Skip to main content
Antwoord

Haperende verbinding (WiFi en bekabeld) op meerdere apparaten, inclusief TV

• April 2, 2025
  • 2 reacties
  • 78 keer bekeken

Berkenpies
Topper
Forum|alt.badge.img

Sinds ten minste zondag 30-03-2025 hebben wij een verbindingsprobleem. Onderstaand een samenvatting van de klachten:

• Streaming (o.a. Disney+) hapert soms kort tijdens kijken.
  • Bij het zappen op de TV duurt het soms lang voordat beeld en geluid starten. Anders gezegd; het beeld blijft 5-15 seconden zwart voordat we beeld hebben nadat we bijvoorbeeld wisselen van NPO 3 naar RTL 4. Dit was vorige week nagenoeg nog direct (wisselen beeld en geluid).
  • Bekabeld internet op PC is ook problematisch. Websites met veel plaatjes (webshops bijvoorbeeld) laden slechts een deel van de afbeeldingen de eerste keer en doorklikken laat in sommige gevallen op zich wachten. Na het klikken kan het een aantal seconden duren voordat plaatjes getoond worden of dat een link geopend wordt.
  • Op twee telefoons die via WiFi verbonden zijn hebben we ook last van dit gedrag. Als de buffer van de Instagram of Facebook feed leeg is, dan duurt het even voordat de placeholders gevuld worden met nieuwe afbeeldingen. Ook zit er meestal een vertraging in het openen van (nieuwe) linkjes.
  • Speedtest laat geen afwijkingen zien. Zowel up- en down haal ik 900+ Mbps en tijdens het testen is de verbinding stabiel (geen dipjes).

We hebben deze problemen ergens in het weekend opgemerkt en voor die tijd heeft het nagenoeg 2 jaar lang goed gedraaid (wel de bekende opstartproblemen gehad met het Android TV kastje, maar dat is een compleet ander probleem geweest).

De thuissituatie:

• Een KPN Box 12, WiFi volledig uitgeschakeld en volgens mij de recent uitgekomen nieuwe firmware. Sowieso heb ik de nieuwe interface ten opzichte van een paar maand geleden (zo vaak zit ik daar niet bij).
  • Voor de WiFi heb ik, al sinds KPN aangesloten is, een TP Link Deco X20 set met 3 satellieten. Hier is absoluut en tevens helaas al een tijd geen nieuwe firmware voor uit gekomen. Oftewel; hier is niets in veranderd.
  • Ook gebruikte ik Cloudflare Privé DNS (1.1.1.1) op de meeste apparaten inclusief het modem. Maar, om uit te sluiten dat dat het probleem is, heb ik dat uitgeschakeld gehad.
  • PC is bekabeld aangesloten via een Deco satelliet (die functioneert als bridge voor 1 bekabeld apparaat).
  • Er zijn nog wat andere apparaten die wat dieper in het netwerk bekabeld achter een dom switch’je hangen; de TV, Android TV kastje, home cinema en PS 4. Als ik op andere apparaten geen problemen gehad zou hebben, had ik dat kastje de schuld gegeven van de TV problemen.
  • Waar mogelijk is IPv6 uitgeschakeld (omdat ik las dat andere mensen IPv6 problemen hadden).
  • Modem al een paar keer opnieuw gestart, zonder succes.
  • Glasvezelkastje is nog niet opnieuw opgestart geweest
  • De Deco opstelling wel, die is ook meerdere keren opnieuw opgestart geweest. Ook zonder succes.
  • Er zijn de afgelopen tijd veel werkzaamheden van KPN geweest in de wijk.

TLDR; 

Sinds zondag lijkt de verbinding te haperen. Met m’n hostingachtergrond ben ik geneigd te wijzen in de richting van DNS/resolving of iets degelijks. Daarom heb ik private DNS en IPv6 uit gezet. Er zit een merkbare vertraging in het openen van websites en pagina’s of apps met veel plaatjes en in het zappen op TV. Websites of apps met veel afbeeldingen laden vaak maar een deel. Een speedtest laat een stabiele up- en downloadsnelheid zien.

De Deco’s zijn nog niet buitenspel gezet en ik heb nog geen ping test uitgevoerd om te kijken of daar pakketjes verloren gegaan. Wel telefonisch contact gehad met de klantenservice om na te gaan of er wellicht problemen bekend zijn, dat was niet het geval. Of althans, niet op dat moment. :)

Ik ben vooral benieuwd of mensen de klachten herkennen en wat in dat geval de oplossingen zijn geweest.

Ps. voor een reëel/goed beeld van de situatie ben ik mij er van bewust dat de deco’s eigenlijk buitenspel gezet moeten worden (daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad). Voor nu ben ik vooral benieuwd of wij op dit moment de enige zijn met omschreven problemen.

Beste antwoord door Berkenpies

Oplossing bleek toch simpel; glaskastje even van het stroom halen. Daarna waren de problemen verdwenen. 😅

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

2 reacties

Berkenpies
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • April 3, 2025

Oplossing bleek toch simpel; glaskastje even van het stroom halen. Daarna waren de problemen verdwenen. 😅

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Berkenpies. Bedankt voor het delen van je oplossing! Fijn dat het probleem opgelost is door de glasvezelkastje even van stroom te halen. Dit kan inderdaad vaak helpen bij netwerkproblemen. 

Als je in de toekomst nog vragen hebt, laat het gerust weten. We helpen je graag verder!