Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

Wel de PatchCover over de FTU SC/UPC- SC/APC aangeschaft en weg met die ‘gammele’ TK01.

Wat was er dan "gammel" aan die TK01?

Welke problemen ervoer je dan met de TK01?

Een terechte vraag voor gewone gebruikers (voor wie er uiteraard niets mis is met die TK01), maar “early adopters” voelen zich niet aangesproken. 😎


@Dr.Drax

Geen idee hoe dat werkt bij XGS-PON.

Ik heb zelf bij T-mobile op GPON het serienummer gekloond van de Huawei ONT.

Misschien dat het ook kan bij XGS-PON.

Ik kan zonder registratie zo wisselen tussen het door T-Mobile geleverde Huawei ONT of de Fritz ONT GPON sfp module.

Dat heb ik via http://fritz.box/support.lua gedaan.

Onderaan sn invullen.

Misschien kan iemand die bij kpn zit het beter uitleggen hoe het werkt bij XGS-PON.

 

Ps zoals je leest zit ik nu bij provider T-Mobile.

Mijn Genexis ONT heeft als PON-SN de letters GNXS gevolgd door 8 hex cijfers. Het “gespoofte” in te vullen sn op de FB5590 of 5530 zou je dus kunnen krijgen door ook de letters GNXS over te zetten naar hex via hun ASCII-codes: GNXS → 71 78 88 83 → 47 4E 58 53; en  dan de resterende hex cijfers. 


@hkoster1 

Ik heb gewoon het hele serienummer van 16 (letters/cijfers) over genomen van de Huawei ONT.

Het betreft wel een andere provider met GPON verbinding.

Bij problemen met de Fritzbox zou ik makkelijk weer terug kunnen naar de provider spullen.

 


Ik ga er ergens dit jaar ook aan geloven,... De 4060 en zelfs de oude 7530 verkocht, een 5590 Xgs-pon vandaag ontvangen met een Attema AT-01 vezel kabel. Ook een juiste SFP module erbij gekregen. Weliswaar voor bij een andere provider 😊

 


De 4060 kon ik niet blijven gebruiken, omdat ik een Attema FTU krijg. 

Dus je gaat overstappen naar een andere provider en die provider levert geen ONT?


Nee, ze leveren standaard een Genexys of Nokia glasmodem,.. Volgens hun websites. Lees nergens iets over een NT. 


Nee, ze leveren standaard een Genexys of Nokia glasmodem,.. Volgens hun websites. 

Dan had je toch gewoon die 4060 kunnen blijven gebruiken?


De 4060 kon ik niet blijven gebruiken, omdat ik een Attema FTU krijg. 

Sorry, my bad...


Ja, miscommunicatie, sowieso wel als router achter de providerbox! Maar wil al die dubbele apparaten ook gewoon niet meer. MK afgelopen weekend gemetarmofoost en scheelt een apparaat, even voorbereidingen gedaan voordat ze door de gevel gaan. En ach, 100Mbit interweb-only voor €35,- is ons prima. Komt kpn of Ziggo nog niet aan toe. Denk wel dat het een blijvertje wordt aldaar. 


Waar kan je een eigen FB5590 met SFP+ module aanmelden?


Waar kan je een eigen FB5590 met SFP+ module aanmelden?

Ik heb de servicetool gevonden, maar wat is dat een omslachtige manier van doen: ze gaan me (morgen?) terugbellen… 😰 


Waar kan je een eigen FB5590 met SFP+ module aanmelden?

Ik heb de servicetool gevonden, maar wat is dat een omslachtige manier van doen: ze gaan me (morgen?) terugbellen… 😰 

Prompt om 8:00 uur ging de telefoon en een paar minuten later was mijn FB5590 online direct aangesloten op glasvezel. Zoals eerder opgemerkt “loopt het als een zonnetje”.😎


Vreemd, ik heb de service tool even gebruikt om de PDF te raadplegen, daarna op de knop verder en afsluiten geklikt en nu kom ik niet meer op dat portal. 

Iemand al geïnteresseerd in de aangekondigde FRITZbox 5690 pro welke ook rechtstreeks op fiber kan? 

https://avm.de/unternehmen/presse/presseinformationen/2023/02/die-technischen-details-der-vier-neuvorstellungen-von-fritz/

 

Deze zou in mijn geval dan, naast mijn NTU, ook mijn Hue bridge kunnen vervangen. 


Vreemd, ik heb de service tool even gebruikt om de PDF te raadplegen, daarna op de knop verder en afsluiten geklikt en nu kom ik niet meer op dat portal.

Met curl krijg ik http 301 permanently moved. 

Iemand al geïnteresseerd in de aangekondigde FRITZbox 5690 pro welke ook rechtstreeks op fiber kan? 

https://avm.de/unternehmen/presse/presseinformationen/2023/02/die-technischen-details-der-vier-neuvorstellungen-von-fritz/

Als je een XGS-PON glasvezel hebt, komt er “straks” de FRITZ!Box 5690 XGS, maar die is nog nergens te koop en AVM nu een beetje kennende zal dit ook nog wel een mooi poosje duren voordat die te koop is. Ze zijn enorm snel met aankondigen van apparaten maar het duurt dan een “eeuwigheid” voordat die dan uiteindelijk te koop zijn.

Het aantrekkelijke van die FRITZ!Box 5690 XGS is een 10 Gb/s LAN-poort heeft en dan kun je een 10 Gb/s intern netwerk mee maken/opzetten omdat er een router inzit. Het zal nog wel een mooi poosje duren voordat we 10 Gb/s internet hebben.

Hoe dat rechtstreeks aansluiten op glasvezel gaat, kan ik niet goed nagaan. Als je daar dan een FRITZ!SFP+ XGS_PON-module voor nodig hebt zoals met de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber weet ik niet……

Ik heb al vanaf 30 mei 2022 de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten en volgens de kpn medewerker was ik de tweede in heel Nederland. Inmiddels heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber (het grote broertje van de FRITZ!Box 5530 fiber) en die werkt ook perfect rechtstreeks op glasvezel.


Het schijnt dat de modellen nog dit jaar uit zullen komen. Het verhaal van de servicetool is iets anders: nadat ik op de knop "eigen NT/ONT installeren" heb geklikt krijg ik de melding "Voor het omzetten naar een eigen ONT heeft u een glasvezelverbinding nodig": ik kom dus niet meer in het stappenplan terecht.

Ik heb momenteel trouwens een FRITZbox 4060 welke ook goed bevalt. 


witterholt schrijft: Het schijnt dat de modellen nog dit jaar uit zullen komen.

Ja, ja dat geloof ik dus niet. De FRITZ!Box 5530 fiber is al in het voorjaar van 2021 aangekondigd en pas in april 2022 te koop. Het heeft dus bijna anderhalf jaar geduurd. Nog weer een paar maanden later kwam de FRITZ!Box 5590 fiber op de markt………………...


Ik heb de 5590 op de xgs-pon fiber en via de wan poort gehad , en was niet stabiel te krijgen, met toen nog de beta en daarna 7.50, internet klapte er om de zoveel min uit, dat was niet grappig.

ik ben maar weer terug naar de kpn ont en de v12 gegaan, genieten van de brakke wifi maar goed de tvbox werk, internet werkt zonder problemen.

ik heb nu eigenlijk m`n zinnen gezet op een HN8010Ts via cdr.pl 10gbit glas naar 10gbit utp, en dan maar is een router bij zoeken is kijken hoe dat gaat.


Persoonlijk denk ik dat je beteraf bent met een 4060 die gewoon aangesloten is op de door KPN in bruikleen gegeven NTU/ONT. Stel je hebt onverhoopt een keer ondersteuning nodig van klantenservice, dan zal je toch eerst weer de Experia/KPN Box moeten aansluiten en dus ook de NTU/ONT van KPN weer moeten terugplaatsen. Weet ook dat je eigenlijk een glasvezel moet reinigen bij elke keer dat je die opnieuw patcht. Vergeet dus ook niet om een one-click reinigingspen aan te schaffen.


Ja, dat van dat reinigen wist ik en eigenlijk heb ik de afgelopen drie en half jaar dat ik nu bij KPN zit nooit storingen en/of de supportafdeling nodig gehad. Hoe was jouw ervaring @gensnet bij het overzetten van de fiber? Moet je naast het reinigen nog ergens op letten? Ik schijn trouwens een AON (point-to-point) versie te hebben welke in het jaar 2020 in de nieuwbouwwoning is geïnstalleerd vlak voor de oplevering.


Ja, dat van dat reinigen wist ik en eigenlijk heb ik de afgelopen drie en half jaar dat ik nu bij KPN zit nooit storingen en/of de supportafdeling nodig gehad. Hoe was jouw ervaring @gensnet bij het overzetten van de fiber? Moet je naast het reinigen nog ergens op letten? Ik schijn trouwens een AON (point-to-point) versie te hebben welke in het jaar 2020 in de nieuwbouwwoning is geïnstalleerd vlak voor de oplevering.

> Hoe was jouw ervaring @gensnet bij het overzetten van de fiber?

Nou niet echte slechte ervaring. Niet met de aanleg en gebruik. Ik heb echter met de FRITZ!Box 5530 fiber in het begin “wat” probleempjes met sterk wisselende snelheden maar die zijn door de maker van de FRITZ!Box (AVM) goed opgelost. Nu heb ik een FRITZ!Box 5590 fiber die ook goed werkt en eigenlijk erg stabiel is wat internet betreft. Ik switch zo af en toe van FRITZ!OS versie (Lab; beta) maar dat is niet zo’n groot verschil met de “orginele” FRITZ!OS.

Het daadwerkelijke aansluiten ging goed ondanks dat je hier in het forum een heleboel “experts” je de raad gaven om toch vooral de ONT te blijven gebruiken op straffe van dat het niet zou werken.

Ik had nog een GPON glasvezelaansluiting die eerst omgezet moest worden naar XGS-PON. Toen die was omgezet kwam er een nieuwe (zwarte of witte) ONT over de FTU heen. De FTU coverpatch mocht ik houden en die kon je weer gebruiken om de glasvezelpatch kabel op aan te sluiten. Er komt dan uit de FTU coverpatch een groene SC/APC connector en aan het andere uiteinde een blauwe SC/UPC connector die in de FRITZ!SFP+ XGS-PON-module past. Ik had op internet zo'n stift gekocht dat ik de puntjes van de connectoren mee kon schoonmaken. Wanneer je die niet aanraakt, zijn die schoon genoeg om die probleemloos aan te sluiten,

Het meeste “werk” heb ik gehad met het doorgeven van het modem-id. Via dat Service Tools ging dit in eerste instantie niet en na een tweede poging lukte dit en belde na het weekende al een kpn medewerker die het modem-id “ergens” ingezet heeft en meteen werkte het rechtstreeks via glasvezel. Ik had dat namelijk al zo “voorbereid” dat ik alleen maar de coverpatch over de FTU moest plaatsen en de glasvezelkabel zat al in de SFP-module. Ik had me voorgenomen om die medewerker net zolang aan de telefoon te houden tot het werkte, maar dat bleek niet nodig te zijn. Je moest wel wat instellingen in de FRITZ!Box veranderen maar dat was voor mij niet een probleem.

Begin februari 2023 wilde ik een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber aansluiten. Maar dat modem-id moest daarom veranderd worden en het is nog een heel gedoe geweest om bij de goede medewerker te komen.

Eerst de “gewone” helpdesk gebeld want dit nog eens voor een tweede keer te regelen via dat Service Tools gaat helaas niet meer. De medewerker zei al snel niet te weten waar ik het over had en dat doorgezet naar een technische medewerker. Die belde al snel en ook die medewerker wist bij lange na niet waar ik het over had cq wat ik wilde. Na wat heen en weer gepraat was het die medewerker al heel snel “zat” en ging verder niet meer met mij in discussie, wenste mij verder een prettige dag en hing op.

Die medewerker had op zoek moeten gaan naar een medewerker of afdeling die wist wat ik wilde en zeker niet zo onbeschoft ophangen. Wanneer ik niet de weet had van dit forum was ik met mijn “probleem” van het modem-id alleen gelaten en dan kan ik me de frustratie van een heleboel mensen dus goed voorstellen want zo’n medewerker doet dit ook bij andere mensen. Ik heb het aan een zeer behulpzame moderator te danken dat die op zoek is gegaan naar een wel kundige medewerker die binnen één week belde en welgeteld binnen drie seconde de internet weer werkte. Die medewerker had kennis van zaken en je kon merken dat mijn interesse in de glasvezel techniek hem ook enthousiast maakte om minstens 20 minuten met mij over glasvezel te praten. Na die 20 minuten heb ik dan uiteindelijk het gesprek maar beëindigd. Het was echt een hele fijne ervaring om met iemand te spreken die wist waar ik het over had.

Met dat modem-id doorgeven heeft de kpn een eigen drempel ingebouwd en wel zo dat er maar heel weinig medewerkers bij de kpn zijn die weten hoe en waarom dat moet. Met andere woorden dat is zo moeilijk gemaakt dat ze het zelf niet eens weten……

Maar als je eenmaal de FRITZ!Box 5590 fiber gebruikt, wil je niet meer anders. Ik ben in ieder geval héél tevreden.


De uitdaging zit hem er dus vooral in bij het meewerken van de service tool en het in contact komen met de juiste medewerker.

Nu heb ik AON; klopt het dat XGS-PON de nieuwe variant is die KPN gebruikt?

Zou ik de door AVM meegeleverde module dan kunnen gebruiken? 


Je zult de module moeten gebruiken die overeenkomt met jouw aansluiting. De AON module werkt dus niet op een XGS-PON aansluiting vice-versa.


Helder en welke van de twee varianten wordt door KPN momenteel voor nieuwe aansluitingen gebruikt? 


Helder en welke van de twee varianten wordt door KPN momenteel voor nieuwe aansluitingen gebruikt? 

Vrijwel altijd XGS-PON maar er zijn uitzonderingen waarbij nog AON aangelegd wordt.

Als de glasvezel er al langere tijd ligt dan is het onzeker welke van de twee gebruikt gaat worden.


En bij XGS-PON heb je dan nog een extra zwart kastje naast de FTU hangen toch?