Skip to main content

TL;DR: Ik krijg geen Gigabit-snelheid internet met mijn FRITZ!Box 5590. 

Na maanden wachten kreeg ik gisteren eindelijk glasvezel thuis. Abonnement geüpgraded naar KPN Hussel Internet 1 Gbit/s. Na een paar uur wachten kreeg met mijn KPN Box 12 daadwerkelijk up- en downloadsnelheden die hierbij in de buurt kwamen (700 mbps down/800 mbps up) (Aan het begin rond de 100 mbps down/up). So far so good. Ik had echter al een FRITZ!Box 5590 fiber in persoonlijk bezit die ik graag wil gebruiken ipv de KPN Box 12. Immers mag je bij alle internetproviders nu er voor kiezen jouw eigen modem te gebruiken.

Deze FRITZ!Box is in staat om direct op mijn glasvezelaansluiting aangesloten te worden met de bijgeleverde XGS-PON module, SC/UPC kabel en FTU_TK01 . Echter heb ik na aanraden van velen op dit forum gekozen om het modem te verbinden met de Genexis XGS-PON (O)NT en de FTU_TK01 die KPN Netwerk voor mij heeft aangesloten. Ik heb nooit aan de glasvezelkabel, (O)NT of FTU_TK01 gezeten.

De FRITZ!Box heb ik aangesloten door de rode UTP-6 kabel die meegeleverd werd met de (O)NT in de WAN poort te steken van het modem. Hierna heb ik de configuratiestappen doorlopen die passen bij de modem. Deze stappen zijn

  1.  Naar http://fritz.box te gaan
  2. Als aanbieder KPN te kiezen
  3. Als toegangstype KPN Glasvezel via LAN1 te kiezen
  4. Down en upstream settings op 1000 Mbit/s te houden
  5. De wizard zijn werk te laten doen
  6. Het modem te updaten naar de meest recente versie van FRITZ!OS (07.30)

Het resultaat was dat ik direct internet kreeg. Echter is dit internet met een snelheid van rond de 100 mbps down/80 mbps up ipv het Gigabit internet waar ik op had gehoopt. Ik heb meerdere keren geprobeerd om

  1. Mijn router van netstroom af te halen.
  2. Mijn router van netstroom te halen gevolgd door de (O)NT van de netstroom te halen, 2 minuten te wachten en deze in omgekeerde volgorde weer op de stroom aan te sluiten.
  3. Het forum afgestruind naar mogelijke antwoorden

Maar geen van deze acties zorgt ervoor dat mijn internetsnelheid boven de 120 Mbit/s komt.

Ik weet dat het moet kunnen aangezien 700+ Mbit/s heb behaald met de KPN Box 12. 

Moet ik mijn FRITZ!Box 5590 aanmelden bij KPN? Of zijn er andere stappen die ik moet doorlopen om wel de internetsnelheden te krijgen waarvoor ik betaal?

Update: ik heb met iemand van KPN service plus gesproken. Hij vermoedde dat het lag aan KPN en heeft op afstand een update uitgevoerd. Ook dit loste het probleem helaas niet op. Ook niet na een Modem herstart. 

Vanaf 30 april 2021 heb ik een FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber via de “kpn ont” gebruikt. Dat werkte probleemloos.

Ik heb sinds 30 mei 2022 een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks (eigen ont) via de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module op de kpn glasvezel aangesloten met een kpn 100/100 Mb/s abonnement. Volgens de kpn-medewerker was ik de tweede in heel Nederland. Het schijnt een kwaaltje te zijn van FRITZ!Boxen dat die veel moeite hebben met wisselende en te lage snelheden. AVM (maker van FRITZ! apparatuur) heeft na lang onderzoek mij een speciale FRITZ!OS 07.29 gegeven en toen waren de wisselende en veel te lage snelheden voorbij.

Op 2 februari 2023 heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber ook rechtstreeks (eigen ont) op glasvezel aangesloten en er was meteen een FRITZ!OS 07.30. Maar de snelheden waren niet om naar huis te schrijven. Toen heb ik de FRITZ!OS 07.39 - 102864 BETA geïnstalleerd en nu heb ik weer de “oude” snelheden terug.

Je moet dus eerst goed nagaan of je met de “kpn ont” goede snelheden hebt. Die moeten met een 1/1 Gb/s  abonnement met download 950 Mb/s of hoger zijn en met de upload ook 950 Mb/s of hoger zijn.

Dit moet je minstens één week met die snelheden controleren om zeker te weten dat de kpn je goede snelheden levert. Pas daarna kun je de “eigen ont” gaan gebruiken om de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten.

Dit rechtstreeks aansluiten gaat niet zo gemakkelijk dan met de “kpn ont” moet je je goed bedenken. Bij een rechtstreekse aansluiting komt nogal wat bij kijken. Een passende ftu cover patch; een passend patch glasvezelkabel (SC/APC - SC/UPC) en een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module en een registratie van je modem-id bij de kpn. Deze spullen zijn kosten verhogend en daarom zien hier een heleboel mensen vanaf.


Gemiddeld moet je rond de 930/930Mbit/s kunnen halen bij een goede Gigabitverbinding en de geschikte devices.

 


Weet niet of dit accuraat/realistisch is:

Je moet dus eerst goed nagaan of je met de “kpn ont” goede snelheden hebt. Die moeten met een 1/1 Gb/s  abonnement met download 950 Mb/s of hoger zijn en met de upload ook 950 Mb/s of hoger zijn.

 

KPN geeft over de snelheid het volgende, waarbij ik dit lees is dat ze >750mbps garanderen op de 1Gbps lijn. De 930 lijkt meer een realistisch, maar vlak onder de 900 wordt ook als zeer acceptabel gezien.

 

Wat is de maximale download- en uploadsnelheid?

Dit is de maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet? 90% van de maximale snelheid moet tenminste in een van de tien uitgevoerde metingen gemeten worden.

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.

 

 


@Vermundir om wat dingen uit te sluiten. Heb je het volgende al geprobeerd/gecontroleerd?

 

  • ander UTP kabel van de ONT naar de 5590
  • Ik neem aan dat je de UTP kabel in de WAN poort hebt geplaatst?
  • Ik snap dit niet: ‘Als toegangstype KPN Glasvezel via LAN1 te kiezen’ Hoezo LAN1?
  • Staan alle poorten ingesteld op 1 Gbit/s (en niet op 100 Mbit/s)

Wanneer je de FRITZ!Box 5590 fiber via de kpn ont gebruikt, moet je de utp-kabel in de blauwe wan-poort steken en in router aangeven dat je die poort via wan gebruikt.

Wanneer je echter de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op de glasvezel hebt aangesloten, houd je de utp-kabel in de blauwe wan-poort maar stel die dan in als lan 5-poort. Dan heb je een 2.5 Gb. poort en wanneer je dan ook nog 2.5 Gb. netwerk adapter in computers hebt, heb je dan een 2.5 Gb. intern netwerk via de utp-kabel.

Bij mij staan lan 1 tot en met lan 4-poorten op 1 Gb. en lan 5 op 2.5 Gb. Als je de glasvezel rechtstreeks aangesloten hebt je “maar” een intern netwerk hebt van 1 Gb. kun je ook lan 1-poort gebruiken.

 

 


TL;DR: Ik krijg geen Gigabit-snelheid internet met mijn FRITZ!Box 5590. 

Na maanden wachten kreeg ik gisteren eindelijk glasvezel thuis. Abonnement geüpgraded naar KPN Hussel Internet 1 Gbit/s. Na een paar uur wachten kreeg met mijn KPN Box 12 daadwerkelijk up- en downloadsnelheden die hierbij in de buurt kwamen (700 mbps down/800 mbps up) (Aan het begin rond de 100 mbps down/up). So far so good. Ik had echter al een FRITZ!Box 5590 fiber in persoonlijk bezit die ik graag wil gebruiken ipv de KPN Box 12. Immers mag je bij alle internetproviders nu er voor kiezen jouw eigen modem te gebruiken.

Deze FRITZ!Box is in staat om direct op mijn glasvezelaansluiting aangesloten te worden met de bijgeleverde XGS-PON module, SC/UPC kabel en FTU_TK01 . Echter heb ik na aanraden van velen op dit forum gekozen om het modem te verbinden met de Genexis XGS-PON (O)NT en de FTU_TK01 die KPN Netwerk voor mij heeft aangesloten. Ik heb nooit aan de glasvezelkabel, (O)NT of FTU_TK01 gezeten.

De FRITZ!Box heb ik aangesloten door de rode UTP-6 kabel die meegeleverd werd met de (O)NT in de WAN poort te steken van het modem. Hierna heb ik de configuratiestappen doorlopen die passen bij de modem. Deze stappen zijn

  1.  Naar http://fritz.box te gaan
  2. Als aanbieder KPN te kiezen
  3. Als toegangstype KPN Glasvezel via LAN1 te kiezen
  4. Down en upstream settings op 1000 Mbit/s te houden
  5. De wizard zijn werk te laten doen
  6. Het modem te updaten naar de meest recente versie van FRITZ!OS (07.30)

Het resultaat was dat ik direct internet kreeg. Echter is dit internet met een snelheid van rond de 100 mbps down/80 mbps up ipv het Gigabit internet waar ik op had gehoopt. Ik heb meerdere keren geprobeerd om

  1. Mijn router van netstroom af te halen.
  2. Mijn router van netstroom te halen gevolgd door de (O)NT van de netstroom te halen, 2 minuten te wachten en deze in omgekeerde volgorde weer op de stroom aan te sluiten.
  3. Het forum afgestruind naar mogelijke antwoorden

Maar geen van deze acties zorgt ervoor dat mijn internetsnelheid boven de 120 Mbit/s komt.

Ik weet dat het moet kunnen aangezien 700+ Mbit/s heb behaald met de KPN Box 12. 

Moet ik mijn FRITZ!Box 5590 aanmelden bij KPN? Of zijn er andere stappen die ik moet doorlopen om wel de internetsnelheden te krijgen waarvoor ik betaal?

Update: ik heb met iemand van KPN service plus gesproken. Hij vermoedde dat het lag aan KPN en heeft op afstand een update uitgevoerd. Ook dit loste het probleem helaas niet op. Ook niet na een Modem herstart. 

Ik loop tegen precies dezelfde problemen aan en heb ook OS(07.30) erop staan. Ga ook eerst kijken wat de snelheid met de KPN box doet aangezien KPN niets ondersteunt wat niet van hun is.


Ik loop tegen precies dezelfde problemen aan en heb ook OS(07.30) erop staan. Ga ook eerst kijken wat de snelheid met de KPN box doet aangezien KPN niets ondersteunt wat niet van hun is.

Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant ook niet. Sinds er vrije modem/router keuze is moet een provider “enigszins” hulp bieden.

Ik heb ervaringen met FRITZ!Boxen 5790 (AX), 5530 fiber en 5590 fiber en ik weet dat die niet goed werken wat snelheid betreft met de FRITZ!OS die er standaard op staat. Je moet dan de LAB-versie erop zetten en dan zijn meestal de snelheden goed.


Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met mijn FRITZ!Box 5530. Nadat ik de laatste software had geïnstalleerd (7.58) haalde ik wel de volle snelheid.


Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met mijn FRITZ!Box 5530. Nadat ik de laatste software had geïnstalleerd (7.58) haalde ik wel de volle snelheid.

Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber in het begin aangesloten via de ONT en toen geen klachten over snelheid. Toen ik de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aansloot, begonnen de- met name-sterk wisselende snelheidsproblemen. Dat is verholpen met een speciale LAB FRITZ!OS 7.29. Sindsdien zijn de snelheden stabiel. Met de versies daarna heb ik geen snelheid problemen meer gehad.

Toen ik de FRITZ!Box 5590 fiber kocht was dat probleem van sterk wisselende snelheden voorbij. Maar ik heb toch nog wat storende foutjes in het apparaat ontdekt die schijnbaar moeilijk te verhelpen zijn. Ze zullen wel geen prioriteit hebben……..

In het overzicht staat dat ik (interne) 2,49 Gbit/s snelheid heb, maar dat is onjuist en dat zou volgens AVM aan de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module liggen. Dat kun je handmatig veranderen naar een waarde wat er eigenlijk moet staan 2500. Maar iedere keer komt er toch weer 2490 te staan.

Er zit een lijst met ongebruikte verbindingen in het apparaat. Wanneer je een lease tijd van 1 dag instelt, moeten alle ongebruikte verbindingen nà 1 dag uit die lijst verdwijnen. Dat is dus een kwaaltje van een heleboel FRITZ!Boxen, want iemand heeft een FRITZ!Box 7590 met wel méér dan vijftig ongebruikte verbindingen.

Dat zou met een volgende update verholpen zijn maar we zijn nu alweer drie updates (7.57, 7.58 en 7.70) verder en nog steeds zitten deze “foutjes” in het apparaat :-(


Reageer