Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

Vandaag moeiteloos overgestapt van XS4ALL naar KPN (200/20 Mb/s VPLUS).:heart_eyes:

Toen ik vanochtend een SMS kreeg dat de overstap gedaan was bleek dat mijn eigen Fritz!Box 7590 uit zichzelf al op het KPN netwerk zat (met een Dual Stack aansluiting zelfs!). Het was dus niet nodig om de eerste aansluiting te doen met de meegeleverde ExperiaBox 10a. Wel heb ik in de instellingen van de FB7590 (met FW 7.19) de provider veranderd van XS4ALL in KPN, maar dat was alleen maar nodig om KPN-gegevens toe te voegen aan de SIP-aanbieders.

Ik ben een tevreden klant. 

Dat was dus de overstap van de DSL-lijn. Ook de instelling van de Arris VIP5202 TV-ontvanger ging net zo probleemloos.

Wat niet meteen lukte was het opvragen van SIP-gegevens ("Er is een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw."), het instellen van kpnmail ("eerst product in Mijn KPN activeren"), en het activeren van mijn product Thuis ("Adres niet geladen").

Dit lukte pas na het eenmalig aansluiten via de meegeleverde ExperiaBox v10a. Kennelijk een veiligheidsmaatregel, daar kan ik inkomen. Bovenstaande foutmeldingen hadden trouwens best wat informatiever gekund.:disappointed_relieved: Eind goed, al goed.


@tpsnow : Blijkbaar had mijn collega dit al aangekaart bij onze technische mensen. Vlak voor hij met verkaansie ging ;-)

Dit is het antwoord wat ik heb teruggekregen:

 

Erik, ja de 7490 is al vaker werkend gekregen met telefonie, maar wel met de beta software.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

https://en.avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7490-labor-77201.zip

Met betrekking tot jouw sip issue zegt hij het volgende:

Registration failed gebeurd als er een foutive invoer is. Vaak een telefoon nummer username of wachtwoord.

 

Geduld en opnieuw beginnen incl de 15 minuten wachten.

 

Welke browser gebruik jij hier trouwens voor? Mijn advies zou chrome zijn


@tpsnow : Zie ik nu bij jouw gegevens staan dat jij internet buitengebied hebt? 


@Erwin_ :  Klopt inderdaad het internet buitengebied met het Sagem modem en de Experia V10 box.

Heel vaak valt het internet uit en met alle camera's buiten is de port forwarding van de V10 matig tot slecht. (V9 was helemaal waardeloos)

Met de FB 7490 natuurlijk alles ingeleverd op snelheid maar wel alle camera's zichtbaar buiten mijn eigen netwerk.

Heb de combi geprobeerd met Experiabox en DMZ naar FB maar IP-adressen moet ik dan aanpassen.

Als de FB nu wel werkt dan wil ik de DMZ nog eens proberen. Internet geen probleem, telefoon lukt nog niet maar ik ga het weer proberen.

Hoop dat er nog een tip komt die meteen werkt. Ik heb BETA software met KPN als keuze maar krijg de tel niet geregistreerd.


Dus een fritzbox 5490 aangesloten op glasvezel kabel en op de Fiber-port van de 5490 werkt tot op hoogte. Internet en TV werken alleen voor de telefoon moet de experiabox eerst online zijn geweest en geregistreerd zijn.  Dat is dus een probleem want de eperiabox moet worden aangesloten op een NTU via een UTP kabel en die heb ik dus niet. Er zit dus niks anders op dan een monteur te laten komen en een NTU te laten plaatsen en vervolgens de fritzbox 5490 via een utp kabel aan te sluiten. Jammer nu komt er weer een stroom adapter bij voor de NTU dan is niet erg groen/duurzaam.

 


Inmiddels is het opgelost. Ik heb een mail ontvangen met een telefoon nummer en een code. Daarmee kom je bij de juiste persoon terecht. De fritzbox 5490 is handmatig aangemeld binnen het kpn netwerk.

Nu heb ik de SIP gegevens kunnen opvragen werkt alles.


@tpsnow : Dan snap ik het. Ik hoop dat het lukt en ben benieuwd naar je voortgang. 


@JasonvanKuijk : Goed om te lezen dat het ook op die manier kan. Dat scheelt een hoop onnodig werk. 


@tpsnow : Toch nog even een een update. Voip op de FB gaat bij jouw huidige setup niet werken. Dat komt omdat je nu gebruik maakt van de hybride  firmware verbinding 

Mocht jij dit op deze manier aan de praat willen krijgen zul je je buitengebied extensie op moeten zeggen. Je krijgt dan ook een ander IP adres en daarop kun je wel via de FB gebruik maken van de sip gegevens. 

 


Dat komt omdat je nu gebruik maakt van de hybride firmware

Wat bedoel je hiermee?


@wjb : Ik druk mij ongelukkig uit en heb het aangepast 😉 De verbinding is hybride en krijgt een apart IP adres. De firmware is hetzelfde. 


@Erwin_  dan is het logisch dat het niet lukt. Moeilijke keuze maar met de EB is port forwarding zeer matig zeg maar slecht. 

Wel meer snelheid met de hybride oplossing maar dat is nu niet handig. FB achter de EB houdt alles tegen. Is daar een oplossing voor?

ik heb al heel veel gelezen maar nergens kan ik de oplossing vinden. Blijft gek dat met de EB wel telefoon mogelijk is. 


@tpsnow : Nu begeef ik mij op glad ijs en kijk ik ook even naar @wjb .  Is er iets mogelijk met DMZ?

 

Kun je trouwens toelichten waarom portforwarding zo'n issue is op de v10? 


Moeilijke keuze maar met de EB is port forwarding zeer matig zeg maar slecht. 

Je kunt op een Experia Box alle forwarden wat je maar wil, dat mag geen enkwl probleem geven.

 

Wel meer snelheid met de hybride oplossing maar dat is nu niet handig. FB achter de EB houdt alles tegen. Is daar een oplossing voor?

Heb je op de Experia Box de FRITZ!Box als DMZ Host ingesteld?

 

ik heb al heel veel gelezen maar nergens kan ik de oplossing vinden. Blijft gek dat met de EB wel telefoon mogelijk is. 

De FRITZ!Box is helaas niet geschikt voor 4G buitengebied aansluitingen.


@Erwin_  dat port forwarding op de EB wil maar gedeeltelijk voor mijn camera’s (10 stuks) en werkt ook regelmatig niet. 

Met de FB uitgeprobeerd werkte het direct en perfect. Op de V9 was het helemaal een ramp. 

DMZ heb ik de hele middag geprobeerd maar EB houdt alle poorten dicht. Heel veel instellingen nodig en dan weer geen internet op de FB via EB en andere keer wel internet maar conflicten in ip adressen. EB geeft FB dan spontaan ander ip adres dan ingesteld. 

Kortgeleden EB omgeruild vanwege wegvallen internet (hele slechte koperdraad hier in de polder) en heel bijzonder: andere EB had al mijn instellingen al van de ingeruilde EB inclusief de WPA code  van de wifi

slaat kpn die op? AVG?


@wjb alles forwarden op de EB is niet waar hier. Sommige camera’s kan ik buiten wel zien anderen niet terwijl instellingen gelijkwaardig Zijn. 

Ik heb alleen sneller internet buitengebied en hang nog steeds aan een waardeloze koperdraad. Als het een paar dagen regent loopt de kabel vol en loopt het aantal errors schrikbarend op.  Dus combi EB met Sagem 4G


@wjb nog even een vraag: als ik de FB als DMZ opgeef in de EB, moet ik dan de poorten coor forwarding ook openzetten in de EB. Dus dubbel? 


Mocht jij in het verleden een servicetool hebben gebruikt om je wifinaam/ww aan te passen wordt dit centraal bewaard. Deze gegevens worden dan bij vervanging van modem, in het nieuwe modem geladen.

Dat zijn de enige settings. Anders instellingen slaan wij niet centraal op.

Kun je uitleggen hoe je precies te werk bent gegaan met instellen van DMZ? 


@wjb nog even een vraag: als ik de FB als DMZ opgeef in de EB, moet ik dan de poorten coor forwarding ook openzetten in de EB. Dus dubbel? 

Nee, alle poorten waar geen port-forwarding op de Experia Box is gemaakt worden doorgestuurd naar de DMZ Host en dus naar de FRITZ!Box.


Wat een ellende zeg om een sip wachtwoord te maken. Ik ben al dagen bezig en steeds maar foutmeldingen! Vandaag KPN gebeld (Tech Desk, wij hangen pas op als uw probleem verholpen is, ken je deze slogan van KPN?). Niet opgelost dus bij mij en ik moet betalen voor zo een dienst? Vandaag zou het opgelost worden om mij SIP wachtwoord te kunnen aanmaken, dus niet!

Weet iemand een weg om tot een oplossing te komen, ik zit nu zonder vaste telefoon op mijn Fritz!box 7590.


Wat een ellende zeg om een sip wachtwoord te maken. Ik ben al dagen bezig en steeds maar foutmeldingen! Vandaag KPN gebeld (Tech Desk, wij hangen pas op als uw probleem verholpen is, ken je deze slogan van KPN?). Niet opgelost dus bij mij en ik moet betalen voor zo een dienst? Vandaag zou het opgelost worden om mij SIP wachtwoord te kunnen aanmaken, dus niet!

Weet iemand een weg om tot een oplossing te komen, ik zit nu zonder vaste telefoon op mijn Fritz!box 7590.

Heb je de ExperiaBox nog? 


Wat een ellende zeg om een sip wachtwoord te maken. Ik ben al dagen bezig en steeds maar foutmeldingen! Vandaag KPN gebeld (Tech Desk, wij hangen pas op als uw probleem verholpen is, ken je deze slogan van KPN?). Niet opgelost dus bij mij en ik moet betalen voor zo een dienst? Vandaag zou het opgelost worden om mij SIP wachtwoord te kunnen aanmaken, dus niet!

Weet iemand een weg om tot een oplossing te komen, ik zit nu zonder vaste telefoon op mijn Fritz!box 7590.

Heb je de ExperiaBox nog? 

Inmiddels contact met KPN gehad en ze hebben de servicetool werkend voor mij gemaakt. Ik heb inmiddels een wachtwoord kunnen maken en de telefoon werkt nu via mijn fritz!box 7590!


Wat een ellende zeg om een sip wachtwoord te maken. Ik ben al dagen bezig en steeds maar foutmeldingen! Vandaag KPN gebeld (Tech Desk, wij hangen pas op als uw probleem verholpen is, ken je deze slogan van KPN?). Niet opgelost dus bij mij en ik moet betalen voor zo een dienst? Vandaag zou het opgelost worden om mij SIP wachtwoord te kunnen aanmaken, dus niet!

Weet iemand een weg om tot een oplossing te komen, ik zit nu zonder vaste telefoon op mijn Fritz!box 7590.

Heb je de ExperiaBox nog? 

Inmiddels contact met KPN gehad en ze hebben de servicetool werkend voor mij gemaakt. Ik heb inmiddels een wachtwoord kunnen maken en de telefoon werkt nu via mijn fritz!box 7590!

Dan zou het ook voor anderen moeten werken die via hun FB7590 dat wachtwoord willen aanmaken (5 dagen geleden lukte dat in ieder geval bij mij nog niet).


Wat een ellende zeg om een sip wachtwoord te maken. Ik ben al dagen bezig en steeds maar foutmeldingen! Vandaag KPN gebeld (Tech Desk, wij hangen pas op als uw probleem verholpen is, ken je deze slogan van KPN?). Niet opgelost dus bij mij en ik moet betalen voor zo een dienst? Vandaag zou het opgelost worden om mij SIP wachtwoord te kunnen aanmaken, dus niet!

Weet iemand een weg om tot een oplossing te komen, ik zit nu zonder vaste telefoon op mijn Fritz!box 7590.

Heb je de ExperiaBox nog? 

Inmiddels contact met KPN gehad en ze hebben de servicetool werkend voor mij gemaakt. Ik heb inmiddels een wachtwoord kunnen maken en de telefoon werkt nu via mijn fritz!box 7590!

Dan zou het ook voor anderen moeten werken die via hun FB7590 dat wachtwoord willen aanmaken (5 dagen geleden lukte dat in ieder geval bij mij nog niet).

Ik kreeg te horen dat het voor de ene wel werkt en de andere niet. Waar dat in zit wisten ze ook niet. maar voor mij werkte het nu wel, blijkbaar moeten ze daarvoor wat aanpassingen doen in hun systemen.


Dag allemaal,

Ik heb onlangs een Fritxbox 7590 geïnstalleerd. En ik heb daarbij 3 powerline adapters van Devolo. Om precies te zijn de Devolo Magic 2 Multiroom met Mesh technologie. Het is allemaal verbonden met elkaar en de tv's werken allemaal prima draadloos. Alleen ik kwam erachter dat ze niet zijn opgenomen in het Mesh netwerk van de Fritzbox. Als ik de help raadpleeg, worden de Powerlines van Fritz zelf natuurlijk als voorbeeld genomen. Hoe kan ik mijn Devolo Powerlines integreren in het Mesh netwerk van de Fritzbox 7590? 


Reageer