Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

De update van mijn tv ontvanger gaat niet goed, foutcode 703.

Bedoel je echt foutcode 703?

Welk type TV ontvanger heb je?

Wat als je de Experia Box even aansluit en de TV ontvanger dan de update laat uitvoeren?

Het is echt foutcode 703. Met de experiabox gaat het updaten wel goed (is net klaar). Ik heb de Arris VIP5202. 

nb: Gelijk Paul een privebericht gestuurd om in de NON-HDR groep gezet te worden, want op mijn LG C9 is dat geforceerde HDR echt niet om aan te zien :D


Het is echt foutcode 703.

Echt waar?

Ik ken foutcode 703 niet, wel foutcode 307 en dat is nu net de foutcode die hardnekkig bij sommige abonnees op de Arris VIP5202 weergegeven wordt bij het gebruik van een router anders dan de Experia Box.

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?


Het is echt foutcode 703.

Echt waar?

Ik ken foutcode 703 niet, wel foutcode 307 en dat is nu net de foutcode die hardnekkig bij sommige abonnees op de Arris VIP5202 weergegeven wordt bij het gebruik van een router anders dan de Experia Box.

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?

Je hebt helemaal gelijk...het is inderdaad foutmelding 307...Ik was al zo verbaasd waarom je zo expliciet om bevestiging van de foutcode vroeg :zipper_mouth:

De software update is succesvol uitgevoerd met de experiabox. 


Ow lol...je hebt helemaal gelijk...het is idd 307. 

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?


Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box. Slechte zaak eigenlijk.. Het telkens opsturen van een nieuwe VIP5202 lost het probleem natuurlijk niet op. En dat probleem wordt alleen maar groter als er meer mensen een Fritz!box gaan gebruiken. Veel aandacht krijgt het in ieder geval vanuit KPN/XS4ALL niet.


Ow lol...je hebt helemaal gelijk...het is idd 307. 

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?

Yes, dat ging vlekkeloos. Ik heb de experiabox er nu nog tussen hangen. 


Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box.

De vraag is of het fenomeen alleen i.c.m. een FRITZ!Box optreedt of i.c.m. met een router anders dan een Experia Box.

En wat ik interessant vind is welke instelling dan roet in het eten gooit.

Kan jij op jouw FRITZ!Box de IGMP proxy instellingen inzien?

Zo ja, kan je daar eens een screenshot van posten?

Ook ben ik benieuwd naar de routing tabel waarin staat welke IP adressen naar vlan 4 gerouteerd worden.


Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box.

De vraag is of het fenomeen alleen i.c.m. een FRITZ!Box optreedt of i.c.m. met een router anders dan een Experia Box.

Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 


Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 

Er zijn ook veel meer abonnees met een FRITZ!Box dan met een EdgeRouter, USG of Mikrotik.

Zelf gebruik ik, zoals je vast wel gelezen hebt, een EdgeRouter maar ja, ik heb geen Arris VIP5202 maar één ZTE ZXV8001 en twee Arcadyan HMB2260's.


Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 

Er zijn ook veel meer abonnees met een FRITZ!Box dan met een EdgeRouter, USG of Mikrotik.

Zelf gebruik ik, zoals je vast wel gelezen hebt, een EdgeRouter maar ja, ik heb geen Arris VIP5202 maar één ZTE ZXV8001 en twee Arcadyan HMB2260's.

Dat de Fritzbox de overhand heeft begrijp ik. Ubiquiti en Mikrotik zijn een vrij kleine niche. Het is volgens mij wel het enige kant en klare alternatief voor de Fritzboxen, als je een stap verder wil gaan met geavanceerde configuraties (Los van de ontelbare enterprise oplosisngen). 

Ik denk dat de combi van ubi/mikrotik met VIP5202's niet al teveel voor komt, Jammer wel, want de vraag van @Edwin_Merks is wel interessant ivm mogelijke oplosrichtingen. 

Ik zal morgen de 7530 weer terugplaatsen, om te kijken of de VIP5202 het na de update wel gewoon naar behoren doet op de fritzbox. 

 


Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box.

De vraag is of het fenomeen alleen i.c.m. een FRITZ!Box optreedt of i.c.m. met een router anders dan een Experia Box.

En wat ik interessant vind is welke instelling dan roet in het eten gooit.

Kan jij op jouw FRITZ!Box de IGMP proxy instellingen inzien?

Zo ja, kan je daar eens een screenshot van posten?

Ook ben ik benieuwd naar de routing tabel waarin staat welke IP adressen naar vlan 4 gerouteerd worden.

Nee, die kan ik (volgens mij) niet inzien. Ik kan het in ieder geval niet vinden.


Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 

Er zijn ook veel meer abonnees met een FRITZ!Box dan met een EdgeRouter, USG of Mikrotik.

Zelf gebruik ik, zoals je vast wel gelezen hebt, een EdgeRouter maar ja, ik heb geen Arris VIP5202 maar één ZTE ZXV8001 en twee Arcadyan HMB2260's.

Dat de Fritzbox de overhand heeft begrijp ik. Ubiquiti en Mikrotik zijn een vrij kleine niche. Het is volgens mij wel het enige kant en klare alternatief voor de Fritzboxen, als je een stap verder wil gaan met geavanceerde configuraties (Los van de ontelbare enterprise oplosisngen). 

Ik denk dat de combi van ubi/mikrotik met VIP5202's niet al teveel voor komt, Jammer wel, want de vraag van @Edwin_Merks is wel interessant ivm mogelijke oplosrichtingen. 

Ik zal morgen de 7530 weer terugplaatsen, om te kijken of de VIP5202 het na de update wel gewoon naar behoren doet op de fritzbox. 

 

Op dit moment is het een mix van reacties. Zo zijn als mogelijke oorzaken genoemd:

  • de ‘geforceerde’ non-HDR-software 
  • überhaupt de combi Fritz!box en de VIP5202
  • Het aanwezig zijn van Labor-frimware op de Fritz!box

Van elk bovenstaand probleem zijn er mensen die het probleem hebben en anderen niet. Dat maakt het dus nog lastiger.


Ik heb de fritzbox 7590, op glasvezel, krijg alles voor elkaar, tv, wifi, maar de rest van de lan poorten doen na genoeg niets en mijn internet verbinding is slecht.

Als ik beneden de tv aan heb, is het niet mogelijk om boven tv te kijken, wel met de experia v 10.

Ga dinsdag Fritzbox maar even bellen


Zojuist een nieuwe VIP5202 rechtstreeks aangesloten op de Fritz!Box 7590 (firmware 7.13).

En wat denk je?.... juist..code 307 😤😤


@Edwin_Merks,

Waar heb jij de DNS server op ingesteld staan?

Zet die eens op 195.121.1.34 (de DNS server van KPN).

Lukt het dan wel om die VIP5202 de nieuwe firmware op te laten halen?

Wel na aanpassen de TV ontvanger even volledig uit en aan zetten.


@wjb ik laat de DNS normaliter via Cloudflare lopen, maar i.vm. de 307-code heb ik ze nu op standaard staan. Op jouw verzoek nu aangepast naar die van KPN maar vooralsnog zonder resultaat.


@wjb ik laat de DNS normaliter via Cloudflare lopen, maar i.vm. de 307-code heb ik ze nu op standaard staan. Op jouw verzoek nu aangepast naar die van KPN maar vooralsnog zonder resultaat.

Helaas, er is een ander topic over de VIP5202 i.c.m. een USG die ook niet wil updaten en daar werd dit geopperd. Zie dit bericht.


Inderdaad jammer. Ik begin de moed langzaam op te geven. Het is zo'n mooi tv-platform maar op een of andere manier weten ze (KPN) het telkens weer te verkloten.


Update: Ik heb de Experiabox DNS-servers gegeven zoals die door de isp worden aangeleverd (auto dus). Alles een volledig powercircle gegeven en de VIP5202 doet het. Weliswaar nog met de oude software (7.5.74_3030.dev) maar ik kan tv kijken. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de nieuwste software weer aangeboden ga krijgen..wordt vervolgd.


Ow lol...je hebt helemaal gelijk...het is idd 307. 

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?

Yes, dat ging vlekkeloos. Ik heb de experiabox er nu nog tussen hangen. 

Laatste stand van zaken omtrent de 7530 icm KPN FTTH:

  • De 7530 met 7.13 firmware functioneert goed met internet. 
  • De tv ontvangers kunnen niet updaten, foutmelding 307 indien aangesloten op de 7530
  • Internet en TV functioneert perfect met de Experiabox (Hiermee alle mogelijke thuisnetwerk-issues uitgesloten)
  • De TV ontvangers geven nu een “Zender niet beschikbaar” melding op de 7.13 firmware van de 7530

Ik heb de tv ontvangers met de Experiabox ge-update naar de nieuwste software, dat werkt vlekkeloos. TV-Kijken en internetten werkt dus zoals verwacht met de experiabox.

Nu heb ik de 7530 weer aangesloten, maar ondanks meerdere power-cycles van router en ontvanger, krijg ik direct de melding op tv: Zender niet beschikbaar. Naar andere zenders zappen en terug heeft geen resultaat.  

Ik ga nu proberen om wederom de 7.19 labor firmware proberen, om te kijken of ik daarmee dan het TV-probleem wel oplos. Risico is dat ik dan wederom internet verlies (Net als de voorgaande keer met deze firmware).

@Eric van Uden Als er nog een nieuwere labor versie is, houd ik me aanbevolen. Test hem graag.


@Poccie Welke DNS-servers gebruik je?


@Poccie Welke DNS-servers gebruik je?

Standaard KPN. Eerst maar eens een stabiele omgeving, dan weer naar mijn preferred DNS (OpenDNS of Cloudflare, ik switch nog weleens).


Zet de DNS instelling eens op auto-ISP.


@Poccie Welke DNS-servers gebruik je?

Standaard KPN. Eerst maar eens een stabiele omgeving, dan weer naar mijn preferred DNS (OpenDNS of Cloudflare, ik switch nog weleens).

Dat is ook goed. Nadat ik ze aangepast had naar standaard ISP en diverse powercircles van zowel de NTU, 7590 (terug naar 7.13 op verzoek XS4ALL) en ontvanger kon ik  de software ophalen en tv kijken. Weliswaar oude software en oude menu maar dat boeit me op dit moment niet. Ik kan tv kijken.


Volgende update met de 7530:

  • De fritzbox draait nu Labor versie 07.19-78806 BETA. Deze werd aangeboden via My Fritz.
  • Internet doet het nu prima met de LABOR versie.
  • TV werkt niet. Ontvanger start goed op, maar zappen is geen optie, dan krijg ik direct de melding dat de zender niet beschikbaar is. Dit doet me denken aan hetzelfde probleem als je switches gebruikt waarop IGMP snooping niet lekker werkt. Wellicht een probleem met de IGMP proxy op de Fritzbox?

Edit: Nu de experiabox weer aangesloten, en zoals verwacht goed werkend internet en tv. Conclusie is nogmaals dat bij mij met de 7530 IPTV niet goed functioneert. Zowel het updaten als het wisselen van zender werken niet zoals het hoort. Als ik nog wat moet testen met nieuwe firmware of andere instellingen hoor ik het graag!


Reageer