Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

Hmmmz, als de module niet te koop is…. dan is de kans ernstig klein dat iemand hem toch heeft...


Hier kan ik me volledig in vinden.

Bron.


Hmmmz, als de module niet te koop is…. dan is de kans ernstig klein dat iemand hem toch heeft...

Dit dacht ik al. Daarom gooi ik dit balletje ook even op.

> dan is de kans ernstig klein dat iemand hem toch heeft...

Nou die kans krijg ik om die toch te kunnen bemachtigen. Zal ik dus wel weer de eerste mee zijn ;-)


Hmmmz, als de module niet te koop is…. dan is de kans ernstig klein dat iemand hem toch heeft...

Dit dacht ik al. Daarom gooi ik dit balletje ook even op.

> dan is de kans ernstig klein dat iemand hem toch heeft...

Nou die kans krijg ik om die toch te kunnen bemachtigen. Zal ik dus wel weer de eerste mee zijn ;-)

Hou ons op de hoogte van je ervaringen! 


Je bent niet de enige 😊, ik wacht ook met smart op een compatible SFP+ module voor XGS-PON

 


Je bent niet de enige 😊, ik wacht ook met smart op een compatible SFP+ module voor XGS-PON

Waarom wacht je daar met smart op?


Omdat ik de glasvezel direct op mijn Draytek wil aansluiten en meteen een stekker vrij maak in de meterkast. 

Zo min mogelijk apparatuur in de kast, er hangt al genoeg 😂


Omdat ik de glasvezel direct op mijn Draytek wil aansluiten en meteen een stekker vrij maak in de meterkast. 

Zo min mogelijk apparatuur in de kast, er hangt al genoeg 😂

Wil je echt zeggen dat dat kleine kastje dat over de FTU geschoven is een probleem is? Als ik je een oprecht en gemeend advies mag geven: Laat die XGS.PON van KPN gewoon lekker z'n werk doen en stop een simpele RJ45 SFP module in jouw Draytek, dat kan je een hoop ellende besparen en zal sowieso veel, heel veel goedkoper zijn.

Geen dure XGS.PON SFP module en geen glasvezel reinigingspen maar een simpel stekkerblokje van een paar eurotjes.


  Uit ander topic van @gensnet 

Mijn FRITZ!Box 5530 fiber mèt xgs-pon module is in ieder geval geschikt voor glasvezel xgs-pon en ik heb ook passende groene sc/apc-stekkers (aan beide kanten) voor de glasvezel tussen de ftu en de xgs-pon module. Maar het huidige glasvezeldraad die nu gebruikt wordt, moet ook te gebruiken zijn met xgs-pon, omdat die óók aan beide kanten dezelfde groene sc/apc-stekkers heeft.

 

Afgelopen donderdag is mijn glasvezel naar binnen aangelegd maar niet getest of geactiveerd door KPN Netwerk (hopelijk gebeurd dat snel). Wel weet ik door met de dame van de afsprakenlijn van KPN Netwerk te bellen dat het netwerk XGS-PON gaat worden, want ze beschreef dit (O)NT kastje https://www.kpnwebshop.com/xgspon-ont/2?origin=913

Orginele XGS-PON (O)NT van KPN

Nu leek het mij handiger om als ik toch nieuwe apparatuur moet kopen ik maar beter voor de nieuwe FRITZ!box 5590 kan gaan die rechtstreeks fiber ondersteund. Hopelijk daardoor nog betere latency en scheelt weer een extra mediaconverter / Chipsset voor DSL dat ik niet gebruik (stel ik zou een andere FRITZ!box hebben gekozen).

 

Nu ben ik wel benieuwd, ik heb net de 5590 binnen via https://www.notebooksbilliger.de/avm+fritzbox+5590+fiber+763141?nbbct=4001_geizhals

voor 289 euro (bij veel shops ongeveer deze prijs)

 

De SFP module is nog in bestelling, hoop dat ik de juiste heb en niet de SFP zonder plus voor de 5530

https://www.octo24.com/shop/de/Zubehoer/Weiteres-Zubehoer/AVM-FRITZ-SFP-Glasfaser-Modul-XGS-PON-ITU-T-G-9807-111LB0004::310260.html

111LB0004 AVM FRITZ!SFP Glasfaser-Modul XGS-PON ITU-T G.9807 (111LB0004) voor 87,44 EUR + 20 euro verzendkosten (zucht, maar dan heb je wel wat)
 

Heb ik de goede kabels?

 

Bij mijn 5590 zit 4m glasvezelkabel (LC/APC - LC/APC) maar ik dacht/las dat dit sowieso niet goed is.

 

Dus had daarom deze onderstaande besteld bij https://fritzshop.nl/470-glasvezel

Glasvezelkabel-set BLAUW (kabel met koppelblok) (SC-UPC/LC-APC) 2 Meter

 

Ook had ik een TK-01 Patch cover besteld via de KPN webshop https://www.kpnwebshop.com/modems-routers/producten/patchcover-kit-ftu-tk01/2

Deze heeft ook al kabels. Intern een blauw van de TK01 naar female waar je dan de kabel in steekt, lijkt erg op dezelfde die ik ook los heb.

De losse kabel is (van groen naar blauw) Die groene zat al rechtstreeks aangesloten op die patch cover. En dan heb je blauw over naar de SFP module straks. Klopt dit?

FTU-TK01 + Patchcover kit (groen onderin en blauw aan het eind)

Ik ben benieuwd of dit de juiste dingen zullen zijn en ben erg benieuwd of ik het werkend ga krijgen. Eerst in iedergeval maar de gereedmelding en levering van de SFP module afwachten, dat zal waarschijnlijk in het weekend of begin komende week opgestuurd worden.


Hier zag ik trouwens een discussie erover.

 


Hopelijk daardoor nog betere latency en scheelt weer een extra mediaconverter / Chipsset voor DSL dat ik niet gebruik (stel ik zou een andere FRITZ!box hebben gekozen).

Je zult hierdoor geen verbetering of verslechtering in latency meten. De latency veroorzaakt door een ONT is sowieso al verwaarloosbaar laag.

Als je de 4060 had gekozen dan had je ook geen extra chipset voor DSL gehad.

Ik ben persoonlijk absoluut niet voor het gebruik van een eigen NTU of ONT. Er zijn mijns inziens geen functionele voordelen van het gebruik van een eigen NTU of ONT en technisch zijn de voordelen ook te verwaarlozen. Financieel ga je er alleen maar op achteruit maar daar was je zelf ook al achter gekomen. Je hebt maarliefst,€202,44 meer uitgegeven dan als je voor de 4060 had gekozen.

Mijn advies is altijd om gewoon de NTU/ONT die door de provider geleverd wordt te blijven gebruiken, de keuze in geschikte routers is daarmee veel groter. Het heeft ook nog als voordeel dat je eenvoudig kun switchen naar een provider die een andere techniek gebruikt. Als je bijvoorbeeld zou willen switchen naar T-Mobile dan moet je juist weer een G.PON SFP module hebben. Ja, ik weet het, die is al meegeleverd bij de 5590 maar ik schrijf dit ook voor mensen die een andere router hebben aangeschaft of van plan zijn aan te gaan schaffen.


Hallo @janwilnl Ik ben het volledig met @wjb eens en de TK01 had je ook niet los hoeven te bestellen, is onderdeel van de standaard levering van de glasvezel. Geld uitgegeven voor niks dus.

 


Hallo @janwilnl Ik ben het volledig met @wjb eens en de TK01 had je ook niet los hoeven te bestellen, is onderdeel van de standaard levering van de glasvezel. Geld uitgegeven voor niks dus.

 

Klopt, maar had toch nieuwe apparatuur nodig vandaar uiteindelijk die keuze.

 

Die tk01 patch cover is wel een speciaal ding daardoor hoeft deze niet los in de TK01 rechtstreeks maar is het net wat beter weggewerkt 


Klopt, maar had toch nieuwe apparatuur nodig vandaar uiteindelijk die keuze.

Maar waarom geef je dan €202,44 meer uit dan nodig was geweest?

5590 kost €289,- terwijl de 4060 voor €209,- gekocht kan worden. Dat scheelt dus €80,-. Tel daar €107,44 bij op die je besteed hebt aan de XGS.PON SFP module en €15,- voor die patchcover en je bent bij €202,44.

 


Klopt, maar had toch nieuwe apparatuur nodig vandaar uiteindelijk die keuze.

Maar waarom geef je dan €202,44 meer uit dan nodig was geweest?

5590 kost €289,- terwijl de 4060 voor €209,- gekocht kan worden. Dat scheelt dus €80,-. Tel daar €107,44 bij op die je besteed hebt aan de XGS.PON SFP module en €15,- voor die patchcover en je bent bij €202,44.

 

Ja klopt maar ging er vanuit dat het sowieso beter zou zijn dan via de (O)NT van KPN naar experiabox. Eigenlijk ging ik ervanuit dat de 5590 al de goede SPF modules zou hebben en daarom daarvoor gekozen ipv de 4060. Door de XGS.PON spf komt het uiteindelijk minder fijn uit qua kosten maar verwacht dat het wel goed zal draaien uiteindelijk 


...ging er vanuit dat het sowieso beter zou zijn dan via de (O)NT van KPN naar experiabox

Dat klopt, maar de bottleneck zit daarbij in de Experia/KPN Box, niet in de (O)NT.

Ik hoop dat topics als deze mensen aan het denken zet en zal helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. Persoonlijk vind ik meer dan €200,- extra voor een eigen ONT wel heel veel geld wetende dat men er geen voordelen van zal ervaren.


Vorige week donderdag 02 juni is mijn FTU-TK01 geplaatst, helaas is de verbinding nog niet gereed gemeld/actief gezet door KPN netwerk. 2 van mijn buren zijn al wel enkele dagen geactiveerd en kunnen nu dus via hun provider een monteur regelen als ze willen. Ik verwacht dat mijn verbinding dan ook binnenkort komt. Ik was de eerste die ze aansloten die dag, helft was niet thuis of kon niet ivm gegoten leidingen. Ongeduldig afwachten dus 😎

 

Nu weet ik eigenlijk nog niet welke kabel ik kan gebruiken, ik gebruik het liefste zo min mogelijk koppelingen (ivm demping, etc.). In een eerder topic van @NHendriks begreep ik dat wat ik moet hebben eigenlijk groen naar groen moet zijn. 

 

Voor de zekerheid heb ik hier nog wat foto’s. Hoe sluit ik dit aan met zo min mogelijk tussen/koppel stukjes. Denk dus een kabel die dan van groen SC naar groen LC gaat.

Aansluiting IN de FTU-TK01 (foto gemaakt tijdens installatie, uiteraard nooit zomaar open maken zo’n FTU!)
Doos van de Patch Cover
De meegeleverde kabel in de TK01 Patch. Dit is een SC/APC ? 
Onderkant patch cover (er zit dus eigenlijk een koppelblokje in)

Als ik het goed begrijp zou ik het beste een GROEN SC/APC (vanaf TK01 patchcover koppelstukje in cover) naar FRITZ!box GROEN LC/APC moeten vinden

Hoewel dit ook zou moeten werken https://www.laag1.nl/product/l1-lc-a-sc-u-2mm-2m-sx/ is het volgende wel het beste toch? https://www.utp-kabel.nl/os2-simplex-glasvezel-kabel-lc-apc-sc-apc-1m.html en https://www.bnsdistribution.eu/nl/kabels/1179-fiber-patchcord-sc-apc-to-lc-apc-armoured-2-meter-3mm.html 

Dit omdat die APC door de interne schuinheid (zie plaatje hierboven) minder demping heeft (ik zal het wel beetje onduidelijk uitleggen, sory). Eigenlijk zou dus wat ik al heb de kabel in de patch cover wat op BLAUW SC/(U)PC eindigt met een koppelblok en de bestaande BLAUW SC-(U)PC naar GROEN LC/APC ook moeten werken maar dan zit er dus een extra koppelstuk tussen. Dan zou een kabel zoals in die linkjes beter moeten zijn, mits de juiste kabel natuurlijk.

En intern dus dat het recht gaat ipv schuin. Het meest optimaal lijkt mij dan dit:

 

Klopt dit wat ik denk en is deze kabel dus eigenlijk het beste https://www.utp-kabel.nl/os2-simplex-glasvezel-kabel-lc-apc-sc-apc-1m.html

 

@wjb ik weet het je bent tegen eigen (O)NT want zou toch weinig verschil maken maar omdat ik nu eenmaal alle spullen al heb vind ik het een beetje zonde om het dan niet helemaal goed te regelen. Voor de anderen/meelezers: Bezint eer ge begint ofzoiets haha


Ik ben ook aan het voorbereiden op de glasvezel aansluiting die in oktober wordt aangelegd door Glaspoort met een PON aansluiting volgens hun helpdesk. Maar is dit nu GPON of XGSPON? Dat zeggen ze niet. Ik hoop dat tegen die tijd de Fritzbox 5590 leverbaar is in Nederland. Merkwaardig vond ik antwoord van de Fritzshop dat de XGSPON SFP voor de Fritzbox niet leverbaar wordt. Dit is in tegenstelling wat op hun website staat.


Zover ik hier zie zou dat dit worden 

 via duitsland is een XGS PON module van fritzbox te bestellen maar als je slim bent wacht je even af tot mijn verbinding actief is (hopelijk binnenkort). Dan kan ik er meer over vertellen.

 

Zover ik dus heb uitgezocht zou op de TK01 patchcover (dat moet je natuurlijk dan wel hebben) dit moeten worden aangesloten GROEN SC/APC (vanaf TK01 patchcover zit intern een koppelstukje in cover) naar GROEN LC/APC op de FRITZ!box SFP module die je dan los koopt

 

Maar vergeet sowieso de fiber cleaners niet, zowel voor SC als LC (waarschijnlijk heeft de KPN monteur deze ook maar je weet he tnatuurljk niet. Dit is wel best belangrijk want vaak zijn nieuwe kabels op de connectoren toch nog vies. 

 

Qua kosten is dit zoals @wjb  zegt niet handig vooral omdat er weinig extra/verschil is met de NT van KPN zelf en dan naar een fritzbox router (of een ander merk)


Ik heb inmiddels de XGS PON module ontvangen van Fritz en het blijkt een BLAUWE?! SC UPC of is het SC PC Aansluiting te zijn. (volgens hier SC/UPC https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!SFP_XGS-PON

 

Dus in dit geval dus helemaal geen kleine LC connector die zijn alleen voor de GPON en AON modules.

 

Dus dan zou de kabel die ik moet gebruiken van groen SC/APC naar BLAUW SC/UPC zijn (of gewoon die dus al eigenlijk bij de T01 patchcover zit. Want het kan wel op elkaar en beschadigd dan niks. Ik vind het ook raar omdat ik begreep dat het eigenlijk niet de bedoeling is om kleuren om te wisselen. Want in de TK-01 zit GROEN APC en in de SFP module BLAUW UPC

 

Maar door de betere polijsting van SC/UPC is deze zover ik begrijp eigenlijk beter dan de meegeleverde SC/PC kabel.

 

Dit vond ik over het verschil tussen SC/PC en SC/UPC (dit is het eigenlijk een verbetering van PC, beter gepolijst/bewerkt dus minder demping etc)

https://community.fs.com/blog/pc-vs-upc-vs-apc-connector-selecting-the-right-fiber-connector-type.html

en https://support.zyxel.eu/hc/nl/articles/360005173700-Beschrijving-van-de-optische-connectoren-SC-APC-en-SC-UPC-die-worden-gebruikt-in-GPON-apparaten

 

@NHendriks / @LaurensZalm  klopt dan toch zo?

Ja, ik vind het nu zonde om terug te krabbelen dus ik sluit later gewoon mijn nieuwe fritz modem aan als NT (uiteraard na eerst via de officiele NT getest te hebben. Maar daarvoor moet eerst de verbinding geactiveerd worden wat echt mega lang duurt na het aansluiten van de TK01 op 02 juni… buren die op dezelfde dag aangesloten zijn kunnen al wel actief maargoed dat is ander verhaal… piep kpn netwerk met aannemers en van kastje naar de muur idee)


Hier een mooi filmpje over de types 

 


@janwilnl 

Deze moet je hebben Link let op de lengte.

De xgspon module van fritz is SC/UPC.

In mijn geval is het ftu SC/PC en gebruik een SC/UPC naar LC/APC kabel.

De LC/APC gaat in mijn AON module van de  fritzbox 5590 

 


Ja, ik heb nu deze https://www.centralpoint.nl/fiber-optic-kabel/ubiquiti-networks/ufiber-patchcord-upc-apc-art-uf-sm-patch-upc-apc-num-12011555/ echt merk ook haha.

 

Want mijn TK01 FTU is GROOT GROEN SC APC en de XG-PON SFP is GROOT BLAUW SC UPC


Ja, ik heb nu deze https://www.centralpoint.nl/fiber-optic-kabel/ubiquiti-networks/ufiber-patchcord-upc-apc-art-uf-sm-patch-upc-apc-num-12011555/

Want mijn TK01 FTU is GROOT GROEN SC APC en de XG-PON SFP is GROOT BLAUW SC UPC

Klopt is de juiste net als mijn link.

Heb je hem al en werkend.?

 


Ja ik heb alles in huis maar KPN netwerk werkt beetje tegen helaas, zie 

 

Al twee keer gebeld en bericht gestuurd. Vrijdag laatste bericht dat ze echt zo snel mogelijk bellen...