Skip to main content

FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Toon eerste bericht

1395 reacties

peter-keetfm
Wijsgeer
wjb schreef:
peter-keetfm schreef:

Niet doen je drukt de overige pinnen plat in de connector

Waarom druk je de overige pinnen dan plat in de connector?

dat hoef ik jou toch niet uit te leggen

aan beide kanten zit een breder plastic en dat drukt op de pinnen aan beide kanten naar beneden plat

in de rj45 connector bus

het past wel maar is niet bedoeld een rj11 plug in een rj45 bus

en waarom zouden ze er dan een verloop bij leveren dan van rj45 naar rj11

maar ik geef je bij deze gelijk het past

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 5 april 2020
peter-keetfm schreef:

aan beide kanten zit een breder plastic en dat drukt op de pinnen aan beide kanten naar beneden plat

Is het zo dat die bredere plastic stukjes die pinnen plat drukken?

Heb je ook gekeken naar het hoogte verschil tussen die plastic stukjes en zo'n (vergulde) aansluitpinnetje?

Hoe groot is dat hoogteverschil?

Waarom drukken die aansluitpinnetjes zelf die pinnen in de rj45 poort dan niet plat?

peter-keetfm
Wijsgeer
wjb schreef:
peter-keetfm schreef:

Is het zo dat die bredere plastic stukjes die pinnen plat drukken?

Heb je ook gekeken naar het hoogte verschil tussen die plastic stukjes en zo'n (vergulde) aansluitpinnetje?

Hoe groot is dat hoogteverschil?

Waarom drukken die aansluitpinnetjes zelf die pinnen dan niet plat?

ik zeg toch dat je gelijk hebt

net even geprobeerd maar ga hem niet door drukken gaat een stuk zwaarder

het lijkt mij niet goed

en al zou het wel zo horen wat ik niet denk omdat er anders geen verloop bij had gezeten

maar gewoon rj11 naar rj11

het lijkt mij niet de gang van zaken een rj11 plug in een rj45 bus

maar het past wel

• 0 reacties
  • 5 april 2020

Mijn F!B 7590 Int. werkt prima, zowel internet als bellen. Maar wat moet ik invullen bij de volgende twee vragen?

en

Of is het beter alles open te laten zoals hierboven? Zoals gezegd, internet en bellen lijken prima te werken.

Alvast bedankt.

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 5 april 2020

• 0 reacties
  • 5 april 2020

Dank je wel wjb.

De F!B 7590 die KPN verstrekt heeft kennelijk een iets andere FW dan de F!B 7590 die in de winkel te koop is. Kan KPN ook voor deze laatste geen installatie-handleiding verstrekken? Zou gemakkelijk zijn.

wjb
Superuser
  • 74585 reacties
  • 5 april 2020
Jo9 schreef:

De F!B 7590 die KPN verstrekt heeft kennelijk een iets andere FW dan de F!B 7590 die in de winkel te koop is.

Dat is niet zo, er zijn maar twee firmware versies voor de FRITZ!Box, de Duitse versie en de Internationale versie. 

De FRITZ!Box die jij in de winkel koopt heeft dus precies dezelfde firmware als de FRITZ!Box die je bij KPN kunt huren.

• 0 reacties
  • 5 april 2020

Oké, maar dan lijkt de uitleg die KPN geeft niet helemaal te kloppen. Zie hieronder.

• 0 reacties
  • 5 april 2020

En zie ook deze afbeelding.

• 1981 reacties
  • 5 april 2020

Heerlijke RJ11/RJ45 discussie heren :joy:

ECHT WAAR! Die RJ11 past gewoon, zonder moeite in de RJ45 aansluiting, pennetjes en plastic hoekrandjes die elkaar vermoorden? Ik dacht het niet! Zojuist 20 keer gewisseld met beide aansluitingen. Niets is er beschadigd, en het gaat ook niets zwaarder dan bij een RJ45 met er in te stoppen.

Om de snelheid wordt ook niet gevonden, in beide situaties 120Mbit iedere keer,..

peter-keetfm
Wijsgeer

En dan is het nog zo dat het niet hoort

Dat wil ik duidelijk maken

en dat denken ze bij avm ook anders zouden ze geen verloop mee leveren

kan de berichten ook wel wissen hier

we weten dat het past

maar of het nou echt de bedoeling is

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

peter-keetfm
Wijsgeer
Jo9 schreef:

En zie ook deze afbeelding.

Ik heb het zo ingevuld

peter-keetfm
Wijsgeer

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 65 reacties
  • 5 april 2020
peter-keetfm schreef:

we weten dat het past

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

Beide kabels van de FB7590 kunnen worden gebruikt voor het DSL-signaal: de iets dikkere Y-kabel met grijs verloopstukje en de dunnere rechtstreekse kabel met RJ-11/RJ-45 connectoren. Het DSL-signaal komt binnen op pinnen 3 en 4 (de binnenste pinnen) van de RJ-11 connector en moet worden afgeleverd op pinnen 4 en 5 (de binnenste pinnen) van de RJ-45 aansluiting op de FB7590. De dunnere rechtstreekse kabel doet dat ook. Het verloopstukje is nodig voor de Y-kabel omdat het DSL-signaal daar op pinnen 1 en 8 van de RJ-45 connector zit; het is dus niet alleen een verloop van RJ-11 naar RJ-45, maar ook een andere pin-volgorde.

De dunnere rechtstreekse kabel scheelt een connector, dus een mogelijke storingsbron minder.  

peter-keetfm
Wijsgeer
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:

we weten dat het past

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

Beide kabels van de FB7590 kunnen worden gebruikt voor het DSL-signaal: de iets dikkere Y-kabel met grijs verloopstukje en de dunnere rechtstreekse kabel met RJ-11/RJ-45 connectoren. Het DSL-signaal komt binnen op pinnen 3 en 4 (de binnenste pinnen) van de RJ-11 connector en moet worden afgeleverd op pinnen 4 en 5 (de binnenste pinnen) van de RJ-45 aansluiting op de FB7590. De dunnere rechtstreekse kabel doet dat ook. Het verloopstukje is nodig voor de Y-kabel omdat het DSL-signaal daar op pinnen 1 en 8 van de RJ-45 connector zit; het is dus niet alleen een verloop van RJ-11 naar RJ-45, maar ook een andere pin-volgorde.

De dunnere rechtstreekse kabel scheelt een connector, dus een mogelijke storingsbron minder.  

Klopt ze doen het zelfde

Dat heb ik gemeten

maar ik dacht dat je de Y kabel moest gebruiken

maar de 1 op 1 rj45 naar rj11 doet het zelfde en dat wist ik niet

@hkoster1

Het gaat hier dat ze de rj11 kleine stekker in de bredere rj45 poort proppen

en dat hoort niet

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 65 reacties
  • 5 april 2020
peter-keetfm schreef:
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:

we weten dat het past

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

Klopt ze doen het zelfde

Dat heb ik gemeten

De handleiding zegt inderdaad dat je de Y-kabel “moet” gebruiken. Die is iets dikker en misschien wat minder gevoelig voor elektrische verstoringen. Ik heb indertijd een Cat-5e patchkabel aangepast  met een RJ-11 connector om te zien of die nog minder gevoelig was voor (ik zeg maar wat) een magnetron in de buurt. Ik vond geen verschil in mijn meterkast, maar voor anderen kan het wel verschil maken. De praktijk zal het leren. 

P.S. Ik ben het met je eens dat een RJ-11 stekker in een RJ-45 aansluiting geen goede praktijk is.

• Topper
  • 21 reacties
  • 5 april 2020
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:

we weten dat het past

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

Klopt ze doen het zelfde

Dat heb ik gemeten

De handleiding zegt inderdaad dat je de Y-kabel “moet” gebruiken. Die is iets dikker en misschien wat minder gevoelig voor elektrische verstoringen. Ik heb indertijd een Cat-5e patchkabel aangepast  met een RJ-11 connector om te zien of die nog minder gevoelig was voor (ik zeg maar wat) een magnetron in de buurt. Ik vond geen verschil in mijn meterkast, maar voor anderen kan het wel verschil maken. De praktijk zal het leren. 

P.S. Ik ben het met je eens dat een RJ-11 stekker in een RJ-45 aansluiting geen goede praktijk is.

Zou u een screenshot kunnen plaatsen waar gezegd wordt dat je de Y-kabel moet gebruiken? Want als ik de handleiding volg dan moet ik toch echt de grijze wat dunnere kabel gebruiken.

peter-keetfm
Wijsgeer

Daarom gebruik ik op stukken waar veel elektra  en netwerk bij elkaar komt ftp kabels

Trouwens is doe niks met xdsl maar heb glasvezel

peter-keetfm
Wijsgeer
Gerben27 schreef:
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:
hkoster1 schreef:
peter-keetfm schreef:

we weten dat het past

ik dacht het niet

maar dat is mijn mening

Klopt ze doen het zelfde

Dat heb ik gemeten

Zou u een screenshot kunnen plaatsen waar gezegd wordt dat je de Y-kabel moet gebruiken? Want als ik de handleiding volg dan moet ik toch echt de grijze wat dunnere kabel gebruiken.

Werking is het zelfde

Ik zou zeggen even uitwisselen en kijken welke het beste werkt

Maar je krijgt glasvezel toch?

• Topper
  • 21 reacties
  • 5 april 2020

@peter-keetfm Klopt maar gaat nog een maandje overheen.

peter-keetfm
Wijsgeer
Gerben27 schreef:

@peter-keetfm Klopt maar gaat nog een maandje overheen.

Oke top dat je het krijgt zal echt een verademing zijn

Voor mij zeker toen

ik kon nog geen YouTube kijken op het laagste kwaliteit

ik heb nu een paar jaar glasvezel door drukriool pilot Rijssen / Holten glasvezel in buitengebied

ik wil niet anders meer

• 0 reacties
  • 6 april 2020

Dit lijkt een installatie voor XS4ALL op de KPN-website!

peter-keetfm
Wijsgeer

zie hier mijn 2e hands fritzbox 7590

kennelijk de vorige gebruiker ook de rj45 poort heeft misbruikt

hier kun je zien dat de buitenste pinnen ver verdrukt zijn

en dit is nou mijn punt om geen rj11 in een rj45 poort te drukken

en altijd een verloop (bij geleverd)  te gebruiken

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 6 april 2020
Gerben27 schreef:

Wat ik eigenlijks niet begrijp en daar kan de KPN klantenservice mij ook geen antwoord opgeven is dat die kabel hier boven op de foto 4 meter is, is dit normaal bij de 7590?

AVM gaat over wat er in het pakket meegeleverd wordt, Gerben. Daar doen wij niets aan.

wjb schreef:
Jo9 schreef:

De F!B 7590 die KPN verstrekt heeft kennelijk een iets andere FW dan de F!B 7590 die in de winkel te koop is.

Dat is niet zo, er zijn maar twee firmware versies voor de FRITZ!Box, de Duitse versie en de Internationale versie. 

De FRITZ!Box die jij in de winkel koopt heeft dus precies dezelfde firmware als de FRITZ!Box die je bij KPN kunt huren.

Klopt. Maar het kan zijn dat de schermen in de installatiehulp wel iets verschillen van de realiteit. Deze zijn in een eerder stadium al door ons gemaakt. En aangezien AVM natuurlijk wel gewoon de firmware blijft doorontwikkelen kunnen er kleine verschillen ontstaan. Als het verschil te drastisch wordt, dan zullen we dit aanpassen.

Verder lijkt het me goed om in dit topic op te houden met de discussie over RJ 11 versus RJ 45 en wat wel en niet in poortjes past. Als jullie daarover willen doorpraten is een apart topic handiger.

peter-keetfm
Wijsgeer

@Erik_

ik wil hiermee duidelijk maken dat je de verloop kabel moet gebruiken

die mee geleverd word met de fritzbox

en niet de  xdsl kabel met de rj11 stekker

die hoort niet in de rj45 poort van de fritzbox 7590

dus ja @Gerben27 die kabel op jou foto die moet je gebruiken

ps op mijn foto is het niet geheel duidelijk te zien maar geloof me de buitenste pinnen worden zodanig plat gedrukt in de rj45 bus van de fritzbox

Reageer