Skip to main content
Vraag

Fritzbox registreren en direct aansluiten op glasvezel

• September 1, 2026
  • 8 reacties
  • 76 keer bekeken

Ik wil graag mijn Fritzbox 5690 XGS laten registreren en deze direct zonder de FTU-TK01 aansluiten op het glas.

Hiervoor heb ik de servicetool gebruikt icm de box14.

Een uur later werd ik gebeld door een medewerker van KPN om de fritzbox te laten registreren en het serienummer te controleren.

Allen dit lukte hem niet omdat het systeem de aanvraag cancelde ,dit kwam waarschijnlijk volgens de medewerker doordat mijn aansluiting niet goed in het systeem zou staan (AON ipv XGS) .

Ik kreeg later wel nog een mail van KPN met een telefoonnummer en een code voor als ik nog vragen zou hebben over waarom het niet goed ging.

Ik heb het nummer gebeld en gevraagd om een oplossing helaas zei de medewerker dat ze mij hierbij niet kon helpen en de ticket gesloten zou worden.

Wie bij KPN zou mij wel verder kunnen helpen met dit probleem?

Aansluiting is een 4 gb XGS-PON

Modem is een Fritzbox 5690XGS.

8 reacties

JanD
Wijsgeer
  • September 1, 2026

Beste ​@mjhouthuizen kun je eens een foto plaatsen van je glasvezelaansluiting?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2026

JanD
Wijsgeer
  • September 1, 2026

Tja, het is inderdaad een XGS-PON-aansluiting, als KPN AON zegt, hebben ze hun administratie niet op orde.

Gewoon nog een keer aan de orde brengen via FB, X of Insta of een terugbelverzoek inplannen of zelf bellen via 0800 0402 en inspreken “ik wil een medewerker spreken’.

Succes.

rvk01
Slimmerik
  • September 1, 2026

Tja, het is inderdaad een XGS-PON-aansluiting, als KPN AON zegt, hebben ze hun administratie niet op orde.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waaraan je kunt zien dat dat een XGS-PON aansluiting is. Want een Genexis TK01-P2110-EU-1 ziet er toch ook zo uit? Met dezelfde indent rond de ledjes.

Zie bv

Nu zegt TS dat het om een 4GBps verbinding gaat dus dan is het wel logisch dat het een XGS-PON is. Maar ik dacht dat dat niet een de ONT te zien is. Maar misschien zie jij het aan iets anders?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 1, 2026

@rvk01 

het verschil is te zien aan het middelste en onderste lampje op de (O)NT.

bij AON heet het middelste lampje “Glas”.

bij XGS-PON heet middelste lampje “Connection”.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2026

Net weer teruggebeld door KPN ze hebben het probleem gevonden en de Fritzbox werkt.

• September 1, 2026

Opgelost, mooi.
Maar dit vond ik toch wel opvallend :

Ik heb het nummer gebeld en gevraagd om een oplossing helaas zei de medewerker dat ze mij hierbij niet kon helpen en de ticket gesloten zou worden.

rvk01
Slimmerik
  • September 1, 2026

het verschil is te zien aan het middelste lampje op de (O)NT.
bij AON heet dit lampje “Glas”.
bij XGS-PON heet dit lampje “Connection”.

Haha… duidelijk 😁 Klein verschil maar als je het weet wel duidelijk 😀

@mjhouthuizen Fijn dat het opgelost is.