Skip to main content

Beste lezers,

 

Bij de installatie door xs4all zo'n 2 jaar geleden hebben we een Fritzbox 7590 geïnstalleerd gekregen. Al de volgende dag na de installatie begin het met "telefoontjes" waar geen gehoor aan bleek te komen. Bij opnemen hoor je niks. Dit soort voorvalletjes blijven komen. Soms weken niks maar soms ook meerdere keren per dag. Laatst wel 12x op 1 dag en dan is de lol er wel vanaf. Vanalles geprobeerd natuurlijk zoals andere kabel vanuit kon punt, andere ingang gekozen. En ook in de Fritzbox zelf alles gecheckt maar dat stond allemaal al goed. Verder ook geen dingen gevonden die er basis van hebben om tot deze storing te staan zoals bv magnetron ofzo... Wat kan er nog meer mis zijn???

 

@Martijn en Lies , neem aan dat jullie technisch overgezet zijn van XS4ALL naar KPN. In dat geval blijft XS echter het aanspreekpunt voor het juist functioneren van de techniek. Heb je al contact gehad met de helpdesk van XS4ALL? : 020 398 76 66


Niet op zaterdag avond... Gesloten na 17:00.

Dacht, steek hier mijn licht eens op.


Ik heb een vermoeden wat er aan de hand kan zijn.
Wat zie je in de oproepen lijst in de fritzbox ?
Om te kijken waar de oproep vandaan komt, ga in met een www-browser naar fritz.box
Dan naar System > Event Log en kijk op de tijd van z'n oproep wat er staat.
En, naar Telephony > Telephone Numbers : tabje Voice Transmission
Dan kun je daar zien van af welk IP adres de oproep komt.
Als dat niet een IP adres van KPN voip is dan is mijn vermoeden juist.
Wat er dan aan te doen is dat weet ik dan weer niet :/


Ik heb een vermoeden wat er aan de hand kan zijn.
Wat zie je in de oproepen lijst in de fritzbox ?
Om te kijken waar de oproep vandaan komt, ga in met een www-browser naar fritz.box
Dan naar System > Event Log en kijk op de tijd van z'n oproep wat er staat.
En, naar Telephony > Telephone Numbers : tabje Voice Transmission
Dan kun je daar zien van af welk IP adres de oproep komt.
Als dat niet een IP adres van KPN voip is dan is mijn vermoeden juist.
Wat er dan aan te doen is dat weet ik dan weer niet :/

 

Even gekeken maar die "oproepen" staan niet in het log.

Sta er wel van versteld wat er verder allemaal wel in staat. Wat me wel gelijk opvalt dat er soms hele dagen om de 10 seconden apparaten worden toegevoegd aan het netwerk en daarna gelijk weer verbroken, en na 10 seconden weer toegevoegd en daarna weer verbroken..... En dat gaat dan maar door... 😳  


Even gekeken maar die "oproepen" staan niet in het log.

Da’s toch merkwaardig, hoe zit de telefoon aangesloten, via een draad in de fritzbox, of als dect aangemeld op de interne dect basis van de fritzbox. ( dat laatste is het mooiste uiteraard )

Het is aan KPN om dit op te lossen, de fritzbox kan ook stuk zijn natuurlijk.

In speciale gevallen heb ik goede ervaringen met AVM in Berlijn ( de maker van de fritzbox) Ik stuurde meerdere malen voor speciale gevallen een log bestand op ( middels  : “Genereer ook de supportgegevens van je FRITZ!Box”  ), maar ook dan komt er niet altijd een oplossing.

Sta er wel van versteld wat er verder allemaal wel in staat. Wat me wel gelijk opvalt dat er soms hele dagen om de 10 seconden apparaten worden toegevoegd aan het netwerk en daarna gelijk weer verbroken, en na 10 seconden weer toegevoegd en daarna weer verbroken..... En dat gaat dan maar door... 😳  

Dan heb je het over WLAN (wifi) op 2,4GHz  waarschijnlijk ?

Dan woon je in een dichtbebouwde omgeving vermoed ik.

 


We gebruiken Fritzbox als telefooncentrale dus de dect telefoons zijn direct aangemeld bij de Fritzbox. Dit geeft minder storing dan toen we via die van de telefoons zelf gebruikten.

En dat laatste klopt deels, we wonen in een woonwijk maar redelijk ver uit elkaar.

Maar de dingen die gekoppeld en losgekoppeld worden staan niet via wifi in verbinding maar via utp.

We ondervinden daar verder geen storingen van (niet alleen dit apparaat)

 


Alles via dect dus.

Gaan dan alle toestellen “rinkelen” ?

En staat er iets in het schermpje ?

Op gezette tijden ?


Hangen die telefoontjes ook samen met de tijdstippen dat je die powerline adapter meldingen ziet in je log?

Powerlines (dvs, devolo) zijn beruchte stoorzenders...


Alles via dect dus.

Gaan dan alle toestellen “rinkelen” ?

En staat er iets in het schermpje ?

Op gezette tijden ?

Dan gaan alle toestellen rinkelen inderdaad, en in het schermpje staat dan "onbekend"


Hangen die telefoontjes ook samen met de tijdstippen dat je die powerline adapter meldingen ziet in je log?

Powerlines (dvs, devolo) zijn beruchte stoorzenders...

Gelukkig niet want dan zouden we wel heel vaak gebeld worden.

Die serie met meldingen van de powerline is op tijdstip van screenshot wel extreem. Als ik nu kijk ....is het weken geleden dat het is voorgekomen, en die keer daarvoor ook weer weken. Als het voorkomt dan is het wel een hele lijst vol.... Maar dat is hooguit een dag.


Je zou kunnen proberen om de toestellen niet meer op alle nummers te laten reageren :

Maar, ik ben door mijn opties heen eigenlijk, als het een orpoep van buiten is dan moet het ergens terug te zien zijn in de fritzbox.


Hi @Martijn en Lies! Dat klinkt als een vervelend verschijnsel. Ik zie veel goed advies in het topic. 

Wel wil ik, vooral als hier het antwoord niet tussen staat, toch even te bellen met de XS4ALL klantenservice

Wel ben ik benieuwd of die kunnen aangeven wat de reden was. 


Ben laatst terug gebeld door medewerker van xs4all en die heeft een update van de Fritzbox er door gepushed. Was schijnbaar een bug die de nieuwste updates automatisch installeren tegenhield.

Na die update (en nog een instelling) is het aantal spooktelefoontjes drastisch afgenomen maar helaas nog niet helemaal voorbij. 

Maar de frequentie dat het nu gebeurd is dusdanig laag dan het niet storend is. 


Zal mij onderschrift eens aanpassen.... Het is een stuk verbeterd na al die jaren.......