Skip to main content
Antwoord

Geen eigen DNS instelling meer mogelijk na Experia Box V10a update

• April 8, 2025
  • 2 reacties
  • 184 keer bekeken

Vannacht kreeg ik een update van mijn modem firmware. Nu kan ik niet meer mijn dns instellen op mijn eigen dns server (pi hole, advertentie blokker). Hoe dit te fixen?

Instelling: Thuis netwerk > DHCP > primaire en secundaire DNS server

Beste antwoord door Anonymous

Hallo ​@p33r 

Die kan je aanpassen bij de Internet verbinding:

Standaard gebruikt KPN voor DNS haar eigen servers. Je kunt echter ook openbare DNS servers gebruiken. Of een zelf gedraaide. Hier lees je hoe je dit aanpast.

Hoe pas ik de DNS instellingen aan?

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Internetverbinding
  4. Klik in de bovenrij op DNS
  5. Je komt op deze pagina:

Wil je de DNS instellingen aanpassen, zet dan het vinkje in het blauwe blok uit,

Vervolgens kun je in het rode blok de gewenste IPv4 DNS adressen invullen.

Wil je ook de IPv6 DNS aanpassen dan kan dat in het groene blok.

Bevestig je wijzigingen met de blauwe knop Opslaan.

Let op: het aanpassen van de DNS zorgt ervoor dat de op het modem aangesloten apparaten de nieuw ingestelde DNS gebruiken. Het modem zelf zal gebruik blijven maken van de KPN DNS voor het communiceren met het KPN netwerk. Dat wil zeggen dat je in het modem onder Internetverbinding > Informatie en onder Internetverbinding > IPv6 de KPN DNS servers blijft zien.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

• Antwoord
  • April 8, 2025

Hallo ​@p33r 

Die kan je aanpassen bij de Internet verbinding:

Standaard gebruikt KPN voor DNS haar eigen servers. Je kunt echter ook openbare DNS servers gebruiken. Of een zelf gedraaide. Hier lees je hoe je dit aanpast.

Hoe pas ik de DNS instellingen aan?

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Internetverbinding
  4. Klik in de bovenrij op DNS
  5. Je komt op deze pagina:

Wil je de DNS instellingen aanpassen, zet dan het vinkje in het blauwe blok uit,

Vervolgens kun je in het rode blok de gewenste IPv4 DNS adressen invullen.

Wil je ook de IPv6 DNS aanpassen dan kan dat in het groene blok.

Bevestig je wijzigingen met de blauwe knop Opslaan.

Let op: het aanpassen van de DNS zorgt ervoor dat de op het modem aangesloten apparaten de nieuw ingestelde DNS gebruiken. Het modem zelf zal gebruik blijven maken van de KPN DNS voor het communiceren met het KPN netwerk. Dat wil zeggen dat je in het modem onder Internetverbinding > Informatie en onder Internetverbinding > IPv6 de KPN DNS servers blijft zien.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2025

Dank je wel! Omdat de instelling onder DHCP grijs was, nam ik verkeerd aan dat deze niet meer in te stellen was.