Skip to main content
Beantwoord

FRITZ!Box en ondersteuning voor Wifi 6

  • 1 August 2024
  • 20 reacties
  • 303 keer bekeken

Ik lees op KPN dat ze superwifi hebben (WiFi 6).

Ik huur al een paar jaar de Fritzbox en die ondersteund dus geen WiFi 6 terwijl KPN nu al bezig is met WiFi 7.

Wanneer komt er een Fritzbox met WiFi 6/7?

Vind het namelijk noal raar dat de standaard KPNBox wel WiFi 6 ondersteund en die is gratis?

Een Experiabox v10 of v10a ondersteunt ook geen WiFi 6. Klanten die dit model hebben krijgen ook geen KPN Box 12. Want KPN ruilt geen goed werkend modem om. Dus waarom zou KPN uw Fritzbox wel omruilen?


... terwijl KPN nu al bezig is met WiFi 7.

Hoe komt u daar nu weer bij? Ik heb nog niets gehoord over WiFi 7 bij KPN. 


Ik lees op KPN dat ze superwifi hebben (WiFi 6).

Ik huur al een paar jaar de Fritzbox en die ondersteund dus geen WiFi 6 terwijl KPN nu al bezig is met WiFi 7.

Wanneer komt er een Fritzbox met WiFi 6/7?

Fritz!box met Wifi7 kan je al kopen via amazon.de

AVM FRITZ!Box 7690 (Wi-Fi 7 Router) VDSL&ADSL2+, deze ondersteunt geen 6Ghz

AVM FRITZ!Box 5690 Pro (Wi-Fi 7 Premium-Router) Glasvezel & DLS, deze ondersteunt 6Ghz

Ze zijn in Duitse versie (de telefoon-stekker is anders) maar je kan gewoon de Nederlandse taal instellen en KPN profiel laden, dan werken ze ook op KPN netwerk

Vind het namelijk noal raar dat de standaard KPNBox wel WiFi 6 ondersteund en die is gratis?

KPN Box ondersteunt Wifi 6 maar geen Wifi 6e (geen 6Ghz band)


Een Experiabox v10 of v10a ondersteunt ook geen WiFi 6. Klanten die dit model hebben krijgen ook geen KPN Box 12. Want KPN ruilt geen goed werkend modem om. Dus waarom zou KPN uw Fritzbox wel omruilen?

Omdat misschien de KPNBox 12 in bruikleen is en ik de Fritzbox HUUR.

En WiFi 7 kan ik zo ook niet weer vinden, dus dat zal ik wel verkeerd hebben.


Een Experiabox v10 of v10a ondersteunt ook geen WiFi 6. Klanten die dit model hebben krijgen ook geen KPN Box 12. Want KPN ruilt geen goed werkend modem om. Dus waarom zou KPN uw Fritzbox wel omruilen?

Omdat misschien de KPNBox 12 in bruikleen is en ik de Fritzbox HUUR.

Maakt niets uit. Klanten die een Experiabox/KPN Box hebben betalen daar uiteraard ook gewoon voor via hun abonnement. 


Geen antwoord op mijn vraag!!

dus topic kan gesloten worden 


over welke Fritzbox hebben we het hier, die je huurt van KPN?

je kunt eventueel de huur van de Fritzbox een maand opzeggen, en na die maand weer aanvragen. dan krijg je waarschijnlijk wel de Fritzbox 7590AX.

als je uiteraard geen Pair bonding hebt via het kopernetwerk.


Of koop zoals ik een Fritzbox 5690 pro prachtig boxje wekt super 😂


Hoi @Wessel1966, je zegt dat je vraag niet beantwoord is, maar zo te zien is je vraag wel beantwoord. Alleen niet met het antwoord dat je zocht. Het klopt dat de apparatuur niet omgeruild wordt, behalve als er een defect is. Goed werkende apparatuur hoeft niet elke keer vervangen te worden als er iets nieuws is. Dan blijf je bezig.

 

terwijl KPN nu al bezig is met WiFi 7.

De Wifi versies zijn internationale standaarden, wij maken die niet zelf. De apparatuur die we gebruiken kan het ondersteunen in de toekomst, en dat zal vast ook gaan gebeuren. Maar op dit moment is daar niets over bekend.


Of koop zoals ik een Fritzbox 5690 pro prachtig boxje wekt super 😂

Ja, ja….. Die is nog alleen maar in Duitsland te koop en daar dan ook nog maar mondsjesmaat. Voor Nederland is er dan een FRITZ!Box 5690 XGS maar die is nog nergens te koop 😢 Wel al in februari 2023 “aangekondigd” maar nog steeds nergens te koop 😢 De techniek staat niet stil en wanneer dit nog zo een mooi poosje duurt voordat de FRITZ!Box XGS te koop is kunnen ze daar het type “antiek” aangeven. Zo'n apparaat is dan al sterk verouderd voordat het op de markt komt.


5690 pro is te koop op Amazon 

https://www.amazon.nl/dp/B0D8JCN5P4/ref=asc_df_B0D8JCN5P41724256000000/?tag=tweakersnl-21&creative=380333&creativeASIN=B0D8JCN5P4&linkCode=asn


Dàt klopt! Maar heb je wel even naar de levertijd gekeken? Bezorging omtrent januari/februari 2025? Nu staat er dit:

Tijdelijk niet op voorraad.
Wij werken er hard aan om onze voorraden weer aan te vullen.

Dat schiet dus niet echt op om een FRITZ!Box 5690 pro te kopen. Even naar Duitsland gaan loont zich ook niet echt omdat je a. veel benzine kwijt bent en b. het apparaat bij de meeste handelaren voor de adviesprijs van € 369,-- verkocht wordt.

Voor Nederland is er de FRITZ!Box 5690 XGS maar de tijd is onbekend wanneer die te koop is. Het contact van AVM zegt dat we nog geduld moeten hebben met de FRITZ!Box 5690 XGS. AVM richt zich met de FRITZ!Box 5690 XGS op de Nederlandse markt omdat in Duitsland de meeste mensen een GPON of AON glasvezel hebben. Er zijn wel mensen in Duitsland met een XGS-PON glasvezel, maar dat zijn er maar weinig om daar speciaal een FRITZ!Box 5690 XGS voor te maken. De FRITZ!BOx 5690 XGS wordt hoofdzakelijk gemaakt voor Nederland.


Qua benzine zal het voor mij wel meevallen aangezien ik 7 km van de Duitse grens af woon.

ik heb niet naar de levertijd gekeken want ik heb geen behoefte aan de 5690.

Mijn 4060 doet het prima 😉


Qua benzine zal het voor mij wel meevallen aangezien ik 7 km van de Duitse grens af woon.

ik heb niet naar de levertijd gekeken want ik heb geen behoefte aan de 5690.

Mijn 4060 doet het prima 😉

> Qua benzine zal het voor mij wel meevallen aangezien ik 7 km van de Duitse grens af woon.

Dàt “geluk” hebben een heleboel mensen niet dat ze zo dicht op de Duitse grens wonen ;-)

Mooi dat de FRITZ!Box 4060 het goed doet! Die kun je overigens alleen via de ONT gebruiken en niet rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Een FRITZ!Box 5690 pro kun je op beide soorten internet aansluiten: adsl of (rechtstreeks) op glasvezel.

 


Dàt “geluk” hebben een heleboel mensen niet dat ze zo dicht op de Duitse grens wonen ;-)

 

Amazon DE

€369,00
€ 6,99 bezorging 9 september - 9 oktober
Bezorgen in Nederland

 

Overigens hebben alle andere Duitse webshops ook een wachttijd van ongeveer 1 maand, dus naar een fysiek winkel in DE rijden en teleurgesteld terug komen en over 1 maand weer rijden om de bestelde ware op te halen.


Of gewoon nog even geduld hebben tot a. de verkrijgbaarheid is toegenomen en b. de hoge adviesprijs is gezakt. Je dacht toch echt niet dat ik (adviesprijs!) € 369,-- plus € 6,99 verzendkosten voor ga betalen!


Ja, ja….. Die is nog alleen maar in Duitsland te koop en daar dan ook nog maar mondsjesmaat. Voor Nederland is er dan een FRITZ!Box 5690 XGS maar die is nog nergens te koop 😢 Wel al in februari 2023 “aangekondigd” maar nog steeds nergens te koop 😢 De techniek staat niet stil en wanneer dit nog zo een mooi poosje duurt voordat de FRITZ!Box XGS te koop is kunnen ze daar het type “antiek” aangeven. Zo'n apparaat is dan al sterk verouderd voordat het op de markt komt.

de 5690XGS is bedoeld als je een XGS aansluiting hebt van KPN en die heeft KPN nog niet.

De 5690pro kun je overal voor gebruiken ook als XGS bij kpn komt.

alle kabels voor de glasvezel zitten erbij


Ja, ja….. Die is nog alleen maar in Duitsland te koop en daar dan ook nog maar mondsjesmaat. Voor Nederland is er dan een FRITZ!Box 5690 XGS maar die is nog nergens te koop 😢 Wel al in februari 2023 “aangekondigd” maar nog steeds nergens te koop 😢 De techniek staat niet stil en wanneer dit nog zo een mooi poosje duurt voordat de FRITZ!Box XGS te koop is kunnen ze daar het type “antiek” aangeven. Zo'n apparaat is dan al sterk verouderd voordat het op de markt komt.

de 5690XGS is bedoeld als je een XGS aansluiting hebt van KPN en die heeft KPN nog niet.

De 5690pro kun je overal voor gebruiken ook als XGS bij kpn komt.

alle kabels voor de glasvezel zitten erbij

> ……….. XGS aansluiting hebt van KPN en die heeft KPN nog niet.

Waarschijnlijk heb je dan een AON of GPON-glasvezel…… AON is niet te veranderen naar XGS-PON, maar GPON wel naar XGS-PON…...

Pardon? Ik heb wel degelijk een XGS-PON-aansluiting van kpn. Sinds 2023- kan ook wel 2022 zijn- legt kpn uitsluitend XGS-PON-glasvezel.

De kpn heeft overigens geen patent op XGS-PON-glasvezel. Maar de meeste glasvezel aansluitingen met XGS-PON zijn wel van de kpn.


De 5690 Pro heeft 2.5Gbs WAN en 4x1Gbs LAN, de 5690 XGS heeft 10Gbs WAN en 1x10Gbs LAN en 3x1Gbs LAN


De 5690 Pro heeft 2.5Gbs WAN en 4x1Gbs LAN, de 5690 XGS heeft 10Gbs WAN en 1x10Gbs LAN en 3x1Gbs LAN

Dit alles weet ik. Is niet nieuw voor mij! De FRITZ!Box 5690 XGS heeft als enige router (van AVM) een 10 Gbit/s wan/lan-poort. Ik kijk daar dus “halsreikend” naar dat apparaat uit omdat ik dan een volledig 10 Gbit/s intern netwerk heb.

Bij mij komen er nu wel wat twijfels boven drijven voor wat betreft die 10 Gbit/s-poort. Ik heb nu een FRITZ!Box 5590 fiber en gebruik de wan-poort als lan5-poort. Heb de FRITZ!Box 5590 fiber dus rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Die poort is 2.5 Gbit/s maar nu is die poort in naam een 2.5 Gbit/s poort maar ze hebben zitten te goochelen met de snelheid, want ik haal maar amper die snelheid. En ja ik heb 10 Gbit/s netwerkkaarten en 10 Gbit/s switchen èn gebruik cat 7-draad…...


Reageer