Skip to main content
Vraag

FRITZ!Box geeft instabiel DSL-signaal

  • 31 August 2024
  • 11 reacties
  • 169 keer bekeken

Afgelopen week werd in mijn nieuwe appartement (uit de jaren 1968) mijn internetverbinding opgeleverd. De verbinding is door de monteur aangesloten aan een Nokia DSLAM (zegt de FB) in de wijkcentrale verderop, en volgens zijn lijnmeting met zijn portable Argos modem en zijn tablet met DSLAM-gegevens was de lijn prima en erg schoon.

Omdat ik nog een splinternieuwe ongebruikte FRITZ!Box 7590 had liggen, heb ik deze aangesloten aan het moderne wand ISRA-wandcontactdoos. Maar helaas merk ik na ongeveer een kwartier dat de lijn erg onstabiel wordt, en dat ik een hoop foutwaardes krijg bij mijn DSL-tabblad in de Fritzbox. Waardes van boven de honderd, en de lijn is super-instabiel. Bijna elk uur een re-connect. De eerste 10 minuten is de lijn nog volgens het tabblad best schoon met 0 fouten, maar dan wordt het opeens dramatisch.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Is de Fritzbox defect, of zou het aan de kabel liggen die tussen de Fritz en het ISRA zitten? Dit is de standaardkabel uit de doos van de Fritzbox. Ik heb de FB ook al ingesteld op Maximum Stability i.p.v. de standaard High Performance. Maar de error-waardes blijven om te huilen.

Iemand nog goede tips om dit probleem te tackelen? Zijn er nog bepaalde waardes waar ik meer duidelijkheid uit kan halen, zoals demping etc..?

Verder dikke thumbs op naar Abdel: Aardige monteur, legt alles duidelijk uit, en hij houdt erg van zijn werk! 😊

Hey Ariën, dat kan aan zo ontzettend veel liggen. 
Kwam laatst bij een klant waarbij de internet verbinding regelmatig verbrak omdat de klant een synology NAS niet helemaal lekker had ingesteld.

 

Ik stuur je morgen even een berichtje 😉


Ik ga komende dagen ergens even de standaard KPN modem eraan hangen. Benieuwd of die ook, net als de Fritz, logt hoe vaak de DSL down is, en wat de error-waardes zijn.

Benieuwd naar je berichtje.


Goedemorgen @AriënC :)

Heb je het standaard modem van KPN inmiddels aangesloten en kunnen testen? Benieuwd of je daarmee tegen hetzelfde probleem aanloopt. Sowieso benieuwd naar de stand van zaken!


Inmiddels hangt de KPN modem eraan, en ik ik ga vandaag even kijken of die zich stabiel houdt. Het is wat lastiger zien omdat dat ding geen logging bijhoudt wat de Fritz doet, en ik niet duidelijk kan zien hoe stabiel de verbinding is. Maar bij het modem-tabbad kan je wel zien wanneer de IPv4 verbinding herstart is. Dat is in ieder geval een aanknopingspunt.


De KPN-modem blijft stabiel, maar de Fritzbox niet. Inmiddels heeft iemand op mijn verzoek de lijn doorgemeten en wat onvolkomenheden gevonden. Morgen ga ik even met 0800-0402 bellen om een monteur aan te laten sturen.

De lijn klappert behoorlijk, op bepaalde momenten van de dag vaker dan andere momenten. Maar soms even een aantal uren lang rustig.


Goed om te lezen dat de lijn inmiddels is doorgemeten @AriënC en het klinkt inderdaad alsof hier even een monteur voor moet worden aangestuurd! Ik ga er vanuit dat dit helemaal goed gaat komen. Mocht ik vanaf hier nog wat voor je kunnen betekenen, laat dit dan vooral weten :)


Zit je aansluiting thuis rechtstreeks op de inkomende kabel uit de straat ?
Ik bedoel te zeggen, zit er niet per ongelijk nog ergens in huis een loze aftakking, daar kan een DSL signaal slecht tegen, de echo daar van.

Verder, de lijn is doorgemeten ? Wat houdt dat in ? Lekweerstand van (1) ader naar aarde ?
Hoe oud is de bekabeling ? Hoge grondwaterstand ?
Alles speelt mee, bij deze manier van gebruik van een telefoonlijn die daar nooit voor bedoeld was.
Is er een extra aderpaar beschikbaar ?


Hier mijn ervaring er over, uit de tijd dat ik nog DSL had.
Veel gedoe mee gehad, uiteindelijk bleek een ouder modem (FB7360 ?) het wel goed te doen.
https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-via-kpn-24-vs-20-xs4all-446371#post587396


Hier mijn ervaring er over, uit de tijd dat ik nog DSL had.
Veel gedoe mee gehad, uiteindelijk bleek een ouder modem (FB7360 ?) het wel goed te doen.
https://forum.kpn.com/internet-9/snelheid-via-kpn-24-vs-20-xs4all-446371#post587396

Ik krijg een forbidden op die pagina?


Verhuisd naar Dongen eind juni 2023. Glasvezel was wel binnegebracht maar niet geconfigureerd.

Zat in Tilburg ook bij KPN met Box 12 op glasvezel zonder gedoe.

Thuis veel draadloos geconfigureerd, werkplek bedraad.

Echter ditmaal rampzalig: KPN app meld mij: u heeft geen internet verbinding.

Desondanks wel internet. Sommige applicaties hebben soms problemen bij updaten.

KPN Box 12 reset - brengt tijdelijk verbetering. Maar verslechterd gedurende de dag.

Sinds gisteren alle SWP 2.0 (zwart) allemaal op oranje. Ring buitencamera verbind niet met SWP maar met modem, dus slecht signaal.

Vanmorgen modem uitgezet - 5 minuten later aangezet. Alle SWP op groen.

Ik heb nu de Fritz!BOX besteld om te experimenteren. Ben oud XS4ALL'r dus ervaring met de Fritz.

Verwacht meer te kunnen zien op de Fritz!Box.

Ik heb meerdere monteurs gehad en men is nog steeds bezig op het probleem te doorgronden.

Heb verzocht om poort wissel in de wijkcentrale en anders een nieuwe (verbinding)kabel.

Lijkt mij dat bepaalde onderzoeken uitsluitsel moeten geven.

 

Mijn reden om te reageren is dat bovenstaand verhaal erg op de mijne lijkt (maar dan met KPN modem).

Welk modem van KPN heb jij er tijdelijk opgezet? De 12 of de 10??

 

Gegroet, leerzaam.

Lucas Schansman (Dongen, Noord-Brabant)


De KPN Box 12 kreeg ik. Maar ondanks de uitval heb ik nu de Fritz eraan hangen. Ik ga nog een monteur inplannen. 

@KeesYagi Ik geloof niet dat de monteur na oplevering de lijn (grondig) heeft doorgemeten met zijn Argos 153 tool. Hij was meer gefocust op het dsl signaal. 


Reageer