Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

@Eric van Uden Bedankt voor de snelle reactie, maar ik bedoelde wat mis ik als ik TR069 uitschakel op mijn 7490. Wat kan KPN dan niet meer binnen mijn TFT-abonnement?

Ter informatie: ik heb een voormalid Telfort-abonnement, overgenomen door KPN, echter als provider heb ik Tweak Glasvezel ingevuld, omdat ik anders storing krijg op uitgaande GSM-gesprekken, zie https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/telefoongegevens-in-ander-modem-82529


@Eric van Uden Bedankt voor de snelle reactie, maar ik bedoelde wat mis ik als ik TR069 uitschakel op mijn 7490. Wat kan KPN dan niet meer binnen mijn TFT-abonnement?

Ter informatie: ik heb een voormalid Telfort-abonnement, overgenomen door KPN, echter als provider heb ik Tweak Glasvezel ingevuld, omdat ik anders storing krijg op uitgaande GSM-gesprekken, zie https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/telefoongegevens-in-ander-modem-82529

Die vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik niet weet wat er wel en niet gebruikt wordt door de providers. TR-069 is min of meer gelijk voor alle FRITZ!Boxen, dus daar zit geen verschil in. De Telfort/KPN migratie is bekend. Hier loopt volgens mij een bericht over ergens op dit forum. Het heeft te maken met het migreren en de zogenaamde VLANS die in gebruik zijn bij Telfort en KPN.


dat het nu pas genoemd word

toen ik mijn experiabox vervangen heb door de fritzbox 7490 was dit de eerste wat ik uit gevinkt heb

ik wil niemand zonder toestemming op mijn thuisnetwerk hebben

wel mooi dat het nu naar voren komt

in dit forum

 


Ik snap ook de mogelijkheden van TR069, maar ik vindt het ronduit schandalig dat deze optie standaard aan staat, al meen ik dat deze met de wizard wel wordt aangeboden om eventueel uit te zetten.

Maar hier heeft 95% van de thuisgebruiker geen kaas van gegeten, totaal niet gehinderd door enige technische kennis van zaken.

Standaard zou dit uit moeten staan, en mocht een helpdesk (KPN of AVM) hier gebruik van willen maken kan dat tijdens een telefonisch consult met de klant besproken worden.

Dit soort vrijheid beperkende trucjes hou ik niet zo van.


Wanneer in de test https://ipv6-test.com/ uitvoer zie ik bij ICMP 'Not tested” staan. De score is 18/20. Hoe kan ik er voor zorgen dat er wel getest wordt en de score 20/20 wordt? Wat zijn in dit verband de juiste instellingen in mijn (zelf gekochte} Fritz!box 7590 met firmware 7.21?


Wat betreft TR-069: ons beheersysteem heeft met dat protocol toegang tot je Experia Box of FRITZ!Box*. Daarmee kunnen we de tv ontvangers en de Experia Box op afstand resetten. En we kunnen we een overzicht genereren van de apparaten die aangesloten zijn op de Experia Box. Dit kunnen we volgens mij ook als je een F!B hebt, maar dat weet ik niet 100% zeker. 

Verder slaat het beheersysteem voor Experia Box en KPN Wifi apparaten het SSID en het wachtwoord op. Dit zodat deze gegevens teruggeplaatst kunnen worden in die apparaten als een reset gedaan wordt. Het beheersysteem kan deze gegevens niet zelf wijzigen, alleen maar opslaan en terugsturen na een reset. 

Het kunnen resetten van een Experia Box of tv ontvanger, en het genereren van een statisch overzicht van aangesloten apparatuur, zijn mogelijkheden die we hebben om een betere service te kunnen geven aan klanten die een probleem ervaren. Deze dingen kunnen alleen gedaan worden door een medewerker door middel van ons technisch systeem. Dus wij als medewerkers kunnen ook niet rechtstreeks in het beheersysteem. Dat technisch systeem gebruiken we alleen als we met en voor een klant bezig zijn. In de meeste gevallen is dat ook tijdens direct, real-time contact met de klant (forum natuurlijk uitgezonderd). Waarbij er dan dus ook altijd overlegd wordt of we dit wel of niet doen. 

Ik kan me voorstellen dat als je zelf technisch genoeg bent, het dan niet nodig is dat wij op afstand resetten of je aangesloten apparatuur bekijken. Dus in zo'n geval zou je de keus kunnen maken om het beheer uit te zetten. TV ontvangers en aangesloten andere KPN apparatuur (Experia Wifi, Superwifi, Wifi Versterker) blijven dan nog wel gewoon updates ontvangen.

 

*als deze geconfigureerd is met KPN profiel en minimaal firmware versie 7.13 (7590), 7.15 (7583) of 7.20 (andere modellen) heeft


Wat betreft TR-069: ons beheersysteem heeft met dat protocol toegang tot je Experia Box of FRITZ!Box*. Daarmee kunnen we de tv ontvangers en de Experia Box op afstand resetten. En we kunnen we een overzicht genereren van de apparaten die aangesloten zijn op de Experia Box. Dit kunnen we volgens mij ook als je een F!B hebt, maar dat weet ik niet 100% zeker. 

En m.b.v. TR-069 kunnen wijzigingen in de configuratie van de Experia/KPN Box en FRITZ!Box doorgevoerd worden. Zo worden m.b.v. TR-069 gaten in de firewall geschoten (port-forwardings gemaakt) om ook achterliggende TV ontvangers, "draadloze" verbindingssets, KPN WiFi "versterkers", Experia WiFi's en "super"WiFi's op afstand te kunnen beheren.

Prachtige functionaliteit maar als een abonnee dit niet wil, dan heeft hij/zij daar mijns inziens alle recht toe, het is namelijk beheer van apparatuur in het klantdomein (klantzijde van het netwerkaansluitpunt). Op de FRITZ!Box kan dit ook maar op de Experia/KPN Boxen kan dat niet.

Er is eerder wel eens aangegeven dat de apparatuur alleen vanuit de beheeromgeving van KPN benaderd kan worden maar dat lijkt alleen op de V12 het geval te zijn. Op de eerdere Experia Boxen werken zijn die port-forwardings vanaf Internet gewoon te benaderen. Daarmee biedt je hackers dus ook de mogelijkheid om daar misbruik van te maken.

De kans dat daar ook misbruik van gemaakt wordt is zeer klein, maar zeer klein is nog altijd meer dan nul.

Overigens gaat het mij hier niet om de praktijk, maar om het principe. We lezen wel vaker dat "per ongeluk" een Experia Box gereset is en dat zou mijns inziens dus nooit zonder goedkeuring door de contractant mogen gebeuren.


Wat mij betreft is deze gang van zaken rondom de niet werkende telefonie van @Henk Wijchen en TR069 nog meer een teken dat het KPN ISP / KPN WBA / KPNnetwerkNL echt niet alleen gaat om vrije ‘modemkeuze’ (of bedoelen ze eigenlijk alleen maar routerkeuze), maar om een methode om een XS4ALL-achtig service level te hebben en op te nemen in het portfolio. Is niks nieuws, had ik jaren geleden ook al in het buitenland (KabelDeutschland). FritzBox is voor sommige kleine aanbieders (lokale glasvezel initiatieven) het enige, dus KPN kan hiermee is gelijks tegenoverstellen. Hoewel, het kost 7,50/maand terwijl ik 2,50/maand korting heb door geen FritzBox van ISP te nemen.

Schandelijk blijft wel vind ik dat dan kennelijk om vaste telefonie werkend te krijgen, KPN jouw FritzBox TR096 en reset o.i.d. nodig heeft om iets werkend te krijgen. Let wel het is maar SIP/VoIP, alleen spraak dus, wat binnen 10 minuten ook bij een concurrent over willekeurig internet kan, inclusief vast nummer. En wat te denken van iets inclusief video, Facetime, Skype, noem maar op. Maar goed, dit is dus een risico als je andere services dan het internet (vastbellen, TV) bij hetzelfde bedrijf hebt lopen. Het zijn dan ‘mooi’ gescheiden VLANs, maar eenmaal binnen je huis wordt er mee gegoocheld en geknoopt en gelinkt enz. Ook zodanig complex dat alleen en enkeling het werkend krijgt/heeft met open-source software.

 

 


Schandelijk blijft wel vind ik dat dan kennelijk om vaste telefonie werkend te krijgen, KPN jouw FritzBox TR096 en reset o.i.d. nodig heeft om iets werkend te krijgen.

Dat is ook niet het geval.

 

Het zijn dan ‘mooi’ gescheiden VLANs, maar eenmaal binnen je huis wordt er mee gegoocheld en geknoopt en gelinkt enz.

Telefonie loopt bij routers anders dan de Experia Box gewoon over vlan 6 (Internet).


Schandelijk blijft wel vind ik dat dan kennelijk om vaste telefonie werkend te krijgen, KPN jouw FritzBox TR096 en reset o.i.d. nodig heeft om iets werkend te krijgen.

Dat is ook niet het geval.

Dat klopt hier was het gewoon de sip gegevens wat je met de kpn sip tool kan ophalen inkloppen en klaar 


Schandelijk blijft wel vind ik dat dan kennelijk om vaste telefonie werkend te krijgen, KPN jouw FritzBox TR096 en reset o.i.d. nodig heeft om iets werkend te krijgen.

Dat is ook niet het geval.

Dat klopt hier was het gewoon de sip gegevens wat je met de kpn sip tool kan ophalen inkloppen en klaar 


Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648?postid=1145089#post1145089

Algemeen is mij wel bekend hoe het werkt. Maar in dit geval gaf kennelijk een reset op afstand de doorslag. De vraag is dan direct: Waarom kon/kan Henk dat niet zelf op aanwijzing van iemand?


Dat vraag ik me ook af

En een reset zonder overleg met de gebruiker/klant

 


Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648?postid=1145089#post1145089

Algemeen is mij wel bekend hoe het werkt. Maar in dit geval gaf kennelijk een reset op afstand de doorslag. De vraag is dan direct: Waarom kon/kan Henk dat niet zelf op aanwijzing van iemand?

Wie zegt dat die reset van de FRITZ!Box de doorslag heeft gegeven?


Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/fritz-box-bij-kpn-490648?postid=1145089#post1145089

Algemeen is mij wel bekend hoe het werkt. Maar in dit geval gaf kennelijk een reset op afstand de doorslag. De vraag is dan direct: Waarom kon/kan Henk dat niet zelf op aanwijzing van iemand?

Wie zegt dat die reset van de FRITZ!Box de doorslag heeft gegeven?

ik.


Hi,

Kan aan een AVM-7530 komen met FW 7.21 KPN voorselectie mogelijk bij internet en telefonie. Is dit een alternatief voor de 7590?

Alvast bedankt

 

gr.

wim


Hi,

Kan aan een AVM-7530 komen met FW 7.21 KPN voorselectie mogelijk bij internet en telefonie. Is dit een alternatief voor de 7590?

Alvast bedankt

 

gr.

wim


https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7530/?pk_campaign=sem-komplett_nl


Hi,

Kan aan een AVM-7530 komen met FW 7.21 KPN voorselectie mogelijk bij internet en telefonie. Is dit een alternatief voor de 7590?

Alvast bedankt

 

gr.

wim


https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-7530/?pk_campaign=sem-komplett_nl


Bij de product vergelijking zie ik geen opvallende verschillen die bepalend zijn voor de KPN als provider. Maar eerder in dit forum lees ik iets over Fritz-Lab. Dit zegt me niets en deze feature ontbreekt in de 7530. Kortom mijn vraag is nog niet helemaal beantwoord.


Als het een internationale versie is werkt het met 7.21 

Fritz lab is een beta probeer versie 

Dat is bedoeld voor testers 

Ik heb deze draaien op mijn 7590

Maar 7.21 moet gewoon werken met kpn sip telefoon 

 


Als het een internationale versie is werkt het met 7.21 

Fritz lab is een beta probeer versie 

Dat is bedoeld voor testers 

Ik heb deze draaien op mijn 7590

Maar 7.21 moet gewoon werken met kpn sip telefoon 

 


Hartelijk dank (ook voor je snelle reactie).

gr wim


Als ik nog  een mesh vraag mag stellen (zo’n 25 pagina’s terug :-)), ik krijg mijn Fritz set deze week (1x7583 ivm vdsl), 2x repeater 3000 en 2x repeater 2400) dit ter vervanging van NetGear Orbi set (RBK53+RBS50Y)….

 

Even een situatieschets:

Ik kan de 2 repeater 3000’s bedraad aansluiten (=beter maar sternetwerk heb ik begrepen) op elke verdieping (1 en 2) komt er een te staan (bg=7583). De 2400’s worden buitenshuis geplaatst en zullen dus draadloos moeten. De 2400 het dichtst bij de woning is ca. 15-20m en ik weet nog niet welke 3000 of 7583 de beste signaalsterkte daar zal gaan geven. De andere 2400 is ca. 25m van de woning en ca. 15m. van de eerste 2400.

 

Wordt het nu een soort van hybride tussen Mesh en ster topologie, of wordt het bedrade station waar de 2400’s mee verbinden een mesh met die twee 2400’s en ster met de andere 3000? En wat als 1 2400 verbind met 1 3000 en de ander 2400 met de andere 3000….

 

Lang verhaal, samenvattende vraag: gaat dit goed (2 bedraad en 2 draadloos) of is het beter dan alles draadloos te doen om een echte mesh topologie te creëren?

 

(met excuses voor het ietwat omsamenhangende verhaal..)


Als ik nog  een mesh vraag mag stellen (zo’n 25 pagina’s terug :-)), ik krijg mijn Fritz set deze week (1x7583 ivm vdsl), 2x repeater 3000 en 2x repeater 2400) dit ter vervanging van NetGear Orbi set (RBK53+RBS50Y)….

 

Even een situatieschets:

Ik kan de 2 repeater 3000’s bedraad aansluiten (=beter maar sternetwerk heb ik begrepen) op elke verdieping (1 en 2) komt er een te staan (bg=7583). De 2400’s worden buitenshuis geplaatst en zullen dus draadloos moeten. De 2400 het dichtst bij de woning is ca. 15-20m en ik weet nog niet welke 3000 of 7583 de beste signaalsterkte daar zal gaan geven. De andere 2400 is ca. 25m van de woning en ca. 15m. van de eerste 2400.

 

Wordt het nu een soort van hybride tussen Mesh en ster topologie, of wordt het bedrade station waar de 2400’s mee verbinden een mesh met die twee 2400’s en ster met de andere 3000? En wat als 1 2400 verbind met 1 3000 en de ander 2400 met de andere 3000….

 

Lang verhaal, samenvattende vraag: gaat dit goed (2 bedraad en 2 draadloos) of is het beter dan alles draadloos te doen om een echte mesh topologie te creëren?

 

(met excuses voor het ietwat omsamenhangende verhaal..)

Of het goed gaat is een kwestie van testen maar het gaat volgens mij wel. Het blijft gewoon één mesh-netwerk. Je hebt tenslotte ook maar één mesh-master die alles aanstuurt en regelt. De 2400's zullen worden opgenomen in het netwerk en worden verbonden met het sterkste signaal. In principe zal dat dus een 3000 zijn. 


@Midway 

Lang verhaal, samenvattende vraag: gaat dit goed (2 bedraad en 2 draadloos) of is het beter dan alles draadloos te doen om een echte mesh topologie te creëren?

ik zou eerst de 2 stuks 3000 bedraad in zetten

en bij voorkeur de 2400 ook met een utp kabel aansluiten

wifi op pakken en door sturen moet je echt als laatste optie doen

ik zou de 7583 en de 2 stuks 3000 plaatsen en dan kijken hoe het draait

het is maar een idee


Ik heb een vraag over de geinstalleerde Fritzbox 7590:

Ik heb 2 telefoonlijnen.

6 dect toestellen

Inkomende oproepen zijn op de eerste lijn normaal zichtbaar in het display van het toestel.

Ink. oproepen op de tweede lijn staat in het display: VIA STANDAARD KABEL ..

Heeft iemand een idee hoe dit kan ? 
Tijdens het installeren van de Fritzbox moest (volgens handleiding KPN) codes worden opgevraagd.

sip 1 en sip 2…

Dit was (blijkbaar)niet nodig, omdat beide telefoonnummmers al aanwezig waren…
mogelijk kan dit er iets mee te maken bebben ..?

Heel graag een reactie als iemand hiervoor een oplossing heeft.!


Ik heb een vraag over de geinstalleerde Fritzbox 7590:

Ik heb 2 telefoonlijnen.

6 dect toestellen

Inkomende oproepen zijn op de eerste lijn normaal zichtbaar in het display van het toestel.

Ink. oproepen op de tweede lijn staat in het display: VIA STANDAARD KABEL ..

Heeft iemand een idee hoe dit kan ? 
Tijdens het installeren van de Fritzbox moest (volgens handleiding KPN) codes worden opgevraagd.

sip 1 en sip 2…

Dit was (blijkbaar)niet nodig, omdat beide telefoonnummmers al aanwezig waren…
mogelijk kan dit er iets mee te maken bebben ..?

Heel graag een reactie als iemand hiervoor een oplossing heeft.!

@Eric van Uden Weet jij dit als AVM-deskundige?

 


@Midway

Lang verhaal, samenvattende vraag: gaat dit goed (2 bedraad en 2 draadloos) of is het beter dan alles draadloos te doen om een echte mesh topologie te creëren?

ik zou eerst de 2 stuks 3000 bedraad in zetten

en bij voorkeur de 2400 ook met een utp kabel aansluiten

wifi op pakken en door sturen moet je echt als laatste optie doen

ik zou de 7583 en de 2 stuks 3000 plaatsen en dan kijken hoe het draait

het is maar een idee

Het zijn flinke afstanden die @Midway moet overbruggen maar bekabeld is inderdaad altijd het beste.


Reageer