Skip to main content

FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN
Toon eerste bericht

1395 reacties

• Topper
  • 30 reacties
  • 16 november 2020

Hahaha, ik denk dat ik de heer Kramer boos heb gemaakt met bovenstaande posting.
Vanavond kreeg ik onderstaand mailtje:

Er is iets aangepast aan uw KPN Thuis abonnement. Hierdoor veranderen uw voordelen van KPN. Hieronder ziet u de veranderde voordelen voor klantnummer 6000xxxxxxxx

Dit voordeel krijgt u erbij

• Gratis onderling bellen

Dit voordeel krijgt u niet meer

• Topper
  • 30 reacties
  • 16 november 2020

In dezelfde mail stond meer informatie over dat "gratis bellen”, dus ik dacht laat ik eens gaan kijken wat de voordelen dan wel niet zouden zijn: Meer informatie

Jawel hoor, een niet werkende pagina, werkt er dan helemaal niks meer bij de KPN?

• Topper
  • 30 reacties
  • 16 november 2020

Wat nu wel opvallend is, als ik op Mijn KPN naar de telefonie settings ga, zie ik dat de optie “Waarnaar wilt u doorschakelen?”  staat op NIET DOORSCHAKELEN, als ik deze wijzig naar NAAR VOICEMAIL, dan werkt deze wijziging wel als ik test met mijn mobiele telefoon door te bellen naar mijn vaste nummer.

Het lijkt er dus op dat het nummer mij nu wel is toegewezen, daarom zojuist een nieuw wachtwoord aangemaakt, nu zal ik minimaal 15 minuten wachten en dan testen of ik nu wel kan aanmelden met mijn telefoonnummer.

• Topper
  • 30 reacties
  • 16 november 2020

Helaas, werkt nog steeds niet.

• Topper
  • 30 reacties
  • 17 november 2020

Inmiddels zijn we al weer een dag verder, de KPN Moderators hier reageren ook al niet meer, vanmorgen bij wijze van test maar eens de Experiabox aangesloten, deze 1 uur aangesloten gehouden.

Alles nog steeds zonder resultaat……….

Inmiddels is mijn geduld wel op, ik hoef dit toch niet langer te accepteren?
Eind van de middag maar weer eens gaan bellen en mijn gal spuwen, ballenclub die KPN, echt erg.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28392 reacties
  • 18 november 2020

Wat naar dat het nog steeds niet werkt, Henk :( Wij reageren hier in het topic wat minder omdat de Tech Desk collega al voor jouw bezig is. Als wij ons er dan ook nog inhoudelijk mee bemoeien, dan gaat het alleen maar door elkaar lopen.

Wel lijkt het een goede stap dat je nu die bevestiging kreeg, en dat het nummer zichtbaar is in je MijnKPN.

Het onderling gratis bellen is een voordeel dat je van ons krijgt als je meerdere abonnementen op een adres hebt. Je kunt dan tussen je vaste nummer en de mobiele nummers gratis bellen. Goed dat je aangeeft dat die link niet klopt. Ik zie dat dit een oudere link is die al vervangen had moeten worden. Ik geef dat even door. 

• Topper
  • 30 reacties
  • 18 november 2020

Het zal niet snel door elkaar lopen, want het loopt helemaal niet.
Gistermiddag nog even in een chat met KPN Klantenservice gezeten, zij kon zien dat mijn probleem op 18 november opgelost zou worden, vandaag dus.

De dag is nog niet om, maar het werkt nog niet, en ik heb er ook weinig vertrouwen in dat het nog gaat werken.

Gistermiddag rond 03:00 uur werd ik wel even onaangenaam verrast, ik kreeg via mail onderstaande boodschap:

Wijzigingsnotitie

Deze e-mail is door uw FRITZ!Box 7590 verzonden. Hij bevat informatie over wijzigingen in uw FRITZ!Box of gebeurtenissen in uw thuisnetwerk.

Instellingen

Door uw internetaanbieder zijn de instellingen van de FRITZ!Box gereset naar de fabrieksinstellingen. Daarbij zijn de actuele instellingen gewist.

• Topper
  • 30 reacties
  • 18 november 2020

Hierdoor was ik genoodzaakt mijn werk te verlaten om thuis de boel weer aan het lopen te maken.
Klopt dit dat de KPN dit had gedaan?

• Topper
  • 30 reacties
  • 20 november 2020

Het heeft even geduurd, maar de storing is opgelost.

Donderdagmiddag 19 november werd ik gebeld door de Tech Desk dat ze waren geïnformeerd dat het technische probleem zou zijn opgelost, of ik even wilde proberen of mijn telefoon nu wel wilt registreren.

En ja, na 14 dagen ergernis eindelijk werkende telefonie.
Groot was mijn verbazing dat de Tech Desk medewerker gelijk met een voorstel kwam als compensatie voor alle problemen, hij stelde voor het bedrag van mijn complete maandabonnement als compensatie aan te bieden, hiermee ben ik akkoord gegaan omdat ik dit toch een nette aanbieding vindt.

Tot hier mijn verhaal over alle problemen welke eindelijk zijn opgelost.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Mooi om te lezen dat het dan toch is opgelost @Henk Wijchen en dat de verdere afwikkeling verder naar tevredenheid is gedaan met een de compensatie. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Henk Wijchen schreef:

Het zal niet snel door elkaar lopen, want het loopt helemaal niet.
Gistermiddag nog even in een chat met KPN Klantenservice gezeten, zij kon zien dat mijn probleem op 18 november opgelost zou worden, vandaag dus.

De dag is nog niet om, maar het werkt nog niet, en ik heb er ook weinig vertrouwen in dat het nog gaat werken.

Gistermiddag rond 03:00 uur werd ik wel even onaangenaam verrast, ik kreeg via mail onderstaande boodschap:

Wijzigingsnotitie

Deze e-mail is door uw FRITZ!Box 7590 verzonden. Hij bevat informatie over wijzigingen in uw FRITZ!Box of gebeurtenissen in uw thuisnetwerk.

Instellingen

Door uw internetaanbieder zijn de instellingen van de FRITZ!Box gereset naar de fabrieksinstellingen. Daarbij zijn de actuele instellingen gewist.

Fijn dat het opgelost is @Henk Wijchen maar deze post zet me wel aan het denken. Dus KPN kan op afstand zonder goedkeuring of medeweten de Fritz!Box volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen? 

@Eric van Uden is dat in te stellen dat dit niet op afstand kan? Hier bijvoorbeeld?:

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 20 november 2020
SledgehammerNL schreef:

Fijn dat het opgelost is @Henk Wijchen maar deze post zet me wel aan het denken. Dus KPN kan op afstand zonder goedkeuring of medeweten de Fritz!Box volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen? 

@Eric van Uden is dat in te stellen dat dit niet op afstand kan? Hier bijvoorbeeld?:

Als je TR 069 aan laat staan dan is KPN inderdaad in staat om jouw FRITZ!Box terug te zetten naar fabrieksinstellingen en wijzigingen in de configuratie door te voeren.

Ook is KPN hierdoor in staat om port-forwardings naar de TV ontvangers, wifi accesspoints en "draadloze" verbindingssets te definiëren zodat ook deze op afstand beheerd kunnen worden.

Tevens kunnen ze de ARP tabel uitlezen en zo precies zien wat voor een apparatuur je in jouw thuisnetwerk hebt hangen.

Je hebt de juiste pagina gevonden om TR 069 uit te zetten en mijn persoonlijk advies zou zijn om TR 069 ook werkelijk uit te zetten. Het is een protocol waar zeer veel aanvallen door hackers op uitgevoerd worden.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
wjb schreef:
SledgehammerNL schreef:

Fijn dat het opgelost is @Henk Wijchen maar deze post zet me wel aan het denken. Dus KPN kan op afstand zonder goedkeuring of medeweten de Fritz!Box volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen? 

Als je TR 069 aan laat staan dan is KPN inderdaad in staat om jouw FRITZ!Box terug te zetten naar fabrieksinstellingen en wijzigingen in de configuratie door te voeren.

Ook is KPN hierdoor in staat om port-forwardings naar de TV ontvangers, wifi accesspoints en "draadloze" verbindingssets te definiëren zodat ook deze op afstand beheerd kunnen worden.

Tevens kunnen ze de ARP tabel uitlezen en zo precies zien wat voor een apparatuur je in jouw thuisnetwerk hebt hangen.

Je hebt de juiste pagina gevonden om TR 069 uit te zetten en mijn persoonlijk advies zou zijn om TR 069 ook werkelijk uit te zetten. Het is een protocol waar zeer veel aanvallen door hackers op uitgevoerd worden.

En het uitzetten van TR069 (Automatische inrichting door de dienstaanbieder toelaten) levert geen problemen op m.b.t. verbinding en/of updates van bijvoorbeeld interactieve tv?

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 20 november 2020
SledgehammerNL schreef:

En het uitzetten van TR069 (Automatische inrichting door de dienstaanbieder toelaten) levert geen problemen op m.b.t. verbinding en/of updates van bijvoorbeeld interactieve tv?

De TV ontvangers zullen gewoon hun updates blijven ontvangen. Zelf heb ik een EdgeRouter en uiteraard heb ik daarop geen TR069 actief. 

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
wjb schreef:
SledgehammerNL schreef:

De TV ontvangers zullen gewoon hun updates blijven ontvangen. Zelf heb ik een EdgeRouter en uiteraard heb ik daarop geen TR069 actief. 

Ok. Dank je. Ik zet het uit. Het is altijd weer aan te zetten mocht het nodig zijn. Ik hou er (totaal) niet van dat een provider een totale reset kan uitvoeren. Ik denk ook niet dat XS4ALL (mijn provider) dat zal doen maar door de geplande samenvoeging met KPN is dat (op termijn) helaas niet zeker meer. 

• Topper
  • 30 reacties
  • 20 november 2020

Het mag duidelijk zijn dat ik gelijk die optieTR069 ook dicht heb gezet.
Ik was daar ook zeer ontstemd over dat de KPN dit gedaan heeft.
Ik heb trouwens nu alles dicht staan, ook AVM mag niks en krijgt niks meer. Allemaal goed bedoeld maar ik hou graag de boel potdicht.

Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • 20 november 2020
wjb schreef:
SledgehammerNL schreef:

Mijn advies is, laat het aanstaan. Er zijn voldoende waarborgen ingebouwd om het veilig te houden. TR069 is een protocol wat voor zowel de klant, alsmede de provider veel voordelen heeft, en Ja je kunt het hier uitzetten.

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 20 november 2020

Gelukkig heeft de FRITZ!Box tenminste nog de optie zodat je zelf kunt beslissen of je KPN toegang wilt geven tot jouw router en thuisnetwerk.

Persoonlijk zeg ik, nee, KPN heeft niets te zoeken in hetgeen zich aan de klantzijde van het netwerkaansluitpunt bevindt en dus zet je die optie mijns inziens het beste uit.

• Topper
  • 30 reacties
  • 20 november 2020

Eric van Uden, noem eens 1 reden waarom het beter is dat aan te laten staan?

Het zou strafbaar moeten zijn als de KPN dit onaangekondigd doet.

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
wjb schreef:

Gelukkig heeft de FRITZ!Box tenminste nog de optie zodat je zelf kunt beslissen of je KPN toegang wilt geven tot jouw router en thuisnetwerk.

Persoonlijk zeg ik, nee, KPN heeft niets te zoeken in hetgeen zich aan de klantzijde van het netwerkaansluitpunt bevindt en dus zet je die optie mijns inziens het beste uit.

Eens. Ik lees te vaak dat KPN van afstand dingen kan zien en aanpassen. Dit wil ik niet. Wat er achter de router gebeurt is privé wat mij betreft. Ik heb niets te verbergen maar het voelt gewoon niet goed. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van @Eric van Uden op de vraag die @Henk Wijchen stelt.

Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • 21 november 2020
SledgehammerNL schreef:
wjb schreef:

Eens. Ik lees te vaak dat KPN van afstand dingen kan zien en aanpassen. Dit wil ik niet. Wat er achter de router gebeurt is privé wat mij betreft. Ik heb niets te verbergen maar het voelt gewoon niet goed. Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van @Eric van Uden op de vraag die @Henk Wijchen stelt.

Er zijn er veel redenen, maar zie o.a. hier: https://nl.avm.de/actueel/in-het-kort/2014/tr-069-een-protocol-met-vele-voordelen/

SledgehammerNL
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
Eric van Uden schreef:
SledgehammerNL schreef:

Er zijn er veel redenen, maar zie o.a. hier: https://nl.avm.de/actueel/in-het-kort/2014/tr-069-een-protocol-met-vele-voordelen/

Ik snap de voordelen die ik lees. Maar je opent hier dus ook de deur naar (in dit geval KPN) om ongevraagd op afstand routers te resetten. En dat kan en mag nooit de bedoeling zijn! Mocht ik op enig moment moment technische hulp op afstand nodig hebben van bijvoorbeeld AVM, dan zet ik hem dan wel aan. Maar voor nu laat ik hem uit.

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 21 november 2020
Eric van Uden schreef:

Ik snap dat er voordelen zitten aan TR-069 maar wat mij betreft komt er een wettelijk verbod op het standaard aan hebben staan van TR-069 op de router bij de klant. Verder vind ik dat ook de standaard door KPN geleverde routers (Experia Box/KPN Box) voorzien moeten zijn/worden van de mogelijkheid om TR-069 uit te zetten. Het is zeer bedenkelijk dat een provider zich, zonder medeweten van de abonnee, toegang verschaft tot informatie over het thuisnetwerk en de daarin aangesloten apparaten. Dit moet je mijns inziens echt niet willen.

Mijn advies: ZET TR-069 UIT.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 274 reacties
  • 21 november 2020

@Eric van Uden Wat ga ik missen op mijn zelf aangeschafte Frotz7490?

Eric van Uden
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 189 reacties
  • 21 november 2020
JRe schreef:

@Eric van Uden Wat ga ik missen op mijn zelf aangeschafte Frotz7490?

T.o.v. de FRITZ!Box 7590 heeft de FRITZ!Box 7490

-Geen aparte WAN poort

-WiFi is ouder, minder streams (Langzamer)

T.a.v. de settings voor KPN maakt het niet uit. Met de actuele FW heeft ook de FRITZ!Box 7490 de settings aan boord.

Reageer