Skip to main content

ik heb gisteren de fritzz box 7590 binnen gekregen en vraag mij af of ik met de fritzz box stabieler wifi in huis krijg dan met de Kpn box 12  op de KPN box valt de wifi weleens weg. en of het wifi signaal sterker is met de Fritzz box heeft iemand hier ervaring mee

U heeft die frisse box al in huis zegt u. Dan kunt u hem toch gewoon aansluiten en proberen? 


Ik gebruik een fritz!box met 3 bedrade repeaters (2x 1200ax en een 6000) elke verdieping een). Het is een superstabiel Mesh, maar vraagt wel investering.

Onbedraad moet je al snel naar 2x 6000 (die heeft een apart kanaal voor communicatie met de router).


U heeft die frisse box al in huis zegt u. Dan kunt u hem toch gewoon aansluiten en proberen? 

dat kan inderdaad maar als er al iemand iets meer weet of de fritzz stabielere wifi heeft dan de KPN box 12 dan hoef ik niet alles in te stellen, ik ben van de week namelijk dagje bezig geweest om mijn Sonos systeem weer werkend te krijgen op de KPN Box 12.


Ik gebruik een fritz!box met 3 bedrade repeaters (2x 1200ax en een 6000) elke verdieping een). Het is een superstabiel Mesh, maar vraagt wel investering.

Onbedraad moet je al snel naar 2x 6000 (die heeft een apart kanaal voor communicatie met de router).

ik heb nu de KPN Box 12 met 3 super wifi disc waarvan 1 bedraag op zolder en de tussen verdieping draadloos is ook best stabiele  Mesh heb extra wifi aangemaakt in de KPN Box  op 5G  en 2.4G alles werkt nu stabiel. maar vroeg me gewoon af of de fritzz sterke wifi signaal heeft dan de KPN Box anders gaat de Fritzz retour naar KPN 


Sterker en stabieler is niet hetzelfde. 
Fritz zal geen sterker wifi hebben, stabiliteit hangt vooral af van software, het aantal en of de repeaters  bedraad zijn aangesloten, en je omgeving, dikte van muren, signaal van de buren, zit er radar in de buurt.


Sterker en stabieler is niet hetzelfde. 
Fritz zal geen sterker wifi hebben, stabiliteit hangt vooral af van software, het aantal en of de repeaters  bedraad zijn aangesloten, en je omgeving, dikte van muren, signaal van de buren, zit er radar in de buurt.

bedankt voor je reactie inderdaad sterker en stabieler is niet het zelfde ik heb de KPN box 12 in de meterkast hangen (begane grond) wifi repeaters van KPN,  waarvan een bedraad op zolder en een op de verdieping eentje draadloos, dat werkt  het prima, we ervaren soms dat de wifi ook op de begane grond af en toe wegvalt als ik dan kijk op de KPN box 12 dan knippert het wifi lampje na enige tijd ongeveer 2 a 3 min komt de wifi weer op. ik vraag me af of dat bij de Fritzz box niet zal voorkomen. 


@nippie dit is niet zoals het behoort te zijn. Kan je iets meer vertellen over je netwerk? Draadloze verbindingssets? Een switch? Omvormer van zonnepanelen? Vertel zoveel mogelijk.  


@nippie dit is niet zoals het behoort te zijn. Kan je iets meer vertellen over je netwerk? Draadloze verbindingssets? Een switch? Omvormer van zonnepanelen? Vertel zoveel mogelijk.  

KPN box 12 in meterkast begane grond ( geen glasvezel)

extra wfif aangezet in modem settings aangezet

3 kpn super wifi punten : 1x begane grond verbonden op een TL-SG105 | 5-poorts 10/100/1000 Mbps Desktopswitch ,  1x verdieping 1x zolder bedraad in TL-SG105 | 5-poorts 10/100/1000 Mbps Desktopswitch.

omvormer zonnepanelen hangt op zolder en is verbonden met wifi.

overige apparaten die wifi gebruiken zijn:

siemens  afwasmachine en stoom oven

4x sonos speakers play 1  

1x sonos connect

1x sonos play 5

hue bridge bedraad op KPN box 12

ring doorbel chime en home security

1x mobile telefoons samsung S20

1x iphone xs

1x iphone  12

KPN tv ontvanger bedraad aan gesloten op KPN Box 

als ik zo bekijk een hoop apparaten ;)

 

 


Er worden wel issues gemeld met de TL SG105, vooral de oudere versies, omdat de igmp snooping niet goed lijkt te werken, dit kan tot overload leiden vanwege de broadcast van tv signalen. Maar omdat je tv kastjes direct aan de router hangen verwacht ik daar geen probleem.

Ik heb er overigens ook een, en geen probleem.

Welk merk omvormer heb je? Als het een oudere SMA is zou je kunnen overwegen de switches te upgraden naar een e type.


Sterker en stabieler is niet hetzelfde. 
Fritz zal geen sterker wifi hebben, stabiliteit hangt vooral af van software, het aantal en of de repeaters  bedraad zijn aangesloten, en je omgeving, dikte van muren, signaal van de buren, zit er radar in de buurt.

bedankt voor je reactie inderdaad sterker en stabieler is niet het zelfde ik heb de KPN box 12 in de meterkast hangen (begane grond) wifi repeaters van KPN,  waarvan een bedraad op zolder en een op de verdieping eentje draadloos, dat werkt  het prima, we ervaren soms dat de wifi ook op de begane grond af en toe wegvalt als ik dan kijk op de KPN box 12 dan knippert het wifi lampje na enige tijd ongeveer 2 a 3 min komt de wifi weer op. ik vraag me af of dat bij de Fritzz box niet zal voorkomen. 

Dat die wifi op de v12 wegvalt is niet zoals het hoort. Echter de huidige software op de v12 laat nog steeds bij sommige mensen vastlopers zien. Dat knipperen van het wifi lampje lijkt mij eerder een crash moment waarna het een paar minuten duurt voordat deze weer automatisch terugkomt. U kunt het eens een paar dagen aankijken met de wifi op de v12 uit (wifi knop ingedrukt houden) om te zien of de wifi nu wel aanhoudt zonder onderbrekingen. De v12  doet dan ff niet mee met het wifi netwerk. Aangezien u meerdere wifi extenders actief heeft vullen deze het gat op van de missende v12 wel op.

 

De fritz zal geen sterkere wifi hebben (zijn allemaal wettelijk aan dezelfde zendvermogens gebonden). Nadeel is dat de fritz geen samenwerking heeft met de kpn extenders. De test met wifi uit op de v12 zal dus min of meer dezelfde situatie zijn als dat er een fritzbox draait samen met kpn extenders.


de fritzbox kan wel degelijk samenwerken met kpn super wifi, alleen moet dan het 1ste super wifi punt bedraad aan de fritzbox blijven, de rest vd super wifi communiceert met elkaar. de wifi uiteraard uitzetten op de fritzbox.

 

suc6.

 

gr,

ernest.