Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds vandaag KPN glasvezel actief en wil net zoals bij Ziggo gebruik maken van mijn eigen modem (Huawei). Dat wil zeggen KNP wifi uit en Huawei wifi aan.

Mijn TV, laptop, enz. zitten via een UTP-kabel direct op de KPN modem aangesloten, zo had ik het ook met Ziggo. Mijn GSM zit op de Huawei wifi. Voorheen kon ik dus Youtube op mijn telefoon streamen naar mijn tv via het wifi netwerk. Op de een of andere manier werkt dat nu met de KPN modem niet meer.

De KNP router zit op een vast IP-adres 192.168.2.254 en het DHCP bereik staat op 192.168.2.1-192.168.2.200.

Als ik in mijn KPN modem kijk dan staat het IP-adres van mijn Huawei op 192.168.2.4 (krijgt ie dus netjes van KPN modem), maar in de Huawei staat het IP-adres van de LAN op 192.168.3.1. en deze kan ik niet in het bereik zetten van de KPN modem. Dus als ik daar zelf 192.168.2.4 in wil vullen lukt dit niet.

Ik weet bijna zeker dat toen ik Ziggo had, het IP-adres van de Huawei in de range van de Ziggo modem viel, in het geval van de KPN modem zou dit dus 192.168.2.xxx moeten zijn. Ik krijg dan een foutmelding: Het IP-adres van de router kan niet in hetzelfde segment zitten als het WAN IP-adres.

De Huawei internettoegangsmodus kan ingesteld worden op: PPPoE, DHCP, Bridge en Statisch IP, ik weet helaas niet meer wat ik ingesteld heb toen ik Ziggo had. Op dit moment staat de toegang op DHCP.

 

Kan iemand mij helpen dit te verduidelijken?

 

Hier vind je veel info over eigen modem.  Wellicht vind je daar het antwoord.  Lukt het niet kom dan weer terug.


Alleen als je die Huawei in bridge-mode of accesspoint mode kan zetten is het mogelijk om hetzelfde subnet te hebben achter beide apparaten.

Dit is volstrekt normaal en zal bij Ziggo niet anders geweest zijn.

Het kan zijn dat je bij Ziggo de modem/router van Ziggo in bridge-mode had laten zetten en alle apparatuur op die Huawei had aangesloten.


Hier vind je veel info over eigen modem.  Wellicht vind je daar het antwoord.  Lukt het niet kom dan weer terug.

Helaas heb ik hier niks aan. Ik wil mijn eigen router alleen gebruiken voor wifi en de DHCP door KPN laten bepalen. Zo had ik het ook gedaan toen ik Ziggo had.


@Joep1965 Dat is niet het antwoord want de vraagsteller gebruikt gewoon de KPN Box als hoofdmodem/router.

@Teazy Jij wil je Huawei niet als modem gebruiken maar als router. Of eigenlijk zelfs dat niet, maar alleen als Wifipunt (accespoint).

Dan zou het logischer zijn om in die Huawei alle DHCP functies uit te zetten en daarmee alle IP adres toewijzingen te laten doen door de KPN box.  Hoe dat precies werkt in jouw Hauwei router is mij helaas niet bekend maar zo te horen kom je daar wel uit.


Alleen als je die Huawei in bridge-mode of accesspoint mode kan zetten is het mogelijk om hetzelfde subnet te hebben achter beide apparaten.

Dit is volstrekt normaal en zal bij Ziggo niet anders geweest zijn.

Het kan zijn dat je bij Ziggo de modem/router van Ziggo in bridge-mode had laten zetten en alle apparatuur op die Huawei had aangesloten.

Nee Ziggo stond niet in bridge, ik wil juist dat KNP modem de DHCP bepaald. En alleen wifi gebruiken van mijn eigen router. Ook als ik mijn eigen router op bridge zet, kan ik het IP-adres niet in het bereik van de KPN modem zetten.


Alleen als je die Huawei in bridge-mode of accesspoint mode kan zetten is het mogelijk om hetzelfde subnet te hebben achter beide apparaten.

Dit is volstrekt normaal en zal bij Ziggo niet anders geweest zijn.

Het kan zijn dat je bij Ziggo de modem/router van Ziggo in bridge-mode had laten zetten en alle apparatuur op die Huawei had aangesloten.

Nee Ziggo stond niet in bridge, ik wil juist dat KNP modem de DHCP bepaald. En alleen wifi gebruiken van mijn eigen router. Ook als ik mijn eigen router op bridge zet, kan ik het IP-adres niet in het bereik van de KPN modem zetten.

Welk IP adres? Als je Huawei in accesspoint mode staat (dat is niet hetzelfde als bridge volgens mij) komen alle IP adressen van de KPN box af. Dus wat wil jij dan instellen?


@Joep1965 Dat is niet het antwoord want de vraagsteller gebruikt gewoon de KPN Box als hoofdmodem/router.

@Teazy Jij wil je Huawei niet als modem gebruiken maar als router. Of eigenlijk zelfs dat niet, maar alleen als Wifipunt (accespoint).

Dan zou het logischer zijn om in die Huawei alle DHCP functies uit te zetten en daarmee alle IP adres toewijzingen te laten doen door de KPN box.  Hoe dat precies werkt in jouw Hauwei router is mij helaas niet bekend maar zo te horen kom je daar wel uit.

Juist zo had ik het dus ook met Ziggo. Echter komt nu mijn tv niet in de lijst van de youtube app op mijn GSM. En ondanks ik mijn eigen router op bridge heb staan, blijf ik de fout melding krijgen als ik het LAN IP in hetzelfde bereik wil zetten als van KPN. Ik kan mijn eigen router dus via 192.168.2.4 en ook via 192.168.3.1 bereiken.


Alleen als je die Huawei in bridge-mode of accesspoint mode kan zetten is het mogelijk om hetzelfde subnet te hebben achter beide apparaten.

Dit is volstrekt normaal en zal bij Ziggo niet anders geweest zijn.

Het kan zijn dat je bij Ziggo de modem/router van Ziggo in bridge-mode had laten zetten en alle apparatuur op die Huawei had aangesloten.

Nee Ziggo stond niet in bridge, ik wil juist dat KNP modem de DHCP bepaald. En alleen wifi gebruiken van mijn eigen router. Ook als ik mijn eigen router op bridge zet, kan ik het IP-adres niet in het bereik van de KPN modem zetten.

Welk IP adres? Als je Huawei in accesspoint mode staat (dat is niet hetzelfde als bridge volgens mij) komen alle IP adressen van de KPN box af. Dus wat wil jij dan instellen?

het LAN IP-adres van de eigen router, die kan ik niet op 192.168.2.xxx zetten, terwijl mijn modem van KPN 192.168.2.4 heeft gegeven aan mijn router. Probeer ik dat in te stellen zegt ie dat ik niet in het WAN bereik van de KPN modem mag zitten, terwijl ik in bridge sta.


Teazy schreef:

Ook als ik mijn eigen router op bridge zet, kan ik het IP-adres niet in het bereik van de KPN modem zetten.

Als jij die Huawei in bridge-mode zet dan zou je daar helemaal geen IP range meer op moeten kunnen zetten en zouden apparaten die aangesloten worden op de Huawei altijd een IP adres van de DHCP server van de Experia/KPN Box moeten krijgen.


Teazy schreef:

Ook als ik mijn eigen router op bridge zet, kan ik het IP-adres niet in het bereik van de KPN modem zetten.

Als jij die Huawei in bridge-mode zet dan zou je daar helemaal geen IP range meer op moeten kunnen zetten en zouden apparaten die aangesloten worden op de Huawei altijd een IP adres van de DHCP server van de Experia/KPN Box moeten krijgen.

Dat dacht ik dus ook, echter zie ik dat mijn GSM op 192.168.3.8 staat en daar zie ik ook dat de router 192.168.3.1 is. Op de een of andere manier neemt ie dus niet de DHCP van de KPN modem over.


Welke Huawei router is dit als ik vragen mag?


Plaats dan eens een screenshot van de pagina op die Huawei waar je hem in bridge-mode hebt gezet.


Welke Huawei router is dit als ik vragen mag?

WS7200


Plaats dan eens een screenshot van de pagina op die Huawei waar je hem in bridge-mode hebt gezet.

 


De 192.168 reeks is een zogenaamde private reeks (er zijn er nog 2 te weten 10 en 172). Als je de DHCP wilt gebruiken van de KPN router/modem, dan moet je eerst even aanloggen hierop.  (en de wifi hierop uitzetten). Wifi wordt niet geregeld via het IP adres maar gewoon aan de hand van de naam en beveiligingscode van je router dat de wifi doet.  Je moet dus dan wel je eigen router bekabeld aansluiten op de KPN router/modem

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm

 

 


Plaats dan eens een screenshot van de pagina op die Huawei waar je hem in bridge-mode hebt gezet.

het IP-adres van de ziggo modem is 192.168.178.1 en daar had ik de DHCP op 192.168.178.10-192.168.178.254 staan. en toen kon ik de huawei op een vast IP-adres 192..168.178.2 zetten. Dit probeer dus nu ook te doen met de KPN modem, maar krijg dus foutmelding dat ik niet in dat bereik mag zitten, terwijl dit met ziggo wel kon.


De 192.168 reeks is een zogenaamde private reeks (er zijn er nog 2 te weten 10 en 172). Als je de DHCP wilt gebruiken van de KPN router/modem, dan moet je eerst even aanloggen hierop.  (en de wifi hierop uitzetten). Wifi wordt niet geregeld via het IP adres maar gewoon aan de hand van de naam en beveiligingscode van je router dat de wifi doet.  Je moet dus dan wel je eigen router bekabeld aansluiten op de KPN router/modem

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems.htm

 

 

ik heb de wifi uitgeschakeld op de KPN modem en uiteraard mijn eigen router via UTP aangesloten op de KPN modem. eigenlijk precies hetzelfde als met ziggo, maar nu werkt het niet.


Plaats dan eens een screenshot van de pagina op die Huawei waar je hem in bridge-mode hebt gezet.

het IP-adres van de ziggo modem is 192.168.178.1 en daar had ik de DHCP op 192.168.178.10-192.168.178.254 staan. en toen kon ik de huawei op een vast IP-adres 192..168.178.2 zetten. Dit probeer dus nu ook te doen met de KPN modem, maar krijg dus foutmelding dat ik niet in dat bereik mag zitten, terwijl dit met ziggo wel kon.

Waarom, die huawai kan toch ook gebruik maken van de DHCP van de KPN router/modem

 


Misschien kan je er beter voor kiezen om alles uitgezonderd de TV ontvangers achter die Huawei te hangen.

 


Misschien kan je er beter oor kiezen om alles uitgezonderd de TV ontvangers achter die Huawei te hangen.

 

dat lukt niet, er gaat een kabel van de meterkast naar mijn woonkamer waar mijn tv en playstation staat. en dicht bij de meterkast in een kamer staat mijn huawei modem. het heeft met ziggo altijd gewerkt op deze manier.


Plaats dan eens een screenshot van de pagina op die Huawei waar je hem in bridge-mode hebt gezet.

het IP-adres van de ziggo modem is 192.168.178.1 en daar had ik de DHCP op 192.168.178.10-192.168.178.254 staan. en toen kon ik de huawei op een vast IP-adres 192..168.178.2 zetten. Dit probeer dus nu ook te doen met de KPN modem, maar krijg dus foutmelding dat ik niet in dat bereik mag zitten, terwijl dit met ziggo wel kon.

Waarom, die huawai kan toch ook gebruik maken van de DHCP van de KPN router/modem

 

je bedoeld dat ik geen vaste IP moet instellen in de huawei en dus KPN het IP-adres moet laten bepalen? zo te zien doet ie dat nu ook, heb DHCP van KPN ingesteld op 192.1682.10-192.168.2.200 en hierdoor heeft mijn huawei het IP-adres 192.168.2.10 al kan ik nog steeds via 192.168.3.1 de huawei bereiken


Dat is neem ik aan toch ook de bedoeling?”

 


Teazy schreef:

en hierdoor heeft mijn huawei het IP-adres 192.168.2.10 al kan ik nog steeds via 192.168.3.1 de huawei bereiken

192.168.2.10 is het WAN IP adres van jouw Huawei terwijl 192.168.3.1 het LAN IP adres is van jouw Huawei.

Ik verwacht overigens dat alle apparaten die met jouw Huawei verbonden zijn ook een IP adres hebben dat met 192.168.3 begint, klopt dat?


Teazy schreef:

en hierdoor heeft mijn huawei het IP-adres 192.168.2.10 al kan ik nog steeds via 192.168.3.1 de huawei bereiken

192.168.2.10 is het WAN IP adres van jouw Huawei terwijl 192.168.3.1 het LAN IP adres is van jouw Huawei.

Ik verwacht overigens dat alle apparaten die met jouw Huawei verbonden zijn ook een IP adres hebben dat met 192.168.3 begint, klopt dat?

nou dat was dus eerst het geval, nu zit in wel in de DHCP bereik van de KPN modem. en ik zie nu ook mijn TV in de youtube van mijn GSM staan.


Heren het is gelukt, werkt nu zoals ik het eerst ook met ziggo had.

Bedankt voor jullie hulp!!