Skip to main content

Onlangs overgestapt van de experiabox naar een Fritzbox. Dit geheel officieel via kpn. Alles netjes aangesloten en werkt prima. Goede snelheid en meer mogelijkheden in vergelijking met de experiabox. Echter heb ik om de dag, soms dagelijks dat de dsl lijn eruit klapt. De log geeft aan:

DSL antwoordt niet.

Time-Out bij de ppp onderhandeling.

Vervolgens traint het modem dan weer in op een nette snelheid. 
Modem zit direct op het isra-punt in de meterkast. Met de bijgeleverde dsl kabel. Vreemde vind ik wel dat voorheen de kabel van het Isra punt naar het modem zo kort mogelijk moest zijn. De standaard DSL kabel die bij de fritz box zit (rj11 naar rj45) is zo’n 2 meter. 
Op de foto nog wat lijn gegevens. Maar volgens mij ziet dat er niet slecht uit. Iemand tips deze lijn wel stabiel te krijgen? Want een bijna dagelijks uitvallende verbinding lijkt mij niet helemaal de bedoeling. En helpt het om in de fritzbox met de lijninstellingen te rommelen? Je kunt wisselen tussen maximale stabiliteit en maximale performance. Wellicht kan een kpn forumlid de lijn nakijken op afstand? Alvast bedankt.


Niemand?


Goedemorgen @Caro19 en welkom hier op ons forum :)

Omdat je je profiel al had ingevuld, ben ik meteen eens je verbinding door gaan meten. In eerste instantie zie ik niks opvallends maar dit is natuurlijk ook maar een momentopname. Omdat je een Fritzbox hebt, zie ik dat je ook KPN Service Plus hebt. Ik zou je willen adviseren om met hen contact op te nemen zodra dit probleem zich voordoet. Je kunt ze gewoon via ons reguliere nummer 0800 0402 bereiken en dan kunnen mijn collega's je meteen doorverbinden met deze afdeling. Laat je me weten wat hier uit is gekomen en hoe dit is afgelopen?


Hier weer even een update. Ik heb de klantenservice gebeld omdat om de zoveel dagen (soms 2 dagen soms een week) de DSL verbinding weg valt. Er is op 28-12 een monteur geweest en die heeft het isra punt vervangen. Deze was verouderd, Ook heeft hij in de straatkast de kruisdraden los gehaald, nagekeken en het hele trajact doorgemeten. Naar zijn zeggen zag de lijn er keurig '’schoon'’ uit en zou de verbinding in principe gewoon goed moeten zijn, De monteur heeft een collega monteur gebeld, en deze gaf aan dat hij wel vaker mee heeft gemaakt dat de Fritzbox problemen kan geven met een wegvallende verbinding. Hij raadde aan om de stabiliteit-performance instellingen aan te passen. De standaardinstelling is maximale performance, Hij heeft de '’schuifjes'’ 1 stap naar links gezet. Later las ik hier ergens op het forum dat dat juist weer niet de bedoeling is en de instelling gewoon op de standaard maximale performance moet staan, maar goed wie zal het zeggen… Het modem trainde in, een paar mb lager (waarschijnlijk door de aanpassing stabiliteit). De verbinding heeft het vanaf 28-12 tot 4-1 goed gedaan. Nu gisterenmiddag tóch weer een onderbreking. '’DSL antwoordt niet'’. Vervolgens nog geen minuut later '’DSL beschikbaar'’ en het modem traint weer in. Ook kwam nu ineens de melding: '’Op de DSL-lijn is een verminderde signaalkwaliteit door ontoelaatbare bekabeling ontdekt, de vertakking is 10 meter lang'’ Ik ben een beetje ten einde raad. De Fritzbox heb ik juist afgenomen, omdat de experiabox 12 vaker dienst weigerde dan goed werkte. De experiabox zit vol bugs en ellende. Instellingen worden niet onthouden, en 2x in de week wel wifi, maar  geen internet, wat na een herstart dan weer opgelost was. En als ik zo eens op dit forum een blik werp, ben ik niet de enige met ellende met die experiabox. Nu met de Fritzbox blijft de verbinding weer niet stabiel. Het gekke is dat als de Fritzbox online is, de verbinding stabiel is en alles vlekkeloos werkt. Ook een speedtest geeft nette waardes aan. Het enige wat ik wel vreemd vind is dat als de fritz zijn dsl sync verliest, de upload snelheid steeds weer anders is. Dan 25mb, dan 27mb, dan ineens weer 31, en zo weer 25mb. Dat het iets scheelt oke, maar vind dit wel fors. De Fritzbox zit aangesloten direct in de meterkast met de standaard bijgeleverde rj11-rj45 DSL kabel. Deze vind ik standaard wel lang, en ook de kern is soepel. Naar mijn weten moest dit vroeger een stugge kern zijn en zo kort mogelijk. Maar goed, deze zat er standaard bij en het lijkt mij dan ook weer niet dat Fritz rotzooi levert. De monteur heeft ook in het systeem nagekeken hoe de verbindingen waren bij de buren. Hij zag verschillende waardes. Soms was er ook een andere DSL verbinding bij een van de buren tegelijkertijd kort offline. Hij had daar ook geen verklaring voor. Hij stelde voor om vanaf 28-12 de verbinding 3 dagen te monitoren. En in die 3 dagen is de verbinding online gebleven. En nu dan toch weer een onderbreking op 4-1. Hij gaf aan dat het ook nog eens in de DSLAM kaart kon zitten, maar hij had niet de permissie hier iets in aan te passen. Ik zal dan morgen ook de klantenservice gaan bellen voor het maken van een afspraak, hopende op een echte oplossing en stabiele DSL lijn. 


Heb je een FB 7183?

Daarmee zijn (ik spreek over twee jaar geleden) ook bij mij veel issues geweest.

Ook schuifje naar links, maar hij bleef er enkele keren per week uitvliegen. Er was toen een FB issue met BVDSL op een specifieke afstand tot de centrale, destijds heeft XS4all dat bij mij nooit helemaal stabiel gekregen. Misschien is het inmiddels met firmware opgelost, maar dat weet ik niet. 

Op aanraden van de KPN monteur heb ik toen (want ik wilde wel graag in Fritz infrastructuur blijven), de Zyxel. https://tweakers.net/pricewatch/1507344/zyxel-vmg4005-b50a-vdsl2-17a-bonding-and-35b-single-line-bridge-b50a/reviews/ geplaatst (zeg 100 euro).

Deze werden door KPN ook geleverd als Koper NT. Sinds die erop zit is mijn lijn stablel en niet een keer meer uitgevallen. De Fritzbox zit er met een ethernetkabeltje achter. 

Zelfs de Experiabox schijnt het in dit specifieke geval (als dat bij jou ook het geval is) beter te doen, maar ik heb daar geen ervaring mee dus kan dat niet bevestigen.


Nee, een Fritzbox 7590. Deze is in bruikleen van KPN. Ik ben dan geen kpn techneut, maar wat ik wel weet en zie is dat t er binnen allemaal netjes uit ziet. Nieuw Isra, centrale verdeelkast op 92 meter. Geen fouten op de koperlijn. Ik heb ook zo’n vermoeden dat het mis gaat in de Fritzbox. Of in de DSLAM. En dat het nog een lange weg gaat worden eer dat die verbinding stabiel is. Baal er ontzettend van, want het kost allemaal ontzettend veel tijd. De door jouw genoemde Zyxel zou een oplossing kunnen zijn. Alleen vind ik dan wel dat KPN daar de kosten voor mag dragen. Ik betaal immers ook voor een niet goed functionerende Fritzbox. Weet ook niet of KPN dat Zyxel modem aan klanten uit geeft. Met de experiabox had ik naar mijn weten geen uitvallend DSL signaal, maar liep die experiabox zelf vast. Wel wifi, geen internet. Tv bleef het toen wel gewoon doen. Het vreemde is wel, dat ik jaren geleden een XS4ALL abonnement had met toen ook een Fritzbox. Dat was toen een 7490. Daar waren destijds toen geen onderbrekingen. 
 


Van de FB 7590 zijn mij geen vergelijkbare problemen als bij de 7583 bekend. Het zal dan wellicht toch een andere oorzaak hebben.


Ik ga morgen de klantenservice bellen. En kijken wat zij aangeven. Ik heb de stille hoop dat een monteur dit probleem op kan lossen. Maar als ik een vergelijkbaar verhaal lees hier op het forum zakt mij moed wel in de schoenen. Zie: 

 


Contact opgenomen met de klantenservice. De beste man vond het maar onzin. “Tja met dsl heb je onderbrekingen” en “dan stelt de lijn zich opnieuw in”. En hij vond de snelheid en lijnwaardes prima. Na lang gesproken te hebben (en geen steek verder) wilde hij mij wel een nieuwe set aansluitkabels opsturen. Want het zou weleens aan de aansluitkabel kunnen liggen tussen isra en fritzbox. Ik gaf al aan dat de fritzbox een rj11 naar rj45 kabel nodig had. Echter was hij van mening dat een rj11 prima in een rj45 aansluiting gepropt kon worden. Nu kan dit wel, maar zit dat een soort van halfbakken los in de aansluiting. Ik ben nog steeds van mening dat dergelijke onderbrekingen niet zovaak plaats mogen vinden en dat een goede VDSL lijn een uptime van maanden moet hebben. Ondertussen is de dsl verbinding op 4-1 en op 9-1 weer verbroken geweest. En het vervelende is dat ik niet weet waar het vandaan komt. Problemen met de Fritzbox zelf? Firmware etc? Of toch aan de kant verderop in de lijn van kpn. 


Welke aansluiting heb je op het ISRA? Indien dit een ‘varkenssnuit’ betreft kan je proberen zo’n stekker op de kop te tikken en middels een S/FTP kabel van 1 of 1,5 meter, waarvan aan één kant de RJ45 is afgeknipt en de blauwe en wit-blauwe aders op de resp. A en B schroefjes bevestigen heb je een zeer degelijke, stabiele verbinding tussen het ISRA en de FritzBox.  

 


Het isra punt is eind december vervangen voor een type zoals op de foto. Zo’n varkenssnuit is wel erg gedateerd overigens😊.

De kabel die tussen isra en modem zit is de standaard bijgeleverde rj11-rj45 kabel van FRITZ.


Indien het ISRA al is vervangen en de originele kabel is erin geprikt, dan wordt het wel erg lastig de ‘ui’ te pellen om erachter te komen waar het probleem dan wel zit. Zijn de kabels van het netwerk ná de FB nog heel? Dat kan nl. ook nogal wat ruis opleveren


Ja, KPN heeft nadat het nieuwe isra is geplaatst metingen gedaan. De lijn is schoon volgens de monteur. Ook is er in de wijkkast gekeken naar de kruisdraden. Deze zijn losgehaald, gemeten en weer netjes vastgemaakt.