Skip to main content

Ik kan kennelijk de downloadbrandbreedte van mijn 4Gb abonnement compleet opsouperen waardoor na een minuut of 5 á 6 de Box 14 de pijp aan Maarten geeft. Of stopt de Nokia ONT? Geen idee, omdat de statuslampjes op de Box 14 en de ONT niet veranderen tijdens de "storing”.

Een recente test met mijn Unifi stack op de 2.5Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 1Gb/s) en de downloadende machine direct op de 10Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 10Gb/s) gaf dezelfde resultaten. De verbinding klapt eruit. Mijn UXG Pro gaf aan dat de primaire verbinding via de 2,5Gb poort er ook uit lag.

De downloads lopen via JDownloader2 met een limiet van 3 chunks per download wat uiteindelijk met 10 downloads als maximum gelijktijdig verloopt.

(Dit is overigens een snel bericht van mijn bevindingen, en ik zal zeer waarschijnlijk later extra gegevens en details toe gaan voegen (zoals voor de moderators belangrijke abonnement en naw gegevens)

Voor nu ben ik benieuwd of iemand dit gedrag van een 4Gb verbinding herkend.

Ik wens verder iedereen die dit leest een gelukkig en voorspoedig 2024.

Telkens als bij mij het internet eruit klapt zie ik in modem staan dat bij “PPP Informatie” dat ie slechts net weer aktief is, lijkt dus dat het er daar uitklapt, maar dat zou KPN ook moeten kunnen zien in hun systeem dan?

Als je hierover een eigen topic aanmaakt en je profiel invult kan een moderator de log van je modem uitlezen.


@Thomas van KPN @Erik van KPN 

Vriendelijk verzoek om mijn voorgaande bericht te verwijderen.

De verbinding in de huidige staat is grotendeels onbruikbaar. De testen, gelijk aan de voorgaande elders beschreven in dit topic, gedaan op 9 en10 mei hebben nu aangetoond dat het niet meer mogelijk is om een download veilig af te ronden als de snelheid boven de 200MB/s = 1.6 Gb/s komt. Een uitval van de KPN verbinding in de volledige setup met de UXG achter de Box 14 (10 Gb poort) leidde tot het voortzetten van de download via de Ziggo back-up lijn. Na 5 minuten kwam de KPN lijn weer op en was er enkele seconden sprake van sharing waardoor ik bij herhaling het risico loop om geband te worden bij mijn download / streaming / back-up hoster provider.

Ik heb ook voor een 2e maal een crash kunnen reproduceren met de UXG direct op de ONT. Alles wat daarvoor nodig was bleek een firmware update te wezen die het mogelijk maakte om een downloadsnelheid te halen die boven de 1.6 Gb/s uitkwam. De totale combinatie ONT < Box 14 < UXG haalt hogere snelheden, tot 3.6 Gb/s maar ik durf die snelheden niet meer te gebruiken op de tijden dat de Ziggo verbinding ook in gebruik is om TV te kijken.

Ik zou graag de vernieuwde Genexis ONT en of de Fritzbox met 2.5 Gb WAN poort proberen Die laatste zal minimaal 2.3 Gb/s moeten halen.


@Thomas van KPN

In het box 14 update topic heb ik het al aangegeven.. Met de PC rechtstreeks op de 10 Gb poort van de Box 14 duurt het nu (20-05-2024) nog maar 2 minuten en 45 seconden voordat de verbinding uitvalt. constant haalbare downloadsnelheid lag iets boven de 3 Gb/s Mijn tests van 9 en 10 mei met de UXG achter de 10 Gb poort van de Box 14  gaven het volgende beeld. De maximaal haalbare snelheid, pieken geen constante, was 3.6 Gb/s de grens van de UXG. Een afgeronde download binnen  4 minuten liet de verbinding intact, elke seconde erboven was een kansspel. De verbinding ging er na 5 minuten uit als de verbindingssnelheid constant boven 3 Gb/s bleef. Snelheden binnen 4 minuten dalend naar minder dan 2 Gb/s konden 6 á 7 minuten goed gaan. En dan kon het alsnog gebeuren dat ca 1 minuut na het voltooien van de download de verbinding weg was.

Langer dan 7 minuten  gemiddeld boven 1.7 Gb/s was en is nog steeds een groot probleem met de totale combinatie en ook met de UXG Pro direct op de ONT.

Nota: Sinds 9 mei zit er als gevolg van een update van de UXG wel een verschil in de opbouw van de verbinding. Rechtstreeks op de Box 14 is ipv4 in gebruik. Met de UXG ertussen loopt de verbinding via ipv6 met een KPN label.


We zijn voor je bezig @Kruiffie, ik kan de apparatuur niet voor je laten vervangen.
Zodra we meer weten zullen we dat met je delen.


@Thomas van KPN Goed om te weten, ik wacht even af.

Opnieuw veranderd gedrag, sneller uit vallen, of het juist langer volhouden kortom, min of meer relevante wijzigingen geef ik hier nog steeds door.


@Thomas van KPN 

Geen veranderingen tot heden anders dan de timing van uitval. Een half uurtje voor het plaatsen van dit bericht knalde de verbinding er uit na ca 3 minuten en 30 seconden. PC achter de UXG Pro  die op zijn beurt achter de Box 14 hangt. Standaard configuratie voor mij. Nominale downloadsnelheid 3.2 Gb/s

Ik wil nu wel eens weten  wat “we zijn voor je bezig” betekend/.


Ik heb hier ook de laatste weken last van. Bij het benutten van de maximale snelheid valt de verbinding over een paar minuten weg, en dan moet ik een paar minuten wachten tot ik weer verbinding heb. De modem voelt warm aan als dit gebeurt. 

Modem opnieuw opstarten, resetten naar fabrieksinstellingen, uit stroom halen etc… lijkt niks te verhelpen. Nu is het vermoeden of de KPN box 14 de hoge snelheden wel of niet aankan. ONT apparaat een paar maanden terug vervangen door een Nokia (ooit had ik een Genexis)

Met de 1gbps abbo en KPN box 12 had ik nergens last van. Ook bij urenlang downloaden was de verbinding super stabiel

Firmware (Kpn Box 14): V14.C.24.04.06


@kevinj93 

Heb jij de Box 14 nog kunnen gebruiken met de Genexis ONT? Ik wel, en dat gaf geen problemen met downloads tussen 3 en de maximale 4 Gb/s Uploads hadden slechte(re) meetresultaten met de Genexis van het storinggevoelige type. Na het plaatsen van de Nokia ging het fout na zo'n week of 3.


@kevinj93

Heb jij de Box 14 nog kunnen gebruiken met de Genexis ONT? Ik wel, en dat gaf geen problemen met downloads tussen 3 en de maximale 4 Gb/s Uploads hadden slechte(re) meetresultaten met de Genexis van het storinggevoelige type. Na het plaatsen van de Nokia ging het fout na zo'n week of 3.

Downloaden met de Genexis ONT heb ik weinig problemen gemerkt maar de uploadsnelheid was aan de lage kant (rond de 600 mbit/sec). Maar die is weinig getest en was snel al vervangen ivm de trage upload. Ik denk toch niet dat het door de ONT zelf komt omdat zelfs het gehele lokale netwerk valt uit en kan LAN voor een paar minuten helemaal niet worden gebruikt.


Als jij alleen maar de Box 14 gebruikt kan het kloppen dat alles stopt. De interne switch van de Box 14 gaat ook onderuit als de WAN verbinding wegvalt. Hier kan ik de Box 14 vervangen door een eigen router, die haalt niet de volledige 4 Gb/s snelheid maar de verbinding gaat er toch uit. Bij mij lijkt de maximale bruikbare snelheid rond de 1.7 Gb/s te liggen te lang erboven en het is uit met de download pret… voor 4 a 5 minuten. @Thomas van KPN @kevinj93 

 

Qua uploads heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om écht met 4 Gb/s te kunnen werken. Iets boven de 600 Mb/s is in de praktijk bij mij nog altijd de real world limiet. Ook al geeft de Box 14 interne speedtest ver over de 2.5 Gb/s aan.


Nu valt ie na een tijdje ook weg met 1 Gbit/sec limiet … zo vervelend. Ik begin te denken dat het een faulty firmware is.


Nu valt ie na een tijdje ook weg met 1 Gbit/sec limiet … zo vervelend. Ik begin te denken dat het een faulty firmware is.

 Misschien, dat is dan wel erg selectief. Als ik het Box 14 update topic lees zijn mensen als @SaltyBart  erg tevreden met de nieuwe firmware. 1 Gb/s maximaal en dan nog steeds uitval is wel erg kras.

@Erik van KPN Het is wel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat? KPN Netwerk ziet bij mij niets bijzonders aan en op de lijn.


 Misschien, dat is dan wel erg selectief. Als ik het Box 14 update topic lees zijn mensen als @SaltyBart  erg tevreden met de nieuwe firmware. 1 Gb/s maximaal en dan nog steeds uitval is wel erg kras.

@Erik van KPN Het is wel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat? KPN Netwerk ziet bij mij niets bijzonders aan en op de lijn.

Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.
Draait nu twee weken zonder problemen.


 Misschien, dat is dan wel erg selectief. Als ik het Box 14 update topic lees zijn mensen als @SaltyBart  erg tevreden met de nieuwe firmware. 1 Gb/s maximaal en dan nog steeds uitval is wel erg kras.

@Erik van KPN Het is wel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat? KPN Netwerk ziet bij mij niets bijzonders aan en op de lijn.

Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.
Draait nu twee weken zonder problemen.

Had jij dan ook last van uitval van de verbinding boven een x snelheid? waardoor je die beslissing hebt genomen?


Ik wil nu wel eens weten  wat “we zijn voor je bezig” betekend/.

Snap ik, klinkt natuurlijk ook cryptisch. In dit geval betekent het dat we in gesprek zijn met modem team hierover. Modem team heeft hier ook een technische ticket voor lopen voor onderzoek naar de oorzaak, en een oplossing daarvan. Maar die oplossing is er op dit moment nog niet. Ik ga even informeren naar de status van dat ticket. Kom ik na het weekend op terug. 


@Erik van KPN 

Dank voor dit antwoord.

Toch mis ik nog iets. De Box 14 speelt zeker wel een rol, maar de Nokia ONT gaat ook niet vrijuit.

Mijn redenatie: Als alleen de Box 14 problemen geeft, zou met mijn router rechtstreeks op de ONT het probleem niet kunnen bestaan. Helaas gaat dat niet op ook al begrens ik de verbinding tussen ONT en WAN poort tot 1 Gb/s met een SFT+ module die niet sneller kan.


 Misschien, dat is dan wel erg selectief. Als ik het Box 14 update topic lees zijn mensen als @SaltyBart  erg tevreden met de nieuwe firmware. 1 Gb/s maximaal en dan nog steeds uitval is wel erg kras.

@Erik van KPN Het is wel duidelijk dat er iets niet klopt, maar wat? KPN Netwerk ziet bij mij niets bijzonders aan en op de lijn.

Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.
Draait nu twee weken zonder problemen.

Had jij dan ook last van uitval van de verbinding boven een x snelheid? waardoor je die beslissing hebt genomen?

Meerdere issues, V14 is een nieuw modem + de software die KPN gebruikt is net nieuw (voor alle modems tegenwoordig). Daarin zitten gewoon diversen kinderziektes en de updates duren lang. Prima natuurlijk, alles heeft tijd nodig.

 

Maar mijn vriendin werkt in de ICT en ze heeft gewoon teveel last van de spontane reboots van het modem. Ze draait testen voor software, en door de reboots mislukken die en daardoor gaat er teveel tijd verloren. 

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.


Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Maar waarom een 5590 XGS-PON? Hij kan op WAN-port maximaal 2.5Gbs en zoals ik lees krijgt KPN-ONT pas bij snelheid 4Gbs probleem.


SaltyBart schreef:

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Dan zou ik persoonlijk ook afstappen van een 4Gbps abonnement.


Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Maar waarom een 5590 XGS-PON? Hij kan op WAN-port maximaal 2.5Gbs en zoals ik lees krijgt KPN-ONT pas bij snelheid 4Gbs probleem.

Ja hij zit op de WAN, maar mocht ik ooit op fiber willen dan kan het zonder aanschaf van een ander modem. 


SaltyBart schreef:

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Dan zou ik persoonlijk ook afstappen van een 4Gbps abonnement.

Ja dat hebben we ook gedaan, V14 staat in de kast mocht er ooit een storing zijn zodat we even kunnen wisselen om te debuggen.


Ik heb inmiddels de Box V14 vervagen voor een Fritz!box 5590 XGS-PON.

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Maar waarom een 5590 XGS-PON? Hij kan op WAN-port maximaal 2.5Gbs en zoals ik lees krijgt KPN-ONT pas bij snelheid 4Gbs probleem.

 

Was dat maar zo. kevin93 geeft aan dat bij hem het nu al fout gaat bij 1 Gb/s @TDN En bij mij ligt de "veilige grens” rond 1.7 Gb/s nominaal.

@SaltyBart Meerdere issues, V14 is een nieuw modem + de software die KPN gebruikt is net nieuw (voor alle modems tegenwoordig). Daarin zitten gewoon diversen kinderziektes en de updates duren lang. Prima natuurlijk, alles heeft tijd nodig.

Maar mijn vriendin werkt in de ICT en ze heeft gewoon teveel last van de spontane reboots van het modem. Ze draait testen voor software, en door de reboots mislukken die en daardoor gaat er teveel tijd verloren. 

Daarom hebben we besloten zelf een modem te kopen.

Dank je duidelijk qua reden en motivatie. Als ik het goed lees in jouw latere reacties heb je nu weer een 1 Gb abonnement , en dat gaat blijkbaar wel goed.


Na het resetten van het ONT apparaat, lijkt het verholpen te zijn. Al bijna 2 dagen geen uitval meer. Als er weer iets is dan zal ik hierop reageren.


3 dagen later weer meerdere keren uitval op 1 dag … De verbinding gaat vaker onderuit en alle apparaten op het thuisnetwerk werken hierdoor tijdelijk niet meer … Ik ben het zat


@kevinj93 

Dat is balen. Je had het eerder over een ingestelde limiet van 1 Gb/s hoe had je dat gedaan? En, maak je echt alleen maar gebruik van de Box 14 of heb je nog een andere switch en of wifi punten gekoppeld?


Reageer