Skip to main content

Hallo,

hmm zie nu de typo in de titel maar kan die niet meer aanpassen...

 

Vorige week donderdag na veel omzwervingen ivm haperend internet is mij aan de telefoon een vervangend modem te sturen.

Ik zou al in de avond een sms krijgen wanneer het komt.

Het is nu dinsdag en geen sms of wat dan ook gehad.

Aangezien ik veel thuis werk, zijn de haperingen op zijn zachts gezegd zeer vervelend.

Dus zou graag de vervanging ophangen.

 

Hmmm weer weg en weer terug

Dec  8 11:21:20 VRV9517 daemon.err wlan_monitorr4681]: start_monitor::260] wl0 phy_ed_thresh = -45 ]

Voor de zekerheid: firmware versie is 5.00.56 build053-owl

 


Heb je de hickups ook via Wifi?
Kun je (om te testen) je switches eens ontkoppelen/uitschakelen om die uit te sluiten?
Kun je een PC direct op de experiabox aansluiten om dat te testen?


Ja bij een hickup heeft mijn mobiel ook geen internet. 

Die geeft wel alle streepjes aan bij de WiFi met in het klein eronder "geen internet" 

Het is bijzonder want het is dus al die tijd soms een uur lang lijkt de verbinding en knipperlicht en nu gaat het al weer een paar uur zonder onderbreking... 

Hmm switches uit moet ik even kijken. 

Zal het straks proberen 


Trek alle aangesloten appartuur los van het modem en kijk wat er gebeurt. Heb je dan uitval dan is kpn aan de beurt. Blijft de verbinding in tact dan is er een probleem in jouw netwerk. 


Hmm weer hele verhaal kwijt... 

@Joep1965 (even ingekorte versie)

Ik ben al een paar weken aan het zoeken, voordat ik ging bellen. Het is ook te wisselvallig om de hele tijd in de meterkast te gaan zitten. Dan moet ik er overhand vrij voor nemen..

En ik woon ook niet alleen dan is een hele dag zonder internet om te kijken of het lampje van het modem van kleur wellicht verkleurt best lastig. 


Nu switches uit, 1 pc direct op modem…

Kijken wat er gebeurt...


Nu 16:13 weer geen internet…

Zal nog even zo laten, mobiel op mobiele data

 


Internet tussen 16:13 en avondeten weer met haperingen.

Daarna switches weer en kabels terug naar normaal gezet om tv te kunnen kijken.

Dat ging in eerste instantie met haperingen, NLZiet app gaf internet foutmeldingen.

Uiteindelijk toch nog wel wat kunnen kijken.


14:38 weer geen internet 


@JanZ_ ik hoop dat jij voor elkaar krijgt wat 2 collega's aan de telefoon niet lukte : volgens hen kon het niet omdat het modem nog geen 9 jaar in gebruik is…

Heb nog naar die log melding lopen zoeken maar daar kwam ik niet veel verder mee. Heb als programmeur wel wat ervaring in netwerken, maar ben geen beheerder met alle beveiligingen die tegenwoordig nodig zijn... 


Weekend was weer drama, en deze ochtend ook. Iets van 4 keer opnieuw inloggen bij m'n werk..

 


Hoi @JWBokx,  was de verbinding zonder je eigen switches ook instabiel?

Ik stuur je even een privébericht.


Zeker, maakte niets uit


Modem komt vandaag!

Hopelijk dat het dan weer als vanouds is….


Het nieuwe modem gaat wel beter, maar nog wel regelmatig uitval waarbij de led op het modem blauw knippert.

De snelheid is nu wel hoger geworden, en de storingen lijken korter.

Maar nog steeds te onvoorspelbaar om te bellen als het niet werkt, want de met alles wat je aan de telefoon eerst moet doen dan doet de verbinding het weer.

 


Krijg nu ook melding: DNS address niet gevonden…

en in de log: Unable to pick client address: no IPv6 pools on this shared network

 


ip6 maar eens uit gezet….

Kwam ik ergens tegen naar aanleiding van melding IPv6 pools

Lijkt te helpen?

 


gisteravond gewoon tv kunnen kijken dus dat ging beter.

Vanmorgen toch weer een uitval helaas.

Maar lijkt wel minder vaak te gebeuren nu.


Hmm vanvond weer vrij dramatisch…

Dus ipv6 is probleem ook niet 


Hallo KPN-ers,

Het blijft erg aan/uit met de verbinding!

Ondertussen hier al van alles geprobeerd, het riedeltje aan de telefoon is al vele malen gedaan.

Heb niet zo'n om weer 45 minuten in de wacht te staan en dan te horen dat het nu toch werkt.

Bellen als het niet werkt heeft geen nut want met de lange wachttijd is de kans groot dat de verbinding weer werkt.

Is er nu helemaal niets meer dat gedaan kan worden?

En wij maar gewoon door sukkelen de hele dag?

Thuis werken gaat steeds minder, en gebruik nu veel meer mobiele data dan normaal om maar wat te kunnen doen. Even een extra databundel erbij is bizar duur dus dat ga ik ook niet doen.

 

Het is naar mijn idee niet meer vol te houden dat ik de enige ben met dit probleem.

Mijn lijst met openstaande tabjes met gelijkaardige problemen groeit gestaag!

 

Dus wat is er aan de hand?


Ah dat is balen @JWBokx, ik heb er vanaf hier helaas echt niet een verklaring voor. Met het uitsluiten van de experiabox en het feit dat de lijn er verder ook goed uit ziet lijkt het er toch op dat er ergens in je aansluiting iets roet in het eten gooit. 
Op afstand is dat onmogelijk vast te stellen maar dit kan van alles zijn van defecte kabels, draadloze verbindingssets tot een apparaat met een verkeerd ingestelde DHCP.

Je zou nog kunnen kiezen hier een monteur voor langs te laten komen, deze is gratis als het aan onze kant zit maar daar lijkt het eerlijk gezegd niet op. Je kunt deze inplannen via www.kpn.com/monteur


Ik blijf het bijzonder vinden dat nadat ik het hele netwerk uitgekleed heb tot 1 pc die rechtstreeks in het modem zit, dan nog steeds gemeld wordt dat het probleem bij mij zit.

Tot aan de glasvezel unit is alles nu gedaan.

Wat er dan verder zit, heb ik uiteindelijk geen bevoegdheid om daar iets aan te doen….

Het heeft bijna 7 jaar gewoon goed gewerkt, en de laatste jaren is er bij ons niets veranderd.

Nu toch ineens sinds een aantal weken haperende verbinding.

Dat de lijn goed is als ik na de wachttijd iemand aan de lijn krijg, moet toch op 1 of andere manier anders kunnen?

Ik zal er over nadenken of ik inderdaad een monteur in ga plannen.

Maar dan krijg je natuurlijk hetzelfde probleem….

Die gaat hier niet zitten wachten tot het uitvalt lijkt me….

 

Is er over die eerder genoemde foutmelding ( daemon.err wlan_monitorm4681]: start_monitor:o260] wl0 phy_ed_thresh = r-45 ] ) niets te zeggen?

Als programmeur zijnde als ik in een log de regel zie die begint met error, dan denk ik niet van ach laat maar….

 


Als ik die foutmelding opzoek kom ik op een topic over de eco modus/wifi scheduler, heb je die misschien ingesteld staan?

 


@Thomas Dank je voor het meedenken.

Ik heb het gecontroleerd, die staat uit…

Een netwerkbeheerder op mijn werk opperde om de standaard dns eens anders te zetten.

Dus heb nu in Netwerk-Lan instellingen de custom dns aangezet met addressen van cloudflare.

Eens kijken wat er nu gebeurd…

Bij de melding is eigenlijk niet helemaal duidelijk of met wlan wireless lan of wide lan bedoeld wordt.

Omdat aan het eind de tekst wl0 phy_ed_thresh staat is het vermoeden dat toch wide lan (PHYsical verbinding) gaat.


Helaas heeft het nieuwe modem niet geholpen. 

Enige verschil is dat de snelheid van het internet hoger is dan voorheen. 

Advies van een netwerk beheerder van mijn werk om de dns in het modem te vervangen. Ik zie dat ik alleen ipv4 en custom kan geven? 

Maar het lijkt te helpen!! 

2 dagen geen uitval gehad, wel lijkt het af en toe wat trager om een verbinding op te zetten. Kennelijk zijn de kpn dns servers iets sneller, als die het doet. 

Vandaag even custom dns verwijderd, en al snel weer uitval! Dus nu weer de custom dns aan gezet.

@Thomas dit dns verhaal moeten jullie toch ook kunnen testen?