Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

Dit zijn een paar “oude” benamingen die uit het analoge tijdperk komen ...

Wauw, heb je een link naar waar ik dat kan nalezen. Ik ga zelf toch al wel een flink aantal jaartjes mee maar dat deze termen uit het analoge tijdperk zouden komen …

Je bent nooit te oud om te leren dus ik ben benieuwd naar een bron.


Dit zijn een paar “oude” benamingen die uit het analoge tijdperk komen ...

Wauw, heb je een link naar waar ik dat kan nalezen. Ik ga zelf toch al wel een flink aantal jaartjes mee maar dat deze termen uit het analoge tijdperk zouden komen …

Je bent nooit te oud om te leren dus ik ben benieuwd naar een bron.


Die oude sterk achterhaalde meuk staat niet meer op internet sinds pttelecom kpn heet.


Nu ben ik zelf niet van plan om mijn router direct op het glasvezel aan te sluiten… Dit omdat ik voor mij zelf de meerwaarde niet zie.

Wat ik me echter wel afvraag is hoe dit nu met support zit als er een verstoring is. 

Nu heb ik zelf nog geen enkele verstoring gehad. En de enige reden om apparatuur te herstarten waren updates van de firmware.

Momenteel kan ik heel eenvoudig het geleverde KPN modem aansluiten om snel uit te kunnen sluiten of het probleem intern of extern zit. Indien intern, dan moet ik zelf aan de slag, indien extern, dan kan ik KPN bellen voor ondersteuning met uiteraard de KPN modem aangesloten en eventueel na het uit en weer inschakelen van het NT.

> Nu ben ik zelf niet van plan om mijn router direct op het glasvezel aan te sluiten…
> Dit omdat ik voor mij zelf de meerwaarde niet zie.

Dàt mag, maar dring dan niet jou mening mij op. Ik zie wel degelijk “meerwaarde” en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden. Ga ik tegen een raad/advies in en stoot dan mijn hoofd is dat dan eigen schuld dikke bult. Mensen leren van “vallen” en “opstaan”…...

> Wat ik me echter wel afvraag is hoe dit nu met support zit als er een verstoring is. 

Iedere keer word je met dit argument de hoek in gepraat. Eigenlijk onzin, maar tsja wanneer dit nu één keer de ronde gaat, krijg je dat er weer moeilijk uit…….

> Nu heb ik zelf nog geen enkele verstoring gehad.

En als ik een voorspelling mag doen, krijg je die ook nooit. Wanneer je niets doet wat de kpn niet wil of toestaat, ben je gevrijwaard van “storing” bij andere mensen.

Ik heb iets nieuws gedaan en de kpn heeft zonder morren en afraden dingen mogelijk gemaakt. Wanneer ik die dingen niet kon realiseren (omdat ik dan andere mensen zou storen), had de kpn dit domweg niet mogelijk moeten maken. Zo eenvoudig is dat…….

> na het uit en weer inschakelen van het NT.

Bij glasvezel heb je géén NT maar een FTU. Een NT wordt gebruikt bij (V)DSL en een FTU bij glasvezel. De FTU wordt doorgaans op de (ik weet de officiële naam niet; wordt mediaconvertor genoemd of ook wel “modem”) aangesloten en dan kun je met UTP-kabel je apparatuur aansluiten middels een RJ-45 stekker.

Bij glasvezel heb je geen NT ?

@gensnet wat is er loos ik vindt je wel erg warrig overkomen.

 

De term NT doet mij trouwens nog erg aan vroeger met ISDN denken, wij hadden dat vrij vroeg in 1995 denk ik. En we kregen toen thuis een NT1. Was ideaal dat ISDN kon ik stiekem internetten met mijn ISDN modem in mijn laptop (had telefoonkabel doorgetrokken van de werkkamer van mijn vader). Later kwam dan ADSL met een echte Speedtouch 510 volgens mij, kwam laatst de installatie cd's daarvan nog tegen in oude koffer met spullen/gereedschap

 

Goeie oude tijd 🙂

Wie had toen kunnen denken dat we nu thuis gewoon 1Gbp/s zouden krijgen als prive persoon

 

oja Chriet wel

 

Die tijd ken ik ook nog.

Ik had isdn met pci kaart in mijn desktop.

En dubbele lijn kon 14 kb halen met muziek downloaden. (Mp3 paar minuten)

Alleen was er geen telefoon verbinding meer.

En de tikken op de zaak waren hoog.

Later kwam de schotel zenden en ontvangen

Bysky installatie duur en het werkte wel maar beperkt data.

Pfff blij dat ik glasvezel heb nu in het buitengebied.

En die glasvezel ligt letterlijk in de stront.😅

https://www.rioned.nl/news/internet-via-het-riool-goedkoop-en-supersnel/

 

 

Ja, ik heb ook een mooie poos IDSN gehad. Als je eens zou gaan rekenen wat die spullen toentertijd al kosten, schrik je. Nu zijn ze waardeloos geworden en kunnen bij het vuilnis.


En dan vindt ik het nog jammer dat @gensnet niet de ont van de GPON wou clonen.

Om te proberen of dat werkt.

De tijd dat de fritzbox online komt is best hoog.

Je moet echt geduld hebben.

Bij de 5490 was direct verbinding.

Bij de 5590 duurt het best ff. (AON)

Ik ga het volgende week zien bij T-Mobile gpon.

Maar eerst ff de Nokia 8000 box testen met kpn Android tv app. 

En de ervaringen delen. 

 

 

 


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?

Daar gaat Eric niet over en heeft er niks mee te maken.

Er moet een registratie van een ont sn. In het systeem gezet worden. 

Door monteur of klantenservice.

En als je die ont sn. Clonet.

het systeem denkt dat je de (losse) ont gebruikt.

Je kunt ook het serienummer van de sfp module geven. 

Maar dan heb je geen backup naar de ont (terug naar oude situatie)

Ik laat het zeker weten op het kpn forum hoe ik dit bij T-Mobile heb gedaan.

 

 


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?

Daar gaat Eric niet over en heeft er niks mee te maken.

Er moet een registratie van een ont sn. In het systeem gezet worden. 

Door monteur of klantenservice.

En als je die ont sn. Clonet.

het systeem denkt dat je de (losse) ont gebruikt.

Je kunt ook het serienummer van de sfp module geven. 

Maar dan heb je geen backup naar de ont (terug naar oude situatie)

Ik laat het zeker weten op het kpn forum hoe ik dit bij T-Mobile heb gedaan.

 

 

> Er moet een registratie van een ont sn. In het systeem gezet worden. Door monteur of klantenservice.

Dàt is momenteel de enige mogelijkheid. Dat cloonen werkt niet en ook niet het serienummer van de SFP-module en ja je hebt dan nu ook nog geen mogelijkheid om terug naar de oude situatie te gaan. Tenminste niet via dat servicetool. Je zult dan met de kpn moeten bellen om te vragen dat je hun ONT weer wilt gebruiken.


@gensnet

Wat is nou het probleem.

Werkt de fritzbox 5530 niet met de Xgspon module. ?

 

 

Er is helemaal geen probleem. Problemen worden er hier door de “gevestigde orde” bedacht.


@gensnet

Wat is nou het probleem.

Werkt de fritzbox 5530 niet met de Xgspon module. ?

 

 

Er is helemaal geen probleem. Problemen worden er hier door de “gevestigde orde” bedacht.

Wat moest je aanpassen van moderator Bram.

Bram is een prima moderator 👍

En ik vindt het helemaal niet netjes om deze text te gebruiken.

(Moest dit aanpassen van ene moderator Bram)

 

 


@gensnet 

Het is toch jammer dat je niks probeert.

Kleur en de soort patchkabels. 

Geen bal verstand van roepen dat andere leden geen verstand hebben.

Ik zal zeggen pleur die 5530 gewoon achter de ont waarom glas je weet zelf niet eens wat het is. 

Ik ben nu 😡


@gensnet

Wat is nou het probleem.

Werkt de fritzbox 5530 niet met de Xgspon module. ?

 

 

Er is helemaal geen probleem. Problemen worden er hier door de “gevestigde orde” bedacht.

Wat moest je aanpassen van moderator Bram.

Bram is een prima moderator 👍

En ik vindt het helemaal niet netjes om deze text te gebruiken.

(Moest dit aanpassen van ene moderator Bram)

 

 

Er is hier wel meer niet netjes. De tekst zou een politieke mening geven en dat hoort hier niet in dit forum. De struisvogel methode; je kop in het zand steken om niets te hoeven zien.


@gensnet

Wat is nou het probleem.

Werkt de fritzbox 5530 niet met de Xgspon module. ?

 

 

Er is helemaal geen probleem. Problemen worden er hier door de “gevestigde orde” bedacht.

Wat moest je aanpassen van moderator Bram.

Bram is een prima moderator 👍

En ik vindt het helemaal niet netjes om deze text te gebruiken.

(Moest dit aanpassen van ene moderator Bram)

 

 

Er is hier wel meer niet netjes. De tekst zou een politieke mening geven en dat hoort hier niet in dit forum. De struisvogel methode; je kop in het zand steken om niets te hoeven zien.

Wat is nou het probleem!?


Sorry ik kan het niet laten.

Ik drink er nog een.

Dit gaat nergens over 

 

 


@gensnet

Wat is nou het probleem.

Werkt de fritzbox 5530 niet met de Xgspon module. ?

 

 

Er is helemaal geen probleem. Problemen worden er hier door de “gevestigde orde” bedacht.

Wat moest je aanpassen van moderator Bram.

Bram is een prima moderator 👍

En ik vindt het helemaal niet netjes om deze text te gebruiken.

(Moest dit aanpassen van ene moderator Bram)

 

 

Er is hier wel meer niet netjes. De tekst zou een politieke mening geven en dat hoort hier niet in dit forum. De struisvogel methode; je kop in het zand steken om niets te hoeven zien.

Wat is nou het probleem!?


Het probleem is het probleem…...


Sorry ik kan het niet laten.

Ik drink er nog een.

Dit gaat nergens over 

 

 


Zo laat nog drinken voor het slapen gaan?


@gensnet

Het is vrijdag.🍻

Oeps Zaterdag ochtend 🥱


@gensnet

Het is vrijdag.🍻

Oeps Zaterdag ochtend 🥱


Nou alvast dan maar welterusten!


Mijn 200mbit werkt prima direct op glasvezel

Ha ha .

 


Nu ben ik zelf niet van plan om mijn router direct op het glasvezel aan te sluiten… Dit omdat ik voor mij zelf de meerwaarde niet zie.

Wat ik me echter wel afvraag is hoe dit nu met support zit als er een verstoring is. 

Nu heb ik zelf nog geen enkele verstoring gehad. En de enige reden om apparatuur te herstarten waren updates van de firmware.

Momenteel kan ik heel eenvoudig het geleverde KPN modem aansluiten om snel uit te kunnen sluiten of het probleem intern of extern zit. Indien intern, dan moet ik zelf aan de slag, indien extern, dan kan ik KPN bellen voor ondersteuning met uiteraard de KPN modem aangesloten en eventueel na het uit en weer inschakelen van het NT.

> Nu ben ik zelf niet van plan om mijn router direct op het glasvezel aan te sluiten…
> Dit omdat ik voor mij zelf de meerwaarde niet zie.

Dàt mag, maar dring dan niet jou mening mij op. Ik zie wel degelijk “meerwaarde” en ik hoef me daar niet voor te verantwoorden. Ga ik tegen een raad/advies in en stoot dan mijn hoofd is dat dan eigen schuld dikke bult. Mensen leren van “vallen” en “opstaan”…...

 

Correct lezen is ook een kunst, dat IK de meerwaarde niet zie is niet dat jij die niet ziet.

Iets met hele korte teentjes pfff


Correct quoten blijft ook een kunst 🤣

Ik zie de meerwaarde ook niet hoor,... Ik heb nu gewoon de Fritz4060 gekocht, komende 20 jaar mee klaar. Als ik volgend jaar glas heb, hoef ik alleen het modem eens opnieuw in te stellen. Kabel vanuit glas naar router en klaar. Wil ik weer eens naar de kabelboer stel ik 'm wederom  opnieuw in qua provider en klaar. 


Correct quoten blijft ook een kunst 🤣

Ik zie de meerwaarde ook niet hoor,... Ik heb nu gewoon de Fritz4060 gekocht, komende 20 jaar mee klaar. Als ik volgend jaar glas heb, hoef ik alleen het modem eens opnieuw in te stellen. Kabel vanuit glas naar router en klaar. Wil ik weer eens naar de kabelboer stel ik 'm wederom  opnieuw in qua provider en klaar. 

20 jaar mee ook wat overdreven i.v.m. update firmware.

In mijn ogen is de Fritzbox 5590 nog de beste.

Ook al zal je deze via wan poort5 op het glasvezel kastje aansluiten.

de 5590 heeft gewoon meer aansluitingen waaronder analoge telefoon poort.

En de 5590 kun je normaal ophangen.

Een mooie bijvangst is direct op glasvezel. (maar moet niet) OO nee de 5590 was bedoeld voor direct op glas 😅


Correct quoten blijft ook een kunst 🤣

Ik zie de meerwaarde ook niet hoor,... Ik heb nu gewoon de Fritz4060 gekocht, komende 20 jaar mee klaar. Als ik volgend jaar glas heb, hoef ik alleen het modem eens opnieuw in te stellen. Kabel vanuit glas naar router en klaar. Wil ik weer eens naar de kabelboer stel ik 'm wederom  opnieuw in qua provider en klaar. 

20 jaar mee ook wat overdreven i.v.m. update firmware.

In mijn ogen is de Fritzbox 5590 nog de beste.

Ook al zal je deze via wan poort5 op het glasvezel kastje aansluiten.

de 5590 heeft gewoon meer aansluitingen waaronder analoge telefoon poort.

En de 5590 kun je normaal ophangen.

Een mooie bijvangst is direct op glasvezel. (maar moet niet) OO nee de 5590 was bedoeld voor direct op glas 😅

Ik wilde net reageren, de 5590 kan ook gewoon via WAN internet delen.


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?

Ik reageer even inhoudelijk en in het algemeen ;-)

G.PON,XGS.PON den DOCSIS zijn “Shared Media” technologien. Active, oftewel AON zijn Punt naar Punt Technologien. Bij shared moet het apparaat bij jou thuis meedelen wie hij is en waar (MAC Adres of via Modem-ID) Dit mac adres (Modem-ID) zegt dus ook wat over het apparaat bij jou thuis en centrale apparatuur (OLT of bij DOCSIS CMTS) kan dan voor de gebruiker de juiste detail instellingen aanpassen. Clonen is dus ongewenst omdat dan instellingen van verschillende fabrikanten door elkaar worden gegooid.  Dus aub altijd het mac adres of Modem ID doorgeven van het product dat je hebt en je rechtstreeks aan de lijn wilt hangen (FTTH, XGS.PON)


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?

Ik reageer even inhoudelijk en in het algemeen ;-)

G.PON,XGS.PON den DOCSIS zijn “Shared Media” technologien. Active, oftewel AON zijn Punt naar Punt Technologien. Bij shared moet het apparaat bij jou thuis meedelen wie hij is en waar (MAC Adres of via Modem-ID) Dit mac adres (Modem-ID) zegt dus ook wat over het apparaat bij jou thuis en centrale apparatuur (OLT of bij DOCSIS CMTS) kan dan voor de gebruiker de juiste detail instellingen aanpassen. Clonen is dus ongewenst omdat dan instellingen van verschillende fabrikanten door elkaar worden gegooid.  Dus aub altijd het mac adres of Modem ID doorgeven van het product dat je hebt en je rechtstreeks aan de lijn wilt hangen (FTTH, XGS.PON)

Dus het serienummer van de sfp module

In dat veld invoeren en modem id opgeven bij provider. ?

Ik hoop dat dit wat makkelijker gaat in de toekomst. Via een tool ofzo. 

 


Zou eigenlijk wel ideaal zijn als de clone functie uiteindelijk gaat werken

Misschien kan @Eric van Uden daar iets over zeggen?

Ik reageer even inhoudelijk en in het algemeen ;-)

G.PON,XGS.PON den DOCSIS zijn “Shared Media” technologien. Active, oftewel AON zijn Punt naar Punt Technologien. Bij shared moet het apparaat bij jou thuis meedelen wie hij is en waar (MAC Adres of via Modem-ID) Dit mac adres (Modem-ID) zegt dus ook wat over het apparaat bij jou thuis en centrale apparatuur (OLT of bij DOCSIS CMTS) kan dan voor de gebruiker de juiste detail instellingen aanpassen. Clonen is dus ongewenst omdat dan instellingen van verschillende fabrikanten door elkaar worden gegooid.  Dus aub altijd het mac adres of Modem ID doorgeven van het product dat je hebt en je rechtstreeks aan de lijn wilt hangen (FTTH, XGS.PON)

Dus het serienummer van de sfp module

In dat veld invoeren en modem id opgeven bij provider. ?

Ik hoop dat dit wat makkelijker gaat in de toekomst. Via een tool ofzo. 

 

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials


En zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/waar-vind-ik-een-xgs-pon-module-voor-de-fritz-box-5530-559114?postid=1497552#post1497552