Hoe in Box 14 DHCP & wifi uitzetten vanwege eigen router
Hallo allemaal,
Net overgestapt van Ziggo naar KPN internet & tv ivm de mooie playstation actie. Vooralsnog het 200mb abbo omdat het 4Gb nog niet zo snel geactiveerd kon worden. Glasvezel ligt pas sinds vrijdag in de woning en vanwege de op=op actie tijdelijk dus de 200mb snelheid.
Nu over naar het technische gedeelte. Bij ziggo stond mijn modem in bridge modus. Bij het modem 14 ( ik ga er even van uit dat ik dat ontvang) bestaat indien ik mij niet vergis die optie niet.
Nu zijn er twee opties wat betreft de configuratie van mijn TPLINK BE85 set; als router of als accespoint. Zou ik voor accespoint kiezen zou ik deze optie in de tplink moeten aanvinken maar mis ik een paar zeer handige features die het apparaat als router te bieden heeft.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar de routerfunctie van de tplink. Maar twee routers waarbij op beiden DHCP actief is, en dus beiden adressen uitdelen, is vragen om problemen.
Wat zou de beste oplossing zijn?
Kan ik DHCP & wifi uitschakelen in het KPN modem en adrestoewijzing door de tplink laten doen? Zo ja wanneer ik voor deze optie kies werken de utp poorten op de router nog aangezien de tplink (welke naast de router komt te staan) het dhcp gedeelte voor zijn rekening neemt? En last but not least......werkt het tv gedeelte nog wanneer de tp link eigenlijk de hoofdrouter wordt en het kpn modem/router op deze wijze eigenlijk als een soorr switch gaat werken?
Groet
M
Bladzijde 1 / 2
Hallo @MK68 , ze de wifi uit binnen de KPN-router en sluit je eigen router aan als accesspoint.
Hallo Jan dank voor je snelle antwoord maar dat is eigenlijk de keuze die ik wil vermijden vanwege een aantal functies die dan komen te vervallen. VPN is er eentje van. Het maakt nogal wat verschil de keuze in router of accespoint van tplink.
Hallo @MK68 , @wjb weet hier veel van en wil je misschien wel helpen, ik heb hem even ingeseind.
Succes.
Hallo @wjb net overgestapt van Ziggo naar KPN internet & tv ivm de mooie playstation actie. Vooralsnog het 200mb abbo omdat het 4Gb nog niet zo snel geactiveerd kon worden. Glasvezel ligt pas sinds vrijdag in de woning en vanwege de op=op actie tijdelijk dus de 200mb snelheid.
Nu over naar het technische gedeelte. Bij ziggo stond mijn modem in bridge modus. Bij het modem 14 ( ik ga er even van uit dat ik dat ontvang) bestaat indien ik mij niet vergis die optie niet.
Nu zijn er twee opties wat betreft de configuratie van mijn TPLINK BE85 set; als router of als accespoint. Zou ik voor accespoint kiezen zou ik deze optie in de tplink moeten aanvinken maar mis ik een paar zeer handige features die het apparaat als router te bieden heeft.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar de routerfunctie van de tplink. Maar twee routers waarbij op beiden DHCP actief is, en dus beiden adressen uitdelen, is vragen om problemen.
Kan ik DHCP & wifi uitschakelen in het KPN modem en adrestoewijzing door de tplink laten doen? Zo ja wanneer ik voor deze optie kies werken de utp poorten op de router nog aangezien de tplink (welke naast de router komt te staan) het dhcp gedeelte voor zijn rekening neemt? En last but not least......werkt het tv gedeelte nog wanneer de tp link eigenlijk de hoofdrouter wordt en het kpn modem/router op deze wijze eigenlijk als een soort switch gaat werken?
Dus ja, ik wil mijn eigen router gebruiken....
Bij KPN heeft bridge-mode geen nut immers dan kan je net zo goed de Experia/KPN Box ertussenuit slopen.
Er zijn overigens nog maar weinig routers die 4Gbps verbindingen ondersteunen.
Daarnaast moet je, als je dat afneemt, kijken of jouw router wel geschikt is voor TV van KPN.
Zie dat door mij aangehaalde topic.
Domme vraag waarschijnlijk, maar je hebt het telkens over een experiabox. Is het nieuwe modem 14 ook een experiabox?
Wat betreft snelheden. Mijn router ondersteunt snelheden tot 10Gb en beschikt naast twee 10Gb poorten ook over twee 2.5Gb poorten incl wifi 7. Dus ja....mijn voorkeur gaat uit naar de TpLink BE85. Daarnaast het ik ook nog een multigig switch (5 poorten van 10Gb) en een Nas die die snelheden ondersteunt.
De Tv ontvanger heeft toch ook een utp poort, dan ben ik, indien ik het goed begrijp minder afhankelijk van protocollen mbt router. Dat zou dan toch gewoon moeten werken?
Thx voor je snelle reacties.
MK68 schreef:
Domme vraag waarschijnlijk, maar je hebt het telkens over een experiabox. Is het nieuwe modem 14 ook een experiabox?
Tot de V10 noemde KPN haar modem/router de Experia Box en vanaf de V12 de KPN Box.
De vraag is nog wel of die TP-Link geschikt is voor TV van KPN.
In unicast mode zal dat sowieso wel gaan werken maar als je de best beeldkwaliteit wil dan is multicast mode wel een vereiste.
Bij ziggo stond mijn modem in bridge modus. Bij het modem 14 ( ik ga er even van uit dat ik dat ontvang) bestaat indien ik mij niet vergis die optie niet.
Die optie heeft nooit bestaan bij KPN. En u zult de KPN Box 12 krijgen. Niet de KPN Box 14. Alleen klanten die een 4 gbit abonnement kiezen krijgen de KPN Box 14.
U verbind de WAN poort van de TP-Link met een LAN poort van de KPN Box.
Dat is niet waar. Want de beide netwerken zijn gescheiden. De DHCP server op de KPN Box deelt alleen ip adressen uit aan de apparaten die rechtstreeks aangesloten worden. Niet aan de apparaten die achter de TP-Link zitten.
Tref net een topic waarin de BE85 direct op de ONT is aangesloten. Bedraad naar tv kastje zou moeten lukken....toch?
Tref net een topic waarin de BE85 direct op de ONT is aangesloten. Bedraad naar tv kastje zou moeten lukken....toch?
Nee. Want dan moet ook vlan 6 ingesteld worden voor tv. En dat kan niet in de TP-Link denk ik.
@Nick83 de bedoeling is om zo snel mogelijk te upgraden naar 4Gb. Maar aangezien de glasvezelaansluiting incl ONT pas sinds vrijdag in de woning ligt en eea nog noet in de kpn systemen zichtbaar is alvast voor de 200mb aansluiting gekozen.
Ik zie dat de BE85 rechtstreeks op de ONT ook mogelijk zou moeten zijn. Er gaar sws een kabel naar een switch bij de tv. Dus dan kan ik de tv ontvanger toch ook bekabeld aansluiten?
Krijg ik dan ook het beste beeld?
Thx voor je reactie.
@Nick83 dit?
U kunt het proberen, maar waarschijnlijk werkt multicast niet goed.
Nee. Want dan moet ook vlan 6 ingesteld worden voor tv.
Je bedoelt vlan 4.
Is het nog gelukt @MK68?
Het abbo is pas vanaf vandaag actief. Zo meteen eens alles aansluiten. Ik kom er vast en zeker op terug qua instellingen ivm gebruiken van eigen router direct op de ONT. Ik had gelezen dat mijn TP-link BE85 daar rechtstreeks op kan worden aangesloten.
Dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn @MK68. Post gerust nog eens een bericht als je hulp nodig hebt!
Het had even wat voeten in de aarde, maar internet draait met de TP LINK BE85 rechtstreeks aangesloten op de ONT.
Vraagje aan de kenners; @Nick83 en @wjb, ik heb mijn tplink bij de instellingen qua internetverbinding geconfigureerd als PPPoE.
Internet heb ik gelijk geupgrade naar 4Gb glasvezel. Over twee dagen zou dat actief zijn.
Op mijn tv in de woonkamer heb ik de kpn app geïnstalleerd ipv de box. Geeft de app ook HD en high res geluid weer? Want programmas worden alleen weergegeven in stereo. Moet dit ergens in de instellingen worden geconfigureerd?
Stel dat ik de bijgeleverde tv box wil gaan gebruiken, weten jullie waar ik dit kan instellen?
Zouden jullie eens een blik werpen op onderstaande afbeeldingen en kijken of jullie iets geks zien dat anders geconfigureerd zou moeten worden?
Thx M
Persoonlijk zou ik echt kiezen om niet de app te gebruiken maar de TV+ Box. De beeldkwaliteit is beter en de functionaliteit is beduidend meer.
Ik mis alleen nog wel de Instellingen voor TV van KPN via vlan 4.
@wjb, dank voor je snelle reactie. Waar moet ik dat instellen; in onderstaande afbeelding?
Kan de app geen high res geluid weergeven dan gebruik ik die op de slaapkamer en zet ik de box ik de woonkamer.
Dank voor je reactie.
@MK68 IPTV_VLAN op LAN is bridged TV en wordt niet ondersteunt door KPN. Je moet IPTV_VLAN op WAN instellen, dus 2 WAN verbindingen met VLAN IDs=4/6. Maar met de deco's kan je geen 2 verbindingen op WAN opzetten, met gevolg dat je alleen VLAN ID=6 kan instellen en KPN TV in unicast moet gebruiken.
@TDN thx voor je reactie, hoe bedoel je met de decos kan ik geen 2 WAN verbindingen maken? Softwaretechnisch niet? Ik ben niet zo goed in het hele it gebeuren als jullie.
Maw wil ik beter geluid en beeld ontkom ik er niet aan om het tv kastje van Kpn te gebruiken.
@wjb@Nick83@TDN mag ik horen hoe jullie eea zouden aanpakken?
Zoals gezegd is er de optie om de Tp-link DECO BE85 als accespoint in te zetten. Die BE85 is een behoorlijk krachtige Mesh router waarvan een aantal functies in accespoint modus komen te vervallen. Het is een 10Gbe router waarachter een vijf poorts 10 Gbe switch hangt. Mijn NAS welke ook die snelheden ondersteund zit aan die switch. Vanuit die switch meterkast] gaat een kabel naar het multimediagedeelte in de woonkamer.waar een tweede 5 poorts 10gbe switch staat. Deze verzorgt internet voor Videostreamer, muziekstreamer, AVR, TV en PS5.
Voorts verzorgt de onderste DECO draadloos, los van alle telefoons, laptops en tablets, een Ring deurbel incl 2 daarbij behorende gongen en is alle verlichting, rolluik enz hieraan gekoppeld.
Vanuit de switch in de meterkast gaat een cat 7 kabel naar boven waaruit bovenverdieping verder wordt voorzien van internet. Op de bovenverdieping staat de tweede TP-link BE85 welke bedraad is aangesloten op de switch in de meterkast en middels een andere switch weer alle internetverkeer voor thuiswerken en gamen( zoon) op de eerste verdieping verzorgt.
Vanuit de switch in de meterkast gaat ook nog een kabel richting zolder waar een deco 5 hangt.
Dus wat is volgens jullien de beste optie voor mijn configuratie wanneer ik ook kies voor het kpn tv kastje? En kan de deco toch als router blijven fungeren achter kpns box 14 en hoe realiseer ik eea? En dan als laatste dat alles ook nog in Jip en Janneke taal uitgelegd.
Thx voor jullie hulpvaardigheid en tips.
@MK68 Van de tp-link routers weet ik dat de serie Omada kunnen de KPN modem volledig vervangen, met de nieuwe Archer kan men wel meerdere VLANs op WAN instellen maar geen option60 (Vendor Class Identifier) met waarde IPTV_RG voor DHCP VLAN_ID_4 instellen. Deze opties zijn te instellen in web portaal, je kan inloggen via "http://tplnkdecomesh.com" of "http://tplinkdeco.net" en kijken of je daar kan instellen. Op mijn oude Deco's kan je alleen IGMP en Multicast (de)activeren.
Om KPN TV in multicast te kijken, moet je wel de V14 gebruiken en het best de Hoofdeco in router mode in DMZ van V14 zetten. Om interferentie te vermeiden, kan je ook V14 wifi deactiveren en TV ontvangers bekabeld met Deco's verbinden. Jouw TVs (alleen unicast) kan je ook via Deco Wifi verbinden.
@TDN
"Om KPN TV in multicast te kijken, moet je wel de V14 gebruiken en het best de Hoofdeco in router mode in DMZ van V14 zetten"
Dus in Jip en Janneke taal, ik kan de DECO BE85 Meshrouter blijven gebruiken icm het Kpn box 14 modem. Daarbij schakel ik wifi van de box 14 uit. Hoe zet ik de Deco in in routermode bij de V14?
En als laatste wanneer ik de V14 ga gebruiken ga ik vanuit daar naar de 5 poort 10Gbe switch in de meterkast. Vanuit die switch gaat 1 kabel naar de 10Gbe poort in de Deco Be85 in. Vanuit de deco 10Gbe poort een kabel naar het multimedia gedeelte in de woonkamer naar de 5 poorts 10Gbe switch. Vanuit die switch bekabeld naar het Kpn tv kastje dat dan bekabeld vanuit wel multicast ondersteunt? Of moet die bekabeling vanuit de switch in de meterkast lopen ipv uit de Deco om multicast te ondersteunen?
Of de tweede keuze: accespoint maken en de twee functies die ik in de tplink router gebruik laten voor wat het is en de Nas aan de overgebleven 10Gbe poort hangen.
Welke configuratie zorgt voor de minste problemen en is het makkelijkst te realiseren?
Thx
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.