Skip to main content
Antwoord

FTP werkt niet met mijn Box 12, hoe kan ik dat oplossen?

• August 10, 2025
  • 4 reacties
  • 71 keer bekeken

FTP werkt niet met mijn Box 12. Ik las op gerelateerde topics dat je dit zou moeten kunnen oplossen door in de Box 12 het security level van de firewall even op High te zetten en dan weer terug naar Medium. Maar dan werkt bij mij FTP nog steeds niet. Iemand een idee hoe dit weer goed te krijgen?

NB: Als work-around zet ik een VPN aan als ik wil (S)FTP-en. Dan werkt (S)FTP probleemloos...

Beste antwoord door Marlon92

Zet de firewall op "Laag" of "Standaard". Afhankelijk van welke keuze je hebt. Dan zou het moeten werken.

Op "Midden" werkt het niet. Dat klopt. FTP is onveilig. Je wachtwoorden vliegt zo in plain text over internet. Dus daarom word het geblokkeerd op "Midden" of "Hoog".

SFTP is wel veilig. Maar het gebruikt dezelfde poort als Telnet. En dat is onveilig. 

4 reacties

• Antwoord
  • August 10, 2025

Zet de firewall op "Laag" of "Standaard". Afhankelijk van welke keuze je hebt. Dan zou het moeten werken.

Op "Midden" werkt het niet. Dat klopt. FTP is onveilig. Je wachtwoorden vliegt zo in plain text over internet. Dus daarom word het geblokkeerd op "Midden" of "Hoog".

SFTP is wel veilig. Maar het gebruikt dezelfde poort als Telnet. En dat is onveilig. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Bedankt voor de reactie.

Ik gebruik altijd SFTP (i.e. FTP over TLS), maar dat werkt dus kennelijk niet als de KPN Box 12 firewall op Medium staat. Ik kies er dan niet voor om mijn KPN Box 12 firewall altijd maar op Standard te zetten (minder veilig), maar ik kies er voor om als ik wil SFTP-en even de VPN aan te zetten en daarna weer uit.

• August 11, 2025

Bedankt voor de reactie.

Ik gebruik altijd SFTP (i.e. FTP over TLS),

Dat klopt niet. Dat is FTPS. Met de S op het eind dus.

maar dat werkt dus kennelijk niet als de KPN Box 12 firewall op Medium staat. Ik kies er dan niet voor om mijn KPN Box 12 firewall altijd maar op Standard te zetten (minder veilig), maar ik kies er voor om als ik wil SFTP-en even de VPN aan te zetten en daarna weer uit.

Het is niet minder veilig. De instelling "Standaard" is hetzelfde als wat het vroeger altijd geweest is. En ook hetzelfde als wat het bij alle andere providers is. Het is ook hetzelfde als de standaard instelling bij praktisch elke router die je in de winkel kunt kopen. Zoals bijvoorbeeld een Fritzbox.

Een andere instelling dan "Standaard" geeft beperkingen voor jezelf. Die jij dan vervolgens weer omzeilt door VPN te gebruiken. Mijns inziens zinloos zo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 11, 2025

Je hebt gelijk wat betreft SFTP vs FTPS. Ik heb zelf nooit wat gewijzigd aan het security level van mijn Box 12, dus kennelijk heeft KPN dat gedaan. Maar er zijn wel meer verschillen tussen Standard en Medium, dus ik geef er de voorkeur aan om normaal gesproken in Medium mode te werken en alleen als het effe niet kan daar een work-around voor te gebruiken.