Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

De Fritz!Repeat3000 hebben allemaal 3 radio's aan boord. 1 x 2,4Ghz & 1 x 5Ghz voor client WiFi gebruik en nog een losse 5Ghz als Backhaul voor de onderlinge communicatie.

De communicatie tussen de nodes onderling is dan dus op basis van 5GHz wifi en daarmee heb je nog steeds last van alle omgevingsfactoren die wifi negatief beïnvloeden.

Als je de veldsterkte van de node op de begane grond één verdieping hoger nog maar -70dBm is, dan zal een verbinding dus nooit echt snel worden.

Nee, zoals ik al zei en waar we het volgens mij allemaal over eens zijn, trek netwerkkabels en sluit de nodes daar op aan. Alleen als dat echt schier onmogelijk is kan je gaan denken aan een “echt” mesh netwerk.

Klopt. Daarom zeg ik ook dat alles via de kabel aansluiten beter is. Ik geef alleen maar aan dat ze wel daadwerkelijk in een MESH kunnen opereren. Of het de voorkeur geniet is een ander verhaal.

Bekabeld aansluiten is idd altijd beter. Is wel lastig bij tablets e.d. En je kunt niet overal komen met kabels. Vandaar dat wij de Mesh oplossing hebben. Dat gaat verder dan alleen WiFi Mesh. https://nl.avm.de/service/fritzwlan/fritzrepeater-3000/knowledge-base/publication/show/3329_Mesh-met-FRITZ

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric


Bekabeld aansluiten is idd altijd beter. Is wel lastig bij tablets e.d. En je kunt niet overal komen met kabels. Vandaar dat wij de Mesh oplossing hebben. Dat gaat verder dan alleen WiFi Mesh. https://nl.avm.de/service/fritzwlan/fritzrepeater-3000/knowledge-base/publication/show/3329_Mesh-met-FRITZ

Wat ik mis in het onderstaande plaatje is een FRITZ!Repeater die met een netwerkkabel aangesloten is op de FRITZ!Box. Ik neem aan dat dat wel mogelijk is, toch?

 


Goedenavond,

Waar ik benieuwd naar ben is of die vervelende variërende bufferbloat met een Fritzbox beter (lees stabieler) is als met de Experiabox. Resultaten op DSLreports varieren behoorlijk door de dag heen met de Experiabox.

Zijn er in de Fritzbox instellingen om bufferbloat te optimaliseren?

Naar ik begrijp (bron) moet de router dan een smart queue management algoritme gebruiken. Ik weet niet of de 7590/7583 dat hebben, kan het ook niet zo gauw vinden. Ik denk dat @Eric van Uden daar het beste antwoord op kan geven. 

Een beetje technisch, maar ik doe mijn best. In de Downstream (DS) hebben wij als edge router natuurlijk geen enkele invloed op. In de Upstream kan de FRITZ!Box (indien er niet voldoende Upload (US) is) wel e.e.a. automatisch regelen. Je moet hier dan bijvoorbeeld aan denken dat VoIP altijd voldoende bandbreedte krijgt als er ook parallel een andere zware upload loopt die veel bandbreedte vraagt. Over het algemeen alleen nog relevant bij ADSL, omdat andere netwerken zoals VDSL en FTTH meestal voldoende US hebben. Meer is hier te vinden. https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/228_Internettoegang-voor-belangrijke-netwerkapparaten-en-toepassingen-prioriteit-geven#zd

Groet,
AVM GmbH for ICT

Eric


Bedankt voor je antwoord, dit is wat ik zocht aan functionaliteit.


Bekabeld aansluiten is idd altijd beter. Is wel lastig bij tablets e.d. En je kunt niet overal komen met kabels. Vandaar dat wij de Mesh oplossing hebben. Dat gaat verder dan alleen WiFi Mesh. https://nl.avm.de/service/fritzwlan/fritzrepeater-3000/knowledge-base/publication/show/3329_Mesh-met-FRITZ

Wat ik mis in het onderstaande plaatje is een FRITZ!Repeater die met een netwerkkabel aangesloten is op de FRITZ!Box. Ik neem aan dat dat wel mogelijk is, toch?

 

Jazeker:

 

 


Even voor mij als NOOB… 

Wat zijn de voordelen van de Fritzbox vs Experia V10?

Wat zijn de nadelen??

Ben zelf al aan het zoeken geweest maar kan niet echt vinden wat ik zoek...(ohhh lekker cryptisch)

 

 


FON werkt niet als je de Fritzbox gebruikt, eigenlijk er kinderachtig van KPN dat dit niet kan (denk ik) of is dit gecompliceerder dan ik denk omdat jij op je huisadres ook toegang moet geven.


Afgelopen dinsdag de experiabox vervangen voor de fritzbox 7590.

mijn Fritzbox kwam via een aantrekkelijke deal uit Duitsland , maar had een oude OS (06.83 meen ik zo snel). Als je de Experiabox direct verwisseld met een Fritzbox met oudere OS moet je aardig wat van de verbinden die KPN hanteert om het aan de praat te krijgen. Of…. je hangt de Fritzbox eerst achter de experiabox en laat hem als accespoint fungeren. Hij ontvangt zijn os update en bevat de handige voorinstellingen voor KPN.

Dat heb ik dus gedaan en met 10 minuten alles up and running. 

waarom de Fritzbox ?  Ik merkte vanaf dag 1 onstabiliteit in de EB in mijn thuisnetwerk.  Iedere dag wel 1 tot 2keer een uitval van internet voor 5 a 8 minuten. Lag op media afspelen (vooral media op sites en apps zoals Twitter, op kranten sites) en de iptvboxen hadden af en toe een halve seconde geen geluid. Echt bijzonder is mijn netwerk niet (denk ik) Iedere kamer heeft utp kabel dubbel (woonkamer viervoudig) alles gaat naar 1 grote switch (NETGEAR GS116e). 

in de woonkamer bevind zich een NETGEAR GS105ev2 switch bij de tv en op ander punt een accesspoint (oude WiFi versterker van kpn) . Zo ook op zolder en op de eerste verdieping alleen een WiFi versterker.

al mijn  devices zijn zoveel mogelijk via utp aangesloten. Zo ook meerdere Sonos devices. Het werkte prima, maar wel dagelijks zgn outage voor 5 tot 8 minuten en een “lag” bij spelen van media.

KPN is zo sportief geweest dit meerdere malen uit te zoeken. geen oorzaak te vinden. Ook geen zgn broadcast storm (Sonos wil dat nog wel eens veroorzaken) aangetroffen. KPN gaf ook aan dat ze zelf ook niet al te veel info uit de experiabox konden halen voor een goed onderzoek. Zelfs in beperkte opstelling deed dit probleem zich voor (1 pc 1 iptv en 1 wifi device aangesloten). De EB is ook enkele keren omgewisseld geweest, FTU opnieuw aangesloten en een andere node gezet in de regiohub .


nu op de gok (want de diensten van KPN bevallen mij prima) de experiabox vervangen voor de fritzbox 7590. En alle issues zijn verdwenen!  Sinds dinsdag geen outage meer, geen lag op media afspelen en de haperingen in de uitvoering box als sneeuw voor de zon verdwenen. 
 

fijne keuze dus. Zou de EB het toch te zwaar hebben gehad?

 


Heb zojuist de 7590 binnen gekregen, dus zo de VoIP credentials opvragen en gaan met de Fritz!Banaan, en ik huur deze omdat je eigenlijk € 5.00 betaald voor de TechDesk en dus de Fritz! huurt voor maar net € 2.49…

 

En je bent zeker van hulp mocht er iets mis zijn, want je provider verhuurt hem met garantie…

 


Maar er zit al 5 jaar fabrieksgarantie op hardware voor eindgebruikers overeenkomstig de garantievoorwaarden volgens AVM


Bekabeld aansluiten is idd altijd beter. Is wel lastig bij tablets e.d. En je kunt niet overal komen met kabels. Vandaar dat wij de Mesh oplossing hebben. Dat gaat verder dan alleen WiFi Mesh. https://nl.avm.de/service/fritzwlan/fritzrepeater-3000/knowledge-base/publication/show/3329_Mesh-met-FRITZ

Wat ik mis in het onderstaande plaatje is een FRITZ!Repeater die met een netwerkkabel aangesloten is op de FRITZ!Box. Ik neem aan dat dat wel mogelijk is, toch?

 

Normaal gesproken zie je alle FRITZ!Repeaters, ook de bekabelde. Er MOET dan wel actule FW opstaan en ze moeten (soms twee keer) via WPS knop aangemeld zijn op de FRITZ!Box


Afgelopen dinsdag de experiabox vervangen voor de fritzbox 7590.

mijn Fritzbox kwam via een aantrekkelijke deal uit Duitsland , maar had een oude OS (06.83 meen ik zo snel). Als je de Experiabox direct verwisseld met een Fritzbox met oudere OS moet je aardig wat van de verbinden die KPN hanteert om het aan de praat te krijgen. Of…. je hangt de Fritzbox eerst achter de experiabox en laat hem als accespoint fungeren. Hij ontvangt zijn os update en bevat de handige voorinstellingen voor KPN.

Dat heb ik dus gedaan en met 10 minuten alles up and running. 

waarom de Fritzbox ?  Ik merkte vanaf dag 1 onstabiliteit in de EB in mijn thuisnetwerk.  Iedere dag wel 1 tot 2keer een uitval van internet voor 5 a 8 minuten. Lag op media afspelen (vooral media op sites en apps zoals Twitter, op kranten sites) en de iptvboxen hadden af en toe een halve seconde geen geluid. Echt bijzonder is mijn netwerk niet (denk ik) Iedere kamer heeft utp kabel dubbel (woonkamer viervoudig) alles gaat naar 1 grote switch (NETGEAR GS116e). 

in de woonkamer bevind zich een NETGEAR GS105ev2 switch bij de tv en op ander punt een accesspoint (oude WiFi versterker van kpn) . Zo ook op zolder en op de eerste verdieping alleen een WiFi versterker.

al mijn  devices zijn zoveel mogelijk via utp aangesloten. Zo ook meerdere Sonos devices. Het werkte prima, maar wel dagelijks zgn outage voor 5 tot 8 minuten en een “lag” bij spelen van media.

KPN is zo sportief geweest dit meerdere malen uit te zoeken. geen oorzaak te vinden. Ook geen zgn broadcast storm (Sonos wil dat nog wel eens veroorzaken) aangetroffen. KPN gaf ook aan dat ze zelf ook niet al te veel info uit de experiabox konden halen voor een goed onderzoek. Zelfs in beperkte opstelling deed dit probleem zich voor (1 pc 1 iptv en 1 wifi device aangesloten). De EB is ook enkele keren omgewisseld geweest, FTU opnieuw aangesloten en een andere node gezet in de regiohub .


nu op de gok (want de diensten van KPN bevallen mij prima) de experiabox vervangen voor de fritzbox 7590. En alle issues zijn verdwenen!  Sinds dinsdag geen outage meer, geen lag op media afspelen en de haperingen in de uitvoering box als sneeuw voor de zon verdwenen. 
 

fijne keuze dus. Zou de EB het toch te zwaar hebben gehad?

 


welke experiabox had U dan ?

ik ben er ook van overtuigt dat de 7590 beter is

maar de problemen die jij had heb ik nooit gehad met de v10

hier ook het meeste cat5e / 6 kabels en de genoemde switchen en een netgear 24 poort switch

eigenlijk een beetje zelfde opstelling

ik ben benieuwd welke eb jij slechte ervaring hebt


@peter-keetfm

 

Ik had in begin de v9, maar die is al snel omgewisseld naar de V10. Ik denk dat ik over een periode van dik 2 jaar meer dan 5 verschillende v10's heb gehad

 


oke duidelijk

ik had niks anders dan natloopback problemen met de v9

met knx domotica

toen een v10 en werkt redelijk goed

maar nu met de fritzbox wat een verademing

alleen al dat ik ruim 120mbit hoger bij upload haal dan de v10 op een 500/500 glasaansluiting

en de dect telefoon centrale werkt ook mooi

 


Ik zie op mijn FB7590 met FW 7.13 geen keuze voor KPN als Telefonieprovider, dus dan maar instellen als Andere Provider. Zijn naast SIP-wachtwoord, SIP-server  ims.imscore.net en Proxy-server voip1-ext.kpn.net nog meer gegevens nodig?

P.S. Nee, niet geïnteresseerd in Labor FW...


Proxy gegevens moet je nergens in vullen

Heb ik ook niet gedaan

Tel nummer

gebruiker bij kpn weg te halen via sip tool

en je nieuwe aangemaakte wachtwoord

 


 


Ik zie op mijn FB7590 met FW 7.13 geen keuze voor KPN als Telefonieprovider, dus dan maar instellen als Andere Provider.

Kan je eens een screenshot posten van die dropdownlist van aanbieders waar je dan wel uit kunt kiezen.

Ben je overigens ondertussen al over van XS4ALL naar KPN?


Als kpn niet in die lijst staat moet je regio eerst op NL zetten


Nu nog bij XS4ALL. Taal op Engels ingesteld, maar het land op Netherlands. Taal op Nederlands, land Nederland maakt geen verschil.

Er zijn maar twee opties voor Telephony Provider: XS4ALL en Other Provider, in dat laatste geval opent een hele lijst instellingen, zie de screenshots. Bij de Account Information is het wel duidelijk, alleen niet of er een STUN-server nodig is. 

Ik weet dat dit allemaal vooringevuld is in Labor FW 7.19, waar wel een Telephony Provider KPN kan worden gekozen. De KPN installatie handleiding gaat hier kennelijk ook van uit. Maar ik ben happy met 7.13, vandaar.


bij mij was het gewoon bij 7.12 in te stellen kpn

bij 7.13 moet het zeker willen

probeer eens 7.19 beta heb ik hier ook draaien zonder problemen

maar ja 7.13 hoor je ook gewoon kpn te selecteren

of je moet een duitse versie hebben dan is het misschien anders

maar dat weet ik ook niet zeker

heb je na de verandering taal gereboot

of proberen de 7.13 van avm af halen en er opnieuw opzetten

wel heel raar

 


bij mij was het gewoon bij 7.12 in te stellen kpn

bij 7.13 moet het zeker willen

probeer eens 7.19 beta heb ik hier ook draaien zonder problemen

maar ja 7.13 hoor je ook gewoon kpn te selecteren

of je moet een duitse versie hebben dan is het misschien anders

maar dat weet ik ook niet zeker

heb je na de verandering taal gereboot

of proberen de 7.13 van avm af halen en er opnieuw opzetten

wel heel raar

De huidige FW voor de FB7590 is 7.12 of 7.13, waarvan 7.13 de “internationale” versie is.

Ja, ik heb gereboot na wijzigen van taal/land (duurt steeds een minuut of 5 voordat alles weer werkt).

Ik heb eigenlijk alleen die STUN-server nodig (als die al nodig is), de resterende instellingen kan ik wel door proberen vinden. 


nu zit je bij xs4all

als je dit bij over zetten veranderd misschien kun je dan wel kpn kiezen bij telefoon

maar ik ga dat niet doen om uit te proberen

dan heb ik tijdelijk geen diensten en dat vinden de mede bewoners hier niet leuk nu

dit staat nu bij jou op xs4all

misschien weet @Eric van Uden hoe dit zit


Nu nog bij XS4ALL. Taal op Engels ingesteld, maar het land op Netherlands. Taal op Nederlands, land Nederland maakt geen verschil.

Er zijn maar twee opties voor Telephony Provider: XS4ALL en Other Provider, in dat laatste geval opent een hele lijst instellingen, zie de screenshots. Bij de Account Information is het wel duidelijk, alleen niet of er een STUN-server nodig is. 

Dat verklaart een hoop, de FRITZ!Box is dus gehuurd bij XS4ALL, klopt dat?

Dan zal er vast wel een instelling zijn die er voor zorgt dat je alleen XS4ALL kunt kiezen en dat je voor andere VoIP leveranciers zelf maar handmatig de instellingen moet vastleggen.

Het zou me niets verbazen als een FRITZ!Box die gehuurd wordt bij KPN alleen maar de keuzen KPN en "Andere aanbieder" zal hebben.

 

Overigens moet ik op mijn N300A IP achter een EdgeRouter een stun server gebruiken maar ik verwacht dat jij dat niet hoeft. En als je toch een stun server moet gebruiken, dan neem je toch gewoon de publieke stun server van xs4all (stun.xs4all.nl poort 3478).

Overigens verwacht ik niet dat jij gebruik kunt maken van een KPN SIP account immers die zouden alleen vanaf een KPN aansluiting beschikaar mogen zijn.


nu zit je bij xs4all

als je dit bij over zetten veranderd misschien kun je dan wel kpn kiezen bij telefoon

maar ik ga dat niet doen om uit te proberen

dan heb ik tijdelijk geen diensten en dat vinden de mede bewoners hier niet leuk nu

dit staat nu bij jou op xs4all

Dit was voor mij een “dry run”, ik had ook KPN als internetaanbieder gekozen (wat wel mogelijk is in FW 7.13).

“Nu zit je bij XS4ALL” is nietszeggend, want er is hier sprake van een IP-telefoon: de instellingen kunnen dan niet afhankelijk zijn van het type internetverbinding of dat er überhaupt een internetverbinding is.

Ik moet mijn eerdere opmerking over de KPN installatie handleiding herzien: gaat kennelijk uit van FW 7.12 (dus niet bedoeld voor mijn “internationale” versie van de FB7590 gekocht bij CoolBlue).


“Nu zit je bij XS4ALL” is nietszeggend, want er is hier sprake van een IP-telefoon: de instellingen kunnen dan niet afhankelijk zijn van het type internetverbinding of dat er überhaupt een internetverbinding is.

Dat is niet helemaal correct, zie mijn vorige bericht.


Ik gebruik dezelfde als jij

Ook internationaal

wjb de firmware is niet afhankelijk van de provider maar Komt van avm

Dus deze fritzbox zal moeten werken

@hkoster1 

Ondanks dat jou firmware moet werken

Kun je 7.19 draaien

Misschien werkt het dan wel

Maar vind het vaag bij jou niet en bij mij wel

Terwijl we dezelfde fritzbox hebben

 

 


Nu nog bij XS4ALL. Taal op Engels ingesteld, maar het land op Netherlands. Taal op Nederlands, land Nederland maakt geen verschil.

Er zijn maar twee opties voor Telephony Provider: XS4ALL en Other Provider, in dat laatste geval opent een hele lijst instellingen, zie de screenshots. Bij de Account Information is het wel duidelijk, alleen niet of er een STUN-server nodig is. 

Dat verklaart een hoop, de FRITZ!Box is dus gehuurd bij XS4ALL, klopt dat?

Dan zal er vast wel een instelling zijn die er voor zorgt dat je alleen XS4ALL kunt kiezen en dat je voor andere VoIP leveranciers zelf maar handmatig de instellingen moet vastleggen.

Het zou me niets verbazen als een FRITZ!Box die gehuurd wordt bij KPN alleen maar de keuzen KPN en "Andere aanbieder" zal hebben.

 

Overigens moet ik op mijn N300A IP achter een EdgeRouter een stun server gebruiken maar ik verwacht dat jij dat niet hoeft. En als je toch een stun server moet gebruiken, dan neem je toch gewoon de publieke stun server van xs4all (stun.xs4all.nl poort 3478).

Overigens verwacht ik niet dat jij gebruik kunt maken van een KPN SIP account immers die zouden alleen vanaf een KPN aansluiting beschikaar mogen zijn.

Niet zo snel! Eigen FB7590 gekocht bij CoolBlue, kennelijk het “internationale” model door mij geüpdatet naar FW 7.13 (FW 7.12 was niet beschikbaar).

KPN krijgt wellicht het (Duitse?) model geleverd met FW 7.12.

Er is mij niets bekend dat AVM speciale FW-versies maakt voor providers (anders dan de provider voorinstellingen) en het zou mij hogelijk verbazen als dat wel zo was. 

Ik stap binnenkort over van XS4ALL naar KPN en verwacht dan gebruik te kunnen maken van de KPN SIP-server, waarom zou dat niet het geval zijn? De instellingen op de FB7590 kunnen best met een dry run worden geprobeerd, er komt alleen geen registratie omdat het nummer nog niet overgezet is.

Dat van die publieke XS4ALL STUN-server is het proberen waard, bedankt.:relaxed:  


Reageer