Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

> Vervang ik die SFP module door een SFP AON module dan kan ik deze direct op de glasvezel aansluiten.

Dàt gaat dan niet lukken, omdat je dan de EdgeRouter als NTU gaat gebruiken. De SFP+ AON-module is speciaal gemaakt om een NTU te vervangen en een andere router dan waar een SFP+ AON-module voor is gemaakt werkt die echt niet in de EdgeRouter.

Natuurlijk wel, immers die SFP AON module is de NTU waar de glasvezel dan op aangesloten wordt. Dat is precies dezelfde opzet als met een SFP AON module voor een FRITZ!Box. 

Maar natuurlijk schaf ik dan wel een SFP AON module aan die voldoet aan de Internationale standaarden en dat is dus niet een SFP AON module van AVM. Dat is één van de grote bezwaren die ik tegen de FRITZ!Box heb, ze hanteren afwijkende standaarden waardoor je geen standaard SFP modules kunt gebruiken maar alleen SFP modules die door AVM geleverd worden.


-Er zijn in de markt bijna geen xDSL en DOCSIS modems meer te vinden. Het zijn bijna allemaal Modem/routers.

En dat is wat mij betreft precies verkeerd. Wat mij betreft worden DOCSIS/xDSL modems alsmede NTU/ONT’s en de router altijd fysiek los van elkaar gehouden en wordt het modem cq. NTU/ONT binnen het abonnement door de provider geleverd. Dit verlaagt de “switching costs” immers daardoor is de router altijd mee te nemen als je van provider switcht. 

Wat mij betreft zou er maar één FRITZ!Box moeten zijn met SFP+ slot waarbij er zes SFP modulen geleverd kunnen worden.

  1. RJ45 LAN module
  2. AON module
  3. G-PON module
  4. XGS-PON module
  5. DOCSIS 3.1 module
  6. xDSL modem module

 

Dat kunnen de SOC chips nu nog niet. De intelligentie zit in de SOC en niet in de SFP(+) Daarnaast zijn SFP modules die (nog) weinig gebruikt worden erg duur. De prijs van de SFP is dan een veelvoud van de prijs van een FRITZ!Box


De prijs van de SFP is dan een veelvoud van de prijs van een FRITZ!Box

Vandaar dat ik ook aangeef dat die SFP (modem / NTU / ONT) het beste binnen het abonnement door de provider geleverd kan worden.


“Officieel” is de FRITZ!Box 5530 fiber (alleen met FRITZ!SFP+ AON-module) en FRITZ!Box 5590 fiber nog niet te koop in Nederland. Mensen die dus nu een FRITZ!Box 5530 fiber òf FRITZ!Box 5590 fiber hebben moeten die in het buitenland (meestal Duitsland) gekocht hebben. Ook de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module is nog steeds niet in Nederland te koop:-( Een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module heb je nodig om de glasvezel rechtstreeks (dus zonder ONT van de provider) aan te sluiten. De FRITZ!Box 5590 fiber is dit voorjaar (februari 2022) aangekondigd in een computerbeurs in Barcelona en we zijn nu méér dan acht maanden verder. Natuurlijk is geduld hebben een goede zaak maar wanneer je meer dan acht maanden wacht word ik daar wat achterdochtig van. Zijn er grote problemen met de apparatuur? De hulp medewerkers uit Berlin verwijzen me naar de AVM-vestiging in Wijchen. Die zouden beter op de hoogte zijn van de Nederlandse markt. Maar van die “hoor” je ook -bijna- niets. De FRITZ!Box 5590 fiber zou in Duitsland uitvoerig getest worden, maar testen van andere landen hebben wij hier in Nederland niets aan. De glasvezelnetwerken van Duitsland en Nederland zijn daar te verschillend voor. Ik ben daarom bang dat wanneer de FRITZ!Box 5590 fiber of alweer een nieuwere FRITZ!Box zoveel fiber op de Nederlandse markt komt, het circus van testen hier in Nederland weer van voren af aan gaat en we dan weer de nodige tijd verder zijn……..


“Officieel” is de FRITZ!Box 5530 fiber (alleen met FRITZ!SFP+ AON-module) en FRITZ!Box 5590 fiber nog niet te koop in Nederland. 

De FRITZ!Box 5530 met SFP AON module is al geruime tijd gewoon te koop in Nederland maar misschien bedoel je dat ook wel.


Hier draait de 5590 al geruime tijd, zonder enig probleem 


“Officieel” is de FRITZ!Box 5530 fiber (alleen met FRITZ!SFP+ AON-module) en FRITZ!Box 5590 fiber nog niet te koop in Nederland. 

De FRITZ!Box 5530 met SFP AON module is al geruime tijd gewoon te koop in Nederland maar misschien bedoel je dat ook wel.


Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel een FRITZ!Box 5530 fiber of FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks (zonder kpn ONT) aansluiten op XGS-PON kpn-glasvezel. Daar heb je een aparte FRITZ!SFP+ XGS-PON-module voor nodig die nog steeds niet te koop is in Nederland, maar alleen nog maar in Duitsland waar die gemaakt wordt door alleen AVM. Zo'n module is nu nog erg duur en dat weerhoudt de meeste mensen ervan om je FRITZ!Box 5530 fiber en/of FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten.

Veel makkelijker via de kpn ONT. Beide apparaten kun je makkelijk op glasvezel aansluiten, omdat beide apparaten daar een “aparte” (WAN) poort voor hebben.


Hier draait de 5590 al geruime tijd, zonder enig probleem 

Vast via de kpn ntu/ont? Dàt werkt ook prima zo.


Veel makkelijker via de kpn ONT.

Klopt, het is veel makkelijker om een router gewoon via de ONT van KPN aan te sluiten. Geen gedoe met glasvezelreinigingspennen, als je de klantenservice onverhoopt een keer nodig hebt dan hoef je niet alles terug om te bouwen en ... veel goedkoper.


Hier draait de 5590 al geruime tijd, zonder enig probleem 

Vast via de kpn ntu/ont? Dàt werkt ook prima zo.

Via AON


Veel makkelijker via de kpn ONT.

Klopt, het is veel makkelijker om een router gewoon via de ONT van KPN aan te sluiten. Geen gedoe met glasvezelreinigingspennen, als je de klantenservice onverhoopt een keer nodig hebt dan hoef je niet alles terug om te bouwen en ... veel goedkoper.

> als je de klantenservice onverhoopt een keer nodig hebt dan hoef je niet alles terug
> om te bouwen

Ik merk wel dat je het toch nog niet helemaal weet hoe dat gaat. Wanneer je eenmaal je “eigen ont” gebruikt, is er niet meer een weg terug door weer de kpn ont terug te plaatsen.
Je kunt dan wel de kpn ont weer gaan plaatsen, maar die is dan niet meer geregistreerd en heb je daar dus niets meer aan in het geval dat er “problemen” zouden ontstaan.
Dàt kan dan alleen als de kpn hun ont weer gaat registeren, maar ik betwijfel het dat de kpn dat dan doet bij een vermeend “probleem".

> en ... veel goedkoper.

Dat is waar dat het véél goedkoper en makkelijker is. Voor de meeste mensen is de glasvezel techniek al veel te ingewikkeld en ondoorzichtig…….


> als je de klantenservice onverhoopt een keer nodig hebt dan hoef je niet alles terug
> om te bouwen

Ik merk wel dat je het toch nog niet helemaal weet hoe dat gaat. Wanneer je eenmaal je “eigen ont” gebruikt, is er niet meer een weg terug door weer de kpn ont terug te plaatsen.
Je kunt dan wel de kpn ont weer gaan plaatsen, maar die is dan niet meer geregistreerd en heb je daar dus niets meer aan in het geval dat er “problemen” zouden ontstaan.
Dàt kan dan alleen als de kpn hun ont weer gaat registeren, maar ik betwijfel het dat de kpn dat dan doet bij een vermeend “probleem".

Als jij bijvoorbeeld een probleem hebt met jouw TV ontvangers en daarvoor de klantenservice gaat benaderen dan zal de klantenservice je toch echt gaan vragen om de door KPN geleverde NTU/ONT terug te plaatsen (en te registreren) en de Experia/KPN Box aan te sluiten. En als je dat niet wilt, dan is de enig andere optie om een KPN Service Plus abonnement af te nemen voor €5,- per maand maar ook dan is de kans groot dat ze de TV ontvanger niet uit kunnen lezen en je niet verder kunnen helpen.


> als je de klantenservice onverhoopt een keer nodig hebt dan hoef je niet alles terug
> om te bouwen

Ik merk wel dat je het toch nog niet helemaal weet hoe dat gaat. Wanneer je eenmaal je “eigen ont” gebruikt, is er niet meer een weg terug door weer de kpn ont terug te plaatsen.
Je kunt dan wel de kpn ont weer gaan plaatsen, maar die is dan niet meer geregistreerd en heb je daar dus niets meer aan in het geval dat er “problemen” zouden ontstaan.
Dàt kan dan alleen als de kpn hun ont weer gaat registeren, maar ik betwijfel het dat de kpn dat dan doet bij een vermeend “probleem".

Als jij bijvoorbeeld een probleem hebt met jouw TV ontvangers en daarvoor de klantenservice gaat benaderen dan zal de klantenservice je toch echt gaan vragen om de door KPN geleverde NTU/ONT terug te plaatsen (en te registreren) en de Experia/KPN Box aan te sluiten. En als je dat niet wilt, dan is de enig andere optie om een KPN Service Plus abonnement af te nemen voor €5,- per maand maar ook dan is de kans groot dat ze de TV ontvanger niet uit kunnen lezen en je niet verder kunnen helpen.

Ik krijg geen probleem met de kpn ip-tv en ook niet met kpn ip-telefonie domweg omdat ik die niet heb van de kpn. Ik heb alleen glasvezel internet van de kpn. Televisie ontvang ik al méér dan 25 jaar probleemloos via satelliet en ip-telefonie heb ik van een veel goedkopere en erg goede provider dan de kpn. “Eigen” ip-telefonie is overigens ook niet mogelijk wanneer je een experia box v8 en verder of box12 gebruikt. Dat is door de kpn dichtgetimmerd om toch vooral ip-telefonie via hun te moeten nemen.


Ik krijg geen probleem met de kpn ip-tv en ook niet met kpn ip-telefonie domweg omdat ik die niet heb van de kpn. Televisie ontvang ik al méér dan 25 jaar probleemloos via satelliet...

Jij dan niet, maar ik schrijf mijn reacties altijd voor “de abonnee”, niet voor “een abonnee”. 

Abonnees met KPN TV kunnen daar dus wel tegenaanlopen.

 

...en ip-telefonie heb ik van een veel goedkopere en erg goede provider dan de kpn. Dat met een “eigen” ip-telefonie is overigens ook niet mogelijk wanneer je een experia box v8 of box12 gebruikt. 

Ik heb al vele jaren mijn telefonie via CheapConnect lopen en dat kan prima achter elke Experia/KPN Box, zolang je maar niet UDP poort 5060 gebruikt voor VoIP.

Met een V12 is het gebruik van UDP poort 5060 ook geen probleem meer immers op de V12 kan je de SIP/VoIP functionaliteit volledig uit zetten.

 

gensnet schreef:

Dat is door de kpn dichtgetimmerd om toch vooral ip-telefonie via hun te moeten nemen.

Onzin, het gebruik van een andere VoIP leverancier is gewoon mogelijk.


Ik krijg geen probleem met de kpn ip-tv en ook niet met kpn ip-telefonie domweg omdat ik die niet heb van de kpn. Televisie ontvang ik al méér dan 25 jaar probleemloos via satelliet...

Jij dan niet, maar ik schrijf mijn reacties altijd voor “de abonnee”, niet voor “een abonnee”. 

Abonnees met KPN TV kunnen daar dus wel tegenaanlopen.

 

...en ip-telefonie heb ik van een veel goedkopere en erg goede provider dan de kpn. Dat met een “eigen” ip-telefonie is overigens ook niet mogelijk wanneer je een experia box v8 of box12 gebruikt. 

Ik heb al vele jaren mijn telefonie via CheapConnect lopen en dat kan prima achter elke Experia/KPN Box, zolang je maar niet UDP poort 5060 gebruikt voor VoIP.

Met een V12 is het gebruik van UDP poort 5060 ook geen probleem meer immers op de V12 kan je de SIP/VoIP functionaliteit volledig uit zetten.

 

gensnet schreef:

Dat is door de kpn dichtgetimmerd om toch vooral ip-telefonie via hun te moeten nemen.

Onzin, het gebruik van een andere VoIP leverancier is gewoon mogelijk.

Nou dat is dan voor mij nieuw dat je een andere ip-telefonie “provider” met een kpn modem kunt nemen. Toen ik daar achter kwam dat dit niet wilde, kreeg ik hier te horen dat dit al vanaf de experia box v8 niet meer mogelijk was………...


Vraagje, ik wil mn 5590 aansluiten via de xgspon module, alleen heeft deze een sc aansluiting ipv op de foto`s online en zelfs op de doos een lc connector.

ik heb een tk01 cover en heb dus een sc/upc of sc/apc naar het zelfde connector nodig ?

misschien beetje noob vraagje maar altijd ziggo gehad dus genoeg coax kennis maar dit is nieuw voor mij.

en ja ik wil de ont er tussen uit om de lijn in de gaten te houden net zoals een adsl in train status scherm ipv de alarm led op de ont als er wat mis is.

ik heb wel even gezocht op het forum maar ik zie veel antwoorden die alle kanten op schieten.

 


@Dr.Drax 

Zie deze link.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1367-glasvezelkabel-set-sc-groen-kabel-met-koppelblok-sc-apcsc-upc.html

Mix geen kleuren contoleer of jou FTU groen is. !

Het mooiste is nog een patchcover te gebruiken. (maar niet noodzakelijk bij deze FTU)

 


@peter-keetfm zal ik even checken ook als het een (blauwe) sc/upc is ben ik voorbereid met kabel en koppel blok.

Wel vreemd dat ze van een sc/apc (groene) standaard vanuit gaan bij zo`n een tk01 kit.

ik wilde wel een cover idd de aansluiting zit in de trap kast en ook de fiber zal ik moeten beschermen tegen voorbij schuivende stofzuigers en ander ongein.

 


Gister even de 5590 aangesloten, via sc/apc naar sc/upc kabel, kan het modem in trainen zonder dat deze geregged staat bij kpn als nieuwe ont ?

zodat ik wel weet of er verbinding is en alle bekabeling goed is ?

 


@Dr.Drax 

Geen idee hoe dat werkt bij XGS-PON.

Ik heb zelf bij T-mobile op GPON het serienummer gekloond van de Huawei ONT.

Misschien dat het ook kan bij XGS-PON.

Ik kan zonder registratie zo wisselen tussen het door T-Mobile geleverde Huawei ONT of de Fritz ONT GPON sfp module.

Dat heb ik via http://fritz.box/support.lua gedaan.

Onderaan sn invullen.

Misschien kan iemand die bij kpn zit het beter uitleggen hoe het werkt bij XGS-PON.

 

Ps zoals je leest zit ik nu bij provider T-Mobile.


@peter-keetfm nee als het modem niet geregged is alleen maar training mode zo schijnt.

Maargoed via de site het modem als nieuwe ont aangemeld, ik netjes door heer van kpn gebeld om een afspraak te maken om de bestaande kpn ont te ontkoppelen en de 5590 te reggen, dat was vandaag.

Modem aangezet ik had internet ,tv bellen geen krimp gaf die, werkte perfect in 1 keer.

Alleen is de up en downsnelheid via b.v. kpn speedtest (bekabeld ofcourse)nog niet helemaal wat ik moet hebben (1gbit abbo) met kpn modem 940 up en down strak

Maargoed dit werkt nu, nou nog gaan fine tuning.

 


@Dr.Drax 

De speedtest kun je beter met de speedtest.net app op een (windows pc) uitvoeren.

Pak als server kpn.

Mooi dat het gelukt is op XGS-PON met de Fritzbox.

 


Op een 400 mbit pakket. (T-Mobile)

Met het 1gbit pakket bij kpn AON zat ik op 940mbit up en down.

Dat zou jij ook moeten kunnen halen.

 


@peter-keetfm , mja iets te vroeg gejuicht, tv kast begon te stotteren, en na een reboot 563 error, sorry maar dit werkt niet meer , hangt overigens rechtstreeks aan het modem met een kabel.

Snelheid is nog steeds het zelfde , ik heb de log files van deze duitse 5590 naar avm gestuurd, en zijn daar mee bezig, zelfs hq in Berlijn als ik het moet geloven.

port forwarding geprobeerd, bij de fiber instellingen de Forward IGMP proberen aan te vinken maar gaat net zo hard weer uit.

ik zit met smart op de 7.50 software te wachten kijken of dat beter loopt tot die tijd geen kpn iptv of iemand moet nog een ingeving hebben 🤔

 


@Dr.Drax 

Heb je wel het kpn profile gedaan.

Bij mij werkte de tv box prima.

Direct op de fritzbox aangesloten.

Heb je de netwerk kabel al gecontroleerd.