Skip to main content

Heeft al iemand- ik heb een FRITZ!Box 5530 fiber- RECHTSTREEKS op een xgs-pon glasvezel met een xgs-pon-module aangesloten? Ik denk dat er op dit moment geen mensen zijn omdat de xgs-pon-module nog niet te koop is…….. Het wachten is op de FRITZ!Box 5590 fiber.

En bij XGS-PON heb je dan nog een extra zwart kastje naast de FTU hangen toch? 

Die zit dan over de FTU geschoven. Het is nooit een apart kastje ernaast.

Als jouw aansluiting er al zit, plaats dan eens een foto.


Wat is dit dan voor een variant? 

https://forum.kpn.com/internet-9/welk-merk-type-ntu-en-ftu-krijg-ik-voor-mijn-glasvezelaansluiting-533615 

Hieronder de foto van mijn FTU plus FRITZbox. 

 


Dat is een AON aansluiting. Ik zou daar overigens niets aan veranderen, dit is mijns inziens de beste combinatie voor met een FRITZ!Box.


Ja, ik weet dat ik AON heb, wat ik me afvroeg is wat het type uit de link was omdat daar een extra kastje naast de FTU hangt. Maar dat is dus GP-ONT.

@gensnet , de 5690 heeft de fiber poort onder aan de zijkant zitten waardoor de fiber een bocht moet maken. Kan zo'n bocht kwaad? 


En kan ik de TK01 patch cover vervangen door deze?

https://fritzshop.nl/glasvezel/1381-glasvezel-patch-cover-ty01-incl-sc-pclc-apc-glasvezelkabel.html


Nee, die is immers voor een TY01 grondplaat.

Deze zou wel moeten passen.


Bedankt @wjb

Maar moet het dan niet deze zijn aangezien ik AON heb? 

 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1380-glasvezel-patch-cover-tk01-incl-sc-apclc-apc-glasvezelkabel.html


Bedankt @wjb

Maar moet het dan niet deze zijn aangezien ik AON heb? 

 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1380-glasvezel-patch-cover-tk01-incl-sc-apclc-apc-glasvezelkabel.html

Klopt.


De uitdaging zit hem er dus vooral in bij het meewerken van de service tool en het in contact komen met de juiste medewerker.

Nu heb ik AON; klopt het dat XGS-PON de nieuwe variant is die KPN gebruikt?

Zou ik de door AVM meegeleverde module dan kunnen gebruiken? 

Nee niet een nieuwe variant. Er zit alleen verschil in een AON en PON glasvezelaansluiting. AON staat voor Actief Optisch Netwerk en PON voor Passief Optisch Netwerk. Zo de naam al zegt, is AON “actief” en PON “passief”. Bij AON heeft de glasvezel zelf “stroom” (vandaar actief) en bij PON heeft de glasvezel zelf geen stroom (vandaar passief). In vroegere jaren was er alleen maar AON maar sinds de kpn glasvezel aanlegt doen ze dat met een GPON glasvezel netwerk. Wanneer ze dus een bestaand glasvezel netwerk gaan uitbreiden en dat is AON blijft dat AON. GPON heeft maar een poosje bestaan en momenteel legt de kpn uitsluitend op inderdaad een nieuwe variant op PON = XGS-PON glasvezel aan, omdat dit veel toekomst zeker is naar een verbinding toe van 10 Gb/s.

Een AON glasvezel netwerk kun èn mag je zelf aansluiten en daar heb je dan niet de “hulp” van de provider voor nodig. Dat gaat dus veel gemakkelijker dan bij XGS-PON.

Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik géén “ervaring” heb met apparatuur aansluiten op AON glasvezel. Welke connector je precies moet gebruiken voor in de FTU weet ik niet. Maar dat kunnen de lezers hier je ongetwijfeld wel vertellen.

> Zou ik de door AVM meegeleverde module dan kunnen gebruiken? 

Wanneer je een AON en GPON-module bij de FRITZ!Box 5530 en FRITZ!Box 5590 fiber gekregen hebt, kun je daar alleen de AON-module gebruiken met AON glasvezel. De GPON-module is in Nederland niet of nauwelijks te gebruiken. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat er in Nederland wel degelijk GPON glasvezel netwerken zijn, maar niet van de kpn.

Je krijgt bij de FRITZ!Box een glasvezelkabel met twee groene LC/APC connectoren. Eén LC/APC past in de AON-module maar de andere vermoedelijk niet in de FTU. Bijgevoegde glasvezelkabeltjes zijn alleen in Duitsland te gebruiken waar nog veel GPON glasvezel netwerken zijn.

Je moet dan nog wel een ONT-installatiecode invoeren, maar wat je daar dan moet invoeren, weet ik niet.

 > En bij XGS-PON heb je dan nog een extra zwart kastje naast de FTU hangen toch?

Nee, dat is niet meer met XGS-PON. Dat is nog uit de tijd dat de kpn GPON glasvezel heeft aangelegt. Als de kpn momenteel nieuwe glasvezel netwerken aanleggen is dit alleen maar XGS-PON en wordt er een zwarte of witte ONT over de FTU geschoven.


gensnet schreef:

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat er in Nederland wel degelijk GPON glasvezel netwerken zijn, maar niet van de kpn.

Ook KPN heeft nog GPON aansluitingen. Daar zal je echter nooit een eigen router op aan kunnen sluiten want dan zal KPN namelijk eerst de aansluiting van GPON naar XGS-PON omzetten.


@gensnet dat is mooi, dus de uitdaging om de juiste medewerker te vinden voor activeren van het modem en de service tool heb ik dan niet?

Het is dan alleen het omklussen van de FTU met behulp van een cleaner pen en de AVM AON module en patch cover: inprikken en gaan? Daarbij even opletten om geen rare bochten in de fiber patch kabel te maken en deze soepeltjes aan te sluiten. 


Het is dan alleen het omklussen van de FTU met behulp van een cleaner pen en de AVM AON module en patch cover: inprikken en gaan? 

Klopt.


Prima, tegen de tijd dat ik de 5690 Pro heb meld ik me weer. Dit was even vooraf info inwinnen. Ik ga hem eerst even een tijdje aan de WAN poort aansluiten met het KPN FTU er nog tussen zoals ik nu ook heb en dan kan de Philips Hue bridge er tussen uit.

Mocht dat een maand stabiel draaien ga ik proberen deze rechtstreeks op het glas aan te sluiten.

Het KPN FTU bewaar ik dan gewoon, net zoals de Experia Box v10 nu ook al drie jaar in de doos op zolder stof ligt te happen.

PS
Servicetool pagina reageert weer normaal, zal gisteravond wel een hick-up geweest zijn...


wjb schrijft: Ook KPN heeft nog GPON aansluitingen. Daar zal je echter nooit een eigen router op aan kunnen sluiten want dan zal KPN namelijk eerst de aansluiting van GPON naar XGS-PON omzetten.

Dat klopt in zoverre dat de kpn geen rechtstreeks op een GPON-glasvezel toestaat. Dàt hebben ze nooit toegestaan 😞 Als je kpn GPON-glasvezel hebt, is de meegeleverde GPON-module niet te gebruiken. De glasvezel moet dan eerst- inderdaad- worden omgezet naar XGS-PON en dan kun je pas een router rechtstreeks aansluiten, maar dan heb je daar dus weer een XGS-PON-module voor nodig die in het begin moeilijk te koop was.
Maar we zijn nu in een tijd terecht gekomen dat in Nederland gekochte FRITZ!Boxen fiber niet meer de standaard meegeleverde OAN en GPON-modules worden geleverd, maar met de module die je kunt gebruiken in Nederland en dat is AON of XGS-PON.

> Ik heb namelijk wel eens gelezen dat er in Nederland wel degelijk GPON glasvezel
> netwerken zijn, maar niet van de kpn.

Maar ik doel op providers (dus géén kpn) die van de GPON techniek op hun eigen glasvezel netwerk gebruik maken. Die moeten er in Nederland zijn heb ik “ergens” gelezen……. De kpn is namelijk niet de enige die glasvezel netwerken aanlegt.


witterholt schrijft: Prima, tegen de tijd dat ik de 5690 Pro heb meld ik me weer.

Dàt is helemaal goed!

Een FRITZ!Box 5690 PRO of XGS is helaas nog niet te koop. Ik ben ook van plan zo'n (XGS) te kopen, omdat die een 10 Gb/s LAN-poort heeft voor het gebruik voor mijn interne netwerk. 10 Gb/s internet snelheid zal nog wel een poosje duren. Maar dat komt t.z.t. wel. Delta heeft nu al 2 Gb/s internet snelheid en die markt is volop in beweging.

> Dit was even vooraf info inwinnen.

Een hele goede manier om je van tevoren te oriënteren 😉 Dan heeft dat meer kans van slagen ;-)

> Ik ga hem eerst even een tijdje aan de WAN poort aansluiten met het KPN FTU er nog
> tussen zoals ik nu ook heb

En ook dat is erg verstandig. Zo heb ik dat ook gedaan, want er is een tijd geweest dat je een FRITZ!Box fiber nog niet rechtstreeks op glasvezel kon aansluiten. Je kunt op die manier mooi kijken of de FRITZ!Box (zoveel) fiber goed en stabiel werkt.

 


Ja, ik weet dat ik AON heb, wat ik me afvroeg is wat het type uit de link was omdat daar een extra kastje naast de FTU hangt. Maar dat is dus GP-ONT.

@gensnet , de 5690 heeft de fiber poort onder aan de zijkant zitten waardoor de fiber een bocht moet maken. Kan zo'n bocht kwaad? 

Toegegeven zit de SFP-module op de FRITZ!Box 5530 en 5590 fiber op een betere plaats dan bij de toekomstige FRITZ!Box 5690 PRO of XGS. Een bocht kan niet zoveel kwaad met een glasvezel kabel als je niet een haakse 90° bocht maakt. Maar dat geldt ook voor UTP-kabel die best wat kan hebben maar ook die kan niet goed overweg met een haakse 90° bocht.

Maar je zegt dit zelf in een eerder bericht: Daarbij even opletten om geen rare bochten in de fiber patch kabel te maken en deze soepeltjes aan te sluiten. 


Ja, ik vond de plek van de poorten ook niet gelukkig gekozen. Maar dat zal vast te maken hebben met dat het device een soort van alleskunner is met de daarbij behorende plekken voor ventilatie, antennes en printplaat. Ik vrees dat mijn huidige “plankje” voor de 4060 te smal is. Ik zal gewoon ervoor moeten zorgen dat eventuele bochten ruim gemaakt worden.

Zou je trouwens eens een foto van hoe jij het momenteel hebt aangesloten kunnen posten?


Ja, ik vond de plek van de poorten ook niet gelukkig gekozen. Maar dat zal vast te maken hebben met dat het device een soort van alleskunner is met de daarbij behorende plekken voor ventilatie, antennes en printplaat. Ik vrees dat mijn huidige “plankje” voor de 4060 te smal is. Ik zal gewoon ervoor moeten zorgen dat eventuele bochten ruim gemaakt worden.

Zou je trouwens eens een foto van hoe jij het momenteel hebt aangesloten kunnen posten?

Het is de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op XGS-PON glasvezel.

Op de blauwe WAN-poort zit een UTP-kabel die naar een switch in de woonkamer gaat. Op de fon-poort zit een RJ11 stekker voor de telefoon die ik dus niet heb van de kpn maar van een andere telecom provider. De groene SC/APC connector zit in de FTU (links op de foto) en de blauw SC/UPC in de SFP-module in de FRITZ!Box 5590 fiber.

 


Deze heb ik in elk geval al in huis...


Bij een AON glasvezel weet ik dat de groene LC-APC (voor in de AON SFP-module) connector zeker past. Of er een groene SC/APC connector in de AON FTU past, weet ik niet omdat ik geen AON maar XGS-PON glasvezel heb en in de XGS-PON FTU inderdaad de groene SC/APC connector past……..

 


AON SC/APC heb je toch maar in één variant voor zover ik weet.


> AON SC/APC heb je toch maar in één variant voor zover ik weet.

Zeker is er een andere variant voor de AON groene SC/APC en dat zou dan volgens de FRITZShop AON blauw SC/UPC zijn…….

Bij de FRITZShop staan twee verschillende patchkabels. Maar je moet er niet vanuit gaan dat die de goede patchkabels voor AON verkopen…….. Dat weten hier het beste mensen die ook een AON-glasvezel hebben en die rechtstreeks op glasvezel hebben aangesloten…….

Glasvezelkabel-set SC-LC GROEN (SC-APC/LC-APC)
Glasvezelkabel-set SC-LC BLAUW (SC-UPC/LC-APC)

Hier geeft iemand aan dat je voor AON de groene SC-APC kabel nodig hebt: Fritzbox 5590 AON of XGS-PON | T-Mobile Community

En hier staat een groene connector afgebeeld: Apparaathulp KPN Box - KPN Box 12 - Aansluiten - Aansluiten Glasvezelkastje | KPN

Verder een quote uit dit GoT topic nKPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud - Internet en hosting - GoT (tweakers.net)

Een patchcover (of patchkap) is een eenvoudig kapje voor over de FTU heen dat zorgt dat je er een glasvezel patchkabeltje in kunt steken (SC/APC). 

Ik weet niet of dit ook van toepassing is op KPN netwerken: Introductie nieuwe FTU in FttH-gebieden Reggefiber (kpn-wholesale.com)

Maar als iemand een andere mening/ervaring hierover heeft hoor ik dat natuurlijk graag.


Vanmiddag zal de Fritz!Box 5690 Pro worden gepresenteerd op de IFA 2023: 

 


@witterholt 

Even voor de duidelijkheid.

De patchkabel heeft niks met de gebruikte glasvezel techniek te maken.

Bij AON, GPON ,XGS-PON ,enz. Is totaal onafhankelijk van kleur type patchkabel stekker.

Het is belangrijk dat naar de aansluiting gekeken wordt van de FTU. (Je glasvezel aansluiting)

Daarnaast moet er ook gekeken worden naar welke aansluiting je naar toe gaat. (Router)

Aan de hand van die info pak je de juiste patchkabel.