Skip to main content
Antwoord

Heeft iemand ervaring met Fritzbox 4690 of is 5690 pro een betere keuze?

• August 17, 2025
  • 11 reacties
  • 414 keer bekeken

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img

Ben van plan om een fritzbox 4690 aan te schaffen heeft iemand hier ervaring mee?

Is een 5690 pro een betere keuze?

Beste antwoord door Dicksooo

Wat de beter keuze is hangt natuurlijk geheel af aan jouw behoeftes en mogelijkheden.

Heb je een VVDSL verbinding dan valt de 4690 af, want deze router heeft geen modem aan boord, de 5690 Pro heeft wel een modem aan boord, prima voor VDSL maar bij levering alleen Fritz!SFP-glasvezelmodules voor AON en GPON, dus niet voor XGS-PON, wel Wifi7:

De 4690 is, indien je een glasvezelaansluiting hebt, volgens mij een betere keuze dan een 5690 Pro, de 10 Gigabit WAN aansluiten op de KPN ONT en je hebt verder de beschikking over een 10 Gigabit LAN en drie 2,5 Gigabit LAN’s en ook Wifi7:

Echter, als je een 1 Gigabit/s abonnement hebt kan je natuurlijk ook kiezen voor de veel goedkopere Fritz!Box 4050, Wifi6 i.p.v. Wifi7 en verder “slechts” een 1 Gigabit Wan en drie 1 Gigabit Lan’s, de vraag is of je voorlopig echt meer nodig hebt:

Wifi7 heeft volgens mij namelijk in een thuisnetwerk niet echt voordelen en meer dan 1 Gigabit/s is daar ook echt niet nodig.

11 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 18, 2025

Wat de beter keuze is hangt natuurlijk geheel af aan jouw behoeftes en mogelijkheden.

Heb je een VVDSL verbinding dan valt de 4690 af, want deze router heeft geen modem aan boord, de 5690 Pro heeft wel een modem aan boord, prima voor VDSL maar bij levering alleen Fritz!SFP-glasvezelmodules voor AON en GPON, dus niet voor XGS-PON, wel Wifi7:

De 4690 is, indien je een glasvezelaansluiting hebt, volgens mij een betere keuze dan een 5690 Pro, de 10 Gigabit WAN aansluiten op de KPN ONT en je hebt verder de beschikking over een 10 Gigabit LAN en drie 2,5 Gigabit LAN’s en ook Wifi7:

Echter, als je een 1 Gigabit/s abonnement hebt kan je natuurlijk ook kiezen voor de veel goedkopere Fritz!Box 4050, Wifi6 i.p.v. Wifi7 en verder “slechts” een 1 Gigabit Wan en drie 1 Gigabit Lan’s, de vraag is of je voorlopig echt meer nodig hebt:

Wifi7 heeft volgens mij namelijk in een thuisnetwerk niet echt voordelen en meer dan 1 Gigabit/s is daar ook echt niet nodig.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

Wifi7 heeft volgens mij namelijk in een thuisnetwerk niet echt voordelen

Wifi7 zonder 6Ghz band zoals een Fritz!box is natuurlijk onzin.

en meer dan 1 Gigabit/s is daar ook echt niet nodig.

Je gaat van je behoefte uit. Maar met tegenwoordig Clouds-opslagen, Cloud-gaming en Home-working wordt is soms een snel verbinding nodig. Als ik b.v. Flight Simulator speelt, is al 300Mbs verbinding vereist voor een spel. Een synch van NAS opslag met een andere NAS op andere locatie trekt een 2Gbs verbinding helemaal vol. Een games updates van PS of Xbox gebruikt ook makkelijk 1Gbs voor meerdere uren.

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 18, 2025

Heb een 1 Gb glasvezel aansluiting en gebruik hierbij de 5690 pro duitse versie en de 1200 ax repeater.

Omdat ik steeds problemen heb met wifi van de 5690 pro wil ik naar een int versie van de 4690 gaan.

Gebruik een nas server die elders staat bij kinderen en daar veel gebruik van maak en mijn appartement is nieuw en geheel geisoleerd naar de nieuwe standaard eisen.

Verder gebruik ik veel zigbee apparaten en is app voorzien van domotica

Welke fritz doos zou voor mij in aanmerking komen?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

Wifi7 heeft volgens mij namelijk in een thuisnetwerk niet echt voordelen

Wifi7 zonder 6Ghz band zoals een Fritz!box is natuurlijk onzin.

en meer dan 1 Gigabit/s is daar ook echt niet nodig.

Je gaat van je behoefte uit. Maar met tegenwoordig Clouds-opslagen, Cloud-gaming en Home-working wordt is soms een snel verbinding nodig. Als ik b.v. Flight Simulator speelt, is al 300Mbs verbinding vereist voor een spel. Een synch van NAS opslag met een andere NAS op andere locatie trekt een 2Gbs verbinding helemaal vol. Een games updates van PS of Xbox gebruikt ook makkelijk 1Gbs voor meerdere uren.

Ik begon mijn reactie niet voor niks met: Wat de beter keuze is hangt natuurlijk geheel af aan jouw behoeftes en mogelijkheden.

1 Gbit/s levert zo’n 350 GB per uur, dat bij game-updates voor meerdere uren?

Specs Fritz!Box 5690 v.w.b. Wifi7:

• Wi-Fi 7 / Wi-Fi 6E / Wi-Fi 6
  • 6 GHz: tot 11,53 Gbit/s (Wi-Fi 7); 5 GHz: tot 5.760 Mbit/s (Wi-Fi 7) 2,4 GHz: tot 1.200 Mbit/s (Wi-Fi 6)

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 18, 2025

Kun je de fritzbox 4690 ophangen of moet je een aparte beugel hebben

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

Kun je de fritzbox 4690 ophangen of moet je een aparte beugel hebben

Geen beugel nodig, twee schroeven in de wand waaraan je de 4690 ophangt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

1 Gbit/s levert zo’n 350 GB per uur, dat bij game-updates voor meerdere uren?

Ik schreef over games (meervoud). Als ik op 1 maand op vakantie was en bij thuis komen mijn XBox inschakelde, was meerdere TB games updates nodig en het duurt bijna 10 uren om alles binnen te halen. Zonder de updates waren deze games niet speelbaar … dus of wachten of een andere spel spelen. Met 100Mbs verbinding zou het waarschijnlijk de hele week duren.

Specs Fritz!Box 5690 v.w.b. Wifi7:

• Wi-Fi 7 / Wi-Fi 6E / Wi-Fi 6

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-7690/technische-gegevens/

• Wi-Fi 7 op 2,4 en 5 GHz

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-4690/technische-daten/

• Wi-Fi 7 tot 5760 Mbit/s (bruto) bij 5 GHz en Wi-Fi 6 tot 1200 Mbit/s (bruto) bij 2,4 GHz

https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-6670-cable/technische-gegevens/

• Wi-Fi 7 tot 2.880 Mbit/s (bruto, 5 GHz) en 688 Mbit/s (bruto, 2,4 GHz)

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

@TDN , 10 uur met 1Gbit/s is ongeveer 3,5 TB, lijkt mij heel sterk dat je dat al aan geheugen in jouw XBox hebt, laat staan aan updates.

Verder laat je de Wifi 7 specs weg welke ik aangaf voor de 5690 Pro: 6 GHz: tot 11,53 Gbit/s (Wi-Fi 7); 5 GHz: tot 5.760 Mbit/s (Wi-Fi 7) 2,4 GHz: tot 1.200 Mbit/s (Wi-Fi 6), waarom?

Tevens kan ik mij, ook naar aanleiding van eerdere discussies tussen ons, niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon een hekel aan mij hebt en er daarom altijd fel tegen ingaat , prima, maar laten we daarmee niet iemand anders topic verzuren.

Ik zal in dit topic verder niet meer reageren!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 18, 2025

@TDN , 10 uur met 1Gbit/s is ongeveer 3,5 TB, lijkt mij heel sterk dat je dat al aan geheugen in jouw XBox hebt, laat staan aan updates.

Geheugen? Heb je nog nooit van extern HD gehoord? 

https://www.seagate.com/nl/nl/products/gaming-drives/xbox-gaming/game-drive-hub-xbox/

Verder laat je de Wifi 7 specs weg welke ik aangaf voor de 5690 Pro

De TS vroeg ook naar 4690… Deze heeft ook Wifi7 maar geen 6Ghz.

​Tevens kan ik mij, ook naar aanleiding van eerdere discussies tussen ons, niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon een hekel aan mij hebt en er daarom altijd fel tegen ingaat

Sorry, ik kan niet herinneren aan jou. Maar ik hou niet van, dat iemand zijn mening als feit hier verkoopt.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Laten we hier geen ruzie maken. Dat leidt alleen maar af bij het adviseren van ​@Spike11. Ben je zo wijzer geworden wat betreft de keuze voor een specifieke Fritzbox? 

Spike11
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 20, 2025

Laten we hier geen ruzie maken. Dat leidt alleen maar af bij het adviseren van ​@Spike11. Ben je zo wijzer geworden wat betreft de keuze voor een specifieke Fritzbox? 

Ja ik ben geholpen