Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

@Erik_

maar wat ik niet begrijp dat kpn geen eenheid houd

de 7583 is goed voor glasvezel en xdsl (alle types van kpn)

waarom niet alleen de 7583 leveren ?

De 7583 ondersteunt geen ADSL2+, de 7590 wel. En daarnaast is de 7590 het hoofdmodel van AVM en degene waar ze hun verdere ontwikkelingen op doen. Dus vanuit dat oogpunt kiezen we voor die als eerste optie.

 

Stel je besteld de fritzbox 7590 voor glasvezel moet je de experia V10 dan terugsturen aangezien je de Fritz op basis van huur hebt en wat gebeurt er als je na 6maanden de extra optie Fritz en tech desk afzegt.

Blijf je de Fritz dan voor 2.50€ huren?

Nee, dan zal je jouw FRITZ!Box weer moeten inleveren en een Experia Box of een zelf gekochte (modem)router moeten aansluiten.

Als je de FRITZ!Box toevoegt krijg je een retourverzoek, binnen twee weken, voor je Experia Box.

Als je de FRITZ!Box weer opzegt krijg je een Experia Box opgestuurd en een retourverzoek voor de FRITZ!Box.


Beste allen,

Ik heb vandaag mijn Frtiz!Box 7583 geïnstalleerd en conform de KPN-handleiding de router aangesloten. Het internetgedeelte doet het gewoon maar het telefonie gedeelte niet. Ik heb via de www.kpn.com/sip mijn wachtwoord aangemaakt. Samen met deze gegevens ingevuld in de telefoniegedeelte van de Fritz!box. De telefoon krijg ik niet werkend.

Probleem hierbij is dat de handleiding van KPN afwijkt van hetgeen ik te zien krijg op het scherm van de Fritz!box. Ik heb versie 7.15 op de router staan.

 

Wat moet ik doen om het werkend te krijgen? Suggesties welkom.

 

Groet,

 

Gert


Kan je eens een screenshot plaatsen van wat je te zien krijgt op de FRITZ!Box?

@Eric van Uden, @peter-keetfm, kijken jullie mee?


Misschien iets in het wachtwoord wat niet overeen komt

Proxy moet je niks mee doen

 


Weergave niks in vullen

Gebruikersnaam van je mijn kpn sip

en je zelf gemaakte wachtwoord

en uiteraard je tel nummer moet het werken

 


De fritz!repeater 3000 heb ik geprobeerd aan de praat te krijgen,

het signaal  van de Experiabox v10 naar FR3000 is goed ,maar vanaf FR3000 naar pc of laptop doet  de Fr3000 geen moer ,ziet hem niet gewoon pech dus.:joy:


Je moet je wifi niet op pakken en door sturen dit raad ik af vooral niet aan beginnen

Je moet de fritz ap bedraad aansluiten

 


En de fritz!repeater zal dan denk ik een andere wifi netwerk / ssid uitzenden. Niet hetzelfde als de Experiabox. 


 

Hierbij een afbeelding van het scherm dat de Fritz!box  bij het installeren van de telefonie. Het scherm wijkt af van de handleiding van de KPN.

 


Inmiddels werkt het telefoniegedeelte wel. De DECT-telefoon draadloos via het onderdeel DECT in het menu van de Fritz!box aangesloten en daarmee was het probleem opgelost.


Als we stellen dat jouw telefoon nummer 012 3456789 is, dan staat bij telefoonnummer dus +31 123456789 en bij telefoonnummer zonder netnummer 3456789. Klopt dat?

Bij de gebruikersnaam staat jouw ...@ims.imscore.net account en het wachtwoord is gevuld met het wachtwoord dat je via de servicetool had ingevuld. Klopt dat ook?


Als we stellen dat jouw telefoon nummer 012 3456789 is, dan staat bij telefoonnummer dus +31 123456789 en bij telefoonnummer zonder netnummer 3456789. Klopt dat?

Bij de gebruikersnaam staat jouw ...@ims.imscore.net account en het wachtwoord is gevuld met het wachtwoord dat je via de servicetool had ingevuld. Klopt dat ook?

Ja dat klopt allemaal. Wat ook werkte is een tweede keer een nieuw wachtwoord aanmaken. Daarmee was ook een ander probleem opgelost.


Wat ook werkte is een tweede keer een nieuw wachtwoord aanmaken. Daarmee was ook een ander probleem opgelost.

Welk andere probleem was daarmee ook opgelost?


De pc met de verbinding ziet de WIFI van de FR3000  nog steeds niet, ook als via lan van experiabox v10 naar FR3000 is bekabeld

wat doe ik ver keerd


Heb je de FR3000 netjes geconfigureerd?

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen van jouw FR3000.


Wat ook werkte is een tweede keer een nieuw wachtwoord aanmaken. Daarmee was ook een ander probleem opgelost.

Welk andere probleem was daarmee ook opgelost?

Dat de dect telefoon niet aangesloten was op de router. Het eerste wachtwoord wat ik aangemaakt had pakte de router niet.


Heb je de FR3000 netjes geconfigureerd?

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen van jouw FR3000.


de FR3000 is bekabeld vanaf de v10 box ,het signaal wifi brand groen dus dat is goed,dit met  een lan  van de fr3000  naar v10 H369****** ook ,maar als ik de kabel er af doe van de fr3000 naar  de pc  dan is het netwerk de wifi verbroken

de wifi ontvangst met de v10 is maximaal 12 mb ,er zijn geen andere opties  voor verbetering van de wifi in huis  tot  nu toe


Heb je de FR3000 netjes geconfigureerd?

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen van jouw FR3000.


kan  hen niet aan sluiten dus geen screenshot


Heb je de FR3000 netjes geconfigureerd?

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen van jouw FR3000.

kan  hen niet aan sluiten dus geen screenshot

Als het goed is heeft die FR3000 een IP adres gekregen en kan je de hem daarop benaderen in de browser.


g

Heb je de FR3000 netjes geconfigureerd?

Plaats eens een screenshot van de wifi instellingen van jouw FR3000.


kan  hen niet aan sluiten dus geen screenshot


is gelukt met de lan aansluiting ,wat zijn de instellingen die ik moet hebben voor de wifi signaal?


is gelukt met de lan aansluiting ,wat zijn de instellingen die ik moet hebben voor de wifi signaal?

Ik heb geen FRITZ!Repeater dus kan ik je daar niet aan helpen maar als get gied is kan je daar ergens de namen (SSID's) en wachtwoorden instellen voor de wifi.


is gelukt met de lan aansluiting ,wat zijn de instellingen die ik moet hebben voor de wifi signaal?

Ik heb geen FRITZ!Repeater dus kan ik je daar niet aan helpen maar als get gied is kan je daar ergens de namen (SSID's) en wachtwoorden instellen voor de wifi.


ik een lijst op 2.4 en 5 ghz fre….. maar ik de de fr 3000 er niet tussen staan wel de v10 box wat moet nu doen


Screenshots plaatsen van de instellingen van die FR3000.


 


 


Reageer