Skip to main content

Heb gladvezelkastje gekregen die ik moet aansluiten op het aansluitpunt (in de woonkamer). Deze heeft echter ook stroom nodig. Dat is mij niet verteld bij het plaatsen van het aansluitpunt. Het aansluitpunt zit 4 meter van mijn dichtstbijzijnde stopcontact. Het meegeleverde kabeltje is te kort. Vgs KPN is een langer kabeltje niet beschikbaar. En een verlengsnoer over die lengte is erg lelijk. Het aansluitpunt dichterbij stopcontact plaatsen was mogelijk geweest, maar dan moet het wel gezegd worden bij installatie.

Verplaatsen is mogelijk maar kost €300. KPN biedt helaas geen oplossing. Ik ga dus niet over op glasvezel. Iemand enig idee hoe lang koper nog gebruikt kan worden?

Tot hooguit 3 jaar na aanleg van glasvezel lees ik hier soms in verschillende topics.

Een glasvezelkastje in de woonkamer is sowieso al lelijk. Mijns inziens kan die daarom beter in de meterkast zitten. 

Als u het glasvezelkastje laat verplaatsen, hoe gaat dat dan? Komt er dan ook niet de glasvezelkabel over de muur van huidige locatie naar nieuwe locatie? Dan komt dat op hetzelfde neer als de oplossing met een verlengsnoer.


Afstand glasvezelaansluiting tot modem (op kastje achter de tv) is 2 m. Snoer Zit grotendeels achter een kast. Stopcontact 2 m verder en 1 m hoog. Daar geen kast, dus zichtbaar.

bij aansluiting in de meterkast, moet ik daar ook de modem plaatsen. Dit wordt echter afgeraden door KPN. En er zit een kabel tussen de modem en het tv kastje. De meterkast zit aan de andere kant van de hal, dus een snoer hiervandaan is geen optie.. 

voordeel wel van de meterkast is dat ik daar stroom er ruimte heb

wat mij verbaast is dat een koper aansluiting geen stroom nodig heeft, maar een glasvezelaansluiting wel. in oudere huizen, zoals die van mij zijn over het algemeen weinig stopcontacten. Met verlengsnoeren en stekker blokken is wel wat op te lossen. Maar dit heeft ook zijn grens.

 

 


Een koperaansluiting heeft ook geen stroom nodig, het modem om het signaal om te zetten wel.

Een glasvezel aansluiting heeft ook geen stroom nodig, de converter om licht naar ethernetaansluiting om te zetten wel.

Ik ben bang dat je toch een electriciteitkabel naar de glasvezel omzetter moet brengen (en wegwerken). De router (ook wel foutief modem genoemd) mag op een willekeurige afstand van de glasvezelaansluiting komen mits de gebruikte ethernetkabel van goede (minimaal cat-5e) kwaliteit is en niet langer is dan 100 meter.