Skip to main content

Inmiddels is de vrije modemkeuze bij KPN een feit!

Voor klanten die wel graag meer vrijheid willen, maar ook ondersteuning vanuit KPN, bieden we de mogelijkheid om via ons een FRITZ!Box af te nemen. Voor €7,49 per maand kun je deze huren. Je krijgt dan de FRITZ!Box 7590AX, of de 7583 als je pairbonding hebt, samen met gratis KPN Service Plus ondersteuning hiervoor. 

 

Hoe kan ik de KPN FRITZ!Box bestellen?

Je kunt via je MijnKPN of de klantenservice de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Je hebt hem dan binnen enkele dagen in huis. 

 

Hoe installeer ik de KPN FRITZ!Box?

Volg de bijgeleverde handleiding voor het aansluiten van de FRITZ!Box. Na het aansluiten open je http://fritz.box in je browser. Vervolgens kun je daar de wizard doorlopen om de FRITZ!Box te installeren voor gebruik op het KPN netwerk. Voor hulp daarbij, zie de installatiehandleiding.

Vervolgens kun je zelf naar keuze met de overige instellingen van de FRITZ!Box aan de gang.

 

Vaste telefonie en de SIP-gegevens

Als je ook vaste telefonie van ons afneemt, dan moet je de SIP-gegevens in je modem invullen. De gebruikersnaam en de server hebben we voor je. Je wachtwoord echter niet. Hiervoor hebben we een servicetool ontwikkeld. Hiermee stel je zelf een SIP-wachtwoord in. De tool vind je op kpn.com/eigenmodem.

Let op: jij bent de enige die dat wachtwoord weet. Als je hem vergeet, dan moet je de tool opnieuw doorlopen en een nieuw wachtwoord instellen.

Dit doen we vanwege de veiligheid. Je kunt namelijk met je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord vanaf elke KPN-verbinding bellen met je eigen nummer. En dus op jouw kosten. Zorg er dan ook voor dat je dit SIP-wachtwoord geheim houdt. 

Toevoeging: Je logt met je KPN ID in op de servicetool om je wachtwoord in te stellen. De tool checkt je of je op je thuisverbinding zit, zo ja, dan mag je het wachtwoord instellen. Vervolgens kun je met dit wachtwoord één SIP basisstation (ingebouwd in een modem, of een los apparaat) instellen en gebruiken. Dit ingestelde basisstation is verder te gebruiken op elke KPN verbinding. Dus je kunt, als je wilt, met het apparaat op stap en hem ergens anders aansluiten (i.p.v. een Experia Box) en bellen met jouw nummer, op jouw kosten. In de praktijk zal dit niet veel voorkomen. Houd het wel in gedachten voor als je ooit besluit je SIP apparaat van de hand te doen. Reset hem dan eerst.

 

Ik heb hulp nodig met de FRITZ!Box, waar kan ik terecht?

Bij de FRITZ!Box zit KPN Service Plus inbegrepen, dus je kunt altijd bij hen terecht. Ook voor dingen die niets met de FRITZ!Box te maken hebben. Bel hiervoor naar ons reguliere nummer 0800-0402. Je wordt dan automatisch doorgezet naar een van de KPN Service Plus-medewerkers.

Natuurlijk hebben we ook handleidingen voor de FRITZ!Boxen die we aanbieden.

Je mag je vraag daarnaast ook op het forum stellen, andere gebruikers en de moderators zullen je dan proberen te helpen naar gelang hun kennis. We hebben ook een topic met links en tips over het aansluiten van een eigen modem.

Als je problemen merkt met je diensten check dan als eerste of er een storing bekend is. Als dat het geval is kun je op de site meer informatie vinden. Als er geen storing is, bel dan met 0800-0402.

 

Welke diensten werken niet met de FRITZ!Box?

Sneller Internet Buitengebied werkt alleen als je een Experia Box V10 of V10A gebruikt. Dit omdat we bij SIB een apart stukje software gebruiken in de Experia Box om de DSL en 4G verbinding als één te laten werken. Dit stukje software, waar wij een licentie op hebben, is niet vrij verkrijgbaar.

Ook werken de verschillende servicetools die via kpn.com beschikbaar zijn niet met de FRITZ!Box.

Apparaten zoals Experia Wifi en de SuperWifi punten kun je prima gebruiken met de FRITZ!Box. Maar, deze apparaten zijn gebouwd om samen te werken met een Experia/KPN Box. Je zult dan ook merken dat deze apparaten niet automatisch de wifi overnemen van de FRITZ!Box. Dit moet je zelf instellen. Ook kunnen de apparaten niet mesh-roamen met de FRITZ!Box, alleen met de Experia/KPN Box.

Als alternatief kun je FRITZ!Repeaters gebruiken, die vormen wel een mesh netwerk met de FRITZ!Box. Wij bieden in onze webshop de FRITZ! Repeater 2400 aan.

 

Veelgestelde Vragen

  • Is de FRITZ!Box maandelijks opzegbaar?
    Nee, als je de FRITZ!Box toevoegt aan je abonnement is dit voor minimaal zes maanden. Daarna kun je het weer verwijderen als je zou willen.
  • Ik zie de optie om FRITZ!Box te bestellen niet in MijnKPN
    Heb je een héél oud abonnement? In dat geval kun je de FRITZ!Box alleen bestellen als je overgaat naar een huidig abonnement. Ook dit kan in de MijnKPN of via de klantenservice. Je kunt dan in één wijziging zowel de overstap naar Hussel maken als de FRITZ!Box toevoegen.

 

Installatie Tips

In het algemeen, dit is wat wij zien als de handigste volgorde om dingen te doen als je een Experia/KPN Box vervangt door een  FRITZ!Box. Of dat nu een is die je via ons huurt of zelf koopt. Het voordeel hiervan is dat je ook, als het nodig mocht zijn, de Experia Box terug kunt plaatsen zonder dat je weer opnieuw van alles hoeft aan te passen.

  1. Check en update de software van de F!B. Dit kan op 2 manieren:
    1. Sluit de F!B aan achter de Experia Box (WAN-aansluiting), dan kun je inloggen en de firmware controleren en updaten.
    2. Sluit de F!B direct aan en kies, als het firmware 7.12 is, voor XS4ALL als provider. Daarna kun je dan updaten en alsnog KPN kiezen als provider. Is het firmware 7.13 of hoger, kies dan gelijk KPN. Dit profiel is sowieso aanwezig in 7590 en 7583. Heb je zelf een ander model aangeschaft, dan is het KPN profiel in veel gevallen ook aanwezig.  
  2. Pas de DHCP IP reeks aan naar dezelfde als de Experia Box.
  3. Stel Wifi in op hetzelfde SSID, wachtwoord en WPA als de Experia Box.
  4. Herstart je tv ontvanger.
  5. Check of al je wifi apparaten verbinding hebben.
  6. Overige instellingen die je wilt aanpassen (port forwards, NAS, etc...).
  7. Stel dan telefonie in, als je dat hebt, met de servicetool die we hebben voor het aanmaken van je wachtwoord (zie eerder in dit bericht).
  8. Koppel je DECT telefoon(s) aan de F!B, dit heeft de voorkeur boven bedraad aansluiten via de FON poort. Heb je geen DECT toestellen, gebruik dan wel gewoon de poort.

 

Updates

FRITZ!Boxen met een KPN profiel zijn standaard ingesteld dat firmware updates door ons gepusht kunnen worden. Heb je de beheerfunctie uitgeschakeld, dan ben je zelf verantwoordelijk voor updates. Vanaf FRITZ!OS versie 7.20 zit er een auto-update functie in de FRITZ!Box. Deze kun je zelf aanzetten. 

 

Heb je verdere vragen over de FRITZ!Box bij KPN, stel ze hieronder! Dit kan ook als je zelf een FRITZ!Box hebt aangeschaft (een 7590/7583 of een ander model).

 

Laatste update: 05-11-2021

Ik gebruik dezelfde als jij

Ook internationaal

wjb de firmware is niet afhankelijk van de provider maar Komt van avm

Dus deze fritzbox zal moeten werken

@hkoster1

Ondanks dat jou firmware moet werken

Kun je 7.19 draaien

Misschien werkt het dan wel

Maar vind het vaag bij jou niet en bij mij wel

Terwijl we dezelfde fritzbox hebben

 

 

Ja, in het uiterste geval zal ik Labor FW 7.19 moeten installeren. Misschien dat ik dat dit weekend eens ga proberen. In elk geval bedankt voor het meedenken.:slight_smile:


Kun je er zo op knallen

Heb ik ook gedaan hoef je verder niks te doen

Neemt de instellingen over

Ik ben zonder problemen van 7.13 naar 7.19 gegaan

Maar nogmaals 7.13 moet gewoon werken

 


wjb de firmware is niet afhankelijk van de provider maar Komt van avm

De firmware kan best hetzelfde zijn maar dat wil niet zeggen dat de configuratie niet kan afwijken waardoor andere opties getoond worden. Wij maken met ons bedrijf ook software die door verschillende bedrijven gebruikt wordt maar er bij elk bedrijf heel anders uitziet vanwege een andere configuratie.


wjb de firmware is niet afhankelijk van de provider maar Komt van avm

De firmware kan best hetzelfde zijn maar dat wil niet zeggen dat de configuratie niet kan afwijken waardoor andere opties getoond worden. Wij maken met ons bedrijf ook software die door verschillende bedrijven gebruikt wordt maar er bij elk bedrijf heel anders uitziet vanwege een andere configuratie.


Heb je een bron

Ik geloof er niks van dat een fritzbox provider afhankelijk kan zijn

en helemaal niet met de internationale versie

 


Ja, in het uiterste geval zal ik Labor FW 7.19 moeten installeren. Misschien dat ik dat dit weekend eens ga proberen. In elk geval bedankt voor het meedenken.:slight_smile:

Dan nog ben ik bang dat het niet zal werken immers SIP accounts van KPN kunnen alleen vanaf KPN aansluitingen gebruikt en dus niet vanaf XS4ALL aansluitingen.

Dit is een beveiliging om misbruik tegen te gaan.

Veel andere (met name zakelijke) VoIP providers gaan zelfs nog een stap verder en staan gebruik van een SIP account allen toe vanaf één specifiek IP adres. Helaas is dat bij KPN (nog) niet het geval, maar gelukkig in ieder geval wel dat het SIP account alleen vanaf een KPN aansluting gebruikt kan worden.


Heb je een bron

Ik geloof er niks van dat een fritzbox provider afhankelijk kan zijn

en helemaal niet met de internationale versie

Wat denk je dat er gebeurt als je de Internet provider kiest?

Juist, er worden instellingen aangepast.

Één van die instellingen is het lijstje van beschikbare telefonie aanbieders.

Denk je echt dat een FRITZ!Box die in Polen gebruikt wordt ook XS4ALL, Telfort en KPN toont als telefonie aanbieders. Nee, natuurlijk niet dat zou wel erg gebruiksonvriendelijk zijn.

Ik vind het dan ook volstrekt normaal en begrijpelijk dat de keuzen in die dropdownlijst bij XS4ALL anders zijn dan bij KPN.

 


Ja klopt wjb als ik Duitsland kies

Kan ik keuze maken uit de Duitse providers

klopt inderdaad gaat per land

dat betekent internationale versie

 


En dat zou voor Polen ook kunnen gelden niet getest

Ik had de 7490 op Duitsland staan en kon pas kpn kiezen als je NL pakt


En dat zou voor Polen ook kunnen gelden niet getest

Ik had de 7490 op Duitsland staan en kon pas kpn kiezen als je NL pakt

Precies en afhankelijk van de provider die je kiest zijn andere keuzelijstjes, zoals de telefoon aanbieder, dus ook weer afwijkend. En dan zijn we dus op het punt dat @hkoster1 hier ervaart namelijk dat in zijn keuzelijstje alleen xs4all vemeld staat als aanbieder van telefonie. Volstrekt normaal en mijns inziens zelfs gewenst.

 

En nogmaals, vanaf een locatie buiten het KPN netwerk kan een KPN SIP account niet gebruikt worden. Ook dat is een absoluut vereiste om mogelijk misbruik van een SIP account tot een mimimum te beperken.


Ga er toch niet zo tegen in kom op he

Als je een poolse fritzbox koopt kun je die hier gebruiken op bv XS4ALL (getest met Duitsland)

dat betekent dat fritzbox international voor een breed spectrum word gebruikt

en de internationale versie niet provider afhankelijk is

 

 


Ga er toch niet zo tegen in kom op he

Waar ga ik dan tegen in Peter, ik verduidelijk alleen maar wat je zelf ook al constateert.

 

Als jij voor Nederland kiest dan zie je andere Internet providers dan als je voor Duitsland, Polen, Italië of Denemarken had gekozen.

Volstrekt logisch en maak nu ook alsjeblieft even het volstrekt logische volgende stapje.

Als jij voor XS4ALL kiest dan zie je andere telefonie aanbieders dan als je voor KPN, Telfort, Solcon, T-Mobile of fiber.nl had gekozen.

 

Daar is helemaal niets mis mee en het is ook volstrekt logisch.


Zal wel langs elkaar heen gaan sorry

Maar ik doel er op dat de fritzbox van @hkoster1 Gewoon kan werken

ik heb het zelfde model en bij mij werkt het goed

 

 


@hkoster1 zal pas gebruik kunnen gaan maken van een KPN SIP account als hij overgezet is baan KPN. Zolang hij dus nog een XS4ALL aansluiting heeft zal dat niet gaan lukken.

Dat heeft niets met de FRITZ!Box ansich te maken maar met de beveiliging van het SIP/VoIP platform van KPN.


Ff de 7581 er achter gedaan

Als ik XS4ALL kies geen kpn

selectie

Draait op 7.12

Dus als @hkoster1 Over gaat naar kpn moet dit met de huidige fritzbox werken

Gewoon herinstallatie

Bovenste XS4ALL gekozen

Onderste geen kpn beschikbaar

Zo hoe het hoort

 

 


Dus als @hkoster1 Over gaat naar kpn moet dit met de huidige fritzbox werken

Maar pas nadat hij aangesloten is op het KPN netwerk.

Zolang hij nog abonnee van XS4ALL is zal dat niet gaan werken.


Dus als @hkoster1 Over gaat naar kpn moet dit met de huidige fritzbox werken

Maar pas nadat hij aangesloten is op het KPN netwerk.

Zolang hij nog abonnee van XS4ALL is zal dat niet gaan werken.

HELEMAAL gelijk

Achter de netgear r9000 router voor geen mogelijkheid sip kpn in te stellen

Test met de 7581

de data haalt hij dus wel gedeeltelijk bij de provider weg

had ik niet gedacht


Dus als @hkoster1 Over gaat naar kpn moet dit met de huidige fritzbox werken

Maar pas nadat hij aangesloten is op het KPN netwerk.

Zolang hij nog abonnee van XS4ALL is zal dat niet gaan werken.

HELEMAAL gelijk

Achter de netgear r9000 router voor geen mogelijkheid sip kpn in te stellen

Test met de 7581

de data haalt hij dus wel gedeeltelijk bij de provider weg

had ik niet gedacht

En dat bedoelde ik dus net weer even niet.

Een KPN SIP account kan alleen maar vanaf een aansluiting op het KPN netwerk gebruikt worden en niet vanaf een ander netwerk zoals XS4ALL, Ziggo, T-Mobile of welk andere provider dan ook.

Je kunt overigens rustig een VoIP ATA achter een tweede router in jouw thuisnetwerk plaatsen maar daar komt wel het één en ander bij kijken.


Dus als @hkoster1 Over gaat naar kpn moet dit met de huidige fritzbox werken

Maar pas nadat hij aangesloten is op het KPN netwerk.

Zolang hij nog abonnee van XS4ALL is zal dat niet gaan werken.

Oh wat een verwarring…

Ik heb net Labor FW 7.19 geïnstalleerd, inderdaad @peter-keetfm een fluitje van een cent.

  1. Internet Account: Provider KPN of XS4ALL maakt voor de internet aansluiting niet uit. Ik heb dat voor het gemak alvast op KPN gezet, dan hoef ik dat later niet meer te doen.
  2. Ik heb vandaag mijn Interactieve TV gegevens van KPN ontvangen, dat werkt ook al.
  3. Ja, nu is KPN ook als Telefonieaanbieder beschikbaar. Mijn telefoonnummer wordt pas later door XS4ALL overgedragen, maar ik kon al wel de Wizard met gefingeerde gegevens doorlopen. Werkte prima, alleen de aansluiting op de KPN SIP-server werd niet geaccepteerd (inderdaad @wjb maar het was van mijn kant ook maar een dry run). Er was geen klacht dat ik dit niet van mijn thuisaansluiting deed - in die zin is dus XS4ALL = KPN. 

Ik laat het hier maar bij, op het moment van overstappen is een herstart van de FB7590 voldoende (of misschien niet eens nodig), plus een paar minuten om de SIP-gegevens voor KPN in te vullen. Ik heb weer veel geleerd vandaag.:smirk:


Wjb als de fritzbox achter mijn r9000 zit kan ik geen kpn sip instellen

Ik bedoel niet selectie van kpn sip

Dat is dus wel selectief als de fritzbox op de nt aangesloten zit

raar maar waar

en dat speelt nu ook bij @hkoster1 Denk ik

Omdat hier XS4ALL actief is

Bij mij dus niks achter der9000 router

Dus de fritzbox zal wel een pakketje van de provider halen

Zo zie ik het althans

 


Werkte prima, alleen de aansluiting op de KPN SIP-server werd niet geaccepteerd (inderdaad @wjb maar het was van mijn kant ook maar een dry run). Er was geen klacht dat ik dit niet van mijn thuisaansluiting deed - in die zin is dus XS4ALL = KPN. 

Die zal pas geaccepteerd worden nadat de aansluiting echt binnen een subnet van KPN gaat vallen, niet eerder. En als hij wel geaccepteerd zou worden dan zullen alle alarmbellen gaan rinkelen bij KPN want het is absoluut een vereiste dat een KPN SIP account alleen binnen het KPN netwerk benaderbaar is. Dit is een cruciale beveiliging om misbruik van SIP accounts door derden tegen te gaan. 


Werkte prima, alleen de aansluiting op de KPN SIP-server werd niet geaccepteerd (inderdaad @wjb maar het was van mijn kant ook maar een dry run). Er was geen klacht dat ik dit niet van mijn thuisaansluiting deed - in die zin is dus XS4ALL = KPN. 

Die zal pas geaccepteerd worden nadat de aansluiting echt binnen een subnet van KPN gaat vallen, niet eerder. En als hij wel geaccepteerd zou worden dan zullen alle alarmbellen gaan rinkelen bij KPN want het is absoluut een vereiste dat een KPN SIP account alleen binnen het KPN netwerk benaderbaar is. Dit is een cruciale beveiliging om misbruik van SIP accounts door derden tegen te gaan. 

Oh man, lighten up. Er is toch geen enkele reden om wat al in de OP staat hier zo nadrukkelijk te herhalen met vetgedrukte letters. Het was van mijn kant alleen maar een “dry run”, eens kijken of het al ingesteld kon worden op de FB7590, of de diverse vakjes om in te vullen wel aanwezig waren.

Ik heb daarbij geleerd dat de Labor FW 7.19 dat inderdaad mogelijk en gemakkelijk maakt. Uiteraard kan feitelijke aansluiting op de SIP-server van KPN pas plaats vinden onder de door jou geciteerde omstandigheden, maar daar ging  de discussie dus niet over. 


@hkoster1 

Jou fritzbox 7590 gaat zeker werken

Ik heb dezelfde en draait perfect met kpn glasvezel

Gaat goed komen

 


Goedeavond

Ook ik heb van de week een fritzbox 7590 binnen gekregen en werkt perfect,nu heb ik vandaag LAB 7.19 erin gezet en alles werkt goed alleen ik heb opslag op de USB poorten hangen maar die herkent hij dus niet,kun je oplossen met USB Remote Connection maar dat krijg je niet geinstalleerd ivm beveiliging instellingen,ik kom er niet aan uit,weet iemand een oplossing of heeft het eerder meegemaakt?

 

Groetjes 

Alex


Geen idee gebruik zelf een synology nas hiervoor

Heb je geprobeerd los halen en weet in pluggen


Ja ik heb al van alles gedaan,resets uit gevoerd e.d maar niks werkt,het is een bekend probleem waar niemand een antwoord op weet schijnbaar,maar het gaat er ook om om de beveiligings instellingen te kunnen omzeilen zodat USB remote connections van AVM kan worden geinstalleerd


Reageer