Skip to main content

FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Toon eerste bericht

1395 reacties

• Topper
  • 32 reacties
  • 30 mei 2020
wjb schreef:
Poccie schreef:

De update van mijn tv ontvanger gaat niet goed, foutcode 703.

Bedoel je echt foutcode 703?

Welk type TV ontvanger heb je?

Wat als je de Experia Box even aansluit en de TV ontvanger dan de update laat uitvoeren?

Het is echt foutcode 703. Met de experiabox gaat het updaten wel goed (is net klaar). Ik heb de Arris VIP5202. 

nb: Gelijk Paul een privebericht gestuurd om in de NON-HDR groep gezet te worden, want op mijn LG C9 is dat geforceerde HDR echt niet om aan te zien :D

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020
Poccie schreef:

Het is echt foutcode 703.

Echt waar?

Ik ken foutcode 703 niet, wel foutcode 307 en dat is nu net de foutcode die hardnekkig bij sommige abonnees op de Arris VIP5202 weergegeven wordt bij het gebruik van een router anders dan de Experia Box.

Heb je de software al kunnen updaten door de Experia Box even te gebruiken?

• Topper
  • 32 reacties
  • 30 mei 2020
wjb schreef:
Poccie schreef:

Het is echt foutcode 703.

Echt waar?

Ik ken foutcode 703 niet, wel foutcode 307 en dat is nu net de foutcode die hardnekkig bij sommige abonnees op de Arris VIP5202 weergegeven wordt bij het gebruik van een router anders dan de Experia Box.

Je hebt helemaal gelijk...het is inderdaad foutmelding 307...Ik was al zo verbaasd waarom je zo expliciet om bevestiging van de foutcode vroeg :zipper_mouth:

De software update is succesvol uitgevoerd met de experiabox. 

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020
Poccie schreef:

Ow lol...je hebt helemaal gelijk...het is idd 307. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box. Slechte zaak eigenlijk.. Het telkens opsturen van een nieuwe VIP5202 lost het probleem natuurlijk niet op. En dat probleem wordt alleen maar groter als er meer mensen een Fritz!box gaan gebruiken. Veel aandacht krijgt het in ieder geval vanuit KPN/XS4ALL niet.

• Topper
  • 32 reacties
  • 30 mei 2020
wjb schreef:
Poccie schreef:

Yes, dat ging vlekkeloos. Ik heb de experiabox er nu nog tussen hangen. 

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

Blijft een vreemd verhaal met de VIP5202 update i.c.m. een Fritz!box.

De vraag is of het fenomeen alleen i.c.m. een FRITZ!Box optreedt of i.c.m. met een router anders dan een Experia Box.

En wat ik interessant vind is welke instelling dan roet in het eten gooit.

Kan jij op jouw FRITZ!Box de IGMP proxy instellingen inzien?

Zo ja, kan je daar eens een screenshot van posten?

Ook ben ik benieuwd naar de routing tabel waarin staat welke IP adressen naar vlan 4 gerouteerd worden.

• Topper
  • 32 reacties
  • 30 mei 2020
wjb schreef:
Edwin_Merks schreef:

De vraag is of het fenomeen alleen i.c.m. een FRITZ!Box optreedt of i.c.m. met een router anders dan een Experia Box.

Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020
Poccie schreef:

Dit is een leuke vraag voor het KPN GoT topic. Genoeg mensen daar met Edgerouters, USG's en Mikrotiks. Overal waar ik op dit moment kijk (Hier en GoT), zie ik vooral de combi Fritzbox / VIP5202 langskomen, en niet zozeer andere routers. 

Er zijn ook veel meer abonnees met een FRITZ!Box dan met een EdgeRouter, USG of Mikrotik.

Zelf gebruik ik, zoals je vast wel gelezen hebt, een EdgeRouter maar ja, ik heb geen Arris VIP5202 maar één ZTE ZXV8001 en twee Arcadyan HMB2260's.

• Topper
  • 32 reacties
  • 30 mei 2020
wjb schreef:
Poccie schreef:

Er zijn ook veel meer abonnees met een FRITZ!Box dan met een EdgeRouter, USG of Mikrotik.

Zelf gebruik ik, zoals je vast wel gelezen hebt, een EdgeRouter maar ja, ik heb geen Arris VIP5202 maar één ZTE ZXV8001 en twee Arcadyan HMB2260's.

Dat de Fritzbox de overhand heeft begrijp ik. Ubiquiti en Mikrotik zijn een vrij kleine niche. Het is volgens mij wel het enige kant en klare alternatief voor de Fritzboxen, als je een stap verder wil gaan met geavanceerde configuraties (Los van de ontelbare enterprise oplosisngen). 

Ik denk dat de combi van ubi/mikrotik met VIP5202's niet al teveel voor komt, Jammer wel, want de vraag van @Edwin_Merks is wel interessant ivm mogelijke oplosrichtingen. 

Ik zal morgen de 7530 weer terugplaatsen, om te kijken of de VIP5202 het na de update wel gewoon naar behoren doet op de fritzbox. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
wjb schreef:
Edwin_Merks schreef:

En wat ik interessant vind is welke instelling dan roet in het eten gooit.

Kan jij op jouw FRITZ!Box de IGMP proxy instellingen inzien?

Zo ja, kan je daar eens een screenshot van posten?

Ook ben ik benieuwd naar de routing tabel waarin staat welke IP adressen naar vlan 4 gerouteerd worden.

Nee, die kan ik (volgens mij) niet inzien. Ik kan het in ieder geval niet vinden.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Poccie schreef:
wjb schreef:
Poccie schreef:

Dat de Fritzbox de overhand heeft begrijp ik. Ubiquiti en Mikrotik zijn een vrij kleine niche. Het is volgens mij wel het enige kant en klare alternatief voor de Fritzboxen, als je een stap verder wil gaan met geavanceerde configuraties (Los van de ontelbare enterprise oplosisngen). 

Ik denk dat de combi van ubi/mikrotik met VIP5202's niet al teveel voor komt, Jammer wel, want de vraag van @Edwin_Merks is wel interessant ivm mogelijke oplosrichtingen. 

Ik zal morgen de 7530 weer terugplaatsen, om te kijken of de VIP5202 het na de update wel gewoon naar behoren doet op de fritzbox. 

Op dit moment is het een mix van reacties. Zo zijn als mogelijke oorzaken genoemd:

• de ‘geforceerde’ non-HDR-software 
  • überhaupt de combi Fritz!box en de VIP5202
  • Het aanwezig zijn van Labor-frimware op de Fritz!box

Van elk bovenstaand probleem zijn er mensen die het probleem hebben en anderen niet. Dat maakt het dus nog lastiger.

• Topper
  • 15 reacties
  • 30 mei 2020

Ik heb de fritzbox 7590, op glasvezel, krijg alles voor elkaar, tv, wifi, maar de rest van de lan poorten doen na genoeg niets en mijn internet verbinding is slecht.

Als ik beneden de tv aan heb, is het niet mogelijk om boven tv te kijken, wel met de experia v 10.

Ga dinsdag Fritzbox maar even bellen

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Zojuist een nieuwe VIP5202 rechtstreeks aangesloten op de Fritz!Box 7590 (firmware 7.13).

En wat denk je?.... juist..code 307 😤😤

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020

@Edwin_Merks,

Waar heb jij de DNS server op ingesteld staan?

Zet die eens op 195.121.1.34 (de DNS server van KPN).

Lukt het dan wel om die VIP5202 de nieuwe firmware op te laten halen?

Wel na aanpassen de TV ontvanger even volledig uit en aan zetten.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

@wjb ik laat de DNS normaliter via Cloudflare lopen, maar i.vm. de 307-code heb ik ze nu op standaard staan. Op jouw verzoek nu aangepast naar die van KPN maar vooralsnog zonder resultaat.

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 30 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

@wjb ik laat de DNS normaliter via Cloudflare lopen, maar i.vm. de 307-code heb ik ze nu op standaard staan. Op jouw verzoek nu aangepast naar die van KPN maar vooralsnog zonder resultaat.

Helaas, er is een ander topic over de VIP5202 i.c.m. een USG die ook niet wil updaten en daar werd dit geopperd. Zie dit bericht.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Inderdaad jammer. Ik begin de moed langzaam op te geven. Het is zo'n mooi tv-platform maar op een of andere manier weten ze (KPN) het telkens weer te verkloten.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Update: Ik heb de Experiabox DNS-servers gegeven zoals die door de isp worden aangeleverd (auto dus). Alles een volledig powercircle gegeven en de VIP5202 doet het. Weliswaar nog met de oude software (7.5.74_3030.dev) maar ik kan tv kijken. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de nieuwste software weer aangeboden ga krijgen..wordt vervolgd.

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Poccie schreef:
wjb schreef:
Poccie schreef:

Yes, dat ging vlekkeloos. Ik heb de experiabox er nu nog tussen hangen. 

Laatste stand van zaken omtrent de 7530 icm KPN FTTH:

• De 7530 met 7.13 firmware functioneert goed met internet. 
  • De tv ontvangers kunnen niet updaten, foutmelding 307 indien aangesloten op de 7530
  • Internet en TV functioneert perfect met de Experiabox (Hiermee alle mogelijke thuisnetwerk-issues uitgesloten)
  • De TV ontvangers geven nu een “Zender niet beschikbaar” melding op de 7.13 firmware van de 7530

Ik heb de tv ontvangers met de Experiabox ge-update naar de nieuwste software, dat werkt vlekkeloos. TV-Kijken en internetten werkt dus zoals verwacht met de experiabox.

Nu heb ik de 7530 weer aangesloten, maar ondanks meerdere power-cycles van router en ontvanger, krijg ik direct de melding op tv: Zender niet beschikbaar. Naar andere zenders zappen en terug heeft geen resultaat.  

Ik ga nu proberen om wederom de 7.19 labor firmware proberen, om te kijken of ik daarmee dan het TV-probleem wel oplos. Risico is dat ik dan wederom internet verlies (Net als de voorgaande keer met deze firmware).

@Eric van Uden Als er nog een nieuwere labor versie is, houd ik me aanbevolen. Test hem graag.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

@Poccie Welke DNS-servers gebruik je?

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

Standaard KPN. Eerst maar eens een stabiele omgeving, dan weer naar mijn preferred DNS (OpenDNS of Cloudflare, ik switch nog weleens).

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 31 mei 2020

Zet de DNS instelling eens op auto-ISP.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Standaard KPN. Eerst maar eens een stabiele omgeving, dan weer naar mijn preferred DNS (OpenDNS of Cloudflare, ik switch nog weleens).

Dat is ook goed. Nadat ik ze aangepast had naar standaard ISP en diverse powercircles van zowel de NTU, 7590 (terug naar 7.13 op verzoek XS4ALL) en ontvanger kon ik  de software ophalen en tv kijken. Weliswaar oude software en oude menu maar dat boeit me op dit moment niet. Ik kan tv kijken.

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020

Volgende update met de 7530:

• De fritzbox draait nu Labor versie 07.19-78806 BETA. Deze werd aangeboden via My Fritz.
  • Internet doet het nu prima met de LABOR versie.
  • TV werkt niet. Ontvanger start goed op, maar zappen is geen optie, dan krijg ik direct de melding dat de zender niet beschikbaar is. Dit doet me denken aan hetzelfde probleem als je switches gebruikt waarop IGMP snooping niet lekker werkt. Wellicht een probleem met de IGMP proxy op de Fritzbox?

Edit: Nu de experiabox weer aangesloten, en zoals verwacht goed werkend internet en tv. Conclusie is nogmaals dat bij mij met de 7530 IPTV niet goed functioneert. Zowel het updaten als het wisselen van zender werken niet zoals het hoort. Als ik nog wat moet testen met nieuwe firmware of andere instellingen hoor ik het graag!

Reageer