Hoe in Box 14 DHCP & wifi uitzetten vanwege eigen router
Hallo allemaal,
Net overgestapt van Ziggo naar KPN internet & tv ivm de mooie playstation actie. Vooralsnog het 200mb abbo omdat het 4Gb nog niet zo snel geactiveerd kon worden. Glasvezel ligt pas sinds vrijdag in de woning en vanwege de op=op actie tijdelijk dus de 200mb snelheid.
Nu over naar het technische gedeelte. Bij ziggo stond mijn modem in bridge modus. Bij het modem 14 ( ik ga er even van uit dat ik dat ontvang) bestaat indien ik mij niet vergis die optie niet.
Nu zijn er twee opties wat betreft de configuratie van mijn TPLINK BE85 set; als router of als accespoint. Zou ik voor accespoint kiezen zou ik deze optie in de tplink moeten aanvinken maar mis ik een paar zeer handige features die het apparaat als router te bieden heeft.
Mijn voorkeur gaat dus uit naar de routerfunctie van de tplink. Maar twee routers waarbij op beiden DHCP actief is, en dus beiden adressen uitdelen, is vragen om problemen.
Wat zou de beste oplossing zijn?
Kan ik DHCP & wifi uitschakelen in het KPN modem en adrestoewijzing door de tplink laten doen? Zo ja wanneer ik voor deze optie kies werken de utp poorten op de router nog aangezien de tplink (welke naast de router komt te staan) het dhcp gedeelte voor zijn rekening neemt? En last but not least......werkt het tv gedeelte nog wanneer de tp link eigenlijk de hoofdrouter wordt en het kpn modem/router op deze wijze eigenlijk als een soorr switch gaat werken?
Groet
M
Bladzijde 2 / 2
@MK68 De router mode stel je in Deco App, je heb 2 routers en 2 subnet, om de overheads minimaal te houden, dient de tweede router (Deco) in DMZ van v14 te plaatsen. De DMZ stel je in in web portal van de V14. De 10Gbe switch kan je niet in DMZ van v14 en vandaar naar Deco omdat in DMZ zijn alle firewall regels uitgezet, en zonder router firewall zijn alle porten behalve de naar Deco niet beschermd. Zonder gebruik van DMZ kunnen alle porten van de switch gebruikt worden. De Deco ondersteunt niet multicast over wifi, zolang de TV ontvangers via een kabel zonder onderbreking verbonden zijn, hebben ze TV in beste kwaliteit (multicast). Dus
De andere mogelijkheid is de 10Gbe direct aan het ONT aansluiten en alleen 3 porten gebruiken.
Port 1 naar ONT met tagging van alle VLANs
Port 2 naar Deco met tagging van internet VLAN (ID=6), van deco naar woonkamer switch en jouw apparaten.
Port 3 naar V14 met tagging van TV VLAN (ID=4), van V14 weer naar TV ontvangers
Port 4/5 niet gebruiken in verband met veiligheid.
Indien je jouw NAS op port 4/5 van de switch aansluiten, moet je firewall in jouw NAS activeren.
@TDN
Dan denk ik dat ik er uit ben. Dan komt het er zo uit te zien.
Dmz naar de main DECO (nog even uitzoeken hoe dat werkt). Gekke vraag deelt de main DECO dan de ip adressen uit of toch de V14?
Wifi van de v14 gaat dan uit.
En op deze manier werken de kpn kastjes is multicast aangezien ze bedraad zijn?
Gekke vraag; vlan instellingen welke nu geconfigureerd zijn agv rechtstreeks aansluiten op ONT kunnen dan weer verwijderd toch?
@MK68 Het ziet goed uit, de VLAN instelling moet ja verwijderd worden en bij WAN instelling in plaats van PPPoE connectie een DHCP connectie. Indien je de DHCP server van de V14 wil deactiveren, moet je een statische IP connectie instellen met WAN IP 192.168.2.xxxx, Gateway 192.168.2.254, Netmask 255.255.255.0
@TDN moet de DHCP Server van de V14 gedeactiveerd worden of werkt dat gewoon probleemloos samen met de DECO wanneer daar ook DHCP geactiveerd is?
Anders laat ik de instellingen in de v14 muv de DMZ gewoon staan, verwijder Vlan in de Deco en pas PPPoE aan naar DHCP in de deco.
Morgen ga ik alles aanpassen en laat nog even weten hoe het is gegaan.
Thx
@MK68 Normaliter werken 2 DHCP servers zonder probleem samen, ieder zorgt voor automatische IP in zijn subnet. Maar ik las sommige verhalen over bug in TP-Link routers, waar DHCP aanvragen geleakt naar WAN en dan krijgt de cliënten van Deco geen IP adres toegewezen wegens duplicate IPs. Jouw eigen router gebruikt je voor langere tijd, dus het hoef maar een keer ingesteld worden. Bij wisselen naar andere provider moet je ook alleen de WAN instelling wijzigen, de rest blijft zoals het is. De DHCP server in Deco kan niet deactiveert worden. als je problemen heb met duplicate IPs moet je dan DHCP server van V14 deactiveren en statische IP toepassen voor WAN.
Nou hoe ging eea. Peanuts eigenlijk.
Kpn box V14 aangesloten, DMZ ingesteld op de main DECO en het netwerk ingericht zoals op de afbeelding. Alles werkt perfect. Op zolder gewoon de TV app op de google chromecast geïnstalleerd. Daar heb ik geen behoefte aan multichannel geluid en het beeld is meer dan prima. LIVE.
In de woonkamer bekabeld aangesloten en multichannel geluid.
Nu nog wachten op de 4Gbe upgrade deze week en......de PS5 .
Thx voor jullie hulp!
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.