Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

<snip>

Later in 2017, AVM delivered f/w 6.83 and removed telnet access thus killing FBEditor <sigh>

</snip>

 

This statement is incorrect.  FBEditor 0.7.2.3 LIVES!  It now accesses F!Bs via HTTP, rather than telnet, to ‘save’ the configuration and recalculates the file checksum so the configuration will be accepted when restoring it to a F!B.

Building the FBEditor.jar file now...


With minor adjustments to the F!B, the FBEditor successfully updates the configuration.

Requirements:

  • 2FA disabled
  • TR-064 enabled

What this means is that an ‘international’ version of the F!B 7360 (XS4ALL, Net Cologne, et cetera), can be ‘converted’ to accept a configuration saved from a ‘German’ variant.  Quite helpful as the NL 2e hand market has largely only offers for  ‘international’ variants.  eBay Deutschland is flooded with sellers...


https://tweakers.net/nieuws/169424/avm-brengt-fritzos-720-uit-met-ondersteuning-voor-wifi-6-wpa-3-en-dns-over-tls.html


Dan weet @Eric van Uden vast wel of versie 7.20 ook beschikbaar is voor de 7490, inclusief het profiel voor gebruik bij KPN.

Momenteel gebruik ik voor mijn KPN-internetabonnement met vast bellen nog de beta-versie 7.19-79773 in mijn 7490.

Piet.


@Eric van Uden

Ik draai ook al een tijd de bèta

Maar mijn grote vraag is als 7.20 uit komt

kan ik dan van beta naar origineel Firmware

 

Ik heb eerder gelezen dat je opnieuw toestemming moet geven voor bèta. Dus als 7.20 er op staat blijft dat zo totdat je weer deel gaat nemen aan de bèta. 


Dan weet @Eric van Uden vast wel of versie 7.20 ook beschikbaar is voor de 7490, inclusief het profiel voor gebruik bij KPN.

Momenteel gebruik ik voor mijn KPN-internetabonnement met vast bellen nog de beta-versie 7.19-79773 in mijn 7490.

Piet.

 

Vandaag is mijn 7490 geüpdate naar beta-versie 7.19-80086. Ik gebruik de beta-versie omdat in de officiële versie voor de Fritz!Box 7490 het KPN-profiel voor vaste telefonie tot nu toe niet aanwezig was.

Blijft dus nog even de vraag staan of versie 7.20 ook beschikbaar is voor de 7490 inclusief het profiel voor gebruik bij KPN. Zo ja, dan overweeg ik namelijk over te stappen op versie 7.20. Vandaar mijn vraag, @Eric van Uden.

Piet.


Dan weet @Eric van Uden vast wel of versie 7.20 ook beschikbaar is voor de 7490, inclusief het profiel voor gebruik bij KPN.

Momenteel gebruik ik voor mijn KPN-internetabonnement met vast bellen nog de beta-versie 7.19-79773 in mijn 7490.

Piet.

 

Vandaag is mijn 7490 geüpdate naar beta-versie 7.19-80086. Ik gebruik de beta-versie omdat in de officiële versie voor de Fritz!Box 7490 het KPN-profiel voor vaste telefonie tot nu toe niet aanwezig was.

Blijft dus nog even de vraag staan of versie 7.20 ook beschikbaar is voor de 7490 inclusief het profiel voor gebruik bij KPN. Zo ja, dan overweeg ik namelijk over te stappen op versie 7.20. Vandaar mijn vraag, @Eric van Uden.

Piet.

Voor vele routers komt er 7.20. De 7490 hoort daar ook bij. Het release schema is o.a. afhankelijk van de Feedback op de Lab FW. Het is een eerder een kwestie van weken dan van maanden. Ik hoop dat dit dit helpt.

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Zojuist voor het eerst in 5 jaar mijn thuis KPN glasvezel abo verlengd. Eindelijk kan ik mijn vaste lijn opzeggen :smile: en €10 voor Spotify dokken :scream:.

Een apparatuur opsomming en enkele vraagjes hier voor de kenners.

Ik ga van

  • Netgear gs105e VLAN switch + dom switchje
  • Asus AC68U (merlin) voor LAN & Wifi
  • KPN/Devolo Powerline voor iTV
  • Oude KPN TV ontvangers op de KPN/Devolo Powerlines

naar

  • KPN Fritzbox (model nog onbekend)
  • 4K KPN TV ontvangers (4K in de woonkamer, 1080P in tuinhuis, beide zonder UTP!)
  • Welke repeaters kies ik voor Wifi? 25m van meterkast naar tuinhuis
  • Welke repeaters kies ik voor TV ontvangers? 25m van meterkast naar tuinhuis

Kunnen die laatste twee dezelfde zijn? Dus 1 repeater voor zowel iTV als Wifi in het tuinhuisje? Is het niet verstandiger om die te scheiden?

Is een Wifi mesh beter of evengoed als een Powerline 220V mesh?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn, zo niet, shoot!


TV ontvangers kunnen niet via wifi aangesloten worden. Je zult dus een netwerkkabel of "draadloze" verbindingsset in jouw tuinhuis moeten gebruiken.


TV ontvangers kunnen niet via wifi aangesloten worden. Je zukt dus een netwerkkabel of "draadloze" verbindingsset in jouw tuinhuis moeten gebruiken.

Soms, kun je een STB aansluiten achter de FRITZ!Repeater 3000 Ik heb hier veel mee getest. Meestal werkt dat prima, maar zeker niet altijd. De FRITZ!Repeaters hebben een aanpassing op Layer2, dus verbetering voor video.

 


Met de MyFRITZ!App op mijn smartphone kan ik via het mobile netwerk (4G) geen verbinding maken met mijn FRITZ!Box 7590 met FRITZ!OS 07.20. Het inlogscherm verschijnt niet. Er wordt, zo geeft mijn smartphone aan, wel een VPN-verbinding opgezet maar daarna stopt het proces.

Het lukt wel wanneer ik inlog op het WiFi-netwerk van iemand anders op een andere locatie.

Kan iemand mij helpen?


Hoi, is de FRITZ!NAS vanaf het internet alleen te benaderen via FTP/FTPS of zijn hier nog andere manieren voor via bijvoorbeeld port forward? Ik wil mijn FRITZ!NAS ook kunnen gebruiken als ik op vakantie ben en via FTP/FTPS is dit niet zo uitgebreid als nu (Windows verkenner: netwerkverbinding maken) want via via FTP/FTPS kan ik afbeeldingen niet openen op de manier als nu.


Hoi, is de FRITZ!NAS vanaf het internet alleen te benaderen via FTP/FTPS of zijn hier nog andere manieren voor via bijvoorbeeld port forward? Ik wil mijn FRITZ!NAS ook kunnen gebruiken als ik op vakantie ben en via FTP/FTPS is dit niet zo uitgebreid als nu (Windows verkenner: netwerkverbinding maken) want via via FTP/FTPS kan ik afbeeldingen niet openen op de manier als nu.

Nee, eigenlijk niet. Lokaal werkt u dus via Windows verkenner. Daarbij word dan gebruik gemaakt van Windows bestandsdeling. Dat protocol is ongeschikt voor gebruik over internet.


Hoi, is de FRITZ!NAS vanaf het internet alleen te benaderen via FTP/FTPS of zijn hier nog andere manieren voor via bijvoorbeeld port forward? Ik wil mijn FRITZ!NAS ook kunnen gebruiken als ik op vakantie ben en via FTP/FTPS is dit niet zo uitgebreid als nu (Windows verkenner: netwerkverbinding maken) want via via FTP/FTPS kan ik afbeeldingen niet openen op de manier als nu.

Nee, eigenlijk niet. Lokaal werkt u dus via Windows verkenner. Daarbij word dan gebruik gemaakt van Windows bestandsdeling. Dat protocol is ongeschikt voor gebruik over internet.

Klopt, helaas.


Maar ... kun je niet gewoon met een browser op de ftp inloggen? Vroeger kon dat althans. Blader je gewoon door de mappen heen alsof het een website is. En afbeeldingen kun je gewoon openen. 


Maar ... kun je niet gewoon met een browser op de ftp inloggen? Vroeger kon dat althans. Blader je gewoon door de mappen heen alsof het een website is. En afbeeldingen kun je gewoon openen. 

Ja klopt, dat werkt inderdaad maar dan heb ik nog steeds te maken met een soort download proces van elke afbeelding of word-document. Lokaal werkt het nu even makkelijk als elke andere map op mijn pc zelf. Een soort Onedrive/Dropbox methode voor mijn '’NAS'’ zou perfect zijn.

 


@Eric van Uden

Ik ben een beetje aan het proberen met een mesh te maken tussen mijn 7590 en 7581

Dat is deels gelukt

alleen krijg ik gast wifi niet op de 7581

weet jij hoe dit kan?

De 7590 en 7581 zijn direct met een lan kabel lan/wan aangesloten

 


@Eric van Uden 

 

ik ben er al uit

ik heb 2,4GHz alleen aan staan

“5 GHz-frequentieband actief” aan gezet en weer uit gezet en de 7581 pakt nu gasten wifi (bugje)

een vraag als ik mijn eigen logo en text maak voor de inlog voor gasten

is het mogelijk op die fritzbox text boven weg te halen

zo niet misschien een tip voor de 7.21 firmware


Hallo, vraagje omtrent 2e fritz box/repeater en IGMP.

Heb nu de 7590 draaien en dat functioneert perfect. Echter als ik in een Mesh een 2e fritzbox opneem valt mijn IPTV ontvanger uit. Heb begrepen dat dit te maken heeft met IGMP. 

Voor een goede Wifi op zolder moet ik een extra apparaat plaatsen en deze wordt bekabelt aangesloten op de 7590 (via een unmanaged switch). 

Kan iemand mij aangeven of ik met een Fritz repeater geen problemen heb met IGMP en dus mijn tv ontvanger gewoon blijft functioneren? 


Hoe heb je mesh in het menu staan van je 1e fritzbox bij de 2e moet namelijk ook dat mesh tekentje staan 

Normaal zou het moeten werken 

Je hebt fritzbox 1 en 2 bekabeld aangesloten of draadloos? 


Heb momenteel alles bekabeld aangesloten.

2e Fritzbox is een 7340 en wordt door de 7590 gewoon gezien als Mesh member. (weet dat dit een oudere box is en niet officieel ondersteund maar wordt wel herkend in de Mesh op de 7590). Echter dit probleem treedt volgens andere berichten ook op met nieuwe ondersteunde apparatuur.

Lees hier veel meer over dat zogauw je meerdere apparaten aansluit er met IGMP problemen ontstaan omdat de tweede box dan de streams afvangt. Dit kan met een managed switch worden opgelost omdat die slim omgaat met IGMP en het niet doorstuurt naar poorten waar geen IPTV op is aangesloten.

Wil echter nu de switch niet vervangen. Vandaar dat ik onderzoek of een fritz repeater de oplossing is i.p.v. een fritz box mede omdat KPN hem ook aanbiedt.


heb je mesh aangemeld via wps knop

dat moest bij mij namelijk bij de 7590 met een 7581

tv niet getest

als je een fritz wil kun je beter voor de

FRITZ!Repeater 3000 gaan deze heeft namelijk 2 poorten

of jou oude fritzbox gebruiken en een switch er voor

deze bijvoorbeeld

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

 


Mesh inderdaad via WPS knop. Dit functioneert ook allemaal. 

Gaat echter fout met de IPTV, deze valt uit door de tweede Fritz box.

 

Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar een 3000 maar het is een te groot bedrag om zomaar de gok te nemen dat dit goed werkt. Dus zoek zekerheid dat dit is opgelost bij een Fritz repeater i.p.v. een Fritz box dan heb ik de oplossing.


Je tv ontvanger werkt niet achter de 2e fritzbox 

Heb je de laatste Firmware hierop staan 

Ik heb dit zelf niet getest op de 7581 

Maar zou moeten werken 

En wat betreft igmp snooping 

Dat ondersteund de fritzbox

Opdat deze ook bij kpn gebuikt kan worden met itv 

Ik wil geen reclame maken 

Maar als je die frits 3000 bij coolblue besteld kun je hem kosteloos terug doen 

Overens als je config nu goed is wifi enz met de opstelling die je nu hebt lijkt mij makkelijker die switch te kopen 

Scheelt een hoop geld


@RonnieA67

Gebruik op de 2e fritzbox alleen de lan poorten 

Niet de wan en dan werkt het 

Via wan krijg je haperen en werkt niet


Reageer