Skip to main content

Heb bericht gehad dat binnen kort de glasvezel in huis wordt aangesloten met een kastje aan de muur.

 

Nu heb ik gelezen dat daar nog weer een extra converter overheen wordt geplaatst om van de glasvezel signaal een wan signaal te maken.

 

Nu zie ik ook dat er modems in de handel zijn die rechtstreeks op glasvezel kunnen worden aangesloten zonder tussenkomst van een converter.

Waarom verstrekt KPN deze modems niet?

NU wil ik zelf wel zo’n modem aanschaffen die rechtstreeks op glasvezel aan kan worden gesloten, maar welke modem is de beste op dit moment om te kopen?

 

Dan moet je eerst weten welke technologie glasvezel je krijgt en welke FTU je hebt. Als je dit weet kan je op zoek naar een modem geschikt voor deze techniek. Het makkelijkst is even wachten tot je per post de (O)NT in huis hebt, dan weet je direct welke er hoort.


Hoi @Andree02 ,

KPN gebruikt dezelfde modems ook voor koper.Waarschijnlijk is het te duur om de modems zo te maken dat ze direct op glasvezel aan te sluiten zijn.Daarnaast is dat gevoeliger voor slechte montage.

Je kunt zelf een Fritz!Box 5590 aanschaffen als je XGS pon hebt.

 


Nu zie ik ook dat er modems in de handel zijn die rechtstreeks op glasvezel kunnen worden aangesloten zonder tussenkomst van een converter.

Waarom verstrekt KPN deze modems niet?

Omdat deze relatief duur zijn. Die modems die u ziet ... die zijn niet compleet ... daar moet namelijk nog een speciale SFP module in. Die moet ook nog op de juiste manier geconfigureerd/aangemeld worden. Bij het vervangen van het modem moet dat weer opnieuw gebeuren. Helemaal niet handig.

Providers willen een systeem wat klanten zelf kunnen installeren en vervangen. Dan is een los glasvezelkastje veel handiger.


Dan moet je eerst weten welke technologie glasvezel je krijgt en welke FTU je hebt. Als je dit weet kan je op zoek naar een modem geschikt voor deze techniek. Het makkelijkst is even wachten tot je per post de (O)NT in huis hebt, dan weet je direct welke er hoort.

Hoe bedoelt u?

Die ONT wil ik juist niet, ik wil juist een modem die je rechtstreeks kan aansluiten op glasvezel.

Want zo’n ont moet ook weer aan het stroomnet hangen en dat kost ook stroom, daarom wil ik een fiber modem!


Dan moet je eerst weten welke technologie glasvezel je krijgt en welke FTU je hebt. Als je dit weet kan je op zoek naar een modem geschikt voor deze techniek. Het makkelijkst is even wachten tot je per post de (O)NT in huis hebt, dan weet je direct welke er hoort.

Hoe bedoelt u?

Die ONT wil ik juist niet, ik wil juist een modem die je rechtstreeks kan aansluiten op glasvezel.

Want zo’n ont moet ook weer aan het stroomnet hangen en dat kost ook stroom, daarom wil ik een fiber modem!

Maar als je weet welke ONT je hebt dan weet je welke technologie glasvezel gebruikt. Als je nu een XGSPON modem haalt en je blijft GOF te hebben dan heb je €200 euro voor niks geïnvesteerd. Vandaar mijn advies om er op te wachten. 


Dan moet je eerst weten welke technologie glasvezel je krijgt en welke FTU je hebt. Als je dit weet kan je op zoek naar een modem geschikt voor deze techniek. Het makkelijkst is even wachten tot je per post de (O)NT in huis hebt, dan weet je direct welke er hoort.

Hoe bedoelt u?

Die ONT wil ik juist niet, ik wil juist een modem die je rechtstreeks kan aansluiten op glasvezel.

Want zo’n ont moet ook weer aan het stroomnet hangen en dat kost ook stroom, daarom wil ik een fiber modem!

Dat glasvezelkastje krijgt u sowieso toch toegestuurd. Of u nu wilt of niet. Zo werkt KPN nu 1maal. 

Als u storing heeft, geen internetverbinding, en u belt KPN, dan zult u waarschijnlijk ook eerst dat glasvezelkastje aan moeten sluiten en het modem van KPN.

Een eigen modem is leuk. En is mogelijk. Maar u krijgt geen ondersteuning van KPN. Daarom moet u de apparatuur van KPN wel in huis hebben.

Het is ook aan te raden om de apparatuur van KPN in eerste instantie wel aan te sluiten. En als dat werkt pas na te gaan denken over eigen apparatuur. 

Want een eigen modem is niet bepaald stekkertjes omsteken en klaar. Er is nog behoorlijk wat technische kennis voor nodig om het aan de gang te krijgen.


Hallo @Andree02 Je moet een nerd zijn om dat te willen en te kunnen, dat is het merendeel van de klanten dus niet, daarom levert KPN dat niet.