Skip to main content

Ik kan het WiFi-kanaal op mijn v10A niet meer wijzigen. Zijn er anderen met hetzelfde probleem? Ik merkte dat de instelling op 'alles auto' staat. Het kiezen van een ander kanaal (bijvoorbeeld kanaal 11) om een rustiger plek te vinden heeft geen effect; het blijft telkens op kanaal 6 hangen.

Beste ​@AvTwil misschien de modem een keer herstarten, of eventueel een fabrieks-reset geven?

Hallo ​@AvTwil 

Ik vermoed dat de modem firmware er ten onrechte vanuit gaat dat je op kanaal 11 geen bandbreedte van 40MHz kan gebruiken.

Waarschijnlijk werkt het wel als je het kanaal op 9 zet of als je de bandbreedte eerst terugzet naar 20MHz.

Waarom gebruik je eigenlijk 40MHz kanaalbreedte op 2.4GHz?
Dat neemt 2 keer zoveel kanalen in beslag en als je in een drukke omgeving van Wifi signalen zit werkt het vaak averechts omdat je dan vrijwel zeker last hebt van de wifi signalen van de buren en de buren van jouw wifi signaal.

Herstarten werkt niet. Mijn vermoeden is dat er een update of wijziging is gedaan waar KPN wel meer van af weet zonder het te melden. 😡

Wel zie ik dat er nu automatisch een kanaal gekozen wordt wat voorheen zelfs op de 'alles auto' stand niet gebeurde.

Hallo ​@GeSp 

Bedankt voor je reactie!

Die 40 mHz bandbreedte kan dus nadelig zijn? Ik heb hem nu op 20/40 mHz gezet waarbij ik aanneem dat de bandbreedte zich dan automatisch instelt.

Wat me opvalt is dat de buren nog veel grotere bandbreedten hebben ingesteld (80 mHz). Is dit misschien iets om met hen te bespreken?

Hallo ​@AvTwil 

Ik zie in je plaatje geen signaal met 80MHz, volgens mij kan dat ook niet met 2.4GHz Wifi maar alleen op 5GHz en daar heb je veel meer kanalen.
Standaard overlappen alle 2.4GHz kanalen elkaar, normaal kies je je dan kanaal 1, 6 of 11 omdat die elkaar niet overlappen op 20MHz, maar met 40MHz heb je bijna altijd een overlapping, dan is kanaal 3 of 11 normaal de beste keus.

Op 20/40MHz zetten is prima, dan zal er bijna altijd 20MHz worden gekozen tenzij er weinig of geen andere wifi in de buurt is.
Hard instellen op 40MHz kan inderdaad nadelig zijn, je ziet bijvoorbeeld dat Ziggo t/m kanaal 7 in beslag neemt en Bobby daar net 1 kanaal naast zit tot kanaal 8 en jij daar ook weer net naast zit, dan overlappen die elkaar voor het grootste gedeelte en kan je daar behoorlijk last van hebben als ze de bandbreedte volledig gebruiken.

Herstarten werkt niet. Mijn vermoeden is dat er een update of wijziging is gedaan waar KPN wel meer van af weet zonder het te melden. 😡

De laatste update die ik vinden kan is van bijna 2 jaar geleden. Januari 2023.

Beste ​@AvTwil voor een storingsvrije ontvangst op de 2.4-band, uitsluitend de kanalen 1, 6 of 11 kiezen met een kanaalbreedte van 20.

Hi en welkom in onze community ​@AvTwil. Zoals je ziet denken we hier graag met je mee.

Ik hoop dat je intussen verder gekomen bent met de tips en info die hierboven gedeeld zijn. We horen graag hoe het is afgelopen, laat het ook gerust weten als je nog vragen hebt.

@GeSp

Klopt mijn veronderstelling dat Bobbie2020 kanaal 1 t/m 8 in gebruik heeft en dus 40 MHz bandbreedte gebruikt? Ik zie dat mijn wifi nu automatisch op kanaal 11 zit, wat ook mijn voorkeur heeft. De wifi werkt nu goed, dus ik laat de instellingen voorlopig op 'Alles auto' en 20/40 MHz staan.

Toch vind ik het vreemd dat ik geen kanaal handmatig kan instellen, zelfs niet na meerdere pogingen met verschillende bandbreedtes, kanalen en herstarten.

Kan het zijn dat de automatische instellingen de handmatige wijzigingen overschrijven? Ik zag gisteren heel even een ander venster bij het opnieuw inloggen met de oude instellingen.

@GeSp

Klopt mijn veronderstelling dat Bobbie2020 kanaal 1 t/m 8 in gebruik heeft en dus 40 MHz bandbreedte gebruikt? Ik zie dat mijn wifi nu automatisch op kanaal 11 zit, wat ook mijn voorkeur heeft. De wifi werkt nu goed, dus ik laat de instellingen voorlopig op 'Alles auto' en 20/40 MHz staan.

Toch vind ik het vreemd dat ik geen kanaal handmatig kan instellen, zelfs niet na meerdere pogingen met verschillende bandbreedtes, kanalen en herstarten.

Kan het zijn dat de automatische instellingen de handmatige wijzigingen overschrijven? Ik zag gisteren heel even een ander venster bij het opnieuw inloggen met de oude instellingen.

Ja klopt, Bobby heeft 1 t/m 8 in gebruik voor 40MHz bandbreedte.

Handmatig op 11 zou moeten werken met de 20/40 MHz instelling, het lijkt mij een bug in de firmware als het niet goed werkt via de handmatige instelling.

Gelukkig kiest het modem zelf het juiste kanaal dus op auto laten staan geeft i.i.g. voor nu het gewenste resultaat.

Beste ​@GeSp,

Bedankt voor je heldere reactie!👍🏻

@GeSp

Reageer