Skip to main content

Waarschijnlijk een eenvoudige vraag, maar ik kon er niets over vinden.

Ik heb een Fritzbox 7590 die nu is aangesloten op koper/DSL. Morgen wil ik deze omzetten naar mijn glasvezelaansluiting (is al geregeld bij KPN, heb vandaag zwart kastje ontvangen).

Ik denk dat ik de aansluiting van de kabels begrijp. Alleen: moet ik de fritzbox zelf opnieuw configureren (via wizard) voor internet en telefonie?

 

Hallo @lexvo,

Je moet dan een (rode of andere langere) kabel van het zwarte kastje naar de wanpoort van de Fritzbox brengen. De DSL kabel dan meteen verwijderen. Daarna moet je het profiel moet je alleen even aanpassen, dit doe je via fritz.box en kies je voor KPN Glasvezel. Voor de rest wordt alles dan vanzelf geregeld. 

De snelheden hoef je niet in te vullen, gaat automatisch. Let wel op dat je internettoegang controleren na het toepassen aanvinkt. 

 


Hallo @Chrizziey, dank voor de snelle reactie!

Dus voor telefonie kan ik alle instelling laten zoals ze zijn?

 


Ja als daar verder niks aan veranderd behalve de omzetting op glasvezel kan je verder alles lekker laten staan. Dat gaat vanzelf goedkomen 😉.


OK, nogmaals dank!


Niet helemaal correct, bij overgang naar glasvezel kan je gebruikers Id voor bellen veranderen. Doorloop dus na het configureren even de servicetool van KPN


Niet helemaal correct, bij overgang naar glasvezel kan je gebruikers Id voor bellen veranderen. Doorloop dus na het configureren even de servicetool van KPN

OK, dank!


In eerste instantie werkte het niet, fritzbox bleef hangen in internettest. Er bleek een aan/uit knop op het glasvezel kastje te zitten (staat niet op installatiekaart). Aanzetten hielp echter niet, ook niet uit/aanzetten fritzbox. Sterker nog: ik kon de fritzbox niet meer benaderen. 

Daarna de fritzbox wat langer uitgezet, en daarna werkte het gelukkig wel 🙂


@lexvo Fijn dat het wel gelukt is om het voor elkaar krijgen.  Werkt alles verder goed nu dan? Ik denk dat normaliter de ONT (het zwarte kastje) standaard aan hoort staan. Misschien dat er tijdens het plaatsen per ongeluk uit is gezet. 


@lexvo Fijn dat het wel gelukt is om het voor elkaar krijgen.  Werkt alles verder goed nu dan? Ik denk dat normaliter de ONT (het zwarte kastje) standaard aan hoort staan. Misschien dat er tijdens het plaatsen per ongeluk uit is gezet. 

Ja, alles werkt nu goed, ook de telefonie.