Skip to main content

Hallo,

hmm zie nu de typo in de titel maar kan die niet meer aanpassen...

 

Vorige week donderdag na veel omzwervingen ivm haperend internet is mij aan de telefoon een vervangend modem te sturen.

Ik zou al in de avond een sms krijgen wanneer het komt.

Het is nu dinsdag en geen sms of wat dan ook gehad.

Aangezien ik veel thuis werk, zijn de haperingen op zijn zachts gezegd zeer vervelend.

Dus zou graag de vervanging ophangen.

 

Welk modem heeft u?

Werkt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop? Of via WiFi? 


@Nick83 dank voor de snelle reactie!

 

Ik heb een V10a, internet problemen beide wifi op mobiel en bekabeld op pc.

Onderling blijven pc en laptop (ook bekabeld) wel bereikbaar, ook printer (wifi) werkt gewoon.

Nu bijna 7 jaar eigenlijk nooit problemen gehad, er is niets veranderd in het netwerk wat betreft bekabeling, pc of laptop.

 

Dus na meerdere telefoontjes en probeersels als reset, fact. reset, glasvezel minimaal 2 minuten stroomloos heeft helpdesk ook geconstateerd dat verbinding niet stabiel (meer) is, dus zou vervangend modem gestuurd worden. Ik zou sms krijgen wanneer deze komt. Er is gezegd dat die sms donderdagavond al zou komen.

Helaas nog niet gehad.

Nu via hier geprobeerd, want als ik ga bellen kan ik weer die hele riedel van reset, uitzetten en wat niet meer opnieuw doen, waarna ik weer moet bellen en dan de optie krijg of ik bel over het zelfde probleem.

 


Weet iemand een nummer of manier om kpn te bellen zonder dat je door al 3 keer gedane dingen te moeten doen om iemand aan de lijn te krijgen?

Het thuiswerken wordt zo wel erg lastig!


Kpn klantenservice 0800-0402.  Gratis nummer. Hou rekening met lange wachttijden helaas. 


Als het alleen de wachttijd is, maar dan wordt door allerlei vragen eerst testtools te doen en wordt de verbinding nadat die geconstateerd heeft dat op dat moment alles werkt.

Dan wordt de verbinding verbroken, moet je dus opnieuw gaan bellen waar dan wel de vraag komt of het over hetzelfde probleem gaat en dan in de wachtrij gezet wordt. Maar het doorlopen van al die vragen en testtools kost ook iedere keer een hoop tijd.


Weet u zeker dat het probleem bij het modem ligt? De meeste problemen worden namelijk veroorzaakt door iets na het modem.  Hoe ziet uw netwerk er uit? Gebruikt u draadloze verbindingssets of wifi versterkers? Heeft u een switch in het netwerk? Is er een omvormer voor zonnepanelen op aangesloten? 


Tja wat is zeker, er kan altijd wat kapot gaan. 

Alleen heeft de telefonische helpdesk metingen gedaan, en dat zagen ze ook dat het niet stabiel is. 

De logging van het modem geeft ook errors aan. 

 

Dus het vervangende modem is nu wellicht een oplossing, maar die is er nog steeds niet. 

We wonen in een appartement, en we hebben geen zonnepanelen. Wel een bekend gegeven is dat er in het gebouw veel wifi actief is. 

Vandaar dat ik zoveel mogelijk alles bekabeld heb aangesloten. WiFi is alleen voor de mobieltjes en voor de printer. 

Er zitten in totaal 2 switches in. Ook allebei al meerdere keren en reset gegeven. 

Maar de onderlinge verbinding werkt gewoon door. 

Dus kan op tv streamen vanaf een pc met media server. Dit blijft werken, ook laptop en pc kunnen elkaar benaderen om bestanden synchroon te houden. 

Het is dus echt alleen het internet. 

Er is gesteld dat er geen werkzaamheden in de buurt zijn geweest. Uiteindelijk kan daar ook iets kapot gegaan zijn, vandaar eerst het modem proberen te vervangen. Als dat niet helpt, weet verder kijken. 

Het huidige probleem is dat een modem belooft is en zou er snel zijn. 

Om te gaan bellen ben ik weer een tijd bezig eer ik iemand aan de lijn krijg. 

Er is hier op het forum ook nog geen kpn-er die geantwoord heeft. 

Maar het is wel de bedoeling dat ik thuis mijn werk kan doen. En dat is op zijn zachts gezegd nogal lastig met steeds wegvallend internet. 

 

 

 


Is er een tv ontvanger aangesloten op de switch??


Nee we hebben alleen internet, voormalig Telfort, en een aantal mobiele abo's met hussel korting.

Voor tv kijken gebruiken we NLZiet. Wat we willen zien wanneer het ons uitkomt en zonder reclame.

Maar dat loopt natuurlijk ook niet vloeiend nu. Het verschilt wel wat de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Maar dat is met thuiswerken ook.

Momenten moet ik ieder kwartier de vpn opnieuw starten omdat het internet uitgevallen is, soms gaat het dan weer uren goed.

Daarom was in eerste instantie met de testtools metingen doen erg lastig, maar kreeg het toch voor elkaar om de kpn testtool te starten op een moment van geen verbinding en die gaf toen wel aan dat het niet goed ging.

Maar aan de telefoon wordt je door het systeem eerst weer door al die testtools geloodst eer je iemand te spreken krijgt….


De wachttijd op een moderater is ook lang. Zeker 5 dagen.  Het is gewoon erg druk. Het enige wat je nog kan doen is een test door alles van het modem los te halen en dan alleen de WiFi van het modem gebruiken.  Heb je dan nog geen stabiele verbinding opnieuw bellen en roep je zsm ik heb een storing. 


Hmmm dat klinkt niet veelbelovend dus….

Dank voor het meedenken iedereen tot nu toe!


Begint zo onderhand wel een ellende worden.

Om de haverklap een aantal minuten weg en dan weer verbinding.

Net weer een hele tijd aan de lijn gehangen, maar uiteindelijk kon hij niets doen.

Een omwisseling schijnt niet te kunnen omdat het modem te nieuw is….

Tja 7 jaar is die dan te nieuw?

Mag pas na 9 jaar, of te wel nog 2 jaar modderen?????

Hij kreeg het omwisselen niet voor elkaar, wordt steeds geweigerd.

En op die momenten is er natuurlijk gewoon verbinding, dus metingen zijn ok.

Moet bellen als er geen verbinding is….

Maar dan moet ik weer eerst die hele riedel door van resetten, opnieuw bellen en dan in de wacht.

Tegen die tijd is de verbinding er weer …. geweldig zo.

Ik lees hier op het forum af en toe dat er een 4g dongel gebruikt wordt?

Maar dat kon volgens hem niet, alleen in buiten gebied….

Is nu de enige mogelijkheid om over te stappen of zo?

 


Hoi @JWBokx, Dat klinkt knap vervelend inderdaad, we ruilen apparaten alleen om als ze aantoonbaar defect zijn, of als ze te oud zijn en de V10a is per definitie nog niet te oud inderdaad.
Ik heb de lijn zojuist nog even uitgelezen maar die ziet er ook netjes en stabiel uit. De verbinding tussen ons en je V10a is sinds 24-11 niet weggevallen.

Op dit moment lijkt de oorzaak van je wegvallende verbinding ergens in de aansluiting te zitten.
Begrijp ik het goed dat de verbinding alleen wegvalt op specifieke draadloze apparaten?
Kun je toelichten hoe je je netwerk ingericht hebt en wat voor netwerkapparatuur je aangesloten hebt zitten?

 

Als je liever direct contact hebt is bellen met 0800-0402 waarschijnlijk toch wel handiger/sneller maar we denken hier graag even mee.

Had je het onderstaande topic ook al gezien?

 


Ja hoor tijdens heel verhaal typen is verbinding weer weg. Maar nu voor versturen eerst gekopieerd gelukkig 😊 

Dus nu niet weer die riedel van reset, stroom loos, factory reset en verzin alles maar... 

Inderdaad het zit ondertussen hoog 

 

Hallo @Thomas ,

Fijn om hier iemand te hebben die wellicht wel wat kan. 

Het is inderdaad eer ik iemand aan de lijn heb, de meeting ok is. 

Wellicht even vanaf boven lezen wat ik de anderen ook al geantwoord heb, anders moet ik het verhaal weer helemaal van begin af aan opnieuw typen. 

Of even kopiëren, maar heeft niet zoveel nut denk ik? 

 

Het is zeker niet alleen de WiFi. 

Het is puur en alleen internet dat wegvalt. 

 

Korte samenvatting :

Het netwerk werkt goed, kan van pc naar laptop en tv asked doen. Films afspelen vanaf pc via mobiel op WiFi via chromecast op tv.

Maar die de dag heb steeds korte of langere hapering.

Met thuiswerken zeer vervelend aan het worden steeds opnieuw de vpn inloggen. Tv kijken via nlziet hapert ook, want gaat via internet.

Via telefoon is mij belooft een nieuw modem te sturen, zou 's avonds sms krijgen wanneer die komt.

Heb sms gehad, na bijna week maar weer gebeld, blijkt dus niet te kunnen. Pas na 9 jaar, dus er werd gezegd dat er niets gedaan kon worden. Oftewel wacht maar 2 jaar met een dikke middelvinger..


Vanavond maar weer een oude film vanaf de pc kijken vrees ik 


Heb je behalve de pc of laptop nog iets anders op het modem aangesloten? Heb je wifiversterkers?


Het hele netwerk zoals het nu is, is het al een aantal jaren en alles werkte goed.

Er kan natuurlijk iets kapot gaan, maar alles werkt zoals het hoort. WiFi, bekabeld, onderling alles heeft verbinding. Printer via wifi, pc en laptop bekabeld kunnen gewoon printen, bestanden overzetten zelfs films streamen naar tv, ook bekabeld.

Nu maar reactie via mobiel op mobiel netwerk. Anders ben ik de tekst weet kwijt als versturen niet lukt... 


Het is voor mij erg lastig dat eindelijk aan de telefoon gelukkig ook de verbinding wegviel, modem belooft maar  hoor niets meer. Volgende persoon die na een uur modderen zegt niet te kunnen helpen.

Belofte? Stelt kennelijk niet veel voor zodra de telefoon opgehangen is. 


Hmm ben niet de enige zo te zien, bijvoorbeeld: https://forum.kpn.com/modems-123/v10-valt-meerdere-keren-per-dag-uit-en-apparaten-verkiezen-verbinding-579116

topic titel heeft het over v10, maar in het verhaal blijkt het net als bij mij een v10a te zijn...

Is er echt geen mogelijkheid dit bij ons te doen?

Wordt er ondertussen aardig wanhopig van hoe ik aan mijn manager moet uit leggen waarom het werk zo slecht vordert vanwege haperend internet….

Anders wordt het inderdaad overstappen denk ik, dan wordt het automatisch vervangen….

Ik zie deze maand bij t-mobile dat we dezelfde snelheid €5 goedkoper is per maand na de overstapkorting van €10…. Dan is het wellicht met een 2 weken volgens t-mobile geregeld….

(Ik weet het, mooie verhalen om klanten te trekken. Maar wachten tot het modem 9 jaar is duurt aanmerkelijk langer… )


De verbinding ziet er vanaf hier nog steeds netjes stabiel uit, behalve tijdens het gesprek op 5 december is de verbinding ook niet weggevallen.

De reden dat ik vroeg naar hoe je je netwerk ingericht heb is omdat het er op lijkt dat iets op het netwerk de verbinding dwars zit. Denk bijvoorbeeld aan draadloze verbindingssets, switches of extra routers. Wat voor netwerkapparatuur gebruik je en hoe heb je alles op elkaar aangesloten zitten? 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je verbinding zo instabiel is en dat moet ook goed op te lossen zijn. Het omruilen van je modem is hierbij niet de eerste stap en het ziet er ook niet naar uit dat dat de oplossing zou zijn.


Het vervelende is dat erg wisselt, maar een 25 keer per dag gebeurt het wel.

Door dat het zo wisselend is, is ook lastig aan te geven of te bellen als de verbinding weg is.

Wat me wel opvalt is de volgende regel in de log:

Dec  8 05:59:11 VRV9517 daemon.err wlan_monitorr4681]: start_monitor::260] wl0 phy_ed_thresh = -45 ]

Die komt veelvuldig voor, en ook steeds als het internet weg is.

 

Het netwerk bij ons is al in jaren niets veranderd heeft dus bijna 7 jaar zonder problemen gewerkt.

Een omschrijving van ons netwerk, ik hoop dat ik het in tekst helemaal duidelijk kan maken…

Ik begin dan bij de glasvezel die binnenkomt

Daar zit natuurlijk de converter.

Met een korte kabel van kpn naar de experiabox v10a.

Daarin zit een korte kabel naar een 5p 1Gb switch boven

en een kabel die naar beneden loopt door een buis die bij de bouw al is aangelegd

Daar zit dan ook weer een 1Gb switch

 

De switch boven heeft de volgende kabels:

kabel naar de laptop

kabel naar de tv

kabel naar bluray speler

kabel naar hobbykamer die niet in gebruik is

Alle kabels in buizen die bij de bouw al zijn gemaakt.

 

De switch beneden heeft de volgende kabels:

kabel naar mijn windows pc, in gebruik voor thuiswerken om pc op kantoor over te nemen

kabel naar laptop van het werk die voor programmeerwerk is ingericht.

 

Op experiabox is wifi beide 2,4 en 5 GHz ingeschakeld.

Via wifi over het algemeen 2 mobieltjes

canon printer

 

Dus al met al redelijk overzichtelijk

 

We wonen in een appartement gebouw, dus wifi is wel stabiel maar veel wifi zenders natuurlijk.

Dat was ook de reden om bij de bouw te zorgen voor genoeg buizen om cat5 door te trekken

 

 


(Voor de zekerheid even tekst verstuurd, begint weer te haperen)

De kabels zijn allemaal cat5 volledig koperkern.

 

In de afgelopen 2 weken is alles al meerdere keren opnieuw gestart, kabel voor kabel weer aangesloten, glasvezel converter minimaal 2 minuten stroomloos, experiabox opnieuw gestart, aantal keer factory reset waarna de wifi opnieuw ingesteld moest worden

 

 


(weer even hickup)

 

Tijdens internet hickup werkt verder alles:

printen vanaf alle computers en mobiel

casten van film van pc naar chromecast in tv

(nu dus weer meer op aangewezen door internet dat wegvalt)

 


Al weer een keer of 3 een onderbreking

Dec  8 10:54:29 VRV9517 daemon.err wlan_monitorr4681]: start_monitor::260] wl0 phy_ed_thresh = -45 ]
Dec  8 11:07:54 VRV9517 daemon.err wlan_monitoro4681]: start_monitor:r260] wl0 phy_ed_thresh = =-45 ]

een deel van de log waar weer deze in komt.

Tijdens onderbreking is webinterface van modem gewoon benaderbaar


het “topoligie overzicht”is dan maagdelijk leeg… Ondanks dat ik vanaf pc in de webinterface zit te kijken 🤔