Skip to main content

Ik heb de volgende setup in mijn huis:

  • Experiabox v10
  • 4x KPN SuperWifi
  • 2.4Ghz en 5Ghz wifi (niet gebundeld)
  • Guestnetwerk
  • geen vaste telefoon
  • geen iTV

 

De volgende items maken gebruik van het netwerk:

  • Bekabeld:
    • Philips Hue (+/- 20 lampen en accessoires)
    • Video deurbel + bewakingscamera
    • Apple TV
  • Draadloos:
    • 3x Mobiele telefoon
    • Ipad
    • 6x computer/laptop
    • 2x TV
    • Zonnepanelen
    • 3x witgoed
    • Energiemeter
    • 3x HomePod
    • Printer
    • en vast nog wel meer

 

Probleem wat ik regelmatig (i.i.g. te vaak) meemaak is dat mijn 2.4Ghz wifi geen internetverbinding heeft of dat er geen verbinding met het 2.4Ghz netwerk gemaakt kan worden (bedraad en 5 Ghz doet het dan wel gewoon). Met telefoon en computer kan ik nog redelijk makkelijk overschakelen naar 5Ghz maar dat geldt voor de andere apparaten niet en daarbij komt dat het 5Ghz signaal niet altijd even sterk is.

 

Vraag 1: herkent iemand dit probleem en/of (hoe) is het te verhelpen?

 

Daarnaast overweeg ik om mijn setup te wijzigen, ik denk dan aan een modem/router met de volgende mogelijkheden:

  • een VPN-client (NordVPN of een andere aanbieder)
  • apart IOT (wifi)netwerk
  • gebruik blijven maken van de SuperWifi

 

Vraag 2: Kan dit überhaupt?

Vraag 3: Welke modem/router is daarvoor geschikt?

 

Vriendelijke groet,

Renze

Bij de SuperWiFi's is 2,4 en 5 Ghz altijd "gebundeld". Maar er is een Extra WiFi netwerk mogelijk. Met een andere naam dus. Waarbij het normale hoofdnetwerk gewoon blijft bestaan. Gebruikt u dat Extra WiFi netwerk?

Een apart IOT netwerk maken is niet mogelijk met de SuperWiFi's. 


Wanneer ik zoek naar wifi netwerken krijg ik (o.a.) 3 SSID’s gekoppeld aan mijn router:

  • MijnNetwerk
  • MijnNetwerk_5ghz
  • MijnNetwerk_Guest

Ik heb geen extra Wifi netwerk ingesteld op de SuperWifi’s


MijnNetwerk_5ghz is waarschijnlijk Extra WiFi. En MijnNetwerk zonder toevoeging is het hoofdnetwerk wat zowel 2,4 als ook 5 GHz is.

U heeft geen MijnNetwerk_24ghz netwerk ofzo?

Heeft u ooit wel eens ingelogd op de SuperWiFi's? 

U heeft echt de v10 en niet de v10a? 


Voor zover ik weet heb ik een Experiabox v10 (zie iig nergens v10a staan).

Op de ExBox staat onder Wifi → Advanced config:

  • 2.4GHz
    • Radio: off
    • SSID: MijnNetwerk
    • SSID Hide: off
  • 5GHz
    • Radio: off
    • SSID: MijnNetwerk_5ghz
    • SSID Fide: off

Op de SuperWifi’s staat onder Instellingen → Wi-Fi

  • SSID: MijnNetwerk_5ghz
  • SSID broadcast: zichtbaar

Extra WiFi is uitgeschakeld voor 2.4Ghz én 5Ghz

 

Dus is het op zich raar dat ik wel SSID MijnNetwerk kan zien, want dat staat uit, toch?!


Ja, dat zou uit moeten staan. Is het lampje op de buitenkant van de box ook uit?

 


Het MijnNetwerk_Guest staat ingesteld op de SuperWiFi's als gastennetwerk? 


HI @Eurt, welkom hier.

Fijn om te lezen dat je goed op weg bent geholpen. Nog over voor de duidelijkheid en voor de andere meelezers, je hebt zo het Extra netwerk ingesteld op de V10 en SuperWiFi? Als je die stappen volgt hoor je wel een aparte 2,4 Ghz te zien. 

 

 

 


HI @Eurt, welkom hier.

Fijn om te lezen dat je goed op weg bent geholpen. Nog over voor de duidelijkheid en voor de andere meelezers, je hebt zo het Extra netwerk ingesteld op de V10 en SuperWiFi? Als je die stappen volgt hoor je wel een aparte 2,4 Ghz te zien. 

 

 

 

Klopt die redenatie wèl @Alex van KPN ? Bij gebruik van KPN wifipunten is de wifi op de V10 uit, althans, behoort uit te staan

De firmware van de V10 (T04.0) kent geen ‘extra wifi’, alleen gastwifi.

Of ben ik de draad kwijt?


Nee, je bent de draad niet kwijt, dit ging om de interface van de SuperWiFi, de link van mij hierboven. Of zie ik iets over het hoofd?


Nee, je bent de draad niet kwijt, dit ging om de interface van de SuperWiFi, de link van mij hierboven. Of zie ik iets over het hoofd?

Nog over voor de duidelijkheid en voor de andere meelezers, je hebt zo het Extra netwerk ingesteld op de V10 en SuperWiFi? Als je die stappen volgt hoor je wel een aparte 2,4 Ghz te zien. 

Het vetgedrukte verwees ik naar @Alex van KPN  en dat kan volgens mij (nog) niet.