Skip to main content

Ik heb een KPN Experiabox V10a met firmware versie v5.00.58 build505-owl

Met de laptop van mijn werk kan ik geen VPN verbinding maken. Heb een backup gemaakt van de router en een hard reset uitgevoerd, maar zonder resultaat. Kan ook geen verbinding maken via VPN met een vaste verbinding. Gewoon WIFI werkt normaal. Ook mijn vriendin heeft hetzelfde probleem met de laptop van haar werk. Erg vervelende situatie want beiden kunnen we zo niet fatsoenlijk thuis werken. Alleen via een mobiele hotspotverbinding via de telefoon kan wel, maar niet de bedoeling.

 

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Wanneer kan ik hier een oplossing voor verwachten? Kan op deze manier niet thuis werken. 


Hallo @Nick_66 

 

Welk protocol gebruikt die VPN, is dat misschien L2TP/IPsec ?

Toevallig vandaag iemand geholpen die hetzelfde probleem ineens had (die heeft trouwens een Box 12) en bij hem ook via zijn telefoon hotspot geen probleem om via VPN te verbinden.
Volgens hem had die Box 12 net ervoor een update gehad, eerste gedachte is dat het daar aan zou kunnen liggen maar het kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.

VPN verbinding omgezet naar IKEv2 wat ook ondersteunt wordt op hun kantoor router en dat werkt wel.
Maar het moet natuurlijk ook gewoon via L2TP/IPsec of ander protocol zonder problemen kunnen werken.

 

Als jij nu hetzelfde hebt op een V10A (waarvan de laatste update iets van 3 maanden geleden was) dan lijkt het meer iets te zijn in het KPN netwerk wat dit probleem veroorzaakt en niet iets in de KPN modems.


even wat meer info nodig::

  • heeft het ooit gewerkt?
  • hebben collega’s met een KPN aansluiting hier ook last van?

even wat meer info nodig::

  • heeft het ooit gewerkt?
  • hebben collega’s met een KPN aansluiting hier ook last van?

 

Ik heb een collega gesproken en die heeft een Experiabox V12. Hij heeft er geen problemen mee.

Mogelijk dat mijn Experiabox V10a dan omgeruild kan worden voor een V12? Ik krijg binnenkort een nieuwe laptop en heb dan niet meer de mogelijkheid een verbinding te maken via het mobiele netwerk. Moet regelmatig thuis werken en het zou erg prettig als dit opgelost kan worden.


Ik heb een collega gesproken en die heeft een Experiabox V12. Hij heeft er geen problemen mee.

Mogelijk dat mijn Experiabox V10a dan omgeruild kan worden voor een V12? Ik krijg binnenkort een nieuwe laptop en heb dan niet meer de mogelijkheid een verbinding te maken via het mobiele netwerk. Moet regelmatig thuis werken en het zou erg prettig als dit opgelost kan worden.

En dan krijgt die Box 12 een update en dan werkt het misschien ook niet meer.
Via een V10A zou het ook moeten werken.

Welk VPN protocol wordt er gebruikt en welke VPN client, de standaard van Windows of een apart programma?
En is dat bij beide hetzelfde (op jouw laptop en die van je vriendin)?

 

En dat ook deze vraag van Emiel blijft onbeantwoord: Heeft het ooit gewerkt?

 

Waarom zou je met die nieuwe laptop niet via de hotspot van je telefoon kunnen werken?


Ik heb een collega gesproken en die heeft een Experiabox V12. Hij heeft er geen problemen mee.

Mogelijk dat mijn Experiabox V10a dan omgeruild kan worden voor een V12? Ik krijg binnenkort een nieuwe laptop en heb dan niet meer de mogelijkheid een verbinding te maken via het mobiele netwerk. Moet regelmatig thuis werken en het zou erg prettig als dit opgelost kan worden.

En dan krijgt die Box 12 een update en dan werkt het misschien ook niet meer.
Via een V10A zou het ook moeten werken.

Welk VPN protocol wordt er gebruikt en welke VPN client, de standaard van Windows of een apart programma?
En is dat bij beide hetzelfde (op jouw laptop en die van je vriendin)?

 

En dat ook deze vraag van Emiel blijft onbeantwoord: Heeft het ooit gewerkt?

 

Waarom zou je met die nieuwe laptop niet via de hotspot van je telefoon kunnen werken?

Met alle respect, maar het voorstel om dan toch maar via een hotspot van mijn telefoon te werken is toch geen oplossing? Bij andere collega's werkt het gewoon zonder problemen, dus waarom zou ik dan gebruik maken van een hotspot? Werken via een hotspot van mijn mobiele telefoon is geen optie! Mijn vriendin heeft geen telefoon van het werk en dat gaat dan ten koste van haar databundel van haar prive telefoon. Die kan nu dus niet thuis werken met haar laptop! Deze laptop heeft zij sinds kort en liep ook tegen hetzelfde probleem als ik.

Het doet er niet toe of het wel ooit gewerkt heeft. Het moet gewoon werken, want andere collega's hebben er geen probleem mee. Welke VPN client en protocol er gebruikt wordt doet niet ter zake, want het werkt via een Experiabox V12  gewoon zonder problemen. Dit probleem ligt bij KPN en moet dan ook opgelost worden. 

In het vorige huis hadden wij Solcon en daar hebben we echt nooit problemen mee gehad! Hadden toen een Fritz box. 

 

Zo kunnen wij niet thuis werken, dus KPN, graag een oplossing voor dit probleem zo spoedig mogelijk, anders zijn wij echt genoodzaakt over te stappen naar een andere provider. Veel collega's hebben ook Ziggo als provider en die kunnen gewoon een VPN verbinding maken. 

 

 


Vraagje heb je al met de IT afdeling van je werk gesproken. Zien ze daar op de vpn gateway dat je een verbinding probeert op te zetten en kunnen zijn zien in welke fase van de vpn de opbouw het verkeerd gaat.  2de vraag ik ga er vanuit dat je vriendin een vpn probeert op te zetten naar een andere werkgever?

Ben je instaat om je laptop bij een collega te proberen waar het wel werkt?

Verder erg jammer dat je niet ingaat op de vragen van mede gebruikers van het forum ben bang dat op deze manier de hulp via dit Klant forum snel opdroogt.

 

 

 


Vraagje heb je al met de IT afdeling van je werk gesproken. Zien ze daar op de vpn gateway dat je een verbinding probeert op te zetten en kunnen zijn zien in welke fase van de vpn de opbouw het verkeerd gaat.  2de vraag ik ga er vanuit dat je vriendin een vpn probeert op te zetten naar een andere werkgever?

Ben je instaat om je laptop bij een collega te proberen waar het wel werkt?

Verder erg jammer dat je niet ingaat op de vragen van mede gebruikers van het forum ben bang dat op deze manier de hulp via dit Klant forum snel opdroogt.

 

 

 

Vind het erg jammer dat KPN niet met een fatsoenlijke oplossing komt. Heb al diversen keren contact gehad met de IT afdeling van mijn werk. Kundige mensen die al lang de conclusie hebben getrokken dat het probleem bij KPN ligt. Jammer dat niet begrepen wordt dat andere collega's met een KPN abonnement dit probleem niet hebben met een Experiabox V12. Waarom werkt het bij ons thuis niet met een Experiabox V10a??

Ben op dit moment niet in de gelegenheid mijn laptop bij een andere collega te proberen. Puur vanwege reis afstanden. Met mijn huidge laptop kan ik gewoon via de sim kaart een VPN verbinding maken. Werkt zonder problemen. Waarom dan niet via de router? Mijn vriendin heeft ook dezelfde problemen als ik terwijl zij via een andere VPN client een verbinding moet maken (andere werkgever). 

 

Begrijp niet dat KPN mij niet een Experiabox V12 opstuurt? 

 

Als KPN dit niet op kan lossen zal ik toch echt over moeten stappen naar een andere provider. 


als het allemaal niet ter zake doet……

Ik heb een V10a, vpn werkt prima naar mijn werk, omruilen is dus nergens voor nodig en ik heb zelfs gehoord dat de 12 minder is dan de 10.

 

en dreigen met overstappen maakt niet heel veel indruk in deze community.


als het allemaal niet ter zake doet……

Ik heb een V10a, vpn werkt prima naar mijn werk, omruilen is dus nergens voor nodig en ik heb zelfs gehoord dat de 12 minder is dan de 10.

 

en dreigen met overstappen maakt niet heel veel indruk in deze community.

Het is niet dreigen, maar mijn vriendin en ik kunnen zo niet thuis werken, dus als KPN dit niet op kan lossen zullen we denk ik wel moeten. Ik kan nog met mijn huidige laptop via de Sim kaart verbinding maken, maar vanaf 8 November niet meer want krijg dan een andere laptop. Mijn vriendin kan nu helemaal niet thuis werken. Overweeg misschien zelfs wel een eigen router aan te gaan schaffen. Voorheen een Fritzbox gehad en nooit problemen gehad.


Vraagje heb je al met de IT afdeling van je werk gesproken. Zien ze daar op de vpn gateway dat je een verbinding probeert op te zetten en kunnen zijn zien in welke fase van de vpn de opbouw het verkeerd gaat.  2de vraag ik ga er vanuit dat je vriendin een vpn probeert op te zetten naar een andere werkgever?

 

 

 

 

 

Ik ga dit nog eens navragen bij de IT afdeling op mijn werk.

 


Jou IT afdeling gaat dit natuurlijk ook vragen: Heeft het ooit gewerkt?


Hoi @Nick_66, ik begrijp heel goed dat het heel vervelend is voor jullie dat je niet kan thuiswerken zo. Wij hier als community willen graag meedenken naar de oplossing. 

Daarvoor willen wij graag de situatie duidelijk hebben. Vandaar ook de vragen van de community leden. Kun je die beantwoorden? 

Dat geeft ons inzicht namelijk in wat er kan spelen. Een nieuw modem hoeft geen oplossing te zijn namelijk. Overigens kan ik die ook niet zomaar opsturen. Hopelijk met de antwoorden snel opgelost. 
 


Hallo,

 

Ik heb vandaag zelf wat ontdekt op mijn laptop. Heb Windows een diagnostic laten uitvoeren op de wifi connectie en daar kwam uit dat DHCP niet ingeschakeld is. Heb Windows dit laten oplossen. Nu kan ik wel via VPN een connectie maken! Mijn oprechte excuses dat ik te snel een conclusie had getrokken!

 

De laptop van mijn vriendin moeten we nog gaan testen. Weet nog niet wat er met haar laptop aan de hand is. Ze heeft eerst met haar eigen laptop moeten werken en via een Citrix omgeving gewerkt. Nu heeft ze een laptop van haar werk en moet ze ook via een VPN verbinding werken.


Ah top dat het voor jou opgelost is. Daar ben ik blij om. 

Hopelijk werkt diezelfde oplossing voor jouw vriendin.


Bedankt voor de Update mooi dat het werkt. Maar eigenlijk een beetje vreemd want als dhcp helemaal uit staat zou je niet kunnen internetten of heb je ooit statisch ip toegewezen aan de laptop. En had je dhcp dus zelf uit geschakeld. Je hebt dhcp nodig omdat je vanuit de vpn een nieuw adres toegewezen krijgt waarmee je het netwerk van je werkgever op mag.