Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

Er is nu een 7.21 (Release) FW voor de FRITZ!Box 7583 voor meer info zie:

http://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7583/other/fritz.os/

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

En ook voor de 7530  ;-)


FRitzbox lokaal supersnel internet traag of niet bereikbaar.

Ik heb een nieuwe fritzbox 7590 sinds gisteren.  ter vervanging van een v10. echter na het instellen via de wizard doet internet het 5 min goed en daarna erg traag. sites laden niet in. maar alles wat lokaal draait doet het super. het enige wat ik heb aan gepast is de ip reeks van 192.168.178.1 naar 192.168.2.1. maar daar kan het toch niet aan liggen? die reeks draait ook op de v10 en zijn een paar devices zo op geconfigureerd. dus vandaar. met de v10 gaat alles. maar met de fritzbox is alles traag. (na 5 minuten) laatste beta van fritz gisteren ook even geprobeerd en geen verschil….

 

Help?

 

Nico


Ook de diverse Fritz!Repeaters hebben de update naar 7.21 gekregen. 

Het betreft de Fritz!Repeater 600, 1200, 2400 en 3000. 

 

Happy updating ;-)


FRitzbox lokaal supersnel internet traag of niet bereikbaar.

Ik heb een nieuwe fritzbox 7590 sinds gisteren.  ter vervanging van een v10. echter na het instellen via de wizard doet internet het 5 min goed en daarna erg traag. sites laden niet in. maar alles wat lokaal draait doet het super. het enige wat ik heb aan gepast is de ip reeks van 192.168.178.1 naar 192.168.2.1. maar daar kan het toch niet aan liggen? die reeks draait ook op de v10 en zijn een paar devices zo op geconfigureerd. dus vandaar. met de v10 gaat alles. maar met de fritzbox is alles traag. (na 5 minuten) laatste beta van fritz gisteren ook even geprobeerd en geen verschil….

 

Help?

 

Nico

Ik weet inderdaad niet of het aan de aanpassing van de ip-reeks ligt maar je zou het eens kunnen testen met de oorspronkelijke range. Ik draai gewoon met de 192.168.178.x range en heb geen problemen. Heb je wel de provider goed ingeladen? Fabrieksinstellingen geprobeerd en/of een powercycle gegeven? Zie je iets staan bij ‘systeem’ en dan ‘gebeurtenissen’?


Hij is inmiddels 3x gereset en nog steeds traag… behalve lokale sites (nas, Unifi, camera's) die zijn erg snel. en sommige sites. bv ad.nl is snel en telegraaf niet?  

en uiteraard de provider ingeladen via de template in de router. ook een poging gedaan als glas en gewoon KPN. geen verschil in ervaring

ik ben nog steeds lost


Heb je de FRITZ!Box zelf gekocht of heb je die voor €7,49 p.m. gehuurd bij KPN.

In het laatste geval kan je het beste contact opnemen met de techdesk van KPN.


Heb je de FRITZ!Box zelf gekocht of heb je die voor €7,49 p.m. gehuurd bij KPN.

In het laatste geval kan je het beste contact opnemen met de techdesk van KPN.

zelf gekocht


Is IPv6 actief op jouw aansluiting?

Zo ja, zet IPv6 eens uit. Heb je dan wel een goede snelheid?


ga ik zo testen laat ik weten


Gevonden. Lag aan de unifi controller. Geen idee waarom? met de v10 geen problemen en bij de fritzbox gaf hij een issue en trok de fritzbox onderuit. Na een fabriek reset en nieuwe opbouw van de Unifio doet alles hen nu….. nu alleen denken of ik bij Unifi wil blijven of naar de mesh gaan van fritz….


Goed te lezen dat je de oorzaak gevonden hebt.


Gevonden. Lag aan de unifi controller. Geen idee waarom? met de v10 geen problemen en bij de fritzbox gaf hij een issue en trok de fritzbox onderuit. Na een fabriek reset en nieuwe opbouw van de Unifio doet alles hen nu….. nu alleen denken of ik bij Unifi wil blijven of naar de mesh gaan van fritz….

Fijn dat het het gevonden hebt. Ik had hier een netwerk van 3 TP-Link EAP245 met een Cloud Controller. Dat is vergelijkbaar met Ubiquiti. Uiteindelijk ben ik een paar maanden geleden toch overgestapt naar AVM. 

Nadelen: geen wallmount zoals EAP245 en geen POE.

Voordelen: de repeaters zijn makkelijker te verplaatsen, mede omdat ik overal UTP heb liggen. Ik sluit ze namelijk aan via LAN-verbinding. Zo heb je naast de 2.4ghz ook 2 5ghz banden beschikbaar. Qua stabiliteit zijn ze gewoon een klap beter dan de bedrijfsmatige Omada serie van TP-Link. Goed bereik en 100% stabiel. Mesh draait hier super. Ik wil alleen nog de 7530 op zolder vervangen door een derde Repeater 3000. Even wachten of black friday wat gaat brengen ;-)

Wat mij betreft dus geen enkele twijfel om te zeggen dat Fritz! gewoon mijn beste keuze tot nu toe is. 


@Edwin_Merks je hebt een punt

de unifi werkt niet echt lekker wel mooi kwa interface

ik heb nu diverse eap,s draaien met controller en werkt opzich goed en stabiel (niet snel)

bij een tests van de fritzbox 7590 en wat repeaters vaak klapt het dicht

als ik mijn netgear r9000 inzet voor de wifi klapt deze eigenlijk door het hele pand

als ik terug val op de tp-link kelder en boven en begane grond is dit veel stabieler

alleen bij zo,n ap systeem moet je per vertrek een ap hebben

 

Nadelen: geen wallmount zoals EAP245 en geen POE ?

ik wacht nog op de eap235 wall

 

betreft die tp-link niet snel maar stabiel (overal wifi gasten)

netgear r9000 5x sneller bij plaatsen zelfde plek in pand 2.4GHz als de 5GHz

 

 


Gevonden. Lag aan de unifi controller. Geen idee waarom? met de v10 geen problemen en bij de fritzbox gaf hij een issue en trok de fritzbox onderuit. Na een fabriek reset en nieuwe opbouw van de Unifio doet alles hen nu….. nu alleen denken of ik bij Unifi wil blijven of naar de mesh gaan van fritz….

Fijn dat het het gevonden hebt. Ik had hier een netwerk van 3 TP-Link EAP245 met een Cloud Controller. Dat is vergelijkbaar met Ubiquiti. Uiteindelijk ben ik een paar maanden geleden toch overgestapt naar AVM. 

Nadelen: geen wallmount zoals EAP245 en geen POE.

Voordelen: de repeaters zijn makkelijker te verplaatsen, mede omdat ik overal UTP heb liggen. Ik sluit ze namelijk aan via LAN-verbinding. Zo heb je naast de 2.4ghz ook 2 5ghz banden beschikbaar. Qua stabiliteit zijn ze gewoon een klap beter dan de bedrijfsmatige Omada serie van TP-Link. Goed bereik en 100% stabiel. Mesh draait hier super. Ik wil alleen nog de 7530 op zolder vervangen door een derde Repeater 3000. Even wachten of black friday wat gaat brengen ;-)

Wat mij betreft dus geen enkele twijfel om te zeggen dat Fritz! gewoon mijn beste keuze tot nu toe is. 

tnx zit hier ook aan te denken… eht draait nu maar hou de ook de black friday in de gaten. wellicht is het een optie


@Edwin_Merksje hebt een punt

betreft die tp-link niet snel maar stabiel (overal wifi gasten)

netgear r9000 5x sneller bij plaatsen zelfde plek in pand 2.4GHz als de 5GHz

 

 

Voor mij geen TP link. bij installatie van een deco M9 bij een collega besloten dat zelf nooit te nemen. jemig ze mogen alles van je zien bij TP link. werkt alleen na registratie en je geeft ze overal inzage en toestemming voor. 

 

Netgear, mooi spul. maar te duur. en bij een r9000 geloof ik direct dat hij super is en fantastich is in zenden… maar een device moet ook terug kunnen zenden dus geloof ik meer in wat basis devices


Hier ook TP-Link EAP225. 2x. Maar nog nooit hoeven registreren hoor.


Voor de TP-LINK Omada is registratie niet nodig. Alleen voor het draaien van de software moet je een account aanmaken (mail en ww). 

Wat betreft het Fritz!-spul mis ik niets t.o.v. TP-Link. Gastwerk inclusief portal is ook mogelijk. Enige wat bij TP-Link kan is 8 SSID per band aanmaken. Bij AVM zijn dat er minder maar voor mij voldoende.

In de interface van Omada is meer bedrijfsmatig maar die van een 7590 is ook zeer ruim bemeten. Alle belangrijke zaken zijn in te stellen. 


Netgear, mooi spul. ...

Netgear heeft nogal een verleden met security issues waarbij de snelheid van patchen behoorlijk te wensen overliet.


AVM GmbH laat het denk ik wel uit z’n hoofd om registratie te hebben in hun apparatuur. Leg het maar eens voor aan een Duister die geboren en getogen is in de DDR. Een reden voor vrije (modem)routerkeuze is dat fabrikant en ISP niet kunnen meekijken bij jouw thuis, al was het maar alleen MAC adressen.

Bij andere partijen kan het zijn dat er de mogelijkheid is tot registratie, maar als je dat doet voor b.v. een router is het een beetje alsof je de sleutel van de voordeur maar onder de glazen mat legt. Ik zag o.a. van een mooie Ubiquity Networks switch  dat die werkt middels controller software. Let wel een switch, nog geeneens een router. Een ding dat op OSI layer2 opereert en dus niks met internet van doen zou moeten hebben doet dat dus toch. Misschien kan iemand vertellen of die ook zonder internet werkt.


Ik zag o.a. van een mooie Ubiquity Networks switch dat die werkt middels ‘cloud’ software. Let wel een switch, nog geeneens een router. Een ding dat op Layer2 opereert en dus niks met internet van doen zou moeten hebben doet dat dus toch. Misschien kan iemand vertellen of die ook zonder internet werkt.

Die werkt uiteraard volledig los van Internet. Ik hoop ook dat je gelezen hebt dat die "cloud" gewoon een in het thuisnetwerk opgenomen servertje is en niets met "the cloud" van doen heeft.

 


Ik zag o.a. van een mooie Ubiquity Networks switch dat die werkt middels ‘cloud’ software. Let wel een switch, nog geeneens een router. Een ding dat op Layer2 opereert en dus niks met internet van doen zou moeten hebben doet dat dus toch. Misschien kan iemand vertellen of die ook zonder internet werkt.

Die werkt uiteraard volledig los van Internet. Ik hoop ook dat je gelezen hebt dat die "cloud" gewoon een in het thuisnetwerk opgenomen servertje is en niets met "the cloud" van doen heeft.

Ja, maar dat valt onder registratie in mijn optiek. Ik denk inderdaad wel dat die zonder werkend internet z’n werk kan doen, maar voorafgaand daaraan heb je dus wel internet en registratie nodig. Dus werkt ie zonder die eigen lokale cloud of product key ? Mij indruk is van niet, maar 200 euro o.i.d. om daarachter te komen is me te veel.

Is natuurlijk ook zo dat andere veel goedkopere switches ook firmware hebben die je kan updaten, maar is niet via een key of registratie te herleiden tot een unieke klant.

Ander punt is dat het allemaal closed source software is. Zal ook wel min of meer moeten, want anders valt er weinig te verdienen voor die leveranciers.

 


Die werkt uiteraard volledig los van Internet. Ik hoop ook dat je gelezen hebt dat die "cloud" gewoon een in het thuisnetwerk opgenomen servertje is en niets met "the cloud" van doen heeft.

Ja, maar dat valt onder registratie in mijn optiek. Ik denk inderdaad wel dat die zonder werkend internet z’n werk kan doen, maar voorafgaand daaran heb je dus wel internet en registratie nodig.

Die Cloud Key draait zelf de UniFi Controller Software. Het enige waar "the cloud" voor gebruikt wordt is om van overal op de wereld bij jouw Cloud Key te kunnen zonder daar port-forwardings voor in te hoeven stellen.


Die werkt uiteraard volledig los van Internet. Ik hoop ook dat je gelezen hebt dat die "cloud" gewoon een in het thuisnetwerk opgenomen servertje is en niets met "the cloud" van doen heeft.

Ja, maar dat valt onder registratie in mijn optiek. Ik denk inderdaad wel dat die zonder werkend internet z’n werk kan doen, maar voorafgaand daaran heb je dus wel internet en registratie nodig.

Die Cloud Key draait zelf de UniFi Controller Software. Het enige waar "the cloud" voor gebruikt wordt is om van overal op de wereld bij jouw Cloud Key te kunnen zonder daar port-forwardings voor in te hoeven stellen.

En dus een STUN server o.i.d. van een derde partij nodig heb, naast jezelf op afstand en je thuis. 3x raden wie die derde partij is.

Maar ja, mensen willen gemak, dus port-forwarding is vaak al te moeilijk. M.b.t. een dergelijk Amerikaans bedrijf is wat mij betreft de opmerking “Het enige waar "the cloud" voor gebruikt wordt...” ongeloofwaardig.


Off-topic:

En dus een STUN server o.i.d. van een derde partij nodig heb, naast jezelf op afstand en je thuis. 3x raden wie die derde partij is.

Moet ik mij dan ook zorgen gaan maken omdat mijn alarminstallatie 24x7 met de server van de leverancier in verbinding staat zodat ik met een app met mijn telefoon het alarm uit en aan kan zetten?

Of dat de omvormer van mijn zonnepanelen in verbinding staat met de portal van Omnik?

Zelf zal ik overigens mijn bewakingscamera's nooit via een dergelijke constructie laten lopen maar voor een dienst als de UniFi Cloud Key zou ik daar geen enkel probleem mee hebben.


@Edwin_Merksje hebt een punt

betreft die tp-link niet snel maar stabiel (overal wifi gasten)

netgear r9000 5x sneller bij plaatsen zelfde plek in pand 2.4GHz als de 5GHz

 

 

Voor mij geen TP link. bij installatie van een deco M9 bij een collega besloten dat zelf nooit te nemen. jemig ze mogen alles van je zien bij TP link. werkt alleen na registratie en je geeft ze overal inzage en toestemming voor. 

 

Netgear, mooi spul. maar te duur. en bij een r9000 geloof ik direct dat hij super is en fantastich is in zenden… maar een device moet ook terug kunnen zenden dus geloof ik meer in wat basis devices


dat terug zenden is ook een verhaal op internet wat ik totaal krom vind

de spullen zijn ook in usa hoog vermogen en daar hebben ze ook ver bereik

kijk alleen al met een dji drone en een s4 telefoon (youtube)

wat betreft wifi uit diverse tests haal ik gewoon meer

enige wat je hebt als je buiten het bereik bent of net binnen dat de upload wat lager is dan download en dat is nooit een probleem “voor gewoon internet gebruik”

je vraagt iets aan upload (zend met telefoon) je download het (router zend)

dat downloaden zenden van de router is vaak veel grotere bestanden bv youtube film

 

wat betreft de tp-link het cloud beheer kun je uit zetten cloud beheer is voor buiten het pand

wil je helemaal van dat cloud af zet een vpn op dan kun je de tp-link 0c200 gewoon benaderen via ip op thuisnetwerk

ik ben nu aan het testen met 5 tal eap245 v3 en eap225 outdoor

misschien een eap235 wall aanschaffen (nog niet leverbaar)

ik wil ook nog eens een fritz 3000 gaan testen maar denk dat het stroomverbruik hoger ligt

bij een eap245 zit dit tussen 3,5 / 4,5 watt bij ongeveer 15 gebruikers

 

 

 


Reageer