Skip to main content

Hallo,

Ik wil graag mijn internetaansluiting aanpassen, de huidige Fritzbox 7590 vervangen door een Fritzbox 5590. Minder kastjes, minder aansluitingen, minder storingsgevoelig, etc.

Ik heb nu:

Aansluitingstype : GoF
Modem : Fritzbox 7590
Glasvezelaansluitpunt : FTU_TY01
Glasvezel ONT : KPN

Is dat mogelijk, kan ik dat via KPN (inruilen) en wat moet ik er zelf bij doen?

Hoi @Blanke_hja 

Jazeker is dat mogelijk, ik heb zelf al een tijdje geleden gedaan.
Je hebt dan in jouw geval de FRITZ!BOX 5590 FIBER AON nodig, die je online via diverse websites zoals Bol.com of Fritzshop kunt kopen.

Daarnaast heb je een Patch Cover nodig, die in de plaats komt van de huidige NT (glasvezelmodem), en dat is toevallig dezelfde die ook ook gebruik.
Hierbij de link naar de juiste Patch Cover voor de FTU-TY01: Patch Cover (FTU-TY01).

Je kunt de Fritz!Box 7590 niet inruilen voor de Fritz!Box 5590 Fiber bij KPN.
Omdat KPN momenteel de Fritz!Box 5590 Fiber nog niet heeft opgenomen in het assortiment.
Je zult dus zelf zorg moeten dragen, voor de aanschaf van de Fritz!Box 5590 Fiber versie AON.

Het verwijderen van de NT (glasvezelmodem) om vervolgens de Patch Cover ervoor terug te plaatsen, ligt in handen van de klant zelf en is ook voor eigen risico!!
Maar als je dit heel voorzichtig en met beleid doet, kan er weinig fout gaan.
Daarna is het een fluitje van een cent, om de bijgeleverde glasvezelkabeltje aan te sluiten tussen de Patch Cover en de Fritz!Box 5590 Fiber.

 


Dag Michel,

Dank voor je antwoord.

Even kijken of ik het goed begrijp: de Patch Cover set komt in de plaats van het de huidige glasvezel omzetter en de dan sluit je de Fritzbox aan met het bijgeleverde glasvezel kabeltje, de blauwe in de onderzijde van de Patch Cover en de groene in de Fritzbox.

Als je netjes en zorgvuldig werkt, lijkt me dat geen probleem.

Jammer dat inruilen (nog) niet kan, maar wellicht kan ik er iemand anders gelukkig mee maken.

Laatste vraag: ik neem aan dat ik in de Fritzbox zelf met de wizard “Internettoegang instellen” de Fritzbox moet aanmelden?

Hennie.


Hoi @Blanke_hja 

Graag gedaan!!

Je hebt het inderdaad goed begrepen wat ik schreef.
Eerst haal je voorzichtig de NT (glasvezelmodem) van de TY-01 af, en vervolgens schuif je de Patch Cover er voorzichtig voor terug.
Daarna steek je de blauw zijde in de Patch Cover zelf (is al gedaan door FritzShop) en de groene deel steek je in de FRITZ!SFP-module achterop de Fritz!Box 5590 Fiber zelf.

Met de wizard, kun je net zoals op de Fritz!Box 7590 de juiste netwerkinstellingen van KPN instellen en opslaan.
Aan het begin kies je voor KPN Glasvezel, want dat is net iets anders dan op de Fritz!Box 7590.

En wat je zegt: “netjes en zorgvuldig te werk gaan” is van groot belang bij deze klus.

Zou het leuk vinden, als je een foto plaatst zodra je alles hebt aangesloten in je meterkast!


Nogmaals bedankt en ik meld mij weer als het zover is, al ben ik nu eerst even bezig met mijn huisnetwerk te herzien, waar dit een onderdeel van is.

Ik heb ook nog een aanpassing voor zonnepanelen op de agenda staan, dus het kan even duren voor ik mij weer meld.

Of misschien ga ik voordien nog iets bloggen … we zullen zien.


Wat is ‘t verschil russen de 5590 en de 7590 XA?

 


Wat is ‘t verschil russen de 5590 en de 7590 XA?

 

De 7590AX bedoel je denk ik. De 5590 heeft een glas-ingang, de 7590AX niet, die moet je met een netwerkkabel via de WAN op je glaskastje aansluiten.


Ik ga vandaag toevallig ook over op de 5590 XGS-PON, ben benieuwd!
 

Eerst op WAN, binnenkort wil ik een fiber kabel aanleggen naar de woonkamer waar het modem staat (daar ligt nu een 10 meter ONT LAN kabel).

Ik heb zo een 10 meter nodig, welke adviseer jij @Michel.uit.Arnhem ?


Wat is ‘t verschil russen de 5590 en de 7590 XA?

 

De 7590AX bedoel je denk ik. De 5590 heeft een glas-ingang, de 7590AX niet, die moet je met een netwerkkabel via de WAN op je glaskastje aansluiten.

 

Maakt het qua snelheid wat uit? Of stabiliteit? 


Wat is ‘t verschil russen de 5590 en de 7590 XA?

 

De 7590AX bedoel je denk ik. De 5590 heeft een glas-ingang, de 7590AX niet, die moet je met een netwerkkabel via de WAN op je glaskastje aansluiten.

 

Maakt het qua snelheid wat uit? Of stabiliteit? 

Het zijn Fritzboxen, die zijn allemaal superstabiel.
De 5590 heeft een 2,5 Gbit WAN poort, die is sneller dan de 1 Gbit poorten.

De rest kan je vergelijken bij bijv. Tweakers.net in de pricewatch.


Ik ga vandaag toevallig ook over op de 5590 XGS-PON, ben benieuwd!
 

Eerst op WAN, binnenkort wil ik een fiber kabel aanleggen naar de woonkamer waar het modem staat (daar ligt nu een 10 meter ONT LAN kabel).

Ik heb zo een 10 meter nodig, welke adviseer jij @Michel.uit.Arnhem ?

 

Hoi @SaltyBart 

Ik zou je een glasvezelkabel van het merk Powteq adviseren.
Dit zijn glasvezelkabels van hoge kwaliteit, en zijn verkrijgbaar tot snelheden van 100 Gbit/s.
 


Hoi @Robert.Middel 

Ik zag dat mede forumlid @XS4-Arjan je al voorzien heeft van de benodigde informatie.

Ik voeg daar nog de specificaties van beide boxen aan toe, zodat je ze nog beter kunt vergelijken.

De 5590 Fiber is een nieuwere versie van AVM, en is speciaal gemaakt voor glasvezelaansluitingen.


Kan iemand mij zeggen waar ik een glasvezel setje kan kopen van KPN om een 5590 direct aan te sluiten op glasvezel? 


Hoi @Robert.Middel 

Jazeker Robert! hierbij kan ik je wederom weer helpen.
Hierbij de link, naar de pagina waarop je gelijk de juiste Patch Cover kunt bestellen:

Patch Cover voor op AON aansluiting TY01

Patch Cover voor op XGS-PON aansluiting

Hier heb ik hem namelijk zelf ook gekocht, en inmiddels al maanden naar tevredenheid in gebruik!


Ik ga vandaag toevallig ook over op de 5590 XGS-PON, ben benieuwd!
 

Eerst op WAN, binnenkort wil ik een fiber kabel aanleggen naar de woonkamer waar het modem staat (daar ligt nu een 10 meter ONT LAN kabel).

Ik heb zo een 10 meter nodig, welke adviseer jij @Michel.uit.Arnhem ?

 

Hoi @SaltyBart 

Ik zou je een glasvezelkabel van het merk Powteq adviseren.
Dit zijn glasvezelkabels van hoge kwaliteit, en zijn verkrijgbaar tot snelheden van 100 Gbit/s.
 

Bedankt voor je tip! Ik heb even gezocht op dit merk maar kan niet veel vinden. Heb jij eventueel een webshop dat je weet ?


Hoi @SaltyBart 

Het merk Powteq is onder andere te koop via Bol.com, maar ook via andere online shops.
Daarnaast kun je uiteraard ook nog rondkijken naar andere goedgekeurde merken.
Want de prijzen kunnen aardig verschillen, dus goed rondkijken is zeker een must.


Dag Michel,

Dank voor je antwoord.

Even kijken of ik het goed begrijp: de Patch Cover set komt in de plaats van het de huidige glasvezel omzetter en de dan sluit je de Fritzbox aan met het bijgeleverde glasvezel kabeltje, de blauwe in de onderzijde van de Patch Cover en de groene in de Fritzbox.

Als je netjes en zorgvuldig werkt, lijkt me dat geen probleem.

Jammer dat inruilen (nog) niet kan, maar wellicht kan ik er iemand anders gelukkig mee maken.

Laatste vraag: ik neem aan dat ik in de Fritzbox zelf met de wizard “Internettoegang instellen” de Fritzbox moet aanmelden?

Hennie.

Dag Hennie

 

Ik ken iemand die heel blij wordt van een fritzbox 7590 als je die nog over hebt. groeten Lucide