Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

@Romul Ik heb daar volgens mij ook wel eens mee te maken gehad. Maar ik gebruik nu pfsense met pfblocker, dat gaat goed. Maar of die 2x dezelfde DNS server door geeft weet ik eigenlijk niet...


@Nick83 Gebruik je pfsense ook als DHCP server op je netwerk? Voor zover ik kan zien kun je met pfsense zelfs 4 DNS servers uitgeven:

Bij de FritzBox dus maar 1. Het probleem is eigenlijk meer een Google probleem want zij zouden gewoon de uitgegeven DHCP server moeten respecteren en er niet zelf hun eigen DNS server bij opdringen. Maar als AVM het mogelijk zou maken om 2 DNS servers uit te geven zou het probleem ook weg moeten zijn. De mogelijkheid om 2 DNS servers uit te geven via DHCP is overigens op bijna alle platformen de standaard.


@Romul en daar staat bij mij dus niets ingevuld, bij die schermafdruk die jij laat zien 😄

Onderaan staat: Leave blank to use the system default DNS servers: this interface's IP if DNS Forwarder or Resolver is enabled, otherwise the servers configured on the System / General Setup page.

Bij General Setup heb ik gewoon de 2 DNS servers van KPN staan. En pfblocker doet gewoon zn werk, die zit daar tussen ofzo.


@Eric van Uden Ik gebruik sinds een jaar een FritzBox met KPN glasvezel. Wat ik mis in het huidige FritzOS is de mogelijkheid om 2 interne DNS servers via DHCP uit te geven.

Ik gebruik een interne adblocker. Google heeft echter voor Android een niet zo'n leuke feature ingebouwd dat als er maar één DNS server door de DHCP server wordt uitgegeven zij zelf hun eigen DNS server (8.8.8.8) als 2e server toevoegen. Daarmee heb ik op mij telefoon dus nog steeds ads die ik niet wil.

Weet jij of dit een feature request is waar binnen AVM aan gewerkt wordt?

Dat is een goeie. Naar mijn mening op dit moment niet. Heb je voor mij een paar (Engelstalige) links waar het gedrag van Android t.a.v. DNS beschreven staat? We werken intern aan verbeteringen t.a.v. DNS en VPN. Mogelijk dat voor een dubbele DNS ook belangstelling is. Ik zal e.e.a. intern aanvragen. Het is een goed idee naar mijn mening.


Ik vraag me af of het niet kunnen opgeven van een tweede DNS server het werkelijke probleem is. Mijn vermoeden is dat IPv6 hier de oorzaak is en dat Android de IPv6 DNS server gebruikt als IPv6 actief is op jouw aansluiting.

Ja, uiteraard zouden er meerdere DNS servers opgegeven moeten kunnen worden maar daarnaast zal je ook IPv6 DNS servers moeten kunnen definiëren zodat deze door de cliënts gebruikt worden.

Zelf geef ik alleen het IPv4 en IPv6 adres van mijn EdgeRouter door aan de cliënts en heb ik vier IPv4 DNS servers en vier IPv6 DNS servers vastgelegd als DNS forwarders.

 


Ik vraag me af of het niet kunnen opgeven van een tweede DNS server het werkelijke probleem is. Mijn vermoeden is dat IPv6 hier de oorzaak is en dat Android de IPv6 DNS server gebruikt als IPv6 actief is op jouw aansluiting.

Ja, uiteraard zouden er meerdere DNS servers opgegeven moeten kunnen worden maar daarnaast zal je ook IPv6 DNS servers moeten kunnen definiëren zodat deze door de cliënts gebruikt worden.

Zelf geef ik alleen het IPv4 en IPv6 adres van mijn EdgeRouter door aan de cliënts en heb ik vier IPv4 DNS servers en vier IPv6 DNS servers vastgelegd als DNS forwarders.

Ik geef inderdaad ook het IPv6 adres van de betreffende DNS server uit. Ook hier kan er maar één uitgegeven worden door de FritzBox. Ik heb nog wat verder gezocht en het blijkt een issue te zijn dat zich beperkt tot alleen het merk OnePlus  OnePlus Forum het zou overigens wel opgelost zijn als er 2 DNS servers door de DHCP server worden uitgegeven. Ook als deze beide hetzelfde zijn.


Ik gebruik nu de Experia box V8 vgv7519 . Ik kan een fritzbox 7583 krijgen. Is dit type geschikt voor mijn soort lijn verbinding. 

Mijn lijnverbinding os  VDSL2 (VVDSL2_POTS)


Ik gebruik nu de Experia box V8 vgv7519 . Ik kan een fritzbox 7583 krijgen. Is dit type geschikt voor mijn soort lijn verbinding. 

Mijn lijnverbinding os  VDSL2 (VVDSL2_POTS)

Absoluut, de 7583 is daar geschikt voor.


Ik heb een vraag over de aanschaf van een fritzbox:

werkt de fritzbox 7330 AX ook voor KPN ? (nu al te koop)
Binnenkort is ook de fritzbox 7590 AX te koop.

werken deze “box’en” beide wel bij een “KPN-glas” verbinding ?

 

Bij voorbaat dank voor reactie.!


Die FRITZ!Box 7530 AX en 7590 AX zullen vast en zeker de laatste versie van FRITZ!OS draaien en daarmee zijn ze dus geschikt voor het KPN netwerk. Wel lijken ze allebei geen bonded VDSL te ondersteunen.


Hallo, 

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van KPN glasvezel en de huidige situatie is dat ik nu de Expedia V10 heb hangen met 2 wifi versterkers (zwarte kastjes) en dit alles werkt prima.  Alles is bedraad aangesloten zelfs met UTP naar de zolder verdieping. Ik gebruik wifi alleen maar voor telefoon,  laptop en chromecast.

Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Storing is wel verholpen maar de fritzbox nog niet aangesloten.

Alles werkt weer naar behoren maar de reden dat ik de fritzbox heb genomen is meer vrijheid zoals  

Parentalcontrol , VPN, thuis telefoon opnemen via je mobiel enz.

Nu wil ik het zelf gaan proberen en denk ook wel dat het me lukt. 

De stappen die jullie aangeven:

1 eerst kijken naar software update en dan de stappen volgen volgens de handleiding. Echter hebben jullie er wel staan dat ik bepaalde instellingen van de Expedia V10 over moet nemen.

De volgende vragen:

1 welke gegevens moet ik overnemen en hoe moet dit?

2 is de ingebouwde wifi van de fritzbox sterk genoeg om in het hele huis goede wifi te hebben of moet ik nog wel gebruik blijven maken van de KPN versterkers (zwarte) indien dit wel het geval is weet ik dat ik geen MESH zal hebben wat kan ik dan doen? 

3 indien ik gebruik will maken van een vpn verbinding en ik stel dit in op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN de vpn verbinding dan ook over? 

4 dit zelfde geldt voor de parental control als ik deze instel op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN dit dan over?

5 indien de wifi versterkers dit niet overnemen en de ingebouwde wifi is niet sterk genoeg werkt dat het bovenstaande wel als ik een wifi versterker van de fritzbox neem en wel mesh heb?

De laatste vraag kan ik via de fritzbox ook een soort netwerk creëren zodat ik op de ene computer de laptop,  telefoons,  printers en dergelijke kan zien die in het netwerk zijn aangesloten.

Dank voor jullie reactie

 


Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Die monteur had gewoon die FRITZ!Box moeten aansluiten als die bij KPN huurt.

Hij had zelfs de Experia Box mee retour moeten nemen.


Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Die monteur had gewoon die FRITZ!Box moeten aansluiten als die bij KPN huurt.

Hij had zelfs de Experia Box mee retour moeten nemen.

Ja ben ik met je eens maar ik kreeg het antwoord dat de fritzbox de verantwoordelijkheid is voor de klant en dat die eigenlijk voor de geeks en zo bedoelt is en KPN er verder geen verantwoordelijkheid over neemt.  Vind ik wel raar maar ja wat doe je dan ik kon het niet eisen. 


Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Die monteur had gewoon die FRITZ!Box moeten aansluiten als die bij KPN huurt.

Hij had zelfs de Experia Box mee retour moeten nemen.

Ja ben ik met je eens maar ik kreeg het antwoord dat de fritzbox de verantwoordelijkheid is voor de klant en dat die eigenlijk voor de geeks en zo bedoelt is en KPN er verder geen verantwoordelijkheid over neemt.  Vind ik wel raar maar ja wat doe je dan ik kon het niet eisen. 

Als de FRITZ!Box is afgenomen bij KPN, dan moet de monteur deze ook installeren. Ik zal antwoord geven op de vragen.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Ja ben ik met je eens maar ik kreeg het antwoord dat de fritzbox de verantwoordelijkheid is voor de klant en dat die eigenlijk voor de geeks en zo bedoelt is en KPN er verder geen verantwoordelijkheid over neemt.  Vind ik wel raar maar ja wat doe je dan ik kon het niet eisen. 

Als je hem zelf had gekocht dan zou dat nog waar zijn ook, mar omdat je hem huurt van KPN had die monteur hem gewoon aan moeten sluiten. Je hebt zelfs recht op ondersteuning door de tech-desk van KPN, de klantenservice met meer technische affiniteit.


Hallo, 

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van KPN glasvezel en de huidige situatie is dat ik nu de Expedia V10 heb hangen met 2 wifi versterkers (zwarte kastjes) en dit alles werkt prima.  Alles is bedraad aangesloten zelfs met UTP naar de zolder verdieping. Ik gebruik wifi alleen maar voor telefoon,  laptop en chromecast.

Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Storing is wel verholpen maar de fritzbox nog niet aangesloten.

Alles werkt weer naar behoren maar de reden dat ik de fritzbox heb genomen is meer vrijheid zoals  

Parentalcontrol , VPN, thuis telefoon opnemen via je mobiel enz.

Nu wil ik het zelf gaan proberen en denk ook wel dat het me lukt. 

De stappen die jullie aangeven:

1 eerst kijken naar software update en dan de stappen volgen volgens de handleiding. Echter hebben jullie er wel staan dat ik bepaalde instellingen van de Expedia V10 over moet nemen.

De volgende vragen:

1 welke gegevens moet ik overnemen en hoe moet dit?

2 is de ingebouwde wifi van de fritzbox sterk genoeg om in het hele huis goede wifi te hebben of moet ik nog wel gebruik blijven maken van de KPN versterkers (zwarte) indien dit wel het geval is weet ik dat ik geen MESH zal hebben wat kan ik dan doen? 

3 indien ik gebruik will maken van een vpn verbinding en ik stel dit in op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN de vpn verbinding dan ook over? 

4 dit zelfde geldt voor de parental control als ik deze instel op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN dit dan over?

5 indien de wifi versterkers dit niet overnemen en de ingebouwde wifi is niet sterk genoeg werkt dat het bovenstaande wel als ik een wifi versterker van de fritzbox neem en wel mesh heb?

De laatste vraag kan ik via de fritzbox ook een soort netwerk creëren zodat ik op de ene computer de laptop,  telefoons,  printers en dergelijke kan zien die in het netwerk zijn aangesloten.

Dank voor jullie reactie

 

1 welke gegevens moet ik overnemen en hoe moet dit?

Antw: Zie https://nl.avm.de/service/yir/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/ en voor telefonie van KPN https://service.kpn.com/v2/#/voip-credentials

2 is de ingebouwde wifi van de fritzbox sterk genoeg om in het hele huis goede wifi te hebben of moet ik nog wel gebruik blijven maken van de KPN versterkers (zwarte) indien dit wel het geval is weet ik dat ik geen MESH zal hebben wat kan ik dan doen? 

Antw: Hier is geen standaard antwoord op. E.e.a. is afhankelijk van omgevingsfactoren.  Zie https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/

3 indien ik gebruik will maken van een vpn verbinding en ik stel dit in op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN de vpn verbinding dan ook over? 

Antw: De FRITZ!Box heeft IpSec VPN die geldt dan voor alle apparaten achter de FRITZ!Box, dus ook de repeaters.  Zie https://nl.avm.de/actueel/nieuws-van-fritz/2020/tips-en-trucs-voor-vpn-met-fritzbox/

4 dit zelfde geldt voor de parental control als ik deze instel op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN dit dan over?

Antw: Ja

5 indien de wifi versterkers dit niet overnemen en de ingebouwde wifi is niet sterk genoeg werkt dat het bovenstaande wel als ik een wifi versterker van de fritzbox neem en wel mesh heb?

Antw: Mesh werkt alleen als er repeaters van FRITZ! gebruikt worden. Anders zijn de repeaters “eenvoudige” repeaters zonder mesh zie https://nl.avm.de/mesh

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Hallo, 

Ik ben al jaren een tevreden gebruiker van KPN glasvezel en de huidige situatie is dat ik nu de Expedia V10 heb hangen met 2 wifi versterkers (zwarte kastjes) en dit alles werkt prima.  Alles is bedraad aangesloten zelfs met UTP naar de zolder verdieping. Ik gebruik wifi alleen maar voor telefoon,  laptop en chromecast.

Nu heb ik wel besloten om een Fritzbox te nemen via KPN en heb gisteren de 7590 binnengekregen. 

Ik had last van een trage wifi beneden en ik kwam er niet uit dus vandaag een KPN monteur geweest en die zei ik sluit de fritzbox niet aan dat doen wij niet.  Terwijl de klantenservice van KPN zegt dat ze dit wel doen.  Maar goed helaas. 

Storing is wel verholpen maar de fritzbox nog niet aangesloten.

Alles werkt weer naar behoren maar de reden dat ik de fritzbox heb genomen is meer vrijheid zoals  

Parentalcontrol , VPN, thuis telefoon opnemen via je mobiel enz.

Nu wil ik het zelf gaan proberen en denk ook wel dat het me lukt. 

De stappen die jullie aangeven:

1 eerst kijken naar software update en dan de stappen volgen volgens de handleiding. Echter hebben jullie er wel staan dat ik bepaalde instellingen van de Expedia V10 over moet nemen.

De volgende vragen:

1 welke gegevens moet ik overnemen en hoe moet dit?

2 is de ingebouwde wifi van de fritzbox sterk genoeg om in het hele huis goede wifi te hebben of moet ik nog wel gebruik blijven maken van de KPN versterkers (zwarte) indien dit wel het geval is weet ik dat ik geen MESH zal hebben wat kan ik dan doen? 

3 indien ik gebruik will maken van een vpn verbinding en ik stel dit in op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN de vpn verbinding dan ook over? 

4 dit zelfde geldt voor de parental control als ik deze instel op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN dit dan over?

5 indien de wifi versterkers dit niet overnemen en de ingebouwde wifi is niet sterk genoeg werkt dat het bovenstaande wel als ik een wifi versterker van de fritzbox neem en wel mesh heb?

De laatste vraag kan ik via de fritzbox ook een soort netwerk creëren zodat ik op de ene computer de laptop,  telefoons,  printers en dergelijke kan zien die in het netwerk zijn aangesloten.

Dank voor jullie reactie

 

1 welke gegevens moet ik overnemen en hoe moet dit?

Antw: Zie https://nl.avm.de/service/yir/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/ en voor telefonie van KPN https://service.kpn.com/v2/#/voip-credentials

2 is de ingebouwde wifi van de fritzbox sterk genoeg om in het hele huis goede wifi te hebben of moet ik nog wel gebruik blijven maken van de KPN versterkers (zwarte) indien dit wel het geval is weet ik dat ik geen MESH zal hebben wat kan ik dan doen? 

Antw: Hier is geen standaard antwoord op. E.e.a. is afhankelijk van omgevingsfactoren.  Zie https://nl.avm.de/vraagbaak/highspeed-en-reikwijdte/

3 indien ik gebruik will maken van een vpn verbinding en ik stel dit in op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN de vpn verbinding dan ook over? 

Antw: De FRITZ!Box heeft IpSec VPN die geldt dan voor alle apparaten achter de FRITZ!Box, dus ook de repeaters.  Zie https://nl.avm.de/actueel/nieuws-van-fritz/2020/tips-en-trucs-voor-vpn-met-fritzbox/

4 dit zelfde geldt voor de parental control als ik deze instel op de fritzbox nemen de wifi versterkers van KPN dit dan over?

Antw: Ja

5 indien de wifi versterkers dit niet overnemen en de ingebouwde wifi is niet sterk genoeg werkt dat het bovenstaande wel als ik een wifi versterker van de fritzbox neem en wel mesh heb?

Antw: Mesh werkt alleen als er repeaters van FRITZ! gebruikt worden. Anders zijn de repeaters “eenvoudige” repeaters zonder mesh zie https://nl.avm.de/mesh

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Dank voor al je antwoorden Eric

Ik heb nog 1 aanvullende vraag. 

Nu ondersteund de fritzbox VPN maar betekend dit ook dat ik een VPN client kan gebruiken zoals bijvoorbeeld NordVPN? Ik heb namelijk begrepen dat de fritzbox geen OpenSource VPN ondersteunt maar wel IPsec VPN.  Indien de fritzbox geen VPN client ondersteund wat is dan een andere mogelijke oplossing.  Dank je wel. 


@Smit212000, Jij hebt TV van KPN en dan gaat een uitgaande VPN niet werken want dan doet jouw televisie het niet meer.


@Smit212000, Jij hebt TV van KPN en dan gaat een uitgaande VPN niet werken want dan doet jouw televisie het niet meer.

Ok als dat zo is heb ik ook niks aan de fritzbox en stuur ik hem terug. 

Ik heb juist voor de fritzbox gekozen juist ook om de vrijheid.  Maar als ik geen VPN client kan gebruiken dan houdt het op. 

Ik ga bellen met kpn om mijn abonnement op de fritzbox ongedaan te maken. 

Dank voor je info

 


Ik wil jullie in dit forum bedanken voor de snelle reacties en ook de duidelijke antwoorden.

Bij de klantenservice en ook de technische helpdesk zijn ze heel vriendelijk en behulpzaam maar krijg je helaas nog regelmatig het onjuiste antwoord.  

Ik ga morgen contact opnemen en aangeven dat ik de fritzbox wil terugsturen hopelijk kan dit gewoon een zit ik nu niet 6 maanden aan dit abonnement vast. 

Ga zo door en duim omhoog. 

Mocht er toch nog een oplossing zijn waardoor ik de fritzbox toch kan houden hoor ik dit natuurijk heel graag. 

 


Hallo allemaal, 

Misschien ben ik wat lastig met al mijn vragen sorry daarvoor maar ben ook echt een leek op dit gebied. 

Nu ik weet dat VPN op de fritzbox in combinatie met iptv niet mogelijk is. 

Zou iemand mij kunnen zeggen of er nog meer voordelen zijn van de fritzbox vs de Expedia modem van KPN zelf? 

Zo kan ik een weloverwogen keuze maken of het mij dat extra abonnement per maand waard is. 

 

Hartelijk dank


De FRITZ!Box heeft betere wifi dan de Experia Box en helemaal in combinatie met de FRITZ!Repeater in het geval dat je bijvoorbeeld op de 2e verdieping ook uitstekende wifi nodig hebt. De FRITZ!Box heeft ook beduidend meer instellingsmogelijkheden maar de vraag is of je die ook gaat gebruiken.


@Smit212000, Jij hebt TV van KPN en dan gaat een uitgaande VPN niet werken want dan doet jouw televisie het niet meer.

Ik begrijp dit antwoord niet helemaal. VPN staat normaal los van IPTv. Dat loopt ook via een ander VLAN. Zowel thuis als op kantoor heb ik een IPSec VPN, en heb ook IPTv van XS4ALL (is KPN) dit werkt prima. Waarom gaat dit in combinatie met NordVPN mis?

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


De FRITZ!Box heeft betere wifi dan de Experia Box en helemaal in combinatie met de FRITZ!Repeater in het geval dat je bijvoorbeeld op de 2e verdieping ook uitstekende wifi nodig hebt. De FRITZ!Box heeft ook beduidend meer instellingsmogelijkheden maar de vraag is of je die ook gaat gebruiken.

Ik heb op dit moment 2 Experia WiFi versterkers van KPN in gebruik.  Daarmee haal ik op zolder een wifi snelheid van 200 Mbit.  Het enige wat de fritzbox dan denk ik wel interessant maakt is de mogelijkheid van parental control want zover ik weet het de Experia V10 van KPN die mogelijkheid niet.  En voor zover ik las als ik de telefonie via de fritzbox laat lopen heb ik daar ook meer mogelijkheden zoals het vaste nummer opnemen via je mobiele telefoon. 

Welke andere instellingen zijn er nog meer dan?


@Smit212000, Jij hebt TV van KPN en dan gaat een uitgaande VPN niet werken want dan doet jouw televisie het niet meer.

Ik begrijp dit antwoord niet helemaal. VPN staat normaal los van IPTv. Dat loopt ook via een ander VLAN. Zowel thuis als op kantoor heb ik een IPSec VPN, en heb ook IPTv van XS4ALL (is KPN) dit werkt prima. Waarom gaat dit in combinatie met NordVPN mis?

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Hoi Eric

Via wie heb jij de IPsec VPN?  NordVPN geeft aan dat hun alleen OpenSource VPN ondersteunen en geen IPsec VPN. Ik heb niet aangegeven dat iptv via een andere VLAN loopt. Dus als ik het goed begrijp en je hebt een VPN client die IPsec ondersteunt of dat de fritzbox Opensource VPN ondersteunt dan loopt je VPN verbinding geheel apart van je iptv van KPN?


Reageer