelen van de 5590 kwijt? Je wil daar de glasvezel juist rechtstreeks op aansluiten. Dat scheelt dan weer een conversiestap. 

Weet je ook wat er over die UTP kabel gecommuniceerd wordt? Staat er een DHCP server aan de andere kant een default route aan mijn box te geven? Of wordt er op een lager niveau een specifiek protocol met de andere kant gepraat? RJ-45 en UTP zegt alleen iets over Layer 1. Ik ben nou juist zo benieuwd wat daarboven over de kabel gaat.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 28, 2025

@Roskos 

jij zult er nu zo eentje hebben:

het middelste lampje, staat daar bij jou “glas” of “connection” op geschreven??

• February 28, 2025

Maar dan ben je toch precies 1 van de voordelen van de 5590 kwijt? Je wil daar de glasvezel juist rechtstreeks op aansluiten. Dat scheelt dan weer een conversiestap. 

Die ben je niet kwijt. Die conversie heb je sowieso, alleen dan gebeurt die in de Fritzbox. Maar effectief maakt dat geen bal uit.

Weet je ook wat er over die UTP kabel gecommuniceerd wordt? Staat er een DHCP server aan de andere kant een default route aan mijn box te geven? Of wordt er op een lager niveau een specifiek protocol met de andere kant gepraat? RJ-45 en UTP zegt alleen iets over Layer 1. Ik ben nou juist zo benieuwd wat daarboven over de kabel gaat.

Dat doet er niet toe. Daar hoef jij je niet mee bezig te houden. Je stelt in de Fritzbox gewoon in dat KPN jouw provider is. En dan ben je klaar.

• February 28, 2025

Klopt het plaatje wat ​@joey92 laat zien?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

@Roskos 

jij zult er nu zo eentje hebben:

het middelste lampje, staat daar bij jou “glas” of “connection” op geschreven??

Check. Glas staat er bij.

Die ben je niet kwijt. Die conversie heb je sowieso, alleen dan gebeurt die in de Fritzbox. Maar effectief maakt dat geen bal uit.

Dat doet er niet toe. Daar hoef jij je niet mee bezig te houden. Je stelt in de Fritzbox gewoon in dat KPN jouw provider is. En dan ben je klaar.

Hey! Nerd hier kon vroeger (bij wijze van spreken) meefluiten met z’n 2400 baud modem om de connectie tot stand te brengen. Natuurlijk maakt het wel uit wat daar overheen gaat! ;-)

Als die Genexis een “hop” is in een IP netwerk, dan heb je met een UTP-kabel toch weer een hop extra naar buiten toe. Als het echt niks anders doet dan vrijwel zonder vertraging de lichtflitsjes om te zetten naar elektrische signaaltjes die de ethernet-ingang begrijpt, dan doet ie vrijwel hetzelfde als de FSP module en maakt het inderdaad niet uit.

Ik zou dus op zoek moeten gaan naar een 5590 zonder meegeleverde FSP module. Die kan ik er later alsnog bijkopen als er iets veranderd aan de FTU kant.

(Zijstapje: zou ik ook een willekeurige Ethernet FSP in dat gat kunnen duwen en dan dat als WAN poort gebruiken, zodat ik alle 5 poorten voor mijn eigen netwerk kan gebruiken?)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

Helemaal. Met het woord “Glas” bij het middelste lampje.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 28, 2025

dan heb je dus een AON aansluiting.

deze kan 2 varianten hebben:

• GoF (1gbit) verbinding, te herkennen aan het groene ethernet lampje
  • EoF (100mbit) verbinding, te herkennen aan het oranje/of geen lampje bij ethernet.

zolang jij niks veranderd aan je abonnement zul je AON blijven houden. als je wel iets veranderd kan het zijn dat je wordt omgezet naar een XGS-PON verbinding.

in beide gevallen zou ik gewoon lekker de NT/ONT van KPN laten hangen. scheelt een hoop gedoe als het ooit verkeerd gaat of storingen krijgt.

wellicht is de Fritzbox 7690 een interessant alternatief, deze heeft zowel een 2.5gbit WAN als LAN poort. en ook Zigbee aan boord. Fritzbox 7690.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

dan heb je dus een AON aansluiting.

deze kan 2 varianten hebben:

• GoF (1gbit) verbinding, te herkennen aan het groene ethernet lampje
  • EoF (100mbit) verbinding, te herkennen aan het oranje/of geen lampje bij ethernet.

zolang jij niks veranderd aan je abonnement zul je AON blijven houden. als je wel iets veranderd kan het zijn dat je wordt omgezet naar een XGS-PON verbinding.

in beide gevallen zou ik gewoon lekker de NT/ONT van KPN laten hangen. scheelt een hoop gedoe als het ooit verkeerd gaat of storingen krijgt.

wellicht is de Fritzbox 7690 een interessant alternatief, deze heeft zowel een 2.5gbit WAN als LAN poort. Fritzbox 7690.

Ik heb dus AON/GoF, want 1 Gbit en inderdaad allemaal groene lampjes. Ik zit nog een beetje met die “extra hop” gedachte van zo’n extra apparaat er tussen. Wat dat betreft heeft Marlon92 me nog niet echt gerustgesteld. “Dat hoef jij niet te weten” vind ik geen geruststellend antwoord. Ik WIL dat juist zo graag weten. ;-)

Zolang ik niks verander. Maar ik zit juist te overwegen om over te stappen van “XS4ALL Internet Giga” naar “KPN  Internet 1G”. Dat zal op technisch vlak niet veel veranderen, maar ik heb daarover wat andere zorgen wat betreft het verliezen van wat XS4ALL voordelen. In welk topic kan ik die bespreken? 

Het zou wel betekenen dat ik een 7590AX voor 3,74/mnd kan huren. Ik ga de verschillen met de 5590 en die 7690 nog eens goed onderzoeken.

Edit: die 7690 is een model voor VDSL t/m 300 mbit. Wil ik dat echt op een 1Gbit glasvezel? De belangrijkste reden voor weer een Fritz is dat ik op iedere andere verdieping een 4040 heb liggen in een Mesh netwerk. Buiten dat kan ik eigenlijk ook wat anders gaan uitzoeken, zolang het maar een WAN poort heeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 28, 2025

Zolang ik niks verander. Maar ik zit juist te overwegen om over te stappen van “XS4ALL Internet Giga” naar “KPN  Internet 1G”. Dat zal op technisch vlak niet veel veranderen, maar ik heb daarover wat andere zorgen wat betreft het verliezen van wat XS4ALL voordelen. In welk topic kan ik die bespreken? 

dat mag je rustig hier in je eigen toppic vragen wat je wilt weten.

dan zou ik persoonlijk eerst overwege wat je wilt, bij Xs4all blijven of overstappen naar KPN.

is overigens het 4gbit abonnement beschikbaar als je hier je postcode invult: KPN glasvezelcheck

de 7690 heeft 2.5gbit wan poort. de blauwe aansluiting. bijna elke Fritzbox heeft wel een WAN poort aan boord. of de mogelijkheid om eventueel een van de LAN poorten in te stellen als WAN poort. kijk even bij de Technische gegevens, daar staat het mooi beschreven met een plaatje erbij.

• February 28, 2025

Als het echt niks anders doet dan vrijwel zonder vertraging de lichtflitsjes om te zetten naar elektrische signaaltjes die de ethernet-ingang begrijpt, dan doet ie vrijwel hetzelfde als de FSP module en maakt het inderdaad niet uit.

Ja dat doet die inderdaad. Het is een converterter. Geen modem. Hij doet hetzelfde als een SFP module. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

dat mag je rustig hier in je eigen toppic vragen wat je wilt weten.

dan zou ik persoonlijk eerst overwege wat je wilt, bij Xs4all blijven of overstappen naar KPN.

is overigens het 4gbit abonnement beschikbaar als je hier je postcode invult: KPN glasvezelcheck

de 7690 heeft 2.5gbit wan poort. de blauwe aansluiting. bijna elke Fritzbox heeft wel een WAN poort aan boord. of de mogelijkheid om eventueel een van de LAN poorten in te stellen als WAN poort. kijk even bij de Technische gegevens, daar staat het mooi beschreven met een plaatje erbij.

Ik vraag me af wat de redenen kunnen zijn om nog “bij XS4ALL” te blijven. Ik betaal nu 94 euro per maand inclusief 3 TV-boxjes. Doe ik afstand van TV en breng ik Spotify onder in een Family abonnement met mijn vrouw, dan kost 1GBit KPN nog maar 52,50. Dat klinkt aantrekkelijk, maar wat gebeurt er dan met deze ongedocumenteerde voordelen:

• Vast IP
  • Eigen server op (o.a.) 25, 80, 443 laten luisteren
  • VPN naar huis, ipsec en WireGuard
  • Data SIM 1GB inclusief
  • Fritz!Box inclusief
  • XS4ALL Helpdesk
  • Mailadres @xs4all.nl
  • Homepage <naam>.home.xs4all.nl

Raak ik dit allemaal kwijt? Nee. Mijn mailadres blijft bestaan en in de praktijk is het IP ook bij KPN glasvezel wel redelijk vast. Maar krijg ik wel een mailtje als onverhoopt toch verandert?  En zitten er filters op well-known ports, waardoor ik mijn eigen domein niet meer thuis kan hosten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

Als het echt niks anders doet dan vrijwel zonder vertraging de lichtflitsjes om te zetten naar elektrische signaaltjes die de ethernet-ingang begrijpt, dan doet ie vrijwel hetzelfde als de FSP module en maakt het inderdaad niet uit.

Ja dat doet die inderdaad. Het is een converterter. Geen modem. Hij doet hetzelfde als een SFP module. 

Verdorie.. FSP, FPS, SPF, SFP, ik gooi die 3 letters altijd door elkaar. Sorry! ;-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2025

[...]

wellicht is de Fritzbox 7690 een interessant alternatief, deze heeft zowel een 2.5gbit WAN als LAN poort. en ook Zigbee aan boord. Fritzbox 7690.

Ik denk dat ik ga voor de 4060 (https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_4060). Deze heeft vrijwel dezelfde specs als de 5590 minus het deel dat de glasvezel afhandelt. Daardoor is ie ook een stuk goedkoper. Dat moet toch ook gaan werken?

• March 1, 2025

• Vast IP

Dat heb je officieel niet meer. Maar bij een KPN abonnement verandert het ook nooit. Ik ben pas over gegaan op glasvezel. Toen heb ik een ander ip gekregen. Maar voor die tijd heb ik denk wel 20 jaar hetzelfde ip gehad.

• Eigen server op (o.a.) 25, 80, 443 laten luisteren

Daar verandert niets aan.

• VPN naar huis, ipsec en WireGuard

Blijft hetzelfde. 

• Data SIM 1GB inclusief

Die zal vervallen. moet je dan 5 euro voor betalen.

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet

• Fritz!Box inclusief

Je gaat er nu zelf 1 kopen toch? Die kun je gewoon gebruiken in de plaats van de KPN Box die je krijgt toegezonden. 

• XS4ALL Helpdesk

Tja, die kun je natuurlijk niet meer bellen. 

• Mailadres @xs4all.nl

Dat hou je gewoon.

• Homepage <naam>.home.xs4all.nl

Die vervalt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 1, 2025

• Fritz!Box inclusief

Klopt, maar bij XS4ALL was die inbegrepen, dus “gratis” en voor de volle 100% supported. Mijn hele onderzoek begon eigenlijk omdat ik (net als vroeger) een jaar wou verlengen om zo een nieuwere Fritz!Box te verdienen. Dat kon niet meer. Ik kan alleen nog naar KPN verlengen en daarbij heb ik nu - o.a. met dank aan jullie - de keuze laten vallen op de 4060. 

Ik moet nog wel even denken waar ik een datasim ga halen, maar voor de rest ben ik er nu wel uit. De overstap naar een “kale”  KPN 1Gbit is in gang gezet. HBO + Sport en Spotify zijn geregeld. De 4060 is onderweg, besteld bij een vage webshop die voor 29 euro extra er “gratis” een jaar NLZiet bij doet. Na dat jaar zien we wel weer verder. Er kunnen nu in ieder geval 3 kastjes retour KPN. 

Bedankt Marlon en Joey!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Roskos, welkom op onze community! En welkom bij KPN! Ik zie dat je al uitstekend geholpen bent. Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 6, 2025

De Box 12 is binnen, maar past absoluut niet binnen mijn netwerk. Ik kan nieteens het subnet aanpassen aan de binnenkant, wat zou betekenen dat ik van heel veel apparaten het vaste IP moet gaan veranderen. Die zit nu afgeconfigureerd in een plastic zak in een hoekje van de meterkast voor als het ooit nodig is om met de helpdesk mee te kunnen werken als ze me vertellen dat de Fritz!Box niet gesupport wordt.

Maar nu.. ik zit nog altijd op mijn 7490 van XS4ALL te werken, in afwachting van de zaterdag bestelde 4060 die nog altijd ergens bij GLS rondhangt. Aflevering naar de pakketautomaat is dinsdag niet gelukt, blijkbaar, dus dat pakket ging weer terug naar het depot. Woensdag een mailtje of ik hem dan bij een van hun afhaalpunten af wil halen. Ja! Doe de default maar, dan kan er weinig misgaan toch? Nou, daar staat die dus nog steeds niet.

Afgezien van spijt als haren op mijn hoofd dat ik 3 euro bespaarde door voor GLS te kiezen, vraag ik me nu af: Hoe lang blijft die oude 7490 nog werken?