Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

kom er op terug zie net dat er 2 netwerk poorten op jou 2e fritzbox zitten

kun je een over zetten in het menu ik bedoel van wan naar lan poort

dit kon ik met mijn 7490 wel namelijk

i.v.m. glasvezel moest ik lan poort 1 op wan poort zetten namelijk


Bedankt voor het meedenken.

Heb nu toch eerst een andere switch geplaatst en probleem lijkt nu weg te zijn.


 

@RonnieA67

Mag ik vragen welke switch 

 

 


Kwam nog een Netgear switch tegen die ooit is meegeleverd met de KPN Experiabox.

Deze even getest en ging goed. Dus toch opgelost met KPN.


@RonnieA67

Mooi dat het gelukt is 

 


Sinds gisteren een Fritz Repeater 2400 in gebruik, (naast de 7583) moet hem nog 6 weken huren, maar daarna komt er een eigen gekochte 7581 te hangen) Ik mocht deze repeater, en een extra ventilator ivm hitte :zipper_mouth: via mijn werk declareren,.. Omdat ik voorlopig nog wel thuis blijf werken, maar ik niet continu op hetzelfde plekje wil werken hou ik van flexibele opties en heb ik deze vergoed gekregen. (liefst hebben ze gewoon rechtstreeks bedraad) maar is bij mij thuis niet overal een optie.

Wat ik er van kan zeggen, wat een geniaal ding! In de meest verre wcd gewoon volledig wifi bereik, lan kabel er in, en die rechtstreeks naar mijn laptop. Haal hiermee gewoon mijn maximale snelheid uit mijn abonnement, (70Mbit) Ditzelfde haal ik ook rechtstreeks uit het modem. Oftewel, geen snelheidsverlies, stabiel internet. (hoorde soms in gesprekken dat mijn geluid soms eens wegviel, of dat ik ver weg klonk)

Zo merk je echt wel weer dat de apparatuur die kpn normaliter in bruikleen heeft het allemaal wel echt net niet is :stuck_out_tongue_winking_eye:

 

Zeker een aanrader! Kan nu lekker ongestoord door blijven rommelen! :joy:


@JeroenB22 

ik weet niet of je vaste huistelefoon gebruikt

maar dat werkt niet met een 7581

internet en tv is geen probleem

 


Hell no, veelste duur :yum:


Hell no, veelste duur :yum:

Oke dan is het geen probleem 

7581 werkt goed met alleen itv en internet 

Wij gebruiken de vaste telefoon voor gebeld worden

uitbellen doen we zoveel mogelijk mobiel 

Ik wou het gemeld hebben 


Snap ik, we hebben gewoon samen mobiel, dus dikke prima, bellen doen we niet zoveel. Of via WhatsApp bellen of appen en gebeld worden kan altijd :smile:  


Sinds gisteren een Fritz Repeater 2400 in gebruik, (naast de 7583) moet hem nog 6 weken huren, maar daarna komt er een eigen gekochte 7581 te hangen) Ik mocht deze repeater, en een extra ventilator ivm hitte :zipper_mouth: via mijn werk declareren,.. Omdat ik voorlopig nog wel thuis blijf werken, maar ik niet continu op hetzelfde plekje wil werken hou ik van flexibele opties en heb ik deze vergoed gekregen. (liefst hebben ze gewoon rechtstreeks bedraad) maar is bij mij thuis niet overal een optie.

Wat ik er van kan zeggen, wat een geniaal ding! In de meest verre wcd gewoon volledig wifi bereik, lan kabel er in, en die rechtstreeks naar mijn laptop. Haal hiermee gewoon mijn maximale snelheid uit mijn abonnement, (70Mbit) Ditzelfde haal ik ook rechtstreeks uit het modem. Oftewel, geen snelheidsverlies, stabiel internet. (hoorde soms in gesprekken dat mijn geluid soms eens wegviel, of dat ik ver weg klonk)

Zo merk je echt wel weer dat de apparatuur die kpn normaliter in bruikleen heeft het allemaal wel echt net niet is :stuck_out_tongue_winking_eye:

 

Zeker een aanrader! Kan nu lekker ongestoord door blijven rommelen! :joy:

Waarom een 7581? Die is end of life. 


7581 is echt prima te gebruiken 

Als je maar geen vaste telefoon hebt 

Uit tests is de wifi ook beter als de 7590 

Los daarvan 

De 7581 gebruik ik als testopstelling als mesh 

Werkt perfect achter een 7590 

2e netwerk 

 


7581 is echt prima te gebruiken 

Als je maar geen vaste telefoon hebt 

Uit tests is de wifi ook beter als de 7590 

De 7581 gebruik ik als testopstelling als mesh 

Werkt perfect achter een 7590 

2e netwerk 

 

Ik dacht dat hij hem als router in wilde zetten en niet als ap. Vandaar mijn opmerking. Als ik iets zou aanschaffen zou ik namelijk niet snel kiezen voor iets wat EOL is. Maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk ;-) 


Nee als router achter zijn aansluiting 

En dat werkt perfect en snel met een 7581 

Ik heb hem een paar maanden achter mijn glasvezel aansluiting gehad 

De 7581 is een prima router 

Nu heb ik een 7590 i.v.m. thuis telefoon 

 

Ik bedoel er mee dat een 2e fritzbox ook als mash kan gebruikt kan worden

Maar is hier niet van toepassing 


Jaaa, en heb ook nog zoiets als pair bonding :grin:


Goedemiddag allemaal,

 

Recentelijk ben ik klant geworden bij KPN. 

De geleverd v10a experia voldoet niet helemaal aan de verwachtingen. Ik krijg UPNP maar niet fatsoenlijk aan de praat i.c.m. een PlayStation en Xbox. 

 

Ik heb nu een Fritzbox 7590 via marktplaats aangekocht alleen stom ik lette niet goed op, het betreft een Duitse verpakking en versie. Mijn eigen fout op de foto was het duidelijk te zien alleen niet beschreven in de advertentie.

 

Kan iemand mij vertellen of ik deze wel kan gebruiken in NL en eventueel op NL of ENG kan zetten qua taal? Ik gebruik alleen glasvezel van KPN voor internet. Neem geen telefonie of TV af.

 

Alvast dank voor de informatie,

 

Groet,

 

Zigmon


Goedemiddag allemaal,

 

Recentelijk ben ik klant geworden bij KPN. 

De geleverd v10a experia voldoet niet helemaal aan de verwachtingen. Ik krijg UPNP maar niet fatsoenlijk aan de praat i.c.m. een PlayStation en Xbox. 

 

Ik heb nu een Fritzbox 7590 via marktplaats aangekocht alleen stom ik lette niet goed op, het betreft een Duitse verpakking en versie. Mijn eigen fout op de foto was het duidelijk te zien alleen niet beschreven in de advertentie.

 

Kan iemand mij vertellen of ik deze wel kan gebruiken in NL en eventueel op NL of ENG kan zetten qua taal? Ik gebruik alleen glasvezel van KPN voor internet. Neem geen telefonie of TV af.

 

Alvast dank voor de informatie,

 

Groet,

 

Zigmon


zorg eest voor een werkende internet verbinding achter de experiabox (zo heb ik het gedaan)

update naar 7.20 en je moet dan naar Nederland als instelling dan kun je de Nederlandse providers selecteren waaronder kpn


Ik denk dat je handmatig de internationale FRITZ!OS op die FRITZ!Box kunt zetten.

Zie deze pagina om te lezen hoe je handmatig FRITZ!OS kunt installeren.


Goedemiddag allemaal,

 

Recentelijk ben ik klant geworden bij KPN. 

De geleverd v10a experia voldoet niet helemaal aan de verwachtingen. Ik krijg UPNP maar niet fatsoenlijk aan de praat i.c.m. een PlayStation en Xbox. 

 

Ik heb nu een Fritzbox 7590 via marktplaats aangekocht alleen stom ik lette niet goed op, het betreft een Duitse verpakking en versie. Mijn eigen fout op de foto was het duidelijk te zien alleen niet beschreven in de advertentie.

 

Kan iemand mij vertellen of ik deze wel kan gebruiken in NL en eventueel op NL of ENG kan zetten qua taal? Ik gebruik alleen glasvezel van KPN voor internet. Neem geen telefonie of TV af.

 

Alvast dank voor de informatie,

 

Groet,

 

Zigmon


zorg eest voor een werkende internet verbinding achter de experiabox (zo heb ik het gedaan)

update naar 7.20 en je moet dan naar Nederland als instelling dan kun je de Nederlandse providers selecteren waaronder kpn

 

Dank voor de reactie. Dat moet goed komen. De experia box werkt verder wel op dit moment.

Alleen zoals ik aan gaf. Wanneer ik UPNP inschakel kom ik het internet niet meer op via de playstation/xbox en zodra ik de functie uitschakel wel, alleen met een wat beperkte verbindingsmogelijkheid. Deze wil ik toch graag optimaal benutten. Daarom wilde ik een fritzbox halen.

Ik kan dus inderdaad de Duitse fritzbox eerst even aan de huidige internetverbinding achter de experia box hangen en updaten voordat ik de boel omwissel. Nogmaals dank voor de info.

 


Ik denk dat je handmatig de internationale FRITZ!OS op die FRITZ!Box kunt zetten.

Zie deze pagina om te lezen hoe je handmatig FRITZ!OS kunt installeren.

 

Daar heb ik ook nog even via google naar zitten zoeken. Volgens mij zitten daar toch wat meer haken en ogen aan dan in de eerste instantie lijkt. Kwam zelf deze site tegen met info.

https://forums.whirlpool.net.au/archive/2736304

Wellicht is het wat verouderde informatie en kan het met de huidige modellen wel gemakkelijk. 


ip client dan kun je hem aansluiten op de experiabox

updaten naar 7.20

regio Nederland

nu kun je via kopje internet kpn selecteren


en als laatste KPN selecteren

 


als het niet werkt stap 1 dan deze stap

“Aansluiten op externe modem of router

Selecteer deze toegang als de FRITZ!Box moet worden aangesloten op een al aanwezige externe modem of een router.”

 


De volgende FRITZ!Boxen hebben KPN settings “on board” voor Internet,TV en telefonie:

  • FRITZ!Box 7590 07.20
  • FRITZ!Box 7583 07.15
  • FRITZ!Box 7530 07.20

De komende weken komen er voor meer FRITZ!Boxen een nieuwe FW zodat deze ook de KPN settings “on board” hebben.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric van Uden


Ik heb eerder in dit draadje gelezen dat elke F!B met firmware 7.12 of hoger werkt als vervanger voor de V10. Ik heb een Fritzbox 4040 en ik zie in de instellingen het KPN profiel (firmware 7.13) staan. Betekend dit dat ik de 4040 kan gebruiken als vervanging voor de Xperiabox? Alvast dank.

 

ps: we gebruiken geen vaste telefonie meer.


Reageer