Skip to main content
Beantwoord

Hoe geef ik mijn Experia Box v10 een ECHTE reset?

• January 3, 2026
  • 10 reacties
  • 96 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Na de firmware-upgrade van begin december heb ik nogal wat moeite moeten doen om ons netwerk weer op orde te krijgen. (Gelukkig ben ik enigszins capabel op dit vlak. Je zult maar een argeloze computergebruiker zijn.)

Maar nog steeds ervaar ik rariteiten in het thuisnetwerk waarbij appraten op foutieve gronden een IP-adres krijgen. Sommige apparaten staan vermeld als “statisch” terwijl zij dat echt niet zijn, andere apparaten zijn door mij “gereserveerd” maar krijgen een dynamisch adres. Er gaat dus het een en ander mis op het vlak van de toewijzing van IP-adressen.

Naast het opnieuw opstarten van het modem heb ik nu al op drie manieren geprobeerd om de modem te resetten naar fabrieksinstellingen:

• Vanuit de MijnKPN app
  • Via Instellingen - Systeem - Reset dit apparaat
  • Via Instellingen - Systeem - Reset thuisnetwerk

Maar bij geen van deze methoden wordt de modem ECHT herstelt tot fabrieksinstellingen. De Wif-instellingen blijven gewoon behouden en ook de lijst met gereserveerde IP-adressen en IP-leases uit het verleden.

Gisteren ontving ik drie nieuwe KPN TV+ ontvangers ter vervanging van onze verouderde Arris-ontvangers. Ik kan deze nieuwe TV+ ontvangers niet instellen op de IP-adressen die ik gebruikte voor hun voorgangers omdat “IP address already reserved for other device”.

Ik zie er niet tegenop om alle wifi-nstellingen, apparaatnamen en IP-reserveringen weer opnieuw te moeten invoeren. Is er een meer rigoureuse manier van Factory Reset die ik over het hoofd zie?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@StephanP zie onderstaande link uit de kennisbank:

Succes.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 3, 2026

Beste ​@StephanP zie onderstaande link uit de kennisbank:

Succes.

• January 3, 2026

De WiFi instellingen (naam en wachtwoord, meer niet) worden automatisch weer opnieuw ingesteld na een reset. Deze worden opgehaald vanaf de servers van KPN. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Oké, de Reset-knop aan de achterzijde had ik nog niet gebruikt.
Na de Online Servicetool en de twee opties in het tabblad Systeem, was ik de goede oude hardware-knop met paperclip/(sateh-)prikker uit het oog verloren. 

Aan de slag! (Met een lange netwerkkabel, want ook mijn desktop-PC gaat via wifi. ;-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

En inderdaad, na de hardware-reset met paperclip start de V10 weer op met fabrieks-wifi en zonder verouderde IP-leases. Verder aan de slag met mijn eigen wifi-instellingen, het invoeren van apparaatnamen en het reserveren van IP-adressen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Oeh, even later staan toch mijn eigen wifi-instellingen er weer. Had ​@Marlon92 toch gelijk dat deze vanuit de KPN weer worden overgenomen.. Oké, dat scheelt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

Maar - O wonder - veel appraten staan nog steeds autmatisch op hun oude IP-adressen!. Zijn die IP-leases dan toch behouden!?

Ook de resetknop met paperclip llijkt geen harde reset waarbij oude instellingen vergeten worden!
NOG EEN KEER! En nu heel goed opletten

Druk 30 seconden in het gaatje tot het lampje uitgaat. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten..

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

En jawel, ook na een meer-dan-30-seconden hardware reset komen veel apparaten weer terug op hun voormalige IP-adressen.

De verschillende methoden van reset van de modem behouden de wifi-instellingen en ook (verouderde) IP-leases.
Dit is niet wat ik versta onder “terugzetten naar fabrieksinstellingen waarbij allerlei gegevens verloren gaan en opnieuw moeten worden ingevoerd”.

• January 3, 2026

De WiFi instellingen (naam en wachtwoord, meer niet) worden automatisch weer opnieuw ingesteld na een reset. Deze worden opgehaald vanaf de servers van KPN. 

Zou je denken, maar bij mij gebeurt dat iig niet. En ik heb de afgelopen weken al enkele fabrieksresets achter de rug en een ander modem. Maar nooit zijn de (Wi-Fi) instellingen teruggezet. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 3, 2026

Dat klopt, zelfs bij de meest uitgebreide reset die er bestaat, als die al bestaat, komen de door jou ingestelde wifinamen en wachtwoorden weer gewoon in de modem te staan als service voor de klant, zo redeneert KPN.

Stel dat je modem kapot gaat en je krijgt een ander, als deze ander dan weer op jouw lijn is aangesloten, worden de abo-gegevens zoals vast telefoonnummer(s) en dus ook wifi-gegevens ingeladen.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

De wifigegevens kun je wel laten verwijderen bij mijn telefonische collega's, dan reset hij naar de gegevens achterop de experiabox. Dit staat allemaal los van alle andere instellingen, die zouden met een reset naar de standaardinstellingen moeten gaan.