Skip to main content

3 januari stap ik over van T-Mobile glasvezel naar KPN glasvezel.

Ik heb zojuist het installatie pakket ontvangen met een KPN Box 12b modem, deze heeft echter geen SFP aansluiting voor mijn glasvezelkabel.

Vanaf mijn NTP gaat er nu een glasvezelkabel direct op het Draytek modem van T-Mobile.

Kan ik er vanuit gaan dat de installatie monteur hiervoor nog iets meeneemt of gaat het nu al weer fout ?(de reden waarom ik in het verleden ben overgestapt van KPN naar T-Mobile)

KPN modems hebben standaard GEEN SFP aansluiting. Het is sinds januari van dit jaar toegestaan een eigen modem / router te gebruiken. Je zult er dus een met SFP aansluiting moeten kopen.

Neem bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5590 Glasvezel deze heeft een glasvezel aansluiting voor je NTP : 

  • 1 x gigabit WAN-poort voor aansluitingen op kabel-/DSL-/glasvezelmodems of op het netwerk.

KPN modems hebben standaard GEEN SFP aansluiting. Het is sinds januari van dit jaar toegestaan een eigen modem / router te gebruiken. Je zult er dus een met SFP aansluiting moeten kopen.

Neem bijvoorbeeld de FRITZ!Box 5590 Glasvezel deze heeft een glasvezel aansluiting voor je NTP : 

  • 1 x gigabit WAN-poort voor aansluitingen op kabel-/DSL-/glasvezelmodems of op het netwerk.

Dit is precies niet wat er gevraagd wordt en je adviseert nu om iets aan te schaffen wat helemaal niet nodig is. Er wordt gevraagd of de monteur middelen meeneemt om de Box12 aan te kunnen sluiten, niet wat te doen om toch via een SFP een verbinding te krijgen. T-Mobile heeft een tijd met Draytek-modems gewerkt met een SFP-module, de nieuwste Zyxel T54 heeft deze optie ook en wordt ook op P2P-technologieën ingezet met een SFP-module. KPN werkt niet op deze wijze.

 

Kan ik er vanuit gaan dat de installatie monteur hiervoor nog iets meeneemt

Ja dat kan je. De monteur heeft zelf een voorraad NT's in de bus welke op de glasvezelaansluiting aangesloten worden. KPN kiest er juist voor om niet met losse glasvezelkabels in huis te werken omdat de kans op schade en dus dienstuitval hierbij groter is dan met een NT waar een CAT-kabel uit komt.


@NHendriks

Zover ik weet is bij de T54 bij T-Mobile is de sfp poort uitgeschakeld.

En wordt gewoon de rj45 wan poort gebruikt bij gebruik van een glasvezel verbinding.

Via een glasvezel kastje. 

@takecontrol

De monteur zal een glasvezel kastje plaatsen.

Daar wordt een netwerkkabel op aangesloten die naar de rode wan poort gaat van je box 12.

 


@NHendriks

Zover ik weet is bij de T54 bij T-Mobile is de sfp poort uitgeschakeld.

En wordt gewoon de rj45 wan poort gebruikt bij gebruik van een glasvezel verbinding.

Via een glasvezel kastje. 

@takecontrol

De monteur zal een glasvezel kastje plaatsen.

Daar wordt een netwerkkabel op aangesloten die naar de rode wan poort gaat van je box 12.

 

Ah, ik meen ooit eens dat model bij een klant van een andere provider gezien te hebben en toen zat er een uitleg bij voor de SFP, dat was T-mobile. Was hun eigen handleiding. Just mentioning what I saw :) 


De KPN monteur heeft een kastje meegenomen en geplaatst, deze gaat RJ45 uit naar de WAN aansluiting op de KPN Box 12b.

Alles werkte direct, ik haal een keurige 122 Mbps download en een 147 Mbps upload bij een 100/100 abo. 

Bedankt allen,

Case closed.