Skip to main content

FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Toon eerste bericht

1395 reacties

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

@Poccie Welke DNS-servers gebruik je?

Standaard KPN. Eerst maar eens een stabiele omgeving, dan weer naar mijn preferred DNS (OpenDNS of Cloudflare, ik switch nog weleens).

Dat is ook goed. Nadat ik ze aangepast had naar standaard ISP en diverse powercircles van zowel de NTU, 7590 (terug naar 7.13 op verzoek XS4ALL) en ontvanger kon ik  de software ophalen en tv kijken. Weliswaar oude software en oude menu maar dat boeit me op dit moment niet. Ik kan tv kijken.

Helaas heb ik niet de beschikking over een 7590. Ben inmiddels wel benieuwd of ik daarmee een probleem oplos t.o.v. van 7530.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Poccie schreef:

Volgende update met de 7530:

• De fritzbox draait nu Labor versie 07.19-78806 BETA. Deze werd aangeboden via My Fritz.
  • Internet doet het nu prima met de LABOR versie.
  • TV werkt niet. Ontvanger start goed op, maar zappen is geen optie, dan krijg ik direct de melding dat de zender niet beschikbaar is. Dit doet me denken aan hetzelfde probleem als je switches gebruikt waarop IGMP snooping niet lekker werkt. Wellicht een probleem met de IGMP proxy op de Fritzbox?

Edit: Nu de experiabox weer aangesloten, en zoals verwacht goed werkend internet en tv. Conclusie is nogmaals dat bij mij met de 7530 IPTV niet goed functioneert. Zowel het updaten als het wisselen van zender werken niet zoals het hoort. Als ik nog wat moet testen met nieuwe firmware of andere instellingen hoor ik het graag!

Heb je de ontvanger rechtstreeks aangesloten of hangt er een switch of een ander apparaat tussen de ontvanger en de FB?

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:

Volgende update met de 7530:

• De fritzbox draait nu Labor versie 07.19-78806 BETA. Deze werd aangeboden via My Fritz.
  • Internet doet het nu prima met de LABOR versie.
  • TV werkt niet. Ontvanger start goed op, maar zappen is geen optie, dan krijg ik direct de melding dat de zender niet beschikbaar is. Dit doet me denken aan hetzelfde probleem als je switches gebruikt waarop IGMP snooping niet lekker werkt. Wellicht een probleem met de IGMP proxy op de Fritzbox?

Edit: Nu de experiabox weer aangesloten, en zoals verwacht goed werkend internet en tv. Conclusie is nogmaals dat bij mij met de 7530 IPTV niet goed functioneert. Zowel het updaten als het wisselen van zender werken niet zoals het hoort. Als ik nog wat moet testen met nieuwe firmware of andere instellingen hoor ik het graag!

Heb je de ontvanger rechtstreeks aangesloten of hangt er een switch of een ander apparaat tussen de ontvanger en de FB?

Er hangt een switch tussen, twee zelfs (unifi). Ik zou nog een test kunnen doen met de ontvanger rechtstreeks op de 7530, maar met de experiabox werkt t zoals gezegd perfect, dus ik verdenk de switches niet op t moment 😊 enige wat ik daarmee zou uitvinden is of het wellicht een probleem is met de mix van iptv en internet op dezelfde lan poort.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Dat zou niet uit moeten maken omdat er een aparte VLAN voor Internet en tv is. Heb je in de switch een extra VLAN ingesteld die roet in het eten gooit? Heb je IGMP-snooping aan staan in de switch?

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

Dat zou niet uit moeten maken omdat er een aparte VLAN voor Internet en tv is. Heb je in de switch een extra VLAN ingesteld die roet in het eten gooit? Heb je IGMP-snooping aan staan in de switch?

Geen extra vlans op de switch en IGMP snooping staat aan. Heb net voor de volledigheid even een kabel uitgerold van fritxbox naar tv ontvanger. Helaas geen verbetering. Zender niet beschikbaar. Uiteraard keurig power cycles gedaan om er zeker van te zijn dat alles fris is opgestart. 

Die 7530 wil het nog niet lekker doen icm IPTV. Ik wacht even de reactie van @Eric van Uden af komende week m.b.t. de verdere ontwikkeling van de 7530. Anders toch maar een 7590 overwegen, waarmee ik in ieder geval een deel van de problemen oplos. 

• Helper
  • 76 reacties
  • 31 mei 2020

@Edwin_Merks Ik gebruik ook de Cloudflare DNS servers i.c.m. mijn Fritz!Box en bij mij gaat het updaten dus ook niet.

Begrijp ik goed uit jouw verhaal dat met de Cloudflare DNS servers de VIP5202 überhaupt niet kon updaten en dat het met de auto DNS servers (KPN servers) wel lukte zij het de oude software?

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Romul schreef:

@Edwin_Merks Ik gebruik ook de Cloudflare DNS servers i.c.m. mijn Fritz!Box en bij mij gaat het updaten dus ook niet.

Begrijp ik goed uit jouw verhaal dat met de Cloudflare DNS servers de VIP5202 überhaupt niet kon updaten en dat het met de auto DNS servers (KPN servers) wel lukte zij het de oude software?

Dat heeft er in ieder geval ook mee te maken. Eigenlijk draai ik nu alles stock: 7.13 op de FB met standaard DNS (in mijn geval dus XS4ALL). Ik zou zeggen probeer het eens. Wel alles een keer een volledige powercircles geven.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

@Poccie Al verschillende poorten op de 7530 geprobeerd? Bij de 7590 kan er op poort 4 een gastnetwerk ingesteld worden. Dat beperkt mogelijkheden voor de gasten. Ik weet niet of de 7530 ook zoiets heeft en wellicht aan staat?

wjb
Superuser
  • 74492 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

Dat zou niet uit moeten maken omdat er een aparte VLAN voor Internet en tv is. 

Aan de LAN zijde zijn er juist geen aparte vlans voor Internet en TV.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
wjb schreef:
Edwin_Merks schreef:

Dat zou niet uit moeten maken omdat er een aparte VLAN voor Internet en tv is. 

Aan de LAN zijde zijn er juist geen aparte vlans voor Internet en TV.

O wacht..das is natuurlijk zo. 

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

@Poccie Al verschillende poorten op de 7530 geprobeerd? Bij de 7590 kan er op poort 4 een gastnetwerk ingesteld worden. Dat beperkt mogelijkheden voor de gasten. Ik weet niet of de 7530 ook zoiets heeft en wellicht aan staat?

Ik heb poort 3 en 4 allebei even geprobeerd, om eventuele poortspecifieke instellingen te omzeilen :)

de 7530 heeft inderdaad ook de mogelijkheid om een gastnetwerk op je LAN in te stellen. Het blijt allemaal heel vaag. Ik zou toch denken dat ondanks de hardware verschillen, de KPN profielen in de 7530 en 7590 onderhuids niet veel verschillen. Blijkbaar is er toch iets wezenlijk anders..

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

Heb je hem al eens een volledige reset naar fabrieksinstellingen gegeven? Ja weet maar nooit..

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:

Heb je hem al eens een volledige reset naar fabrieksinstellingen gegeven? Ja weet maar nooit..

Jazeker, ik doe dat sowieso standaard na elke firmware upgrade. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Dan zou ik inderdaad de reactie van @Eric van Uden afwachten. Mijn ideeën zijn wel een beetje op nu.. Ik bedoel trouwens de 7530 naar fabriekstellingen en niet de ontvanger.

• Topper
  • 32 reacties
  • 31 mei 2020
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Dan zou ik inderdaad de reactie van @Eric van Uden afwachten. Mijn ideeën zijn wel een beetje op nu.. Ik bedoel trouwens de 7530 naar fabriekstellingen en niet de ontvanger.

Ik weet t ook niet meer te verzinnen. Overigens hebben zowel de 7530 als de ontvanger meerdere factory resets gehad 😉 nu wachten op de product expert @Eric van Uden :)

• Topper
  • 32 reacties
  • 1 juni 2020
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Ik weet t ook niet meer te verzinnen. Overigens hebben zowel de 7530 als de ontvanger meerdere factory resets gehad 😉 nu wachten op de product expert @Eric van Uden :)

Aangezien ik het echt niet uit kan staan dat het niet werkt, ben ik vanmorgen nog een laatste keer aan de slag gegaan:

• Fritzbox 7530 terug naar officiele firmware 07.13 (Dus niet 07.12).
  • Factory reset uitgevoerd.
  • KPN Glasvezel profiel gekozen. Resultaat: Wel internet, geen TV (Zender niet beschikbaar)
  • KPN-Divider Glasvezel profiel gekozen: Resultaat: Wel internet, geen TV (Zender niet beschikbaar)
  • XS4ALL FTTH profiel gekozen: Resultaat: Internet werkt, TV Werkt! Helaas nog wel foutcode 307...

Telefonie gebruik ik niet, dus voor nu is het XS4ALL FTTH profiel prima.

Natuurlijk wel bijzonder dat het KPN Glasvezel profiel niet werkt, maar XS4ALL wel. Volgens mij zit hier onder de motorkap (gebruikte vlans m.n.) geen verschil in. 

Ik heb het nog niet getest met de 07.19 labor firmware, maar aangezien ik met de 07.19 firmware exact dezelfde problemen had (Wel internet, geen IPTV, ook niet op aparte LAN poorten), verwacht ik dat ook bij de labor firmware het XS4ALL profiel wel zou werken. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Poccie schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Ik weet t ook niet meer te verzinnen. Overigens hebben zowel de 7530 als de ontvanger meerdere factory resets gehad 😉 nu wachten op de product expert @Eric van Uden :)

Aangezien ik het echt niet uit kan staan dat het niet werkt, ben ik vanmorgen nog een laatste keer aan de slag gegaan:

• KPN Glasvezel profiel gekozen. Resultaat: Wel internet, geen TV (Zender niet beschikbaar)
  • KPN-Divider Glasvezel profiel gekozen: Resultaat: Wel internet, geen TV (Zender niet beschikbaar)
  • XS4ALL FTTH profiel gekozen: Resultaat: Internet werkt, TV Werkt! Helaas nog wel foutcode 307...

Natuurlijk wel bijzonder dat het KPN Glasvezel profiel niet werkt, maar XS4ALL wel. Volgens mij zit hier onder de motorkap (gebruikte vlans m.n.) geen verschil in. 

Ik heb het nog niet getest met de 07.19 labor firmware, maar aangezien ik met de 07.19 firmware exact dezelfde problemen had (Wel internet, geen IPTV, ook niet op aparte LAN poorten), verwacht ik dat ook bij de labor firmware het XS4ALL profiel wel zou werken. 

Behalve dat ik een 7590 heb draait alles hetzelfde als bij jou. Zet de DNS-servers eens voor de gein op die van XS4ALL en start zowel de router, de NTU en de ontvanger eens opnieuw op (genoeg tijd daarvoor nemen). DNS XS4ALL:

194.109.6.66
194.109.9.99

• Topper
  • 32 reacties
  • 1 juni 2020
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:
Poccie schreef:
Edwin_Merks schreef:

Behalve dat ik een 7590 heb draait alles hetzelfde als bij jou. Zet de DNS-servers eens voor de gein op die van XS4ALL en start zowel de router, de NTU en de ontvanger eens opnieuw op (genoeg tijd daarvoor nemen). DNS XS4ALL:

194.109.6.66
194.109.9.99

De XS4ALL DNS servers zijn niet bereikbaar als je niet op XS4ALL netwerk zit helaas. 

Wat ik nu nog gedaan heb:

• Update naar 07.19 Labor 77740. Resultaat: Internet werkt. IPTV werkt. Updaten TV ontvanger werkt niet: Foutmelding 307. Hij start de software update en rond de 80% (gok ik) verdwijnt de voorgangsbalk en krijg ik 307. Dit gebeurt met de ontvanger op een switch, ontvanger rechtstreeks op de fritzbox en bij elke geteste firmware versie (7.13 en Labor 7.19.77740.
  • Internet en IPTV werken ook met de labor firmware alleen als ik het XS4ALL FTTH profiel kies. het KPN Glasvezel profiel werkt niet (Geen IPTV).

Ik heb nu mijn tv ontvanger laten updaten aan de experiabox. Daarna de fritzbox 7530 er weer tussen gehangen. Dat is nu ook de eindsituatie op dit moment. Fritzbox 7530 (07.19.77740) met werkend internet (XS4ALL FTTH Profiel) en IPTV, maar met de 307 foutmelding. Hoop dat men hier snel een oplossing voor vindt!

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12

@Poccie Je zou zeggen dat als hij 80% binnenhaalt in ieder geval verbinding heeft met een server. Ik zou hem maar eens een tijd laten updaten. Ik heb het ook eens een keer gehad dat ie hem dan toch ineens pakt (los van het feit dat er wel een oplossing moet komen). 

• Topper
  • 32 reacties
  • 1 juni 2020
Edwin_Merks schreef:

@Poccie Je zou zeggen dat als hij 80% binnenhaalt in ieder geval verbinding heeft met een server. Ik zou hem maar eens een tijd laten updaten. Ik heb het ook eens een keer gehad dat ie hem dan toch ineens pakt (los van het feit dat er wel een oplossing moet komen). 

Ik heb t een x of 5 geprobeerd. Elke x zelfde resultaat op hetzelfde moment. Ik deel je idee dat er blijkbaar wel een goede connectie wordt opgezet. Als ik nog zin heb, ga ik t van de week weer eens proberen ;) Bij de volgende update ga ik t meemaken, heb t nu via de experiabox gedaan. Hoop dat er snel een structurele oplossing komt.

• Topper
  • 32 reacties
  • 2 juni 2020

Helaas te vroeg gejuicht mbt werkende tv op 7530. Sinds vanochtend weer de Zender niet beschikbaar melding….bizar, want ik heb t gisteren goed werkend achter gelaten en niks meer veranderd daarna. Nu toch weer de Eperiabox er tussen :( 

Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
Poccie schreef:

Helaas te vroeg gejuicht mbt werkende tv op 7530. Sinds vanochtend weer de Zender niet beschikbaar melding….bizar, want ik heb t gisteren goed werkend achter gelaten en niks meer veranderd daarna. Nu toch weer de Eperiabox er tussen :( 

Ik heb hier even een snelle test gedaan. FRITZ!Box 7530 samen met IpTv, geen probleem. Ik werk op Lab FW https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

peter-keetfm
Wijsgeer

@Eric van Uden

Ik draai ook al een tijd de bèta

Maar mijn grote vraag is als 7.20 uit komt

kan ik dan van beta naar origineel Firmware

• Topper
  • 32 reacties
  • 2 juni 2020
Eric van Uden schreef:
Poccie schreef:

Ik heb hier even een snelle test gedaan. FRITZ!Box 7530 samen met IpTv, geen probleem. Ik werk op Lab FW https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/

Ha @Eric van Uden ik heb alles geprobeerd van de 07.13 firmware tot aan de laatste labor versie. Kpn profiel, xs4all profiel. Tv Ontvanger via switch, direct op de fritzbox, you name it. Zie ook mijn post historie van de laatste dagen. Ik krijg kpn ftth met iptv niet lekker werkend op de 7530. Ik overweeg sterk om de 7530 om te gaan ruilen voor een 7590, in de hoop dat dit beter gaat werken.

peter-keetfm
Wijsgeer

7590 werkt perfect hier

Internet itv en telefoon

Reageer