Skip to main content
Antwoord

FTP site niet meer te bereiken via internetverbinding KPN Experia Box V10

• October 18, 2025
  • 4 reacties
  • 79 keer bekeken

Ik maak verbinding met de ftp site altijd via het KPN modem. nu lukt dat niet meer.

Op mijn Hotspot van mijn Iphone met een KPN abonnement lukt het wel.

Het ligt dus  aan het V10 modem.  Lange tijd met verschillende techneuten gesproken die kwamen met oplossingen die niet werkten. De laatste techneut zou mij terugbellen, maar na een dag wachten heb ik maar weer gebeld. Kreeg een hele lieve huisvrouw die mijn vertelde dat KPN niet over FTP gaat, en weigerde mij door te verbinden ga maar naar het KPN forum zei ze.

Wel, hier ben ik dan

Luuk Salomons

Beste antwoord door Edu2020

Waarschijnlijk heb je recent een software update gehad voor je v10. Je firewall instelling in de v10 moet op “standaard” ipv “middel” staan.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Antwoord
  • October 18, 2025

Waarschijnlijk heb je recent een software update gehad voor je v10. Je firewall instelling in de v10 moet op “standaard” ipv “middel” staan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 19, 2025

Hallo EDU2020,

Je hebt volkomen gelijk, Bedankt het werkt weer! De mensen van KPN vertelde dat ik via de instelling “aangepast” De blokkade van  TCP  ftp op poort 20/21 moest uitzetten en dat werkte dus niet.

Ben blij met jou

Groet,

Luuk

• October 19, 2025

De mensen van KPN vertelde dat ik via de instelling “aangepast” De blokkade van  TCP  ftp op poort 20/21 moest uitzetten en dat werkte dus niet.

De meeste FTP servers werken met pasive FTP. Daarbij word voor de data poort een hoog poortnummer gebruikt. Welk poortnummer dat is, dat wisselt. Dat is afhankelijk van wat de beheerder van die FTP server ingesteld heeft. Vaak is het een range van meerdere poortnummers waar er willekeurig 1 uit gebruikt word. 

Het is dus voor een KPN medewerker (zo goed als) onmogelijk om jou te helpen de juiste firewall regel in te stellen.

Bij een FTP server die werkt met active FTP zou jij een poortforwarding (niet firewallregel dus!) moeten maken met daarbij poort 20 naar jou pc/laptop. Maar dat komt eigenlijk niet voor. Want dat is niet praktisch.

Iemand die het heeft over firewall regel poort 20/21, die heeft geen flauw idee hoe FTP werkt.

Gewoon instellen op "Standaard". Ben je overal vanaf.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 20, 2025

Hoi ​@Luuksa , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Goed om te lezen dat het probleem al is verholpen met dank aan de goede input van ​@Edu2020 en de nuttige toevoeging van ​@Marlon92! En ook fijn dat je dit hier nog even hebt willen delen, mocht je in de toekomst nog een keer hulp nodig hebben, laat het hier dan vooral weer weten!