Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

 Hoe kan ik mijn Devolo Powerlines integreren in het Mesh netwerk van de Fritzbox 7590? 


Niet. Alleen apparatuur van AVM werkt in die zin samen met de mesh functie van de fritzbox.


 Hoe kan ik mijn Devolo Powerlines integreren in het Mesh netwerk van de Fritzbox 7590? 


Niet. Alleen apparatuur van AVM werkt in die zin samen met de mesh functie van de fritzbox.

Oke, dank je. Daar was ik niet van op de hoogte. Wel een tegenvaller helaas!


Hallo, ik heb vandaag de FritzBox 7590 binnen gekregen, Installeren ging super snel en makkelijk.

 

Echter ik ben niet zo tevreden met het verbinden van mijn draadloze apparaten.

Alle apparaten klagen dat ze de IP adres niet kunnen ophalen. Dit gaat om Android apparaten, 2 telefoons en 2 tablets. Als ze eenmaal verbonden zijn gaat het wel goed. Soms kan ik alleen de verbinding weer tot stand brengen door in te loggen op de FritzBox en de niet vrebonden apparaten te verwijderen, maar dit werkt niet altijd.

 

Iemand tips?


Iemand tips?

Als je de FRITZ!Box van KPN huurt, neem dan contact op met de tech desk.


Thanks WJB, na contact met de tech desk is het probleem verholpen. Er bleek nog een experia wifi aan de stroom te hangen van de oude experiabox, LAN niet aangesloten en die bleek nog wel uit te zenden op dezelfde wifi naam. Deze van de stroom gehaald en alles werkt feilloos.


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 

Als je de LAB FW gebruikt, https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7530-labor-77740.zip Dan kun je ook de KPN profielen gebruiken. S.v.p. hier even melden als alles gelukt is.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 

Als je de LAB FW gebruikt, https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7530-labor-77740.zip Dan kun je ook de KPN profielen gebruiken. S.v.p. hier even melden als alles gelukt is.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Doe ik, dank voor je aanvulling!


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 

Als je de LAB FW gebruikt, https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7530-labor-77740.zip Dan kun je ook de KPN profielen gebruiken. S.v.p. hier even melden als alles gelukt is.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Doe ik, dank voor je aanvulling!

Ik draai al een tijd op de Labor FW (7590). Gewoon rete-stabiel dus daar gaat het niet aan liggen ;-)


@Eric van Uden Ik heb onlangs mijn Fritz!Repeater 1750E (mesh met Fritz!Box 7490) teruggezet van de labversie naar de officiële versie 7.12. Dan krijg je te zien dat er een nieuwe update beschikbaar is. Als je die installeert wordt weer de labversie in de repeater gezet. Is dat de bedoeling? Zou die melding niet pas moeten komen als er weer een nieuwe officiële versie voor de repeater beschikbaar is?

Piet.


@Eric van Uden Aanvullend: De update-melding voor de Fritz!Repeater staat in de Mesh Overview in de Fritz!Box.

Piet.


@Eric van Uden Ik heb onlangs mijn Fritz!Repeater 1750E (mesh met Fritz!Box 7490) teruggezet van de labversie naar de officiële versie 7.12. Dan krijg je te zien dat er een nieuwe update beschikbaar is. Als je die installeert wordt weer de labversie in de repeater gezet. Is dat de bedoeling? Zou die melding niet pas moeten komen als er weer een nieuwe officiële versie voor de repeater beschikbaar is?

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , heeft u de software teruggezet met gebruik van de software die met de Labor-versies wordt meegeleverd? Dat is namelijk de enige manier waarop dat kan. 

Zie hier

Important

This FRITZ! Lab version is a beta. We tested the software in standard environments before making it available to the public, but it may still result in malfunctions. AVM will not be liable for any damages that arise from the use of the lab version. Of course you can reinstall a regular version of FRITZ!OS for the FRITZ!Box using the Windows recover.exe program included in this lab package at any time.

Please also note the information about the use of lab versions in the labinfo.txt. It is contained in the lab file (*.zip).

Please note: The official FRITZ!OS can only be reinstalled with the Windows Recover program included in this lab version.


@Edwin_Merks In de repeater zelf kan je zien welke softwareversie is geïnstalleerd. Daarbij staat de mogelijkheid om terug te gaan van de labversie naar de officiële versie. Dat heb ik gedaan. De melding dat er een update beschikbaar is staat dan niet in de repeater, maar bij de Mesh Overview in de Fritz!Box. Als je dan op de melding klikt wordt de update, wat dus weer de labversie is, gedownload naar de repeater.

Piet.


@Edwin_Merks In de repeater zelf kan je zien welke softwareversie is geïnstalleerd. Daarbij staat de mogelijkheid om terug te gaan van de labversie naar de officiële versie. Dat heb ik gedaan. De melding dat er een update beschikbaar is staat dan niet in de repeater, maar bij de Mesh Overview in de Fritz!Box. Als je dan op de melding klikt wordt de update, wat dus weer de labversie is, gedownload naar de repeater.

Piet.

Draaide alleen de repeater op de lab-versie? Of ook de router (als dat een Fritz!box is)?


@Edwin_Merks Eerst draaiden zowel de Fritz!Box 7490 als de Fritz!Repeater 1750E op een labversie, maar op dit moment draait alleen de Fritz!Box op de labversie. De repeater draait nu op de officiële versie (7.12).

In de Mesh Overview op de Fritz!Box staat dus de melding dat de repeater geüpdate moet worden. Als je daarop klikt wordt weer de labversie in de repeater geladen. Die melding zou volgens mij alleen moeten komen als er een nieuwe officiële versie beschikbaar is, toch @Eric van Uden ?

Piet.


@Edwin_Merks Eerst draaiden zowel de Fritz!Box 7490 als de Fritz!Repeater 1750E op een labversie, maar op dit moment draait alleen de Fritz!Box op de labversie. De repeater draait nu op de officiële versie (7.12).

In de Mesh Overview op de Fritz!Box staat dus de melding dat de repeater geüpdate moet worden. Als je daarop klikt wordt weer de labversie in de repeater geladen. Die melding zou volgens mij alleen moeten komen als er een nieuwe officiële versie beschikbaar is, toch @Eric van Uden ?

Piet.

Misschien dat Eric daar inderdaad iets over kan zeggen. Het zou kunnen dat de 1750E ook wil updaten omdat de Mesh-master (Fritz!Box) ook op de lab-versie draait.


@Edwin_Merks Eerst draaiden zowel de Fritz!Box 7490 als de Fritz!Repeater 1750E op een labversie, maar op dit moment draait alleen de Fritz!Box op de labversie. De repeater draait nu op de officiële versie (7.12).

In de Mesh Overview op de Fritz!Box staat dus de melding dat de repeater geüpdate moet worden. Als je daarop klikt wordt weer de labversie in de repeater geladen. Die melding zou volgens mij alleen moeten komen als er een nieuwe officiële versie beschikbaar is, toch @Eric van Uden ?

Piet.

Misschien dat Eric daar inderdaad iets over kan zeggen. Het zou kunnen dat de 1750E ook wil updaten omdat de Mesh-master (Fritz!Box) ook op de lab-versie draait.

Als de Mesh master op Labor draait, dan gaan wij ervan uit dat ook de clients op lab gaan draaien. O.a. WPA3 zit in de LAB en dus ook voor de repeaters. Daarom is het advies ook, updaten maar.


@Edwin_Merks Eerst draaiden zowel de Fritz!Box 7490 als de Fritz!Repeater 1750E op een labversie, maar op dit moment draait alleen de Fritz!Box op de labversie. De repeater draait nu op de officiële versie (7.12).

In de Mesh Overview op de Fritz!Box staat dus de melding dat de repeater geüpdate moet worden. Als je daarop klikt wordt weer de labversie in de repeater geladen. Die melding zou volgens mij alleen moeten komen als er een nieuwe officiële versie beschikbaar is, toch @Eric van Uden ?

Piet.

Misschien dat Eric daar inderdaad iets over kan zeggen. Het zou kunnen dat de 1750E ook wil updaten omdat de Mesh-master (Fritz!Box) ook op de lab-versie draait.

Als de Mesh master op Labor draait, dan gaan wij ervan uit dat ook de clients op lab gaan draaien. O.a. WPA3 zit in de LAB en dus ook voor de repeaters. Daarom is het advies ook, updaten maar.

Dat dacht ik al 😉. Bedankt voor je reactie @Eric van Uden .

 


Ik ben buitengewoon tevreden over deze Fritz!Box. Alles werkte direct, ook de t. v. waar ik veel ellende over gelezen had bij vorige versies. 

Functionaliteit is bizar omvangrijk en simpel te ontsluiten. NAS, mediaserver, HD Fritz! Fon, meerdere antwoordapparaten voor elk nummer één, WIFI en Ethernet.

Windows 10 staat niet altijd standaard op AC ingesteld, even controleren bij apparaat beheer en eigenschappen van je WIFI device. 

iPhone 10 haalt 490/500, wat ruim boven mijn eigen Samsung Note 9 ligt; die blijft steken op slechts 175/150.

Dit had er jaren geleden al standaard bij moeten zitten. Maar goed eind goed, al goed. 

KPN super bedankt voor de geleverde techniek en altijd goede ondersteuning. 


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 

Als je de LAB FW gebruikt, https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7530-labor-77740.zip Dan kun je ook de KPN profielen gebruiken. S.v.p. hier even melden als alles gelukt is.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Vandaag is mijn KPN verbinding (FTTH 500/500) opgeleverd en heb ik de 7530 met de 7.19 77740 labor firmware kunnen proberen. Helaas was dit niet erg succesvol. Ondanks een paar factory resets en het kiezen van het KPN Glasvezel profiel, is het niet gelukt om internet werkend te krijgen. De fritxbox meldt zelf wel dat er een internet verbinding is en ik krijg keurig een IP adres (zowel IPv4 als IPv6), maar vanaf geen enkel device is internet toegankelijk. 

Het bijzondere is dat een ping vanaf een client naar een willekeurige site wel werkt, maar browsen of bijv. een firmware update check op de Fritzbox zelf werkt niet. Ik dacht daarom eerst aan een DNS issue, maar het aanpassen van DNS servers in de Fritzbox of op een client device heeft niet geholpen. 

Het in- of uitschakelen van IPv6 was ook geen oplossing. 

Client-side problemen heb ik snel uit kunnen sluiten, omdat ik met de experiabox, of met mijn ziggo lijn (is nu nog actief) zonder problemen verbinding maak met internet met dezelfde clients. Het lijkt echt iets te zijn in de Fritzbox firmware van de 7530. 

Ik heb de firmware op de 7530 nu terug gezet naar 7.13 (Laatste officiële versie van de AVM FTP). Morgen ga het met deze firmware proberen. Voor nu heb ik de experiabox er tussen gehangen en dat werkt zoals gezegd probleemloos. 

Hoop dat @Eric van Uden nog een idee heeft :)


Is er iemand die de fritzbox 7530 gebruikt Icm ftth? Volgens mij moet het kunnen (lan1 wordt wan in dat geval), maar ik lees er nog nergens ervaringen over terug. Ben ook wel benieuwd of  de 7530 snel genoeg is voor een 500/500 verbinding. De 7530 is flink goedkoper dan de 7590 en wifi zet ik sowieso uit, dus die downgrade kan ik hebben :)

Dat moet gewoon kunnen. Is op de wat minder snelle wifi na vrijwel identiek aan de 7590. Hij is in ieder geval zeker snel genoeg voor 500/500. Hij bezit namelijk gewoon gigabitpoorten. Ik heb een 7590 gekregen van XS4ALL maar als ik er zelf een moest kopen zou ik ook voor de 7530 gaan (wifi is bij mij ook niet in gebruik).

Ter aanvulling heb ik ook nog een review gevonden, nadat ik mijn vraag gepost had: https://nl.hardware.info/routers.9/avm-fritzbox-7530-international.478989

Hier testen ze ook de WAN-LAN en LAN-WAN troughput. Daar was ik vooral benieuwd naar, omdat deze bij goedkopere (al is dat altijd relatief bij AVM :wink: ) routers nog weleens ondermaats wil zijn. Toch zonde als je een 500/500 lijn niet volledig kan benutten vanwege verkeerde bezuinigingen. 

Juist omdat ik de wifi niet gebruik (Alles Ubiquiti verder) vind ik de 7530 zo interessant, precies zoals je al aangeeft. 

Ik heb inmiddels een 7530 besteld. Zodra het allemaal werkt (even wachten op oplevering verbinding) zal ik hier mijn ervaringen posten als daar behoefte aan is. 

Als je de LAB FW gebruikt, https://avm.de/fileadmin/user_upload/DE/Labor/Download/fritzbox-7530-labor-77740.zip Dan kun je ook de KPN profielen gebruiken. S.v.p. hier even melden als alles gelukt is.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Vandaag is mijn KPN verbinding (FTTH 500/500) opgeleverd en heb ik de 7530 met de 7.19 77740 labor firmware kunnen proberen. Helaas was dit niet erg succesvol. Ondanks een paar factory resets en het kiezen van het KPN Glasvezel profiel, is het niet gelukt om internet werkend te krijgen. De fritxbox meldt zelf wel dat er een internet verbinding is en ik krijg keurig een IP adres (zowel IPv4 als IPv6), maar vanaf geen enkel device is internet toegankelijk. 

Het bijzondere is dat een ping vanaf een client naar een willekeurige site wel werkt, maar browsen of bijv. een firmware update check op de Fritzbox zelf werkt niet. Ik dacht daarom eerst aan een DNS issue, maar het aanpassen van DNS servers in de Fritzbox of op een client device heeft niet geholpen. 

Het in- of uitschakelen van IPv6 was ook geen oplossing. 

Client-side problemen heb ik snel uit kunnen sluiten, omdat ik met de experiabox, of met mijn ziggo lijn (is nu nog actief) zonder problemen verbinding maak met internet met dezelfde clients. Het lijkt echt iets te zijn in de Fritzbox firmware van de 7530. 

Ik heb de firmware op de 7530 nu terug gezet naar 7.13 (Laatste officiële versie van de AVM FTP). Morgen ga het met deze firmware proberen. Voor nu heb ik de experiabox er tussen gehangen en dat werkt zoals gezegd probleemloos. 

Hoop dat @Eric van Uden nog een idee heeft :)

Laatste stand van zaken: Met firmware 7.13 op de 7530 werkt internet feilloos. Helaas gelijk het volgende probleem. De update van mijn tv ontvanger gaat niet goed, foutcode 703. Ik begrijp dat hier een storing op was en dat deze is opgelost, maar dit geldt in ieder geval niet voor mijn combi met de 7530. Nu wederom de experiabox er tussen gehangen en de tv ontvanger start direct de update.

Moet bekennen dat het gebruik van de fritzbox 7530 me tot nu toe niet is meegevallen...


De update van mijn tv ontvanger gaat niet goed, foutcode 703.

Bedoel je echt foutcode 703?

Welk type TV ontvanger heb je?

Wat als je de Experia Box even aansluit en de TV ontvanger dan de update laat uitvoeren?


Hier staat de VIP5202 ook nog steeds rondjes te draaien om zijn update binnen te krijgen. Zonder succes. Code DBL-307. Ook rechtsreeks op de 7590 geen resultaat. Vandaag komt er een nieuwe VIP5202. Ik vermoed dat het dan weer heel even goed gaat totdat er weer een update uitgerold wordt. Dit wordt namelijk de tweede VIP5202 binnen een tijdsbestek van 14 dagen.


Reageer