Skip to main content
Antwoord

Fritzbox 7590 vervangen voor ASUS TUF Gaming AX6000

• February 10, 2025
  • 6 reacties
  • 176 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik heb een vraag: ik overweeg om mijn Fritzbox 7590 te vervangen door de ASUS TUF Gaming AX6000 router (WiFi 6). Dit is een gaming-router die ook geschikt is voor 4G/5G. Ik ben van plan deze router te gebruiken als vervanger van mijn huidige setup. Meer informatie over de router is te vinden via deze link: ASUS TUF Gaming AX6000. ASUS - Router

Momenteel heb ik de volgende diensten bij KPN (XS4All Internet Giga):

• TV
  • Internet

Is het mogelijk om de ASUS router te gebruiken in plaats van de Fritzbox, of moet ik iets aanpassen in mijn huidige setup?

Heeft iemand hier al ervaring met deze router? Zo niet, heeft iemand tips voor het gebruik van een eigen router met KPN glasvezel?

Of is het verstandiger om de Fritzbox te behouden, de WiFi uit te schakelen en de ASUS TUF Gaming AX6000 erachter te hangen? Wat zouden jullie adviseren?

Het is belangrijk dat de WiFi in huis verbeterd wordt, vooral omdat ik vaak boven werk met Microsoft Teams, mijn zoon op de PS4 speelt en mijn vrouw ook Microsoft Teams gebruikt met video.

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies!

Terry

Beste antwoord door wjb

Er is naar mijn weten nog niemand die zo'n Asus heeft weten te configureren voor multicast TV van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

wjb
Superuser
  • Antwoord
  • February 10, 2025

Er is naar mijn weten nog niemand die zo'n Asus heeft weten te configureren voor multicast TV van KPN.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 10, 2025

Op Tweakers.net loopt een draadje over eigen routers waar deze ook ter sprake komt.

Lees dit maar even (evt omhoog/omlaag scrollen voor contect): https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78909142#78909142

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 10, 2025

@TerryMi De TUF Gaming Router van Asus ondersteunt geen VLAN, hij kan de KPN/AVM router niet vervangen, maar moet achter hem aansluiten.

• Auteur
  • Topper
  • February 10, 2025

Dank je wel ​@TDN gewoon erachter hangen en wifi uitzetten ?op AVM router ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 10, 2025

Dank je wel ​@TDN gewoon erachter hangen en wifi uitzetten ?op AVM router ?

Ja, het best de TUF instellen in de AVM router als "Exposed Host” (volledig vrije toegang via IPv4 van internet). Je kan ook ipv wifi volledig uitzetten allen 5Ghz wifi van AVM router uitzetten en jouw TUF alleen 5Ghz wifi laten gebruiken (2,4Ghz in TUF deactiveren). Je heb dan 2 aparte wifi banden van 2 routers, de 5Ghz van de TUF is beter dan van AVM, daarom is verstandig deze van TUF te gebruiken. De 2,4Ghz van AVM is wel stabiel en heeft grotere bereik.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@TerryMi, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt hier! Ben je er een beetje uit gekomen?