Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

Nou ik heb nu ap's van unfi, en ik heb sinds een paar maanden met al die updates enorm veel disconnect sipv dat mn telefoons roamen.

Dat ben ik nu helemaal zat, vandaar dat ik van de week een fritzbox wil kopen samen met de 3000 repeaters, ik zou het jammer vinden als er over een maandje ineens een betere wifi 6 router uitkomt.

Maar aan jullie reacties te zien is dat eigenlijk niet zo belangrijk.

Ff een tussenvraagje, als ik de repeater bedraad aansluit heb ik dan nog wel de  seamless verbining functionaliteit, of geniet draadloos de voorkeur ivm mesh


Nee @wjb ben nog lang niet klaar met het testen 

Dat ubiquiti unifi spul waar iedereen beweert dat het goed werkt bah 

Tp-link omada doet het wel beter 

Als ik zo kijk op de verbinding r9000 en 1 experia-wifi in de kelder en 1 boven 

Kan er niks tegen op werken 

Of ik moet het hele huis vol hangen met die access points 

Trouwens met die netgear haal ik ook makkelijk 200+ op de 2.4GHz band 

Met die access point maar 80 

Ik blijf klooien 

 


Nou ik heb nu ap's van unfi, en ik heb sinds een paar maanden met al die updates enorm veel disconnect sipv dat mn telefoons roamen.

Dat ben ik nu helemaal zat, vandaar dat ik van de week een fritzbox wil kopen samen met de 3000 repeaters, ik zou het jammer vinden als er over een maandje ineens een betere wifi 6 router uitkomt.

Maar aan jullie reacties te zien is dat eigenlijk niet zo belangrijk.

Ff een tussenvraagje, als ik de repeater bedraad aansluit heb ik dan nog wel de  seamless verbining functionaliteit, of geniet draadloos de voorkeur ivm mesh

Fritzbox zijn prima producten 

Als je glasvezel hebt en itv en internet kan je ook een 7581 in zetten werkt top

De wifi van de fritzbox 7590 is iets minder 

Als je huistelefoon gebruikt kun je geen 7581 in zetten 

Wel de 7583 

Ik zal als ik u was een speurtocht bv marktplaats en een fritzbox kopen en proberen 

Scheelt vaak de helft van nieuwprijs of zelfs minder 


 

Ff een tussenvraagje, als ik de repeater bedraad aansluit heb ik dan nog wel de  seamless verbining functionaliteit, of geniet draadloos de voorkeur ivm mesh

Sluit de fritz repeater altijd bedraad aan 

Dat werkt met mesh 

Je kunt ook een fritzbox als repeater aan sluiten zo heb ik een 2e fritzbox 7590 als mesh bedraad werkt goed 

Alleen gasten zit een bug in 

Via 2e subnet werkt het niet stabiel (snel) 

 


Misschien moet er een keer naar gekeken worden AVM

Test is vanaf een 7590 naar een 7590 in mesh mode

Gastennetwerk is echt niet oke

De fritzboxen draaien op 7.21

 


1e foto van gast netwerk ander subnet

2e foto van lokaal subnet

Van fritzbox 1 naar 2 een directe lan kabel

Gastennetwerk op fritzbox 1 in woonkamer geen hinder met snelheden

Een BUG


1e foto van gast netwerk ander subnet

2e foto van lokaal subnet

Van fritzbox 1 naar 2 een directe lan kabel

Gastennetwerk op fritzbox 1 in woonkamer geen hinder met snelheden

Een BUG

Ik heb weliswaar een iets andere opstelling (zie onderschrift) en haal op het gastnetwerk ook niet de volle snelheden. Wel wat meer dan bij jou (85/325). Lijkt dus inderdaad niet helemaal de volle snelheid te pakken maar daar is volgens mij ook een instelling voor. Als ik tijd heb zal ik er wel eens naar kijken. Voor gasten is 85mbps ruim voldoende. 


1e foto van gast netwerk ander subnet

2e foto van lokaal subnet

Van fritzbox 1 naar 2 een directe lan kabel

Gastennetwerk op fritzbox 1 in woonkamer geen hinder met snelheden

Een BUG

Ik heb weliswaar een iets andere opstelling (zie onderschrift) en haal op het gastnetwerk ook niet de volle snelheden. Wel wat meer dan bij jou (85/325). Lijkt dus inderdaad niet helemaal de volle snelheid te pakken maar daar is volgens mij ook een instelling voor. Als ik tijd heb zal ik er wel eens naar kijken. Voor gasten is 85mbps ruim voldoende. 


daar is geen instelling voor

fritzbox 1 meterkast gasten halen de volle snelheid (zonder invallen)

fritzbox 2 zonder gasten geen probleem

op het gast netwerk fb2 treed het probleem op een bug dus

het maakt niet uit of 85 of 10 of 5 genoeg is het hoort niet

het gast netwerk moet gewoon diezelfde speedtest laten zien

 

ps

ik heb geen repeater maar test blijkt dat een 7581 en de 7590 deze zelfde kwaal hebben als je ze als mesh in zet klapt daarop het gastnetwerk in

en dat is een bug in de firmware

ik neem dan ook aan (kan ik niet testen) bij bv de fritz 3000 versie het niet heeft dat gasten wifi in klapt

 

 


Ff snelle vraag, ik wil de fritzbox repeater 3000 bestellen op amazon maar er staat bij dat het de international versie is.

Is dit de juiste?

Ik heb de 7590 ook besteld maar dan bij de grote blauwe rotterdamse webshop en daar staat ook international versie bij, dus het lijkt me ok


Ff snelle vraag, ik wil de fritzbox repeater 3000 bestellen op amazon maar er staat bij dat het de international versie is.

Is dit de juiste?

Ik heb de 7590 ook besteld maar dan bij de grote blauwe rotterdamse webshop en daar staat ook international versie bij, dus het lijkt me ok

Ja dat is goed


Ff snelle vraag, ik wil de fritzbox repeater 3000 bestellen op amazon maar er staat bij dat het de international versie is.

Is dit de juiste?

Ik heb de 7590 ook besteld maar dan bij de grote blauwe rotterdamse webshop en daar staat ook international versie bij, dus het lijkt me ok

Ja dat is de juiste versie


Top bedankt


Vrije modemkeuze bij KPN, wat een ontwikkeling.

In de Fritz!Box kunnen meerdere SIP-accounts naast elkaar worden ingesteld. Ik heb in bovenstaande pagina's wel gelezen, dat je het KPN SIP-account kunt instellen (na het wachtwoord daarvan te hebben achterhaald). Kun je nu ook gebruik maken van andere VOIP-aanbieders (al dan niet naast de KPN VOIP-verbinding)?.


Vrije modemkeuze bij KPN, wat een ontwikkeling.

In de Fritz!Box kunnen meerdere SIP-accounts naast elkaar worden ingesteld. Ik heb in bovenstaande pagina's wel gelezen, dat je het KPN SIP-account kunt instellen (na het wachtwoord daarvan te hebben achterhaald). Kun je nu ook gebruik maken van andere VOIP-aanbieders (al dan niet naast de KPN VOIP-verbinding)?.

Dat kon atijd al, zolang die VOIP-aanbieders al bestaan. Er zijn zat mensen die hun vaste nummer al jaren geleden naar een VoIP aanbieder hebben geporteerd.


Beste TMoesel,
Het instellen van een VoIP-provider in de Fritz!Box kan inderdaad al zolang als VoIP-aanbieders bestaan.
Het probleem was altijd dat op een internet-verbinding van KPN het niet mogelijk was een SIP-verbinding met een andere VoIP-aanbieder op te bouwen. Wsl hield dat verband met niet te omzeilen blokkering van poorten door KPN. Bij bv KPN's dochter XS4All en Ziggo was en is dat nooit een probleemgeweest; je kunt daar gewoon gebruik maken van andere VoIP-aanbieders zoals bv het voordelige CheapConnect (inkomend) en FreeVoipDeal (uitgaand).
Mijn vraag is, laat KPN nu wel “vreemde” VoIP-aanbieders toe op de internet-verbinding naast de eigen VoIP-lijn?


is het handiger om een nieuwe fritzbox eerst achter de experiabox te zetten voor de updates of gewoon experiabox eruit en gelijk de fritzbox aansluiten?


is het handiger om een nieuwe fritzbox eerst achter de experiabox te zetten voor de updates of gewoon experiabox eruit en gelijk de fritzbox aansluiten?

Kun je beter wel doen naar fritz os 7.21 

Als er nog een oude firmware in zit werkt het niet via wizard kpn 

Dus ja eerst achter experiabox en updaten


Het kan ook dat het wel meteen werkt 

Maar ik kan er niet in kijken hoe lang deze bij de (web) shop op de plank liggen 

Verstandig om eerst te updaten 

 


ok en dan hoef je niet gelijk een provider te kiezen? kan hij gewoon updaten zonder dat je dingen in hoeft te stellen dan


ip client dan kun je hem aansluiten op de experiabox

updaten naar 7.20

regio Nederland

nu kun je via kopje internet kpn selecteren

Zie mijn eerder bericht heb ik nu even naar voren gehaald 


Inmiddels heb je nu 7.21


ok heb de fritzbox met een kabel aan de experiabox gehangen, dus van de wan in de fritzbox naar een lanpoortje op de experiabox.

Het powerlampje knippert nu al 23 minuten, kijk het nog ff 10 minutjes aan.

Zolang dat lampje knippert krijg ik geen toegang met mn browser


Maak ff verbinding met de wifi van de fritzbox 

En dan 

http://fritz.box/

Of

http://192.168.178.1/

Zo had ik het gedaan gegevens staan achter op

Of via pc lan kabel in de fritzbox

Je moet direct toegang met de fritzbox hebben niet via experiabox 

Dus boven genoemde 


gelukt op jou omschreven manier, mn pc in de fritzbox aangesloten met een utp.

Ik zit nu in de wizard en ik ga hem proberen te updaten

 

 


mm had verbinding via dat nood ipadres, toen ik aanvinkte dat ie als ip-client moest werken voor het updaten ben ik de verbinding verloren


Reageer